Dopravní podňik mesta Košice, a.s. zavádza od 1. novembra 2007 vo vibraních vozidlách pilotnú prevádzku sistjemu samoobslužnjeho otváraňja dverí. Znamená to, že dvere na označeních trolejbusoch a električkách už ňebudú otváraňje centrálňe voďičom, ale ich otvoreňja si budú voliť prjamo cestujúci pomocou tlačiďjel zvonku na karoserii a zvnútra na držadle pri dverách.
Tento kvalitaťívni prvok je štandardňe viužívaní v mestskej hromadnej doprave. Zňižuje opotrebovanosť dverních mechaňizmou a zlepšuje ťepelnú pohodu vo vozidlách, nakolko v zastávke sa otvárajú len ťje dvere, cez ktorje vistupujú alebo nastupujú cestujúci. DPMK, a.s. buďe postupňe tento sistem inštalovať do všetkích svojich voziďjel.
Moj nazor je taky ze by to malo fungovat nasledovne: v momente ked niekto kdekolvek ten dopyt stlaci tak po uvolneni dveri vodicom (take su popisky na paneloch, aspon v BA) sa dvere otvoria. Model je jednoduchy pre pochopenie, ziadne zbytocne komplikacie, niet co dodat, bodka, koniec.
"U vlaku vybaveným samoobslužným ovládáním dveří cestujícími řidič používá vždy tento způsob ovládání. Pouze s ohledem na provozní podmínky nebo zajištění bezpečnosti cestujících použije centrální otevření dveří."
Takže dosť vágna formulácia, myslím že v centre v špičke sa centrálne otváranie ako-tak ospravedlniť dá (plná zastávka ľudí, snaha o čo najrýchlejšie odbavenie a odchod)
Co sa tyka Prahy. Uvadzate, ze substrat nevie, ci si musi dvere ovorit sam alebo mu otvori vodic. Je nejako predpisane, kedy, kde alebo v akych situaciach ma dvere otvarat vodic?
K DOPYTOVÉMU OTVÁRANIU DVERÍ!
Mám pocit, že zavedením systému v KE začalo byť v tom akosi na všetkých frontoch nejasno.
Skúsenosti z „československých“ dp sú také, že neexistuje jednotný systém logiky otvárania, sposobu otvárania ani signalizácie.
1/Je pomerne doležité ho zjednotiť u jednoho dp ASPOŇ na všetkých typoch jednej trakcie, zabráni to zmätkom zo strany vodičov.
2/Tlačítka by mali byť spolahlivé od renomovaného výrobcu. Pokial v KE ponechali na vozoch T6 tlačítka českého výrobcu ZPA, typT6 ,tak nech ich čo najskor vymenia, sú nespolahlivé a to velmi. (to T6 je označenie typu tlačítka, s typom tramvaje to nemá nič spoločné). Zvonku by som velmi doporučil nízkozdvihové tlačítka s prstencom LED.
3/Označenie takýchto dverí NAFURT! , nie dočasne, ako dokonalý vzor možu byť pražské vozy. Jednoduché, výrazné.
4/Popis, ako to funguje na všetkých pražských električkách.
Vodič má k signalizácii tri ovládacie prvky. :
-Prepínač funkcie otvárania dverí; stredná poloha neutrálna, vlavo otv na dopyt, vpravo otv.dverí vodičom.
-Tlačítko otvorenia predných dverí
-Tlačítko signalizácie a zatvárania dverí.
Prebieha to takto: Behom jazdy MUSÍ mať prep.otv.dverí v strednej polohe. Ked zaparkuje v zastávke, otočí prepínač do niektorej z poloh. Pokial zvolil dopyt, možu nastať súčasne dve situácie. Prvá, ked cestujúci už za jazdy aktivoval tlačítko, ktoré sa následne rozsvietilo, mu signalizuje, že sa mu dvere otvoria po zastavení. Druhá situácia, ked u iných dverí sa cestujúci rozhodol až v zastávke, že vystúpi, tak si tlačitkom (nesvietiacim) otvorí dvere. Na vonkajších tlačítkach je ten rozdiel, že pokial vodič v zastávke prepne na dopyt, tak tl. svieti.
Požiadavkom a určitou zaujímavosťou je, aby vonkajšie tlačítko bolo aktívne aj pred zastavením vozu. Dvere sa síce ešte neotvoria ako vyplýva z funkcie ,ale vodič obdržal signalizáciu dopytu od nastupojúceho cestujúceho. Niektorí čakajúci s oblubou totiž stláčajú tlačítko u dobiehajúcich súprav.
Zatváranie prebieha takto.: Ak vráti vodič prep.otv.dverí do strednej neutr. Polohy, ostanú ešte otvorené. Potom stlačí tl. signalizácie, bo dobu držania tl. bzučí a svieti oranžová sig. u dverí, keď ho pustí ,dvere sa zavrú, čo mu signalizujú kontrolky.
Avšak pokial by prep.dverí ostal v niektorej polohe otvorenia dverí, potom tlačitkom signalizácie sa dvere nezavrú. Užíva sa to na „naháňanie „ cestujúcich pri návaloch ,aby urýchlili nástup a uvolnili dvere. Tlačitkom sign. sa zavierajú aj prvé dvere (vodič pri výhybke).
Prepnutie prep.dverí vodičom do niektorej polohy už za jazdy je prísne zakázané! Síce blokovací signál zabráni ich otvorení za jazdy , ale ten je odvodený od „LO“ alebo od tachometru. A teda v prípade zastavenia na križovatke alebo pred prekážkou by sa mohli otvoriť dvere zvolené dopytom za jazdy!
Určitým nedostatkom popisovaného systému je, že cestujúci vnútri vozu nevie dopredu, či mu vodič dvere otvorí alebo bude musieť stláčať tlačítko.
V Brne je to podobne, ale namiesto prepínača otvárania dverí má vodič dve tlačítka.
Metro to má trochu inak. Podla mňa najprehladnejšie pre cestujúcich. Ak svieti kontrolka u dverí = mám si otvoriť. Pokial aktivujem za jazdy ,tak začne blikať, mám potvrdený požiadavok. Ak nesvieti , bude mi otvorené. (Pri otváraní ešte to tam svieti červene, ale to sú už len hračičky nepodstatné)
Je zaujímavé, že na pražských autobusoch sa dopytové otváranie nikdy nepoužívalo a ani sa zrejme neplánuje.
810zssk
zariadenie dopytu technicky pripravene je,ci jeho ovladnie vodici zvladnu ukaze cas ...
Verim tomu,ze Zachvat nas bude vcas a presne informovat ?
Ale tie dvere sa neotvoria kym on nestlaci tlacitko aby sa odblokovali, ktore ma stlacit az ked zastavi. Ked je vodic sprosty, je to problem jeho a nie mna.
Tak potom asi magorstrát vyhovel požiadavkám tých čo pracujú na blšáku. Keď im tam zrušili L16, tak boli protesty, že im tam nik nechodí a tržby poklesli.
Vodič zastaví na zastávke a miesto tlačidla otvárania dverí prepne prepínač dopytu, pred odjazdom ho prepne späť a nemá čo riešiť. Keď si systém nezapamätá predvoľby ešte pred uvoľnením dverí, bude to problém elektroniky a cestujúcich, ale nie vodičov. ?
nepamataju,az ked ma vodic odblokovane dvere,vtedy signal o dopyte elektronika dostane. Signalizacia odblokovania dveri je opticky indikovana priamo v tlacidlach.Ak tlacidlo nesvieti, dvere/elektronika/ si "nic nepamataju",
Keď niekto stlačí dopyt pred zastávkou tak si to dotyčné dvere pamätajú a nevadí že vodič potom uvoľní dvere až na zastávke. To čo popisuješ by sa stalo keby to vodič už mal stlačené...
pozri sa na to z inej strany.Vodic odblokuje dvere,cestujuci zatlaci dopyt,lenze pred zastavkou moze vodic zastavit na svetelnej krizovatke,zapche a pod. ... a dvere sa otvoria ....
No vidíš, a toto treba ľuďom vysvetliť. Aj ja som si nebol celkom istý či to takto funguje. Nezaškodilo by keby nejaké info dpmk pretlačilo aj do korzáru alebo do rádia. Možno by bolo dobre rozposlať letáky do schránok. Možností je viacero, len asi zasa tie financie...
Nemá to súvis so zachádzaním pár zamestnaneckých spojov L30 a L34 ku OC Merkury Market?
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Nodes