no ale ta SAD tam asi nechodila tak často ako L28.... ? ....a teraz keď bus prechádza cez Vyšnú Hutku tak iba ráno tam nastupujú najviac poobede už iba jeden alebo nikto
Máloktorý rodič však vychováva 22 detí, z ktorých každé chce iné hračky. Toľko detí sa nedá zodpovedne vychovať tak, aby boli všetky spokojné. Jedno potom nevie gramatiku, ďalšie začnú organizovať petičné výbory, protestovať pred materskou školou, či vyhrážať sa strýkovi Jožkovi vyhodením z domu.
Doma je bordel a otecko len chodí po žúrkach...
A chceš vedieť, ako to bolo s tým dieťaťom naozaj?
S dieťaťom sme prišli k lekárovi, ale majiteľ nemocnice rozhodol, že dieťa má právo si samo vybrať, aký spôsob liečby sa použije. A dieťa si vybralo miesto injekcie radšej boľavé miesto iba pofúkať (čo už, bezbolestnejšie). Na druhý deň bolo dieťaťu ešte horšie a čo čert nechcel, bol to práve deň, kedy sa jeho rodičia po niekoľkomesačnom spore definitívne rozviedli. Dieťa tak vydedukovalo, že návšteva lekára spôsobuje zhoršenie zdravotného stavu a z nepochopiteľných príčin aj rozvod rodičov. Čiže bez nemocnice bolo lepšie.
Inými slovami, zrodil sa návrh nového linkového vedenia, ale zrazu sa v každej mestskej časti vyliahli samozvaní odborníci na dopravu. Sériou "drobných zmien" zmenili pôvodný nový návrh na celkom iný nový návrh, a ten rozhodli zaviesť doslova z večera do rána do praxe. Čo čert nechcel, bolo to práve v období, kedy vrcholil dlhodobo prebiehajúci problém s nedostatkom vodičov. A tak si cestujúci po svojom vysvetlili, že pokus o nové linkové vedenie prináša zákonite zmenu k horšiemu a z nepochopiteľných príčin spôsobuje aj vynechávanie spojov. Čiže pri starom linkovom vedení bolo lepšie.
podľa mňa L28 nie je prežitok, ale najhmatateľnejší kus skutočného integrovaného dopravného systému, aký v našom malomeste máme a ešte dllho mať budeme
celá trasa L 13 nemá ani 3 km a Ty ju navrhuješ viac ako zdvojnásobiť. Niekto to však musí zaplatiť. Ono ak sa na to pozrieš z iného pohľadu, MHD by mimo mesta nemala čo hľadať, na to by mala slúžiť SAD. Avšak prežitok z minulého režimu pretrváva dodnes.
Inak, aké spoje chodili do Vyšnej Hutky, keď tam L 28 nezachádzala?
No máš s tým pravdu a keďže chodievam L28 dosť často tak ti môžem povedať, že nechodieva až taký preplnený, len ten školský pretože idú deti zo školy.....iba pár krát ide trošku plný bus, pretože ide malý....buď rád, že do Vyšnej hutkz a ďalej chodí aspoň neaký bus a je to oveľa lepšie ako nič....a L13 už nebude chodiť každých 20 min. ale každú hodinu...len interval medzi L13 a L52 bude 30min......a nechcem ťa opravovať ale z Krásnej do Vyšnej hutky nie sú 3km ale 5km....3km sú len cez to pole a pochybujem že by sa neaký bus trepal do Vyšnej Hutky cez to pole ?
prevádzku linky 28 objednáva, schvaľuje a dotuje Košický samosprávny kraj, sumou asi 1 milión korún ročne. Každý ďalší spoj by znamenal ďalšie peniaze z jeho rozpočtu. So žiadosťami o posilnenie linky sa preto obráťte tam, prípadne si zadovážte nejakého krajského papaláša...
Dobry den! Ako tu citam prispevky,tak neviem, ci sa smiat, ci plakat. Byvame vo Vysnej Hutke, L28 cez vikend ma i 5 HODINOVU medzeru medzi spojmi. Pocas tyzdna mame spoj o 20,00 a potom az 23,10. Pritom temer kazdy spoj co prechadza obcou je plny. Najhorsie na tom je, ze ziadna ina moznost dopravy do mesta nie je (nechodi ani ziadne SAD).Neviem, ci niekto chodievate napr. spojom c.13, ten aj cez vikend chodieva do Krasnej kazdych 20 minut, na 90% prazdny. Ale aby zasiel aj do Hutky (3 km), to sa uz neda.Ze za mesacnik dam 800,- a mozem ist rano a vecer (nedajboze nestihnite posledny spoj o 20ej!!!)...atd, atd...
Musime zohnat do dediny nejakeho papalasa, to sa mozno aj spoje upravaia...
Ja by som upriamil pozornost na vlakove spojenie Kysak-ZST. Rano medzi 6.00-9.00 idu vlaky cca v 10-20 minutovom intervale (ak neratam tu dieru okolo osmej).
Doba jazdy 11-17 minut podla druhu vlaku. Cena listka 24 korun.
Takmer to iste opacnym smerom v case 14.00-16.30...
Iste, taký múdry je hocikto, každý by chcel zarobiť na tom najlukratívnejšom čo tu trh ponúka, lenže tu ide práve len o tie ziskové. MHD je v globále stratová činnosť, nech to robí hocikto. Otázne je, ako dokáže s tým balíkom financíí narábať, ktoré dostal. Keď je taký dobrý, tak nech to skúsi aj tam, kde taký príjem z tržieb cestovného mať nebude, ako keby si vybral to najlukratívnejšie z koláča. Ale nie tak, že si vytvorí podivné "zlepšujúce" linky (hoc sa bude nastupovať všetkými dverami, aj všetky lístky budú platiť i tu i tam atď).
Pozri, nemusí tu byť DPMK, nech tu pôsobí trebárs Jano, Fero, Paľo, Juro, Miro, ... Ja sa nebránim konkurencii, ale tu musia platiť JASNÉ pravidlá PRE VŠETKÝCH zúčastnených (na základe reálnej súťaže) a nie hurá systém (my vyžerieme to najchrumkavejšie z koláča a Vám ostanú pripečené konce. To zaváňa ranokapitalizmom, čo nám tu zúri za oknami). Rozhodne odsudzujem, že sa v zákulisí niekto dohodne a vzíde z toho jediný "bezkonkurenčný" víťaz, ktorý to vie najlepšie, lebo dostáva pravidelne informácie od tých správnych osôb. To nie. Zatiaľ to je boj dvoch nerovných, druhý ťaží len z toho, že ten prvý je humpľovaný tými "správnymi" ľuďmi. BTW, čo má čo primátor takto neprimerane vstupovať do procesu dopravy? Za to že je štatutár môže odrazu všetko, alebo ide o obvykle nízke právne povedomie (či skôr vysoké právne bezvedomie)? Nazdávam sa, že až príliš prekročil svoje kompetencie.
Re #40987 quinn: Aby v tom organizátorovi dopravy, nesedeli "rovnako odborne zdatní" jedinci ako v predstavenstve, to potom zbohom zdravý rozum. To nebude integrácia, to bude derivácia. ?
skus sa na to pozriet z pohladu podnikatela, budes realizovat prepravu na stratovych linkach alebo si vyberies ziskove?
istu dobu by to slo aj na stratovych, s tym cielom, aby si si spravil dobre meno u cestujucich, a aby si ta oni vyziadali aj na ostatnych linkach....
bud sa pozbiera, alebo skonci, treba ratat s oboma alternativami, druhy scenar je zatial pravdepodobnejsi, tretou moznostou je polozenie zakladneho kamena integrovaneho systemu KORID
Re #40960 Vladimir: tebou popisovany typ konkurencie nebude mozny pri sucasnom systeme organizacie MHD, najprv musi byt vytvoreny nezavisly integrator, ktory pripravi linkove vedenie a na jednotlive linky bude vypisovat vyberove konania
Nikoliatko: skúsim tak, aby si to pochopila aj ty (no offence). Vieš, prevádzkovanie MHD NIE JE zisková činnosť. Nikde vo svete (alebo skoro nikde, ale určite nikde na Slovensku ani v Česku). To, čo vyberie DPMK na cestovnom, pokryje asi 30 percent nákladov. Je to hlavne preto, že spoje musia jazdiť aj vtedy a na tie miesta, kde nechodia plné (asi by sa ti nepáčilo, kebyže ide posledný spoj o piatej poobede a potom už nič, lebo sa neoplatí). Keby bolo cestovné tak vysoké, aby pokrylo všetky náklady, tak by sa na tú dopravu každý vykašľal, kúpil si auto (príp. bicykel) a mali by sme trikrát také zápchy ako dnes. Preto mesto (Košice, aj iné) prispieva dopravnému podniku zvyšnú čiastku na prevádzku. V súčasnosti to v Košiciach činí vo výške asi 450-500 miliónov korún (eurá sa mi počítať nechce) ročne. Čiže každý rok v priemere každý Košičan, aj keď do autobusu ani nepáchne, prispieva skoro dvetisíc korunami na MHD. A ten kto ňou jazdí, tak ďalšími peniazmi na lístkoch.
Pre info, aj Eurobus dostáva od Košického samosprávneho kraja na prímestskú dopravu dotáciu - vo výške asi 10 korún na kilometer jazdy - rovnako to teda nie je zisková činnosť.
Neviem kam až si sa so svojím štúdiom ekonómie dostala, ale čo hovorí ekonómia na "konkurenciu" a "trh" v silne regulovanom a dotovanom prostredí?
Uvediem príklad, zo života. Toto sa skutočne stalo, tento a minulý rok v Banskej Bystrici.
Banská Bystrica sa v roku 2007 ocitla v situácii, že mala dvoch dopravcov - jedného mestského a druhého súkromného (nie je v tejto chvíli až také podstatné, ako k tomu došlo, ale okolnosti boli veeľmi podobné ako sú teraz u nás, tzn. politické).
Mestský dopravný podnik prevádzkoval trolejbusy a súkromná SAD Zvolen autobusy. Vedenie mesta malo dopravu viac-menej na háku. Čo sa teda stalo - dopravcovia začali "súťažiť" - úplne presne podľa tvojej predstavy! Vzali sa "najlepšie" (najziskovejšie) trolejbusové linky a SAD tam nasadila svoje autobusy. Na tie isté trasy, v tom istom čase (alebo minútu-dve pred trolejbusom). Výsledok? Chodili naraz dve vozidlá (trolejbus a autobus), jedno z nich plné a druhé prázdne, lebo ľudia nastúpili do toho, čo prišlo ako prvé (šoféri sa niekedy aj agresívne predbiehali kvôli tomu).
Ďalej - "prilákať" cestujúcich chceli každý aj cenou. Postupne sa stalo, že miesto 14 korún, koľko stál normálny lístok (pripomínam - stále dotovaný mestom), platili ľudia v autobusoch SAD len 5! Najprv boli samozrejme všetci šťastní, že akú majú super dopravu a super konkurenciu. Noviny a televízia boli plné správ, že Bystrica má "najnižšie cestovné na Slovensku".
Ale bola tá cena reálna? Opäť - čo hovorí ekonómia (a zákony) na dumpingové ceny (pod nákladmi) s cieľom položiť konkurenciu?
A výsledok? Tieto "super ceny" si samozrejme dopravcovia chceli vynahradiť na dotácii. Mesto im na to skočilo (lebo o príčinách nevedelo nič) a suma, ktorá sa plánovala použiť z rozpočtu na dopravu, sa vyšplhala až trojnásobne!!!
Páčilo by sa ti, keby mesto Košice dávalo 2-3x viac (miliardu) z rozpočtu na MHD, ktorá chodí celkom zbytočne naraz, kopírovaná dvoma dopravcami, čo "bojujú o zákazníka"? Ostalo by ešte niečo na školy, detské ihriská, osvetlenie...prevádzku nenažraného magistrátu (OK to by bolo plus:)) ?
Zhrnutie: MHD je všetkými občanmi DOTOVANÁ služba. A nie je reálne aby sa na tom niečo zmenilo, nech je tu aj 20 dopravcov. Treba sa zamyslieť, či je vhodné a prípustné, aby sme sa všetci skladali na niekoho osobný biznis a akúsi "trhovú súťaž". Hlavne, keď tá "súťaž" má už vopred vyvoleného víťaza, a ten to nedosiahol kvalitou služby (ktorú ešte ani neprevádzkuje), ale kamarátstvami s ľuďmi, čo rozhodujú o doprave, pričom o nej nevedia ani to povestné veľké H.
ešte lepšie - takže mesto bude dotovať ( aj z Tvojich peňazí ) vzduch voziace busy. Vynikajúco. To si potom môžem založiť DP aj ja, dostanem SKK a povozím trochu vzduchu.
Principmi modernej mhd sa riadi zapadna Europa, aj Brno. Tam je to vporiadku, len Kosice su sui generis. To, co je moderne, my odmietame. Sak to fungovalo 50 rokov, tak preco nemoze dalej. Naco nejaky pokrok. Staci sto rokov za opicami.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.