Dotaz: Cestujúci je dieťa (6-7 rokov), zdvihne dlaň, ale mám pocit, že vodič nemá šancu vedieť, či chce nastúpiť, alebo sa hrá s prštekmi. Treba dvihnúť ruku tak, ako tu
V Prešove je povinnosť vodiča zastaviť aj cestujúcemu, ktorý nemáva, určená interným predpisom. Oficiálne (podľa PP) však povinnosť cestujúceho zdvihnúť ruku platí.
ale na tom štítku, čo je nalepený na zast.na znamenie je v KE nakreslený panáčik so zdvihnutou rukou a v PO je myslím vystretá dlaň. Keď potom netreba zdvíhať ruky, iba to mätie ľudí ? ?
Na starších občanoch Prešova je dodnes pozorovateľné, že v zastávke na znamenie pred prichádzajúcim autobusom zdvíhajú ruku, ak chcú nastúpiť a naopak keď nechcú nastúpiť, kývajú rukou vodorovným smerom. Dnes je ich už málo, ale najmä z detstva si pamätám, že dôchodcovia to robili bežne. Zrejme je to pozostatok praxe, ktorá kedysi fungovala.
Re #59035 Peter55: Pravdu by možno mal, ak by šlo o zastávku s hustou frekvenciou spojov alebo viacerými linkami. Ak ide o zastávku, kde zastavuje len jedna linka a nasledujúci spoj ide povedzme o hodinu, nikto ma nepresvedčí, že v takom prípade nejde o blbca.
vyzeralo by to rovnako (ne)smiešne, ako keď 30 ľudí sa pozerá na bus prechádzajúci okolo zastávky, kde stoja, pričom im nezastavil. Koniec koncov, kto sa na tom mal smiať? Vodič? V tom prípade by mohli mať vodiči veľmi veselé povolanie, ak by sa na každej zastávke na znamenie mali smiať zo zdvihnutých rúk.
Čaute.
Keďže som vypracoval pre BA návrh na zmenu linkového vedenia električiek, kde sa opieram aj o stav počas dlhodobej výluky, kedy boli na linkách kratšie intervaly, chcem sa opýtať či sa neuvažuje a či nie sú snahy zaviesť redukciu počtu liniek a skrátiť intervaly aj v KE? Viem, že aj tu bola anketa, k stavu počas výluky v zmysle, či cestujúcim viac vyhovoval stav počas výluky - menej liniek = kratšie intervaly alebo aktuálny stav.
Každý z davu si pomyslel, že ruku dvihne niekto iný. Tiež by asi vyzeralo smiešne, keby ruky zdvihlo všetkých 30 ľudí naraz... no aspoň v Slovenskej akadémii vied by mali radosť z úrovne gramotnosti našich pracujúcich.
k bodu 2:
toho 1 vodiča asi v prvom rade napadlo, že na zastávke čakajú gramotní ľudia, ktorí vedia čítať a zistiť, čo majú robiť, keď stoja na zastávke na znamenie (pritom neobhajujem vodiča).
K bodu 2: Tých x ľudí asi v prvom rade napadlo, že za volantom onoho autobusu nebude sedieť idiot.
K bodu 1: Keďže dvíhať ruku je hanba a len tak stáť a zbytočne zastavovať tiež nie je ono, navrhujem doplniť do PP nový košický bod. "Cestujúci, ktorý stojí v zastávke na znamenie a nechce nastúpiť do vozidla, je povinný včas sa otočiť k vozidlu chrbtom." ?
Ono je to v civilizovaných krajinách viacmenej štandardom. Je to jedna z vecí, ktorá sa mi neskutočne páči na nitrianskych kĺbových Van Hooloch dovlečených z Holandska - z každého sedadla mám na dosah ruky tlačidlo STOP.
Okrem toho, myslím, že tu naozaj nejde o jednu sťažujúcu sa babku. Sám som zažil, že som stál večer po tme na zastávke, a viditeľnosť bola taká, že som mával na každý autobus až kým neprišiel ten môj.
Ja som sa dokonca stretol aj s takým názorom jedného prešovského vodiča, že po spomínanej zmene sa mu jazdí lepšie. Ako povedal, kým sa mal orientovať podľa mávania, vždy musel kŕčovito sledovať človeka či zamáva alebo nezamáva, či nezamáva v poslednej chvíli a pod., a samozrejme vždy v strese či nebude problém. Pochvaľoval si, že po novom, keď už z diaľky vidí na zastávke človeka, jednoducho hodí blinker, brzdí a zastavuje - ak človeka nevidí, tak jednoducho nezastavuje.
A v tom kus pravdy je. Cestujúci, ktorý dáva znamenie zvnútra, má na podanie znamenia celý medzizastávkový úsek (priemerne 500 metrov alebo 1 minútu). Ale cestujúci, ktorý dáva znamenie zvonka, má na reakciu len čas medzi okamihom, kedy autobus zbadá a okamihom, kedy ešte autobus k zastávke nedorazil. Väčšinou ide rádovo o sekundy. A to na zastávkach, odkiaľ premávajú linky rôznym smerom, sa musí za tento čas ešte stihnúť rozhodnúť, či práve tento autobus chce alebo nechce stopnúť. Rovnako aj vodič, pokiaľ práve nehovoríme o prípade, kedy cestujúci zvoní na poslednú chvíľu, vie o úmysle vystupujúceho cestujúceho zvyčajne skôr a môže tomu prispôsobiť jazdu. Na pochopenie úmyslov nastupujúceho cestujúceho je potrebná väčšia sústredenosť a potreba predvídania a pohotovej reakcie.
A práve s týmto majú cestujúci problémy! A podľa mňa sú objektívne, nejde tu o pohodlnosť.
Môj názor
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.