Reakcia na: Dispecer #84830:
Prečo by bolo niečo potrebné prestavovať? Električku predsa privedieme po Americkej triede na sídlisko až po poštu. Z hľadiska možného rozvoja územia pod magnezitkou trasa okolo EcoPointu úplne ideálna trasa nie je (opäť po okraji), ale likvidácia toho brownfieldu je omnoho viac v nedohľadne, než električková trať na sídlisko, takže by bol nezmysel to trasovaním cez fiktívnu štvrť blokovať.Ja len tvrdím, že nie je treba trať viesť ďalej po Americkej triede a ukončovať ju na Madridskej, ale v prvom rade dotiahnuť do už postaveného sídliska. Buď aspoň po bývalé obratisko na Hanojskej alebo až po Čínsku. Treba si rozrátať prípadný budget, prispôsobiť tomu nastavenie parkovacej politiky atď. Prípadne to etapizovať a technicky najzložitejší úsek po Ázijskej nechať trebárs "na potom", ale držať tam územnú rezervu, aby tam nejaký fešák nevymyslel koninu, ktorou to celé zabije.
Týmto by bola predsa pokrytá aj prípadná budúca urbanizácia väčšej časti Americkej triedy. Zvyšok ulice sa dá riešiť ďalšími vetvami - ak si to bude rozvoj vyžadovať, vždy sa dá vytiahnuť jedna vetva dolu ku magnezitke alebo rovno na Madridskú, prípadne až na Dáriusovu horu, prípadne niekde na vrch Austrálskej triedy. Ak to bude treba... Ale na panelovom sídlisku je to treba už dnes.
Čo sa týka trasovania z mesta na sídlisko - mne je úplne jasné, že sa preferuje to relatívne najlacnejšie. Len v tomto zmysle vyjadrujem obavu, aký osoh bude z tých preinvestovaných miliónov pri takomto budget-friendly trasovaní. A či to potom vôbec má celé zmysel.
Trasu po vlečke z magnezitky a priori nezavrhujem, ale zároveň tvrdím, že sídlisko by malo byť výhľadovo napojené na sieť vo dvoch bodoch a prioritne sa malo riešiť napojenie na Komenského, lebo tam je po ceste viacero "POI" cestujúcich, zatiaľ čo po vlečke sú všetci dovezení na Nám. MM územím nikoho a ničoho.
No a s tým záverom plne súhlasím a podpisujem. Ten nešťastný tram-train (mimochodom, ako sa tak dívam, stále figurujúci vo Výkrese dopravy) plus bačovanie najmä v prvej polke minulej dekády Košice v oblasti rozvoja MHD zmrazili na veľmi dlhé obdobie. A cesta von z toho bude asi ešte dlhá, lebo garantujem, že s blížiacimi sa voľbami dorazí naratív, že "načo by sme mali živiť ešte viac darmožráčov na nejakom útvare na magistráte" (prostorekých poslancov "Ľudov" na to máme v zastupiteľstve koniec koncov dosť). Že to bez kvalitných úradníkov to nejde, 95% plebsu nikto nevysvetlí. Žiaľ. Ale začať treba práve tu, inak sa budeme točiť v tom našom bludnom kruhu naveky...
veteran
V tomto kontexte teda kladiem otázku, čo tá električka na už jestvujúcom sídlisku vyrieši a čo má nahradiť. Odpoviem si, že dokopy nič a ak ňou niečo nahradíme, tak jedine za cenu prestupu po 2-3 zastávkach z busu na električku. Som zvedavý, koľko cestujúcich bude toto ochotných robiť, že ešte ani neopustili sídlisko a už musia prestupovať. A len preto, že nejaký historický koridor a nejaká fiktívna výstavba o 20 rokov.
Trasovanie po Európskej a Ázijskej triede je samozrejme drahšia a technicky náročnejšia záležitosť, ktorá navyše zhltne asi aj nejaké parkovacie miesta. Ale netvárme sa, že parkovanie na sídlisku nie je problém a že ho netreba riešiť (a to hlavne všelijako inak, ale nie budovaním nových stojísk priamo pri cestách). Tiež nie je nikde napísané, že električková trať musí bezpodmienečne a výlučne viesť po vlastnom telese a nesmie ho zdieľať s IAD. Na tých uliciach snáď nie sú také fukoty, žeby to spôsobilo dopravný kolaps (jedným z cieľov novej trate by malo byť práve zníženie podielu IAD).
Ono to súčasne pretláčané trasovanie podľa mňa nie je problém iba na samotnom sídlisku, ale aj zapojenie trate na zvyšok siete mi príde určené z brucha a podľa toho, ako to bolo najjednoduchšie a relatívne najlacnejšie.
Stále dookola sa točíme okolo využitia bývalej vlečky do magnezitky a estakády ponad trať smerom na Masarykovu, čo sú nápady niekedy z roku 2006 z čias, keď niekto šiel na služobku do Karlsruhe a potom sa vymýšľali zvrhlosti typu tramtrejn z Ťahanoviec do Čiernej nad Tisou cez Kuzmányho raz za 60 minút.
Ja by som chcel vidieť aspoň nejakú štúdiu alebo hoci len kratší elaborát, ktorý by zhodnotil možnosti zapojenia trate z Ťahanoviec napríklad na Komenského ulicu trasovaním cez Mier. Či je to teda priestorovo možné, za akú cenu (koľko zelene musí padnúť, či je možná náhradná výsadba v tej lokalite, či nedôjde k degradovaniu prostredia, či je to možné so zachovaním súčasnej dopravnej kapacity Hlinkovej ulice) a čo zo súčasnej ponuky liniek AD by sme vedeli pokryť takýmto trasovaním.
Nerozumiem totiž fetišu ťahania tratí za milióny € kade-tade poza bučky pod zámienkou "rýchleho spojenia do centra" a už vôbec nie tomu, že sa ani nechceme zamýšľať nad viacerými možnosťami, ako doviezť nosnú trakciu systému verejnej dopravy k čo najväčšiemu počtu potenciálnych zákazníkov (ak teda v Košiciach vôbec niekto stojí o to vybudovať z električkovej dopravy nosnú časť systému...).