Informácie o zavádzaní nového odbavovacieho systému cestujúcich MHD
Dňom 1. 12. 2004 začína Dopravný podnik mesta Košice, akciová spoločnosť predaj nových bezkontaktných čipových kariet (BČK), ktoré postupne nahradia doposiaľ používané cestovné doklady pre časové (predplatné)cestovné lístky.
Doteraz používaný predplatný lístok na určité obdobie (mesačný, štvrťročný) sa už nebude skladať z dvoch častí (kmeňový list + kupón), ale len z jednej časti t.j. bezkontaktnej čipovej karty, ktorá sa bude opakovane na predplatené obdobie nabíjať údajmi oprávňujúcimi cestujúceho používať BČK ako cestovný doklad.
BČK vydaná Dopravným podnikom mesta Košice, a.s. bude obsahovať nasledovné údaje:
skryté (nebude ich možno prečítať bez príslušného zariadenia): meno a priezvisko, dátum narodenia, bydlisko, škola, výška zaplateného cestovného, platnosť, druh poskytnutej zľavy a pod.
viditeľné: fotografia, číslo čipovej karty, logo DPMK, a.s., farebné odlíšenie druhu (napr. Žiacky...)
na zadnej strane môže byť uvedená reklama - informácia z bodu 7 a-d Poučenia...
vypísať žiadanku, ktorú dostanete v predajniach cestovných lístkov DPMK, a.s.
predložiť aktuálnu fotografiu (dokladovú) s rozmermi 3 x 3,5 cm (nepoužitú)
predložiť k nahliadnutiu preukaz totožnosti, u žiakov zákonného zástupcu alebo rodný list žiaka
študenti stredných a vysokých škôl denného štúdia do 26 rokov veku musia mať žiadanku potvrdenú školou
u žiakov do ukončenia základnej školskej dochádzky stačí podpis zákonného zástupcu na žiadanke
dôchodcovia (starobní i ostatní) predložia k nahliadnutiu posledný výmer o dôchodku, resp. potvrdenie Slovenskej pošty o poberaní druhu dôchodku
občania, vyplnenú žiadanku, fotografiu, občiansky preukaz
Cestujúci, ktorí si uplatňujú nárok na zľavnené cestovné pri použití jednorazového cestovného lístka si musia tiež vybaviť BČK, okrem :
detí vo veku od 6 – 10 rokov
pri používaní JCL (základné cestovné) a 24 hod. CL nie je nutná BČK
starobní dôchodcovia do dovŕšenia 70 rokov veku môžu využívať pôvodné kmeňové listy (terajší stav), ale iba pri cestovaní na JCL
dôchodcovia z iných miest môžu pre nárok na zľavu k JCL použiť BČK vydanú iným SAD, DP, ŽS, a.s.
vysokoškoláci denného štúdia do veku 26 r. môžu využiť študentské karty (ISAC), v prípade, že bude uzatvorená dohoda s príslušnou vysokou školou.
Cestujúci, ktorí budú mať k dispozícii vyššie uvedené doklady, si môžu BČK vybaviť a časový predplatný lístok v elektronickej forme kúpiť (t.j. dobiť BČK) v skúšobnej prevádzke od 23. 11. 2004.
Cena BČK je 160,- Sk s DPH a je použiteľná cca 5 rokov, ak nedôjde k jej poškodeniu. Pri kúpe karty budú do jej čipu budú zapísané identifikačné údaje cestujúceho a informácie o čase platnosti zaplateného cestovného (mesačného, štvrťročného,7 denného a 24 hodinového), o prevádzkovom rozsahu platnosti, výške cestovného a pod. Dobíjanie BČK sa bude vykonávať opakovane podľa druhu predplatených dopravných služieb Zavedenie BČK umožní vydávanie duplikátov za stratené, odcudzené a zničené predplatné cestovné lístky.
O kúpe karty a kúpe predplateného cestovného lístka dostanú cestujúci potvrdenie. V prípade, že potvrdenku cestujúci stratí, informácie obsiahnuté v BČK si môže "prečítať" rostredníctvom čítacieho zariadenia umiestneného v hlavnom predpredaji DPMK, a.s. na Rooseveltovej ul. č. 3 alebo na inom určenom mieste.
Nabíjanie BČK (zakúpenia si ceny cestovného podľa platnej tarify) zabezpečuje len DPMK, a.s. vo svojich predajniach:
Rooseveltova ul. č. 3
DPMK, a.s. Bardejovská 6
Budova Železničnej stanice
Stánok DPMK, a.s. Gemerská ul.
Stánok DPMK, a.s. Adlerova ul.
Stánok DPMK, a.s. Moskovská ul.
Stánok DPMK, a.s. Nám. Osloboditeľov
Stánok Robena , Nad jazerom, zastávka Modus
Čipová karta sa môže nabiť výškou cestovného podľa požiadavky kupujúceho z tarifnej ponuky, ktorá slúži následne na úhradu dopravných služieb. Ďalšie dobitie BČK je možné realizovať max. 30 dní pred dňom ukončenia platnosti predchádzajúceho dobitia.
BČK bude za krátke obdobie postupne použiteľná ako jednotný cestovný doklad v regióne Košíc - v Košickom integrovanom dopravnom systéme.
Výhody BČK:
vysoká spoľahlivosť
viacnásobné využitie
vysoká miera bezpečnosti
kĺzavá lehota platnosti – napr. dobitie na mesiac od 15.12. do 14.1. alebo na štvrťrok od 17. 2. do 16.5.
možnosť prenosu zaplateného cestovného na inú osobu, ktorá vlastní BČK.
DPMK, a.s.
JE ZBYTOCNE do toho komplikovat GPS, ide to cez spominane CHECK-POINTs ktore dokazu nie len prijat info z palubaku, ale aj odoslat info do palubaku...
BUSE dokaze fungovat aj v plne AUTONOMNOM rezime (spominany rezim z PO, bez zasahu vodica), rovnako tak v manualnom, ale aj v radiovom rezime..
Cize, ak by to niekto spravne nastavil (nechcem urazit 1018, viem ze on by to mozno aj, ale bohuzial vedenie nepusti), tak v kombinacii s CHECK-POINTs by to mohlo fungovat kludne takto:
- vodic pri nastupe na sluzbu zada kod sluzby
- priebezne sleduje, ci je vsetko v poriadku, v pripade nejakeho problemu (musel zastavit neplanovane a otvorit dvere a pod.) len skoriguje udaj, ktory prave bezi, cize vrati spat zastavku, pripadne posunie
- NIJAKO INAK nemusi zasahovat do palubaku po celu sluzbu (cize nemusi ako pako niekde hore klepat do tlacitka (bohuzial aj takto su instaovane palubaky, ze su nad hlavou vodica))
K tomu je ale potrebne, aby bol zmeneny program v BUSE, k dokonalosti aj CHECK-POINTs, ktore proste vyslu signal, ze to a to...
Zbernica 485 ktoru pouziva BUSE dovoluje pridat aj rosirenie, ktore by bez problemov fungovalo tak, ze dispecer cez GPRS moze zaslat na CHECK-POINTs udaj , ktory sa nasledne zobrazi vo vozidle na paneli (samozrejme, ze je to trosku obmedzene tym, co je v palubaku naprogramovane, ale slo by to)... Idealne riesenie je TRUNK radiova siet v digitalnom mode, v ramci ktorej by sla ako hlasova (vysielacky, priame hlasenia z dispecerskeho stanoviska do vozidiel) ako aj datova (BUSE v oboch smeroch) komunikacia...
Lenze na TRUNK radio v KE a specialne v DPMK mozeme zabudnut, nie su na to urcite prachy a ani tak skoro nebudu, kym samospravny kraj a mesto nepochopia, ze je potrebne s MHD v KE konecne cosi robit... (alebo pochopia, daju cestovne na 20 Sk a zblaznime sa, lebo bude drahe cestovne a este 5 rokov nebude fungovat vsetko tak, ako ma)
O BUSE ste sa tu statocne rozrecnili, ja osobne povazujem za najlepsie (a myslim si, ze sa to da), keby vodic by zadal iba jeden smer linky (vratane jej linkoveho cisla) a na druhej konecnej by to system sam spravil bez neho - t.j. prehodil ciel (mohlo by to fungovat cez GPS). Pripadny omyl - chybne zadanie ciela, by si system zistil sam (podla trasy) a spravil by sam napravu. Tak by vodic bol 'odbremeneny' od prehadzovania smerov pripadne nespravne cisla liniek (ako som raz videl namiesto 29z 291 - citil som sa ako v Prahe ?)
myslim, ze sa da urobit predstava (o BUSE tazko ,to by chcelo technicke info na stranke) co dokaze RGM.. kedze ho tu Presovcania ospevuju (a nie nepravom)
Takze vlastne aj BUSE vie robit cez radio to, co uz funguje v Ziline s R&G. Akurat, ze v KE to nebude fungovat nikdy.
R&G a BUSE su uplne porovnatelne. Dokazu to iste, len mozno inymi prostriedkami. Najvacsi rozdiel je v displayoch, ktore su su u BUSE 5x drahsie, citatelnejsie a krajsie ako displaye R&G. Aj ked R&G ma v ponuke viac druhov.
Cestujúci, ktorí budú mať k dispozícii vyššie uvedené doklady, si môžu BČK vybaviť a časový predplatný lístok v elektronickej forme kúpiť (t.j. dobiť BČK) v skúšobnej prevádzke od 23. 11. 2004.
Hm, v clanku je zaciatok predaja uvedeny 1.12., cize nie 23.11.
Dňom 1. 12. 2004 začína Dopravný podnik mesta Košice, akciová spoločnosť predaj nových bezkontaktných čipových kariet (BČK),
To je dobra otazka, ale asi by mala smerovat na patricne oddelenie DPMK ? ? ?
Ja by som bol zvedavy, ci vzhladom na to, ze predaj zacina o 8 dni je uz instalovana citacka kariet na Roosveltovej, asi zajdem pozriet a dam vediet...
BTW: myslim, ze Tvoj postreh je jasnou ukazkou o "koncepcii rozvoja DPMK" ked revizori v podstate 2 tyzdne pred zmenou este ani len netusia co a ako.
Uz sa tesim na to, ze hned 23.11.2004 si kupim BCK a NASCHVAL budem nahanat revizorov Som zvedavy, ci ma budu povazovat za cierneho pasaziera, alebo budu mat u seba v ten den citacku
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Nodes