Reakcia na: Vladimír #5394:
no ja som to slovné spojenie nevymyslel, ako som napísal, po vypočutí mojej predstavy, mi to takto povedal Furčan (dočítal sa to niekde v knihe)...Zabudol som aj na Košickú Novú Ves... tam by sa tiež mohol trolejbus dotiahnúť...
K Tvojmu poslednému odstavcu -- som napísal, že by jazdil trolej na L18 (Nová Nemocnica-Amfiteáter-Mier)...
Vladimír
Historicky sa Košice vyvíjali v severo-južnom smere pozdĺž rieky Hornád. Preto aj prvý systém MHD, ktorým bola konská dráha kopíroval hlavné dopravné ťahy v meste, ktoré vznikali taktiež v severo-južnom smere. Nástupcom konky je dnešná električka.
Až po druhej svetovej vojne sa začína vo väčšej miere priestorový rast mesta "do strán". Najprv sa jednalo o obsluhu pripojených obcí (Vyšné Opátske, Košická Nová Ves, Myslava, Pereš, Poľov, Šaca), kde vzhľadom na veľkosť (malosť) prepravných prúdov sa uplatnila autobusová doprava. Až postupne začali na západ a východ od centra vyrastať nové sídliská (Terasa, Krásna, Dargovských hrdinov, KVP, Ťahanovce), ktoré vyžadovali zásadné dopravné riešenie. Vzhľadom na vtedajšie pomery a všeobecnú stagnáciu elektrickej trakcie sa opäť presadzovala len autobusová doprava. Eletričky sa dostali len na Terasu a Krásnu, na Lingov a Ťahanovce však už nikdy nedorazili.
V duchu nových dopravných zásad sformulovaných po ropnej kríze a následným nedostatkom PHM sa obrodili myšlienky rozvoja električkovej dopravy, no pre obsluhu nových, terénne náročných území sa objavili úvahy o trolejbusovej doprave.
Podľa pôvodného plánu mala byť trolejbusová doprava doplnkom k električkovej sieti. Vybudovať sa mal obojsmerný okruh Lingov - Tr. arm. gen. L. Svobodu - Mier - Národná trieda - Nám. Maratónu mieru - Moyzesova - Ondavská - Ipeľská - Trieda KVP - Toryská - Nám. osloboditeľov - Palackého - Sečovská - Lingov.
V prvej etape sa staval úsek Lingov - Mier - Nám. Maratónu mieru s provizórnym ukončením na kruhovom objazde pri Dome kultúry. V druhej etape mala nasledovať trať po Moyzesovej na KVP-čko. Peňazí však nebolo a dlhokánsky úsek od Jumba po KVP bol priveľkým sústom. Následne sa pridružila zamýšľaná rekonštrukcia Hviezdoslavovej ul. na obojsmernú a rozvoj trolejbusovej dopravy sa pozastavil.
V trolejbusovej doprave však našiel zaľúbenie jeden nemenovaný komunálny, neskôr parlamentný a napokon vrcholový štátny politik. Nechal sa vraj dokonca počuť, že si vie predstaviť košickú MHD aj na báze A+T dopravy, t.j. bez električiek. Lenže kde vziať na trať peniaze? Situácia sa vyriešila celkom jednoducho. Trolejbus sa predĺži, ale len trochu - čiže veľa muziky za málo peňzí. Smerom na Moyzesovu to nešlo, na stanici by to zase bolo asi "veľmi zložité", a tak sa spásou košickej dopravy stal dvojzastávkový úsek na Bottovu. Dopravný prínos minimálny. Ďalšie peniažky sa našli až pred komunálnymi voľbami a pod heslom "Trolejbus na KVP" sa začala stavať namiesto trate po Moyzesovej trať po Toryskej s vidlicovým ukončením na KVP a Myslave. Nešlo to však tak rýchlo ako by sa žiadalo a trať sa k termínu volieb nestihla. Aby sa neminula účinkom, jeden jediný deň pred komunálkami sa strihala páska aspoň na vetve na Lechkého ul. Myslava sa dokončila o pol roka neskôr.
Komunálny politik odišiel a mesto sa zrazu ocitlo v smrteľnom kŕči finančných problémov. Na trolejbusy sa pozabudlo. Úseky po Moyzesovej na KVP a Sečovskej na Furču sa asi len tak skoro neobjavia. Opäť sa na scénu dostávajú riešenia ako niečo postaviť a súčasne aby to veľa nestálo. Preto sa celkom novo objavuje myšlienka krátkej trate na Podhradovú a možno aj na Železníky a časom aj na Ťahanovce ako náhrada finančne nereálnu električku.
Okrem spomínaných tratí sa ďalšie úvahy o trolejizácii zatiaľ neobjavili. Za seba môžem povedať, že ja by som si vedel ešte predstaviť trolejbusovú spojku Nová nemocnica - Amfiteáter - Mier a možno aj spojenie Alejová - DPMK - Trieda KVP. Od veci by nebola ani trať po Južnom nábreží po Dneperskú alebo Branisko a istotne by sa patrilo hodiť pod drôt aj Prešovskú cestu.