Reakcia na: Sarko #3977:
Áno, odbočenie z Komenského v smere z Lokomotívy k tabačke pre núdzové obracanie . S odbočením ako je dnes, to jest od Hlavnej bol vytvorený trujúholník. Smyčka bola vlastne kontinuálnou prestavbou telesa do tabačky s odstránením a odpojením nepotrebných častí . To "esko" na vybratie zatáčky je z dovodu napojenia na povodné teleso, ináč by bolo logickejšie už z hlavnej odbočiť trať na ľavú stranu strojárenskej.
Trojuholník na Oštepovej ???
Na južnej pamatám už len dvojkolajku. A to znamená od konca 50tych rokov. Poznám tu oblasť dobre od detstva. A NIKDY tam žiadne odbočenie a trouholník NEBOL. Ani dočasné provizórium v 60,70,80, rokoch! Pokial tam sú nejaké zbytky pojdem sa na to pozrieť, to ma zaujíma. Ale musia pochádzať ešte z dob jednokolajky, resp pred vojnou. Nikde som nenašiel zmienku.
Smetanova bola skutočne priechodná , pri krížení s Tr.SA (Južnou) bola zastávka električky. Na druhom konci Smetanovej bol vtedy hlavný vchod do nemocnice.
Rastislavovou jazdil autobus L8(pozdejšie prečís.na L12) ,pri vchode do nem.zabočil na Smetanovu, u kláštora na Šoltésovej križoval vlečku do nemocnice, na križovatke s Tr.SA bola zastávka **(prestup na elku), pokračoval ďalej "Oštepovou" (neviem vtedajší názov-snáď pokrač.Smetanovej?) až k malej stanici. L12 zrušená v r.61alebo62 ,zavedená L16 konečná na Gemerskej u školy, trasa Smetanova-malá stanica odvtedy bez náhrady. L12 sa objavuje znovu až v r.1969 v inej trase.
**/v tej časti bývalo vtedy vela obchodov, pošta a tehlové obytné domy - také malé južné centrum. Všetko zbúrali a postavili paneláky.
KVKV
1/Okrem triedy je (bol) v Košiciach aj iný typ ulice -Okružná (körút...Ringstrasse) -Kuzmányho,Štúrova,Hviezdoslavova. Možno že ešte niekde je stará tabula.
2/Nám. osloboditelov dostalo svoju dopravnú podobu a vedenie električkových tratí práve za Horthyho. Do tej doby neupravená plocha - drevný trh (vlečková spojka viedla krížom zhruba od vzp k lekárni). Za Maďarov bola plocha vydláždená, postavená fontána a za ňou socha Horthyho na koni. Podstavec (slúžiaci ako strojovňa) tam je dodnes. Námestie malo povodne názov Alžbetine (Erzsibet tér), po prestavbe dostalo názov Horthy Miklós tér. Je ale zaujímavé, že už v tej dobe padol návrh na názov Felszabadulás tér ,čo je námestie osloboditelov.
Horthyho osobnosť by som smelo dal do paralely s Tisom. Ideológiou a formou politiky sa v ničom nelíšili.
Dejinným faktom je, že za posledných sto rokov bol Horthy v Košiciach jediným "dobyvatelom-osloboditelom" ktorého spontánne vítali davy s kvetinami.
(Košice majú takú smolu, že ich stále niekto chce bez pozvania oslobodzovať...)