Reakcia na: LUK #9771:
Takze ju treba šanovat, lutovat a naivne dufat ze sa to zlepsi?Tento podnik so sucasnymi ludmi nikdy nespravi kvalitnu MHD! Jedina sanca pre MHD je, ze novy vlastnik tam urobi poriadok, alebo pravdepodobnejsie ze MHD padne tak hlboko, ze mesto sa konecne rozhodne situaciu radikalne vyriesit.
Ak marsrutky urychlia pad, tak priblizia zmenu. Jedna 8-miestna dodavka vsak vela vody nenamuti.
Okrem toho cestujuci v marsrutkach nemusia byt nutne "zakaznikmi" MHD. Mozu to byt ti, co dnes chodia peso, lebo MHD je pomala, draha a nepruzna.
Author
Predstavte si situaciu, zeby ten sukromnik aj poziadal o licenciu na verej.dopravu osob, mesto by ju udelilo a zacal by prevadzkovat linku v trase podobnej 22ke aj s cest.poriadkom a vlastnymi cenami (12Sk). Dalej, predstavme si, prisiel by dalsi sukromny dopravca s autobusom, dohodol by sa s mestom i nejakym hypermarketom a zacal by prevadzkovat, napriklad linku 99, za 1Sk.. Konkurencia? Vyprazdnili by sa MHD linky 2/8,22? Poklesli by trzby dopravcovi, ktoreho dotuje mesto? Neostali by mu postupne len zle linky, ktore z dovodu obsluznosti musi vykonavat...
Tento problem uz riesili aj vo viacerych ceskych mestach..i ja som zastancom integr.dopravneho systemu, ktory ma koordinatora (napr. mestska firma). Koordinator urcuje trasy liniek, intervaly, rozsah prevadzky, dotuje dopravu, ale aj berie trzby, vybera dopravcov na konkretne linky, ktorym plati dohodnutu cenu za linku, resp. rovnaku cenu za kilometer. Na dobrych linkach koordinator zaraba, okrajove, slabe linky dotuje. Avsak tarifa plati pre vsetkych dopravcov rovnaka..Asi snivam, ale takto chapem konkurenciu v pripade MHD, ktora by mala sluzit ludom.
Jeden priklad o \"konkurencii\" na zaver: V istom meste zodpov.pracovnik mesta najprv najprv dal obmedzit elektricky premavajuce do oblasti nakupneho centra. Nak.centrum sa dohodlo so sukr.dopravcom na vlastnej linke, mesto schvalilo licenciu sukr.dopravcovi na \"zadarmo linku\" v trase subeznej s obmedzenou MHD..Co sa stalo? Klesli trzby MHD a zadarmo linka praska? Udaje o trzbach nepoznam, ale zadarmo bus je poloprazdny. Preco? Asi pri existencii prestupnej tarify a elektricenkach je pre ludi asi stale zaujimavejsi pravdielny 7-8min. interval elektriciek ako zadarmo bus 2krat do hodiny.
Takze pri kvalitnej MHD by marsrutky namali byt konkurenciou..