VozidláAutobusy › Rošero First FCLEI

Rošero First FCLEI

Úvod

Midibusy Rošero First vyrábala od roku 2008 spišskonovoveská firma Rošero-P na podvozkoch Iveco Daily. Postupne boli na trh uvedené v piatich verziách pre mestskú, prímestskú aj diaľkovú zájazdovú dopravu. Vozidlá s dĺžkou okolo 8 metrov boli ponúkané s naftovým, plynovým i elektrickým motorom. Mestský, resp. prímestský midibus s nízkou podlahou v prednej časti (tzv. low-entry) niesol označenie First FCLEI a vyrábaný bol od roku 2013.

V roku 2020 vyhlásil Dopravný podnik Bratislava verejnú súťaž na dodávku 8 nových malých autobusov pre linky 44 a 147, ktorú vyhrala spoločnosť Corex Vráble s vozidlami First FCLEI-SF (Slim Fit) s naftovým pohonom. Prvé štyri vozidlá boli objednané a dodané v roku 2020. Cena jedného vozidla bola 138 740 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Rošero First FCLEI-SF 1231 – 1234 2020 2020 4
Spolu 2020   4

Technické parametre

Dĺžka 7999 mm
Šírka 2152 mm
Výška 2880 mm
Výška s klimatizáciou 2990 mm
Výška podlahy 360 mm (250 mm s kneelingom)
Rázvor 4750 mm
Počet dverí 1 + 1 núdzové
Počet miest na sedenie 14 + 1 (+2 sklápacie)
Počet miest na státie 18
Celkový počet miest 32 + 1
Pohotovostná hmotnosť 4850 kg
Celková hmotnosť 7200 kg
Motor FPT Industrial F1CFL4117, Euro 6D, naftový, radový 4-valec s elektronicky riadeným priamym vstrekovaním, vodou chladený s elektromagnetickým ventilátorom
Výkon motora 132 kW / 3500 rpm
Objem motora 2998 cm3
Krútiaci moment motora 430 Nm / 1500 - 2750 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF 8 HP 70L Hi-Matic, automatická, 8-stupňová
Nápravy predná: Iveco, s nezávislým zavesením kolies
zadná: Iveco, tuhá, jednoduchá s dvojmontážou
Pneumatiky 225/75 R 16
Klimatizácia Autoclima RT 145
Chladiaci výkon klimatizácie 14,5 kW

Fotografie

Opis

Kostru karosérie midibusu zvarili z oceľových profilov, opláštili nehrdzavejúcimi materiálmi a osadili na úžitkovom podvozku Iveco Daily 70C18 s naftovým motorom umiestneným v prednej časti pod kapotou. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia s determálnymi zatmavenými sklami na bokoch a vzadu. V pravej bočnici za prednou nápravou umiestnili široké dvojkrídlové výkyvné dvere s elektrickým pohonom a dopytovým otváraním, za zadnou nápravou osadili jedny núdzové manuálne dvere. Oproti nástupným dverám vyčlenili priestor pre detský kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie invalidného vozíka uľahčili manuálnou výklopnou plošinou. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s koženkovým čalúnením v usporiadaní prevažne 2 + 1. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich plne uzavretou kabínkou. Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými stropnými LED svietidlami. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou Autoclima RT 145. Vykurovanie interiéru zabezpečili nezávislým naftovým kúrením s kovektormi v priestore pre cestujúcich.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlá vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútorným TFT LCD displejom s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov osadených v bočniciach vedľa sedadiel. Vozidlá dodali v červeno-čiernom nátere.

Prevádzka

Vozidlá sa do premávky zaradili od 13. decembra 2020 na linkách 69, 77 a 147. Na linku 44 sa midibus First FCLEI zaradiť nemohol pre problematickú prejazdnosť časti trasy na Kramároch. Od februára 2021 sa First FCLEI nasadzoval aj na linky 51 a 58. Od 27. marca 2021 nahradila linku 44 nová linka 145 s upravenou trasou, na ktorú už bolo možné midibus First FCLEI nasadiť.

Katalóg vozidiel

1231 1232 1233 1234

Počet nevyradených vozidiel: 4 (100 %)

Počet vyradených vozidiel: 0 (0 %)

Legenda

1234online
1232dnes v premávke

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: TeBeCe #107:
Prečo sa vlastne tieto minibusy neobjednali s LED-kami?
Reakcia na: Dispecer #106:
Caka sa na ich dodanie. Uz boli vysutazene davnejsie.
Reakcia na: Melange #105:
Čo tak vymeniť tie DOT-LED BUSE za (RGB) LED-ky? 🤔
Nedá sa na týchto vozidlách spraviť nejaká úprava, aby bolo vidno číslo linky za zadným sklom? Kvôli tmavej fólii je číslo takmer neviditeľné. Vhodné by bolo ju na danom mieste odstrániť.
Reakcia na: perets #103:
http://rosero.sk/wp-content/uploads/2016/03/katalog_rosero_sk.pdf

"Predná náprava: nezávislé zavesenie kolies ... Zadná náprava: jednoduchá náprava s dvojmontážou Pruženie: pneumatické na zadnej náprave"
Reakcia na: Viko #101:
Je tam listové pruženie alebo pneumatické ? Ak viete povedať.
Reakcia na: Viko #101:
Aha, rozumiem, takže momentálne na trhu pravdepodobne neexistuje lepšie vypružený minibus. Bodaj by sa to u ďalších minibusov podarilo nejako vylepšiť.
Reakcia na: Urbanway 2423 #100:
K tomu by sa najlepšie vedel vyjadriť asi nejaký strojár. Osobne si ale myslím, že kombináciou väčších kolies a lepšieho vypruženia by sa to dalo zlepšiť.
Reakcia na: Viko #99:
Znamená to, že v podstate každý 7-metrový autobus (správa sa tak aj ten Karsan Jest, veď vyzerá veľmi podobne ako tie autonómne vozítka? Aj tam by muselo byť sedadlo vodiča vyvýšené, ak by tam bolo.) sa bude v oblasti cestujúcich triasť a skákať tak ako naše FCLEI, alebo by sa to dalo vyriešiť aj nejako inak (teraz nemyslím stavebné úpravy cesty), aby ani dodávky tak neskákali?
Reakcia na: Urbanway 2423 #97:
A ktorý Karsan do 7 metrov je nedodávkový? 😀 Veď Jest má tiež predný náhon, preto ten nos a vysoký posed vodiča...

Ak by sme chceli v tejto dĺžkovej kategórii škatuľový dizajn, tak poznám jedine autonómne vozítka ako Gacha, HEAT... Ani modulárne koncepty nejdú až do tejto "malosti". Aj Sorka svoj najmenší miďák robila až v kategórii do 8 metrov. Myslím si, že na také drobné autobusy objektívne nie je trh, prerobená dodávka splní rovnakú úlohu jednoduchšie - a aj lacnejšie, keďže nemusíš všetko vyvíjať od piky.
Reakcia na: Trammat #96:
Ono sa tomu zase nemožno až tak čudovať, veď odkedy tie vozy začali jazdiť, nevideli pomaly nič iné než mačacie hlavy a hradný kopec, ktorý väčšinu času zdolávali plne naložené turistami. Dá sa očakávať, že budú po piatich rokoch viac vylágrované.
Reakcia na: Trammat #96:
a Viko #95
Vďaka za objasnenie.
Akú značku minibusov do 7 metrov by ste teda odporučili? Existujú ešte aj nejaké iné "nedodávkové" minibusy ako Karsan?
Reakcia na: Urbanway 2423 #94:
V Budapešti to je kus od kusu, ale tie vozy veľmi strácajú výkon a niektoré sa tam k hradu štverali už v 2018 pekne dlho pretože to malo problémy vyjsť kopec.
Reakcia na: Urbanway 2423 #94:
Z Budapešti neviem, ale v Poprade si ich veľmi nechválili... Jest má vraj dosť stiesnené pracovisko vodiča (zvlášť pre vyšších ľudí), výpovedná je pre mňa aj info, že mesto dlho otáľalo so súhlasom na ich definitívne zaradenie po tom úvodnom období "testovania". Nakoniec, pokiaľ viem, možnosť si ho vyskúšať mal aj DPB - a predpokladám, že ich taký typ vozidla úplne neoslovil, keď nakoniec radšej kúpili "veľké" midibusy.
Reakcia na: Viko #91:
Aké sú reálne skúsenosti s Karsanmi v Poprade alebo Budapešti, keď si ich nazval brakmi (je mi jasné, že to nie sú Mercedesy, ale sú až také zlé)?

#93
Tak ja neviem, či zlé hľadám alebo čo, ale ja vidím autobusy kratšie ako 7 metrov len u VDL a Kutsenitsu. 🙂
Reakcia na: Dispecer #92:
Na internete majú aj mini-bus variant...
Reakcia na: Viko #91:
Feniksbusy sú ešte dlhšie ako Rošerá... Debata bola o midibusoch s dĺžkou do 7 metrov.
Reakcia na: Urbanway 2423 #90:
Malých miďákov na báze dodávky je aj v EÚ hafo - z tých známejších napr. VDL, Kutsenits, KHMC, všelijaké španielske firmy...
Z mimoúnijných krajín je tu etablovaný Feniksbus alebo Isuzu (ich Novociti dokonca ani nie je prerobená dodávka).
Takže to naozaj nie je o tom, že buď Rošero alebo obskúrne braky.
Reakcia na: N/A #89:
Ďakujem za doplnenie! 🙂

Vieš, ja som hľadal iba autobusy jazdiace v EÚ, ale myslel som si, že ešte určite musí existovať aj nejaký iný mimoeurópsky výrobca o ktorom neviem. Osobne by som tu ale radšej videl Karsany, pretože tie GAZ-y vyzerajú ako klasické dodávky (podobné Mercedesom, Ivecám), zatiaľ čo Karsany (a Rampini) vyzerajú skôr ako autobusy. Vie niekto, či sa Karsany správajú skôr ako dodávky alebo autobusy (čo sa odpruženia týka)?
Reakcia na: Urbanway 2423 #84:
Prečo myslíš že také minibusy vyrába len Karsan? 🙂
https://azgaz.ru/models/gazelle-city/gallery/