VozidláAutobusy › Solaris Urbino 18

Solaris Urbino 18 v stave po dodaní
Solaris Urbino 18 v bratislavskom vyfarbení

Úvod

Nízkopodlažné autobusy Solaris Urbino produkovala poľská firma Solaris Bus & Coach (pôvodne Neoplan Polska) od roku 1999. Zo základnej 12-metrovej verzie s naftovým pohonom boli postupne odvodené aj iné dĺžkové varianty a postupne aj vozidlá s alternatívnymi pohonmi. V priebehu výroby modelového radu Urbino prišlo na trh niekoľko generácií tohto radu.

V roku 2019 zakúpil bratislavský dopravný podnik šesť ojazdených kĺbových 18-metrových autobusov Solaris Urbino 18 tretej generácie pôvodom z nemeckého Berlína pre rýchle rozšírenie vozidlového parku autobusov v súvislosti s modernizáciou Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Urbino 18/III 3211 – 3216 2005 2019 6
Spolu 2005   6

Technické parametre

Dĺžka 18000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2995 mm
Rázvor 5130 mm a 6770 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 106
Celkový počet miest 151 + 1
Pohotovostná hmotnosť 17300 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor MAN D 2866 LOH 25, Euro 3, naftový, vodou chladený radový 6-valec s CRTec filtrom
Výkon motora 228 kW
Objem motora 11967 cm3
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka VOITH D 864.3E, automatická, 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia
Klimatizácia Konvekta (#3211 - 3215)
Webasto (#3216)

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu trojnápravového článkového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov, články spojili kĺbom a bočnice zvonka oplechovali. Naftový motor osadili v zadnej časti v motorovej veži. V pravej bočnici osadili trojicu dvojkrídlových dverí, predné otvárajúce sa dovnútra, zvyšné predsuvné so zatváraním pomocou fotobunky. Pre cestujúcich na invalidných vozíkoch umiestnili pri prvých a druhých dverách výklopnú nástupnú plošinu. Nástup do vozidla uľahčili aj naklonením vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Sklá osadili technológiou lepenia, vnútorné časti okien oblepili antigraffiti fóliou. Vodičovi umožnili lepší výhľad z vozidla znížením čelného skla v pravej časti.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom Kiel Ideo prevažne v priečnom usporiadaní, za kĺbom a v zadnej časti osadili pozdĺžne trojice sedadiel. Osvetlenie interiéru zabezpečili žiarivkovými svietidlami. Pracovisko vodiča vybavili polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili stropnými klapkami a ventilátormi a niekoľkými výklopnými časťami bočných okien. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili prostredníctvom dvoch strešných klimatizačných jednotiek od firmy Konvekta, resp. Webasto.

Vozidlá boli dodané v pôvodnom berlínskom žlto-sivo-bielom nátere, resp. s celovozidlovou reklamou.

Úpravy

Pred uvedením do prevádzky bol do vozidiel nainštalovaný informačný systém BUSE a tarifný systém. Vozidlo #3213 bolo zároveň oblepené červenými fóliami. Zvyšné vozidlá už boli prelakované do červeného náteru. Úpravou prešiel aj systém ovládania dverí s doplnením vonkajšieho dopytového tlačidla pri tretích dverách.

Prevádzka

Ako prvý bol do prevádzky uvedený autobus #3213, ktorý sa zaradil do premávky na linke 59 od 19. júla 2019. Ďalšie vozidlá boli sprevádzkované postupne v auguste a septembri 2019. Nasadzované boli na linky 59 a 75, podľa potreby však aj na iné linky.

Po zavedení preventívnych opatrení na obmedzenie šírenia choroby Covid-19 v marci 2020 (zákaz nástupu/výstupu prednými dverami, nepoužívanie dopytového otvárania dverí, nepoužívanie klimatizácie) boli Solarisy Urbino 18 dočasne stiahnuté z premávky. Do premávky sa vrátili postupne v máji a júni 2020.

Katalóg vozidiel

3211 3212 3213 3214 3215 3216

Počet nevyradených vozidiel: 6 (100 %)

Počet vyradených vozidiel: 0 (0 %)

Legenda

3216nevyradené vozidlo
3215online
3212dnes v premávke
3211odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Tak dnes nám jazdili po dlhej dobe všetky.
Škoda že do nich nenainštalovali systém BUSE BS300 a BS370
Reakcia na: Durkø4941 #27:
Bezna prax v DPB.
Reakcia na: Durkø4941 #27:
Však už toľko nekonšpiruj 🙂
Reakcia na: trolejbus6207 #25:
Tak to zasa ano ale jedneho dna ti diely dojdu a neoplati sa kupovat nove tak zacnes kanibalizovat ostatne...A tak dalej
Reakcia na: Durkø4941 #20:
Žiadny piest na dvere nestojí 7.000,- € a neexistuje už dnes nič také, že "diel sa dodáva len pre nemecký trh", takže zasa len beusácke "JVP" a nie realita.
Reakcia na: Durkø4941 #20:
Už vidím, ako ma budú niektorí hejtovať, ale neodpustím si - aj keď by nastal variant, že voz sa nezpojazdní, tak aspoň bude z čoho vyťažovať náhradné diely na zvyšných 5 vozov
Reakcia na: mirec240 #22:
Diki za info
Reakcia na: Durkø4941 #20:
No úplne strašný fail. Takže 6 slušných vozidiel stálo 49 a nie 42 tisíc.
Reakcia na: Andrej5 #21:
Ak si videl správne, môže to byť tým, že nevysiela údaje tak ako má a nenabehol automaticky do výpravy.
Inač včera som videl na 59 3214. Tak neviem prečo ešte nie je zaevidované ako nevyradené vozidlo. Nevie o tom niekto prečo to nie je zaevidované tak ako má?
Reakcia na: Valec #19:
No zial jeden voz ma zavadu taku ze potrebuju kupit daky piest na dvere alebo ma spolocne nieco s dverami neviem teraz konkretne co to je,ale ten diel stoji 7000€ co je skoro taka cena za kolko ten voz kupili.+ ten diel sa dodava len pre nemecky trh😂Takze dalsi fail
Reakcia na: Durkø4941 #14:
"vzhladom na hodnotu vozu"
Ak za hodnotu vozu počítame nákupnú cenu, tak to by sa neoplatilo pomaly ani žiarovky vymieňať.
Reakcia na: S499.1023 #17:
nevsimol som si to,co uz stava sa
Reakcia na: Durkø4941 #16:
Skús venovať pozornosť tomu, na KTORÝ z tvojich príspevkov Ámos reaguje.
Reakcia na: Ámos #15:
Ja sa pytam na tieto jazdenky lebo som pocul ako jeden z tychto jazdeniek sa pokazil pri prevoze.
Reakcia na: Durkø4941 #13:
V pomere dodanych vozidiel, najviac poziarov mal v DPB prave Solaris.
Neviete niekto nahodou ktory solaris sa pri prevoze pokazil tesne pred SR? Udajne sa pokazil tak ze oprava je financne narocna vzhladom na hodnotu vozu a nebudu ho opravovat (podla dielenskeho z prvej kolony).Ale uz len z prestize ho opravia aby zas ludia nepindali ze co to za crepy kupili.Kebyze viete blizsie nieco tak diki za info 🙂
Reakcia na: Lurnak #12:
Vsetko je lepsie ako ZHOR 🙂
Tie autobusy by boli vyborne v BA namiesto SOR-iek. 3 dvere, komfortne, moderne (aj ked je z 2005/6, je celkom fajn). Vzdy som ich chcel vidiet v Bratislave. Su to pekne stroje.