VozidláAutobusy › Solaris Urbino 18Nízkopodlažné autobusy Solaris Urbino produkovala poľská firma Solaris Bus & Coach (pôvodne Neoplan Polska) od roku 1999. Zo základnej 12-metrovej verzie s naftovým pohonom boli postupne odvodené aj iné dĺžkové varianty a postupne aj vozidlá s alternatívnymi pohonmi. V priebehu výroby modelového radu Urbino prišlo na trh niekoľko generácií tohto radu.

V roku 2019 zakúpil bratislavský dopravný podnik šesť ojazdených kĺbových 18-metrových autobusov Solaris Urbino 18 tretej generácie pôvodom z nemeckého Berlína pre rýchle rozšírenie vozidlového parku autobusov v súvislosti s modernizáciou Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály.


Solaris Urbino 18 v stave po dodaní


Solaris Urbino 18 v bratislavskom vyfarbení

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Solaris Urbino 18/III 3211 – 3216 2005 2019 6
Spolu: 2005   6

Technické parametre

Dĺžka:18000 mm
Šírka:2550 mm
Výška:2995 mm
Rázvor:5130 mm a 6770 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:45 + 1
Počet miest na státie:106
Celkový počet miest:151 + 1
Pohotovostná hmotnosť:17300 kg
Celková hmotnosť:28000 kg
Motor:MAN D 2866 LOH 25, Euro 3, naftový, vodou chladený radový 6-valec s CRTec filtrom
Výkon motora:228 kW
Objem motora:11967 cm3
Maximálna rýchlosť:80 km/h
Prevodovka:VOITH D 864.3E, automatická, 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie:ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy:predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia
Klimatizácia:Konvekta (#3211 - 3215)
Webasto (#3216)

Opis

Samonosnú karosériu trojnápravového článkového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov, články spojili kĺbom a bočnice zvonka oplechovali. Naftový motor osadili v zadnej časti v motorovej veži. V pravej bočnici osadili trojicu dvojkrídlových dverí, predné otvárajúce sa dovnútra, zvyšné predsuvné so zatváraním pomocou fotobunky. Pre cestujúcich na invalidných vozíkoch umiestnili pri prvých a druhých dverách výklopnú nástupnú plošinu. Nástup do vozidla uľahčili aj naklonením vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Sklá osadili technológiou lepenia, vnútorné časti okien oblepili antigraffiti fóliou. Vodičovi umožnili lepší výhľad z vozidla znížením čelného skla v pravej časti.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom Kiel Ideo prevažne v priečnom usporiadaní, za kĺbom a v zadnej časti osadili pozdĺžne trojice sedadiel. Osvetlenie interiéru zabezpečili žiarivkovými svietidlami. Pracovisko vodiča vybavili polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili stropnými klapkami a ventilátormi a niekoľkými výklopnými časťami bočných okien. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili prostredníctvom dvoch strešných klimatizačných jednotiek od firmy Konvekta, resp. Webasto.

Vozidlá boli dodané v pôvodnom berlínskom žlto-sivo-bielom nátere, resp. s celovozidlovou reklamou.

Úpravy

Pred uvedením do prevádzky bol do vozidiel nainštalovaný informačný systém BUSE a tarifný systém. Vozidlo #3213 bolo zároveň oblepené červenými fóliami. Zvyšné vozidlá už boli prelakované do červeného náteru. Úpravou prešiel aj systém ovládania dverí s doplnením vonkajšieho dopytového tlačidla pri tretích dverách.

Prevádzka

Ako prvý bol do prevádzky uvedený autobus #3213, ktorý sa zaradil do premávky na linke 59 od 19. júla 2019. Ďalšie vozidlá boli sprevádzkované postupne od augusta 2019. Nasadzované boli na linky 59 a 75, podľa potreby však aj na iné linky.

Katalóg vozidiel

3211 3212 3213 3214 3215 3216

  • Počet nevyradených vozidiel: 6 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

3214nevyradené vozidlo
3216odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky)

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

trolejbus620714.8.2019 17:38  +4#28 Re:
Reakcia na #27 od Durkø4941:
Však už toľko nekonšpiruj 🙂
Durkø494114.8.2019 17:15 -5#27 Re:
Reakcia na #25 od trolejbus6207:
Príspevok je skrytý z dôvodu udeleného výrazne záporného hodnotenia ostatnými používateľmi. [Odkryť]
S499.102314.8.2019 15:42  +7#26 Re:
Reakcia na #20 od Durkø4941:
Žiadny piest na dvere nestojí 7.000,- € a neexistuje už dnes nič také, že "diel sa dodáva len pre nemecký trh", takže zasa len beusácke "JVP" a nie realita.
trolejbus620714.8.2019 12:19  +4#25 Re:
Reakcia na #20 od Durkø4941:
Už vidím, ako ma budú niektorí hejtovať, ale neodpustím si - aj keď by nastal variant, že voz sa nezpojazdní, tak aspoň bude z čoho vyťažovať náhradné diely na zvyšných 5 vozov
Andrej514.8.2019 11:48 #24 Re:
Reakcia na #22 od mirec240:
Diki za info
Andy14.8.2019 11:30 #23 Re:
Reakcia na #20 od Durkø4941:
No úplne strašný fail. Takže 6 slušných vozidiel stálo 49 a nie 42 tisíc.
mirec24014.8.2019 11:27 #22 Re:
Reakcia na #21 od Andrej5:
Ak si videl správne, môže to byť tým, že nevysiela údaje tak ako má a nenabehol automaticky do výpravy.
Andrej514.8.2019 11:13 #21 Re:
Inač včera som videl na 59 3214. Tak neviem prečo ešte nie je zaevidované ako nevyradené vozidlo. Nevie o tom niekto prečo to nie je zaevidované tak ako má?
Durkø494114.8.2019 0:33 -4#20 Re:
Reakcia na #19 od Valec:
No zial jeden voz ma zavadu taku ze potrebuju kupit daky piest na dvere alebo ma spolocne nieco s dverami neviem teraz konkretne co to je,ale ten diel stoji 7000€ co je skoro taka cena za kolko ten voz kupili.+ ten diel sa dodava len pre nemecky trh😂Takze dalsi fail
Valec12.8.2019 7:19  +1#19 Re:
Reakcia na #14 od Durkø4941:
"vzhladom na hodnotu vozu"
Ak za hodnotu vozu počítame nákupnú cenu, tak to by sa neoplatilo pomaly ani žiarovky vymieňať.
Durkø494111.8.2019 19:35 -1#18 Re:
Reakcia na #17 od S499.1023:
nevsimol som si to,co uz stava sa
S499.102311.8.2019 19:02 #17 Re:
Reakcia na #16 od Durkø4941:
Skús venovať pozornosť tomu, na KTORÝ z tvojich príspevkov Ámos reaguje.
Durkø494111.8.2019 18:23 -1#16 Re:
Reakcia na #15 od Ámos:
Ja sa pytam na tieto jazdenky lebo som pocul ako jeden z tychto jazdeniek sa pokazil pri prevoze.
Ámos11.8.2019 11:59 #15 Re:
Reakcia na #13 od Durkø4941:
V pomere dodanych vozidiel, najviac poziarov mal v DPB prave Solaris.
Durkø494110.8.2019 18:16 -1#14 Re:
Neviete niekto nahodou ktory solaris sa pri prevoze pokazil tesne pred SR? Udajne sa pokazil tak ze oprava je financne narocna vzhladom na hodnotu vozu a nebudu ho opravovat (podla dielenskeho z prvej kolony).Ale uz len z prestize ho opravia aby zas ludia nepindali ze co to za crepy kupili.Kebyze viete blizsie nieco tak diki za info 🙂
Durkø494122.7.2019 13:31 -2 +3#13 Re:
Reakcia na #12 od Lurnak:
Vsetko je lepsie ako ZHOR 🙂
Lurnak19.7.2019 19:46 -2 +3#12 Re:
Tie autobusy by boli vyborne v BA namiesto SOR-iek. 3 dvere, komfortne, moderne (aj ked je z 2005/6, je celkom fajn). Vzdy som ich chcel vidiet v Bratislave. Su to pekne stroje.
Lurnak19.7.2019 19:43  +2#11 Re:
Reakcia na #10 od Matko222:
Dnes som videl jedno na 59. Takze uz pomaly idu von.
Matko22211.7.2019 17:02  +6#10 Re:
Neviete niekto náhodou, že kedy to chcú sprevádzkovať? Zaujímalo by ma čo na nich ešte robia.
mathre20.6.2019 21:14  +4#9 Re:
Reakcia na #7 od S499.1023:
Samozrejme to bolo myslené ako irónia na odôvodnenie nákupov SORiek u nás. Viem ako funguje systém MHD v Berlíne. Za Y sa ospravedlňujem, až po tvojom zvýraznení mi to buchlo do očí. Pochopiteľne pri mužskom rode tam malo byť I.😆