VozidláAutobusy › Novoplan C-12NG

Novoplan C-12NG

Úvod

Prototyp mestského autobusu Novoplan C-12 predstavila v roku 1996 slovenská firma S.A.O. s.r.o. Lučenec, dcérska spoločnosť firmy NOVOP (Novohradné opravovne) Lučenec. Pre výrobu vlastných autobusov sa bývalé Československé štátne opravovne rozhodli z dôvodu poklesu záujmu o generálne opravy autobusov a nákladných vozidiel, ktoré tvorili hlavný predmet činnosti podniku.

Za karosériu Novoplanu získal výrobca v roku 1996 ocenenie za zavádzanie priemyselného dizajnu v praxi od vlády SR. Plány počítali s výrobou 300 kusov autobusov ročne, no dopravcovia o tento autobus napriek počiatočnému optimizmu napokon veľký záujem neprejavili a v tendroch na dodávky autobusov pre podniky verejnej dopravy firma neuspela. Vyrobilo sa len niekoľko kusov vo verziách mestský, prímestský, prímestský midi a turistický autobus. Zvláštnosťou bol väzenský autobus, konferenčný špeciál a 15-metrový letiskový autobus.

V spolupráci so Slovenským plynárenským podnikom Bratislava bol začiatkom 21. storočia vyvinutý aj mestský autobus Novoplan C-12NG s pohonom na stlačený zemný plyn. Tento prototyp sa v prevádzke overoval od jesene 2004 vyše roka v Dopravnom podniku Bratislava. Do sériovej výroby sa však nedostal a bez využitia následne zostal aj prototyp.

V roku 2004 bola predstavená modernizovaná verzia Novoplanu C-12 vyrobená už v spolupráci s prešovskou firmou PRE-OS (neskôr Troliga Bus) vyrábajúcou autobusy Novoplan v Levoči. Aj z týchto autobusov vyrobili len niekoľko kusov, väčší úspech zaznamenala modernizovaná prímestská verzia PMC-12.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Novoplan C-12NG 1720 2000 2004 2006 1
Spolu 2000   1

Technické parametre

Dĺžka 11585 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3160 mm
Výška podlahy 770 mm
Rázvor 5570 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 66
Celkový počet miest 96 + 1
Celková hmotnosť 17800 kg
Motor Jamot (LIAZ) M1.2C ML 637 NGS, Euro 2, plynový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec
Výkon motora 175 kW / 2000 rpm
Objem motora 11946 cm3
Prevodovka VOITH D 863.3, automatická 3-stupňová
Riadenie AXL Semily HRA 450-6, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ, nezávislé zavesenie kolies
zadná: PPS Detva, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Skelet autobusu polosamonosnej konštrukcie zvarili z tenkostenných profilov a zvonka oplechovali pozinkovanými plechmi ošetrenými proti korózii. Na oplechovanie a zasklenie karosérie použili technológiu lepenia. V pravej bočnici osadili trojicu dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra. Predné a zadné čelo vyhotovili zo sklolaminátu. Motor umiestnili pod podlahou v zadnej časti. Nádrže na stlačený zemný plyn osadili pod podlahou za prednou nápravou.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v priečnom usporiadaní. Priestor pre detský kočík vyhradili oproti druhým dverám. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou a vyhradili preňho prvú polovicu predných dverí. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien a stropnými vetrákmi a ventiláciami. Vozidlo vybavili optickým informačným systémom firmy BUSE.

Prevádzka

Autobus sa do premávky zaradil v novembri 2004 na linkách vypravovaných vozovňou Trnávka. Najčastejšie ho bolo možné stretnúť na linkách 91 a 191 do Čunova a Rusoviec, na linke 37 do Záhorskej Bystrice a na linkách 20 a 22 do Devínskej Novej Vsi.

Vyraďovanie a likvidácia

V januári 2006 bolo vozidlo vrátené Slovenskému plynárenskému priemyslu, kde zostalo bez využitia. Neskôr vozidlo skončilo v autobazáre a bolo dlhodobo neúspešne ponúkané na predaj.

Katalóg vozidiel

1720

Počet nevyradených vozidiel: 0 (0 %)

Počet vyradených vozidiel: 1 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Dovolil by som si namietať niektoré nepresnosti...

1) Novop dostal NC za dizajn v kategórii Cieľavedomé uplatňovanie dizajnu vo výrobe a službách. Zdôvodnenie prebraté do médií jasne tvrdí, že predmetom ocenenia nie je dizajn samotný, ale efektívna snaha v celom projekte novej výroby (od oslovenia univerzít a dodávateľov po predstavenie prototypu neubehol ani rok).

2) Nerozumiem celkom, prečo by osud našej #1720 mal byť neznámy už od roku 2010. Veď ešte v roku 2014 (ak nie dokonca 15) ho inzeroval ten agrobazár v Tornali.

A potom dáke drobnosti: jednak by sa patrilo spomenúť, že z laminátu boli aj tie profilované dekle na bočniciach; jednak by sa nemuselo zavádzať formuláciou "15-metrový letiskový", keďže presné číslo sa nevie a napriek názvu to je viditeľne menej