VozidláAutobusy › SOR B 9.5Midibusy SOR B 9.5 so zníženou podlahou medzi prvými a druhými dverami od českého výrobcu SOR Libchavy sa začali dodávať na sklonku roku 1999 pôvodne pre málo vyťažené linky, no neskôr aj pre tie obsadenejšie. Do roku 2005 bolo dodaných 33 kusov týchto autobusov.


SOR B 9.5 z prvej série


SOR B 9.5 z poslednej série

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. SOR B 9.5 3501–3503 1999 2000 od 2011 3
2. SOR B 9.5 3504–3506 2000 2000 2013 – 2015 3
3. SOR B 9.5 3507–3508 2000 2000 od 2015 2
4. SOR B 9.5 3509–3511 2001 2001 od 2015 3
5. SOR B 9.5 3512–3514 2001 2001 3
6. SOR B 9.5 3515–3526 2002 2002 od 2015 12
7. SOR B 9.5 3527–3533 2005 2005 od 2011 7
Spolu: 1999 – 2005   33

Technické parametre

Dĺžka:9520 mm (#3501 - 3526)
9580 mm (#3527 - 3533)
Šírka:2480 mm
Výška:2950 mm
Výška podlahy:600 mm
Rozvor:4450 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:24 + 1 (#3501 - 3526)
26 + 1 (#3527 - 3533)
Počet miest na státie:55
Celkový počet miest:79 + 1 (#3501 - 3526)
81 + 1 (#3527 - 3533)
Pohotovostná hmotnosť:7250 kg
7550 kg (#3527 - 3533)
Celková hmotnosť:12800 kg
14000 kg (#3527 - 3533)
Motor:Iveco - Fiat 8060.45 TCA Euro 2, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (#3501 - 3514)

Iveco Tector F4 AE 0682C Euro 3, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (#3515 - 3533)
Výkon motora:152 kW / 2700 rpm (#3501 - 3514)
176 kW / 2500 rpm (#3515 - 3533)
Objem motora:5861 cm3 (#3501 - 3514)
5880 cm3 (#3515 - 3533)
Krútiaci moment motora:660 Nm / 1400 rpm (#3501 - 3514)
810 Nm / 1250 - 2100 rpm (#3515 - 3533)
Maximálna rýchlosť:90 km/h
80 km/h (#3527 - 3533)
Prevodovka:Iveco 2865.6, manuálna, 6-stupňová, plne synchronizovaná (#3501 - 3514)

VOITH Diwa 851.3E, automatická, 3-stupňová so zabudovaným retardérom (#3515 - 3533)
Riadenie:AXL Semily, hydraulické monoblokové
RBL C 500 V, hydraulické monoblokové (#3515 - 3533)
Nápravy:predná: SOR, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia (#3501 - 3514, 3527 - 3533)
predná: Iveco 5851, tuhá (#3515 - 3526)
zadná: ROCKWELL P-130, jednostupňová, hnacia, tuhá
zadná: Meritor RS 24-147E, hnacia, tuhá
Pneumatiky:285/70 R 19.5 TL, radiálne bezdušové, nízkoprofilové

Opis

Karoséria je panelová, polosamonosná, skelet zostavili z oceľových uzatvorených profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi, spodné časti zhotovili z nehrdzavejúcej ocele. Pre výmenu cestujúcich zabezpečili jedno a dvojkrídlovými výklopnými dverami s pneumatickým pohonom firmy ISAF. Interiér s umakartom pokrytými bočnými stenami a stropom, protišmykovou podlahou, priestrannými strednými dverami a farebnou textíliou potiahnutými sedadlami Vogelsitze 650 (C.I.E.B. Kahovec), resp. pri poslednej sérii STER 6MS (v pevnom i sklopnom vyhotovení) spĺňa normy moderného dopravného prostriedku. Vetranie zabezpečujú horné časti okien a stropné vetráky. Interiér vykurujú teplovodné radiátory.

Jednotlivé série sa od seba líšia len v detailoch. Prvou odlišnosťou bol predný nárazník v 1. a 4. sérii červeno-biely, pri ostatných červený. Po voz #3512 bol v hornej časti biely. Zadný nárazník sa z bieleho na červený zmenil až od piatej série. Prvé tri série mali čelo staršieho typu, pri ďalších sériách došlo k jeho inovácii. Všetky vozidlá sú vybavené informačnými panelmi BUSE s novým diódovým displejom. Od druhej série sa dodával diódový displej novšieho typu, ktorý svieti intenzívnejšie. Prvé tri série mali v prednej hornej časti interiéru umiestnené digitálne hodiny, ktoré však neboli spojené s palubným počítačom, takže väčšinou zobrazovali odlišný čas. Počnúc šiestou sériou boli vozidlá vybavené akustickými hlásičmi zastávok, ktoré sa však sprevádzkovali do použiteľného stavu až po takmer dvoch rokoch. Siedma séria sa od predchádzajúcich vozidiel odlišovala novým typom zadného čela, predných svetiel a tiež mriežkami na kryte pod oknom vodiča.

Interiér autobusov sa líšil len minimálne, počnúc treťou sériou dostali iné predely medzi dverami a sedadlami, od štvrtej série pribudli na podlahe žlté pásy vymedzujúce "zakázaný" priestor pre cestujúcich a určujúce smer pohybu cestujúcich.

Od šiestej série sa konštruktérom zaujímavo podarilo vyriešiť príliš veľký rozdiel medzi výškou "nízkopodlažných" sedadiel v strednej časti vozidla a oknami. Keď sa na tieto sedadlá posadili cestujúci nižší ako 180 cm, okno začínalo práve v úrovni očí. Nižší ľudia videli už len obloženie interiéru. Sedadlá boli od vozu #3515 postavené na schodík, čo síce umožňuje krajší výhľad z autobusu, avšak sťažuje usádzanie sa najmä pre starších cestujúcich. Šiesta a siedma séria sa môže pochváliť aj veľkými výklopnými vetrákmi na bočných oknách (1. až 5. séria mala malé posuvné), zmiznutím časti žltých vodiacich pruhov z podlahy a domaľovaním ďalšieho červeného pásu na zadné čelo. Počnúc siedmou sériou začali v priestore pre kočík montovať namiesto jedného dve sklápacie sedadlá.

Úpravy

Po niekoľkých rokoch sa pri prvých dvoch sériách podarilo vyriešiť problém so synchronizáciou zatvárania dverí s palubným počítačom, keď sa často stávalo, že už na štvrtej zastávke bol autobus podľa palubného počítača na konci trasy. Nešťastne riešené znamenie vodičovi, ktoré spúšťalo dlhý signál, niektorí vodiči riešili preliepaním tlačidiel rôznymi typmi lepiacich pások, prípadne naliepaním drevených koliesok na tlačidlá umiestnené z vonkajšej strany dverí. Neskôr boli tieto "vylepšenia" odstránené.

Prvá a jediná celoplošná reklama na autobuse tohto typu sa objavila na voze #3515, ktorý ju dostal v roku 2004.

Vozidlá #3508 a 3514, ktoré boli používané aj na zájazdovú dopravu, dostali v roku 2007 nové celočervené čalúnenie sedadiel pre cestujúcich. V súvislosti s prevádzkou cykloprívesov bolo niektorým vozidlám v rokoch 2006 - 2008 nainštalované ťažné zariadenie.

Niekoľko rokov pred koncom ich prevádzky sa pri výmenách čelných skiel začali používať sklá so zeleným tieniacim pásom v hornej časti, pričom tento pás prekrýval v celom rozsahu predný displej informačného systému, čím zhoršoval jeho čitateľnosť. Niektoré vozidlá dostali po nehodách nový predný nárazník v bielej farbe.

Prevádzka

Všetky autobusy boli pôvodne zaradené do vozovne Krasňany. Prvé tri autobusy SOR B 9.5 boli zakúpené pre linky 49 a 51 a začali premávať 10. januára 2000. Po dodaní ďalších autobusov boli od 2. mája 2000 vypravované aj na linky 41 a 58 a od 4. septembra 2000 už aj na linku 35. Od 7. mája 2001 premávali nové autobusy #3509 - 3511 na linke 29. Piata séria bola určená pre linky 27 (iba jedno vozidlo) a 54. Šiesta séria začínala na linkách 29, 30 a 76. Na lesnej linke X43 z Koliby cez Kamzík do Lesoparku počas rekonštrukcie cesty na Železnú studničku jazdil tiež autobus SOR. Služobná linka 403 bola taktiež obsluhovaná vozidlom tohto typu. Vozidlá #3508 a 3514 boli často využívané na zájazdy a od júna 2006 počas víkendov a sviatkov ako cyklobusy s prívesom na linke 128. V nasledujúcich rokoch sa na ťahanie cykloprívesu na linkách 128, 129 a 901 využívali aj vozidlá #3510, 3511, 3529 a 3530.

Zaujímavý osud má voz #3510, do ktorého týždeň po začatí premávky zozadu narazilo nákladné auto. Čelo bolo vymenené a autobus sa vrátil späť do premávky.

Po zrušení vozovne Krasňany boli od 1. septembra 2011 vozidlá rozdelené do vozovní Trnávka a Jurajov dvor. Po krátkom čase boli niektoré vozidlá z Trnávky požičiavané aj vozovni Petržalka, pričom niekoľko vozidiel bolo deponovaných v Petržalke dlhodobo. Od tohto obdobia boli midibusy SOR B 9.5 v prípade nedostatku iných vozidiel často vypravované aj na linky štandardne obsluhované kĺbovými autobusmi.

V máji 2015 v súvislosti s viacerými zmenami v garážovaní autobusov boli vozidlá z Petržalky a Trnávky preradené do vozovne Jurajov dvor, podľa potreby však boli SORy B 9.5 zapožičiavané vozovni Trnávka, ktorá ich opäť vypravovala najmä namiesto autobusov väčšej kapacity, ale objavili sa aj na minibusových linkách 82 a 151.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvými vyradenými vozidlami tohto typu boli v roku 2011 z dôvodu nerentabilnosti opráv vozidlá #3502 a 3527. V roku 2013 ich nasledovalo aj vozidlo #3505. Ďalšie vozidlá boli vyraďované pre zlý technický stav v roku 2015. V novembri 2015 bolo viacero vozidiel vyčlenených pre zimnú údržbu.

Katalóg vozidiel

3501 3502 3503
3504 3505 3506
3507 3508
3509 3510 3511
3512 3513 3514
3515 3516 3517 3518 3519 3520 3521 3522 3523 3524 3525 3526
3527 3528 3529 3530 3531 3532 3533

  • Počet nevyradených vozidiel: 22 (67%)
  • Počet vyradených vozidiel: 11 (33%)

Legenda

3533nevyradené vozidlo
3529odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)
3523odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky)
3527vyradené vozidlo
3519technologické vozidlo

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Sor2323.11.2015 6:34 #6 Re:
Tie automaty ale naozaj mohli kľudne jazdiť ďalej s cestujúcimi
Mike22.11.2015 19:59 #5 Re:
Reakcia na #4 od martin9171:
Citujem text o pár riadkov vyššie: "Ďalšie vozidlá boli vyraďované pre zlý technický stav v roku 2015. V novembri 2015 bolo viacero vozidiel vyčlenených pre zimnú údržbu."

Tieto vozidlá vozia soľ a robotníkov, ktorí odhŕňajú zastávky od snehu a solia ich
martin917122.11.2015 19:52 #4 Re:
Reakcia na #3 od Sor23:
Načo slúži technologické vozidlo?
Sor2322.11.2015 19:19 #3 Re:
Im v tom podniku uplne drbe na hlavu? Na kerú Máriu potrebujú toľko technologických vozidiel, keď nemajú čo vypravovať potom?!!
400410.11.2015 1:49 #2 Re:
To fakt budu tie kotacove busy zimne sluzby?
t6a5iii14.5.2015 22:32 #1 Re:
3501, 3503, 3504 a 3507 nesli do JD?

Inac, nevie niekto, naco tu 3504 ozivovali, ked v poslednom mesiaci sa pouzivala len 3x?

A vie niekto, ci sa uvazuje nad historicakom?