VozidláAutobusy › Praga RNDPo dvoch dodávkach nových autobusov Praga NDO v rokoch 1947 a 1948 zakúpili Dopravné závody hlavného mesta Bratislavy koncom roka 1949 aj dva malé autobusy Praga RND vyrábané národným podnikom Auto-Praga. Pod označením Praga RND sa v pražskej "Pragovke" v rokoch 1934 až 1955 vyrábali malé úžitkové automobily a autobusy s dieselovým motorom. Variant s benzínovým motorom sa produkoval s označením Praga RN v rokoch 1933 - 1953. Pred zakúpením autobusov Praga RND bol v roku 1948 dodaný aj jeden skriňový montážny voz Praga RND #4 pre stredisko vrchného vedenia. Okrem dvoch nových autobusov zakúpených v roku 1949 cez podnik Mototechna Bratislava sa v polovici 1950-tych rokov získali od podniku ČSAD výmenou za autobusové vlečky Karosa D4 aj staršie autobusy Praga RND, ktoré sa upravili na dielenské vozidlá pre údržbu trolejového vedenia.


Praga RND

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Praga RND 51 – 52 1949 1949 1951 – 1952 2
2. Praga RN 51II 1949 (?) —* 1
Spolu: 1949   3
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka:7450 mm
Šírka:2350 mm
Výška:3000 mm
Rázvor:4200 mm
Počet dverí:1
Počet miest na sedenie:18 + 1 (pozdĺžne sedadlá)
22 + 1 (priečne sedadlá)
Počet miest na státie:22 (pozdĺžne sedadlá)
12 (priečne sedadlá)
Celkový počet miest:40 + 1 (pozdĺžne sedadlá)
34 + 1 (priečne sedadlá)
Pohotovostná hmotnosť:~ 4500 kg
Celková hmotnosť:~ 7300 kg
Motor:Praga RND, naftový, vodou chladený 4-valec
Výkon motora:44,2 kW / 2000 rpm
Objem motora:4503 cm3
Maximálna rýchlosť:60 km/h
Prevodovka:Praga, manuálna, 4-stupňová
Zapaľovanie:PAL PV4B70P115c
Nápravy:predná: Praga, tuhá, kovaná, poloeliptické listové perá
zadná: Praga, tuhá, kužeľové ozubenie Gleason
Pneumatiky:7,50-20

Prevádzka

Prvá Praga RND #51 bola sprevádzkovaná 17. decembra 1949, o dva dni neskôr sa zaradilo do premávky aj vozidlo #52.

Či boli v prevádzke na linkách MHD aj ojazdené vozidlá získané od ČSAD, alebo sa hneď využívali ako dielenské vozidlá, nie je známe. Jedno z týchto vozidiel (NR 67-29) bolo neskôr využívané na výcvik vodičov a v roku 1962 bolo odpredané podniku Mototechna.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy #51 a 52 premávali v Bratislave len krátko, už v prvej polovici 50-tych rokov boli nahradené kapacitnejšími autobusmi Škoda 706 RO.

Katalóg vozidiel

51 52
51II

  • Počet nevyradených vozidiel: 1 (33%)
  • Počet vyradených vozidiel: 2 (67%)

Legenda

52vyradené vozidlo
51IIhistorické vozidlo
51IIevidenčné číslo 51 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

DolneHonyTrolley5.12.2018 13:07 #1 Re:
Aký interiér bude mať historičák?