VozidláAutobusy › Ikarus 417Prototyp Ikarusu 417 bol prvým nízkopodlažným kĺbovým autobusom, ktorý premával v Bratislave. Vyrobený bol v roku 1994 v maďarskej firme Ikarus Budapest a pred dodaním na testovanie do Bratislavy slúžil na prezentačné účely. Celkovo závod vyprodukoval 32 vozidiel tohto typu v rokoch 1994 - 1999.


Ikarus 417.02

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Ikarus 417.02 1800 1994 1996 1997 1
Spolu: 1994   1

Technické parametre

Dĺžka:17630 mm
Šírka:2500 mm
Výška:2805 mm
Výška podlahy:350 mm
Počet dverí:4
Počet miest na sedenie:31 + 1
Počet miest na státie:133
Celkový počet miest:164 + 1
Pohotovostná hmotnosť:14860 kg
Motor:Cummins C.8.3-290 11
Výkon motora:216 kW / 2200 rpm
Objem motora:8300 cm3
Krútiaci moment motora:1125 Nm / 1400 rpm
Prevodovka:ZF Ecomat 4 HP 590, automatická, 4-stupňová
Nápravy:RÁBA
Pneumatiky:8.25 x 22.5"

Opis

Išlo o nízkopodlažné vozidlo s výškou podlahy 350 mm, ktorá sa tiahla od prvých po posledné dvere. Stojatý motor bol umiestnený v zadnom čele. Interiér sa vyhotovením podobal na neskoršie bratislavské Ikarusy 412 - sedadlá boli potiahnuté textíliou a v usporiadaní 2 + 2. Možnosť naklonenia vozidla v zastávke uľahčovala nástup s invalidnými vozíkmi a kočíkmi. Väčšina sedadiel však bola umiestnená na schodíku. Na vetranie slúžili veľké posuvné časti okien a strešné vetráky.

Jednou zo zvláštností tohto vozidla bol jeho výstavný náter, ktorým bol nahradený pôvodný modro-biely lak. Nezvyčajnú farebnú zeleno-oranžovú kombináciu dotváral motív historického autobusu, ktorý sa tiahol od druhej nápravy po zadné čelo.

Väčšina vozidiel typu Ikarus 417 (17 kusov) bola zakúpená dopravným podnikom WSW v nemeckom Wuppertale. Po počiatočných ťažkostiach sa vozidlá podarilo uviesť do spoľahlivej prevádzky. Sedem ďalších vozidiel malo byť dodaných do Drážďan, z kontraktu však zišlo a autobusy boli rozpredané do maďarských dopravných podnikov Tisza Volán (Szeged), Alba Volán (Dunaújváros) a Kisalföld Volán (Győr). Zvyšné vozidla skončili vo Varšave (2 ks), Wroclawi, Tábore, Postupime, Salgótarjáne (autobus z Bratislavy) a v Miláne (všetky po jednom kuse).

Úpravy

Počas prevádzky v Bratislave mu bol dosadený predný a bočný linkový transparent firmy BUSE. Prevíjací transparent s tromi číslicami na označenie linky zostal na zadnom čele. Oproti sériovým vozidlám tohto typu sa odlišoval umiestnením bočného transparentu, ktorý nebol umiestnený vo výreze nad bočným oknom, ale v interiéri za oknom.

Prevádzka

Po dodaní do Bratislavy v roku 1996 dostal číslo 1800 a premával na linke 121. Jeho prevádzka však netrvala dlho, pretože sa preukázala chybná konštrukcia prednej nápravy. Problémy s typom Ikarus 417 sa ukázali aj v iných mestách, a navyše bol bratislavský autobus predtým vystavovaný na rôznych výstavách. K jeho neúspechu sa pripísal aj katastrofálny stav bratislavských ciest a najmä povrchov zastávok.

Vyraďovanie a likvidácia

Po zistení závady bol vrátený späť do Ikarusu Budapest. Autobus nakoniec skončil v maďarskom meste Salgótarján u dopravcu Nógrád Volán. Zvláštnosťou je fakt, že mu aj naďalej zostali transparenty BUSE.

Katalóg vozidiel

1800

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 1 (100%)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.