VozidláAutobusy › TAM 232 A 116 MAutobusy TAM 232 A 116 M vyrobila slovinská automobilová spoločnosť TAM BUS Maribor v spolupráci s firmou Avtomontaža bus Ljubljana, ktorá dodala karosérie. Karoséria autobusov koncepčne vychádzala z vozidiel MAN SL 202, ktorých vzorom bol prototyp štandardného mestského autobusu 2. generácie VÖV-II (S 80). Na základe tohto prototypu boli v 80-tych rokoch vyrábané vozidlá Mercedes-Benz O 405, MAN SL 202 a Neoplan N 416. V roku 1995 DPB, a. s. zakúpil jednorazovo 11 autobusov TAM 232 A 116 M. Ani jeden z autobusov nebol pôvodne určený pre Bratislavu - prvý voz bol výstavný kus, mal slovinské nápisy v interiéri a líšil sa aj vybavením. Zvyšné autobusy boli určené pre DP Teplice, ktorý však prehodnotil pôvodnú objednávku dvadsiatich kusov týchto autobusov a nakoniec zakúpil len 10 kusov. Zvyšných 10 kusov skončilo v Bratislave a vozidlá #3701 a 3702 boli dokonca dodané s nalepeným čiernymi evidenčnými číslami 410 a 412, pod ktorými však v Tepliciach nikdy nejazdili.


TAM 232 A 116 M #3701 v pôvodnom stave


TAM 232 A 116 M #3703 po nainštalovaní informačného systému BUSE


TAM 232 A 116 M #3707 po oprave

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. TAM 232 A 116 M 3700 1994 1995 2011 1
2. TAM 232 A 116 M 3701 – 3710 1995 1995 2008 – 2011* 10
Spolu: 1994 – 1995   11
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka:11505 mm
Šírka:2500 mm
Výška:3083 mm
Rázvor:5800 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:28 + 1 (#3700)
31 + 1 (#3701 - 3710)
Počet miest na státie:82 (#3700)
69 (#3701 - 3710)
Celkový počet miest:110 + 1 (#3700)
100 + 1 (#3701 - 3710)
Pohotovostná hmotnosť:9800 kg
Celková hmotnosť:18000 kg
Motor:MAN D 0826 LOH 07, Euro 1, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora:169 kW / 2400 rpm
Objem motora:6871 cm3
Krútiaci moment motora:850 Nm / 1400 rpm
Maximálna rýchlosť:73,4 km/h
Prevodovka:VOITH D 851.2, automatická, 3-stupňová
Riadenie:ZF Servocom 8097, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy:Predná: TAM PK - 66 ZV, pevná, riadená
Zadná: TAM PG 115 - 50 - 3,1 ZV, pevná, hnacia
Pneumatiky:295/80 R 22,5

Opis

Autobus má samonosnú zváranú konštrukciu z oceľových profilov, zvonka oplechovanú. Steny a strop v interiéri pokrýva svetlý umakart, sedadlá s penovou výplňou potiahli sivou textíliou. Pre cestujúcich slúžia troje dvojdielne dvere s elektropneumatickým pohonom.

Prvý autobus #3700 sa oproti ostatným líši žlto-fialovo-modrým vyfarbením a klimatizáciou, ktorá je umiestnená na streche vozidla. Ostatné autobusy majú žlto-modro-bielu farebnú kombináciu DP Teplice. Vozidlá #3701 a 3702 sa oproti ostatným líšili nápisom TAM BUS nad prednými dverami, modrým pásikom a nálepkou "Euro 1" na zadnom čele a žltým pásikom cez predný nárazník. Od roku 2003 sa po opravách aj na týchto autobusoch umiestňuje celoplošná reklama.

Úpravy

Autobusy sponzorsky dostali od firmy BUSE Blansko terčíkové transparenty. Predtým krátko jazdili s klasickými tabuľkami. Postupne bola do jednotlivých vozov namontovaná veľká kabína pre vodiča po vzore Ikarusov radu 400 a odvtedy sa dá vpredu nastupovať iba jednou polovicou dverí. Kabína bola postavená z kabín vyradených Karos B 732. Z vozu #3700 bola v roku 2004 demontovaná a následne použitá vo voze #3702, neskôr bola postavená pre voz #3700 nová kabína. Klimatizácia pre cestujúcich sa v autobuse #3700 nepoužíva, pretože náplň do nej je príliš nákladná.

Po požiari motora bol od roku 1997 odstavený autobus #3702. Po oprave sa do premávky zaradil až v roku 2004, pričom dostal nové zadné čelo a na ňom aj nový náter. Rovnako nové vyfarbenie zadného čela dostal voz #3700 taktiež po požiari.

Prevádzka v náročnom kopcovitom teréne sa podpísala na stave týchto autobusov, preto sa v roku 2003 začalo s ich väčšími opravami. Ako prvý bol opravený autobus #3705, ktorému bol opravený rám vozidla a motor a vymenené bolo aj oplechovanie. V roku 2004 nasledovali autobusy #3710, 3704 a 3706, o rok neskôr #3703, 3707, 3709, 3708 a 3700. V rokoch 2003 - 2004 bol v ústredných dielňach pokusne zgenerálkovaný voz #3701. Okrem karosérie a motora bol opravený aj interiér vozidla. Po generálke dostal namiesto pôvodného veľkého čelného transparentu už menší displej DOT-LED, rovnako bol vymenený aj bočný a zadný displej DOT za typ DOT-LED. Ako posledný prešiel výmenou oplechovania voz 3702 v lete 2008, pričom po oprave obdržal celočervený náter a červené poťahy na sedadlá. Červené poťahy sedadiel s logami Bratislavy dostal v roku 2008 aj voz #3700.

V marci 2007 dostal voz #3707 na strechu klimatizáciu pre kabínu vodiča značky Webasto CC4E (chladiaci výkon 3,5 kW).

Od jesene 2007 do jari 2008 sa po požiari motora opravoval voz 3706, pričom po oprave dostal celočervený náter a reklamu Bratislava - Little Big City. Zároveň dostal malý predný DOT-LED transparent a červené poťahy na sedadlá.

Prevádzka

Všetky autobusy boli zaradené do vozovne Krasňany. Autobusy jazdili takmer výlučne na linkách 44 a 62 (neskôr 32 a 33), kde sa naplno mohli prejaviť ich dobré jazdné vlastnosti najmä v hornatom teréne. Zriedkavo sa objavili aj na iných linkách vypravovaných vozovňou Krasňany. Zo zaujímavostí môžme spomenúť aj linky 630, 203, 216, X13 a X44 na Kolibu, kde sa autobus tohto typu objavil v rámci náhradnej dopravy namiesto trolejbusov.

Po sprevádzkovaní trolejbusovej trate na Dlhých dieloch sa autobusy tohto typu začali pravidelne objavovať aj na linkách 23 (Lamač - Devínska Nová Ves, SOŠ PZ) a 41 (Hlavná stanica - Šafranová).

Po zaradení nových autobusov SOR BN 10.5 v januári 2009, resp. krátko na to aj TEDOM C 12 G na dlhodielske linky, sa autobusy TAM 232 presunuli najmä na linky 20, 22 a 80. Po niekoľkých ďalších zmenách vo výprave vozidiel na jednotlivých linkách boli TAMy 232 vypravované na rôzne linky vypravované vozovňou Krasňany (28, 29, 30, 37, 38, 41, 55, 80, 630).

Ku koncu prevádzky bol jeden z TAMov 232 pravidelne využívaný ako záložné vozidlo (najskôr dlhšiu dobu #3710, po jeho odstavení sa na jeho miesto nakrátko zaradilo vozidlo #3707 a neskôr #3703. V jeseni 2010 takto slúžilo vozidlo #3701 až do jeho odstavenia v decembri 2010. Posledné dve vozidlá #3700 a 3702 boli ku koncu prevádzky vypravované hlavne na linky 55, 66 a N55.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným autobusom bol v druhej polovici roka 2008 voz #3704, ktorý dojazdil kvôli prehnitému rámu. V roku 2009 dojazdili aj vozidlá #3706 a 3709. Druhé z nich bolo ešte v priebehu leta 2009 opravené, ale po zadretí motora krátko nato dojazdilo. Vyraďovanie sa rozbehlo v roku 2010, pričom ku koncu decembra 2010 zostali v premávke posledné dve vozidlá.

Ako posledné dojazdilo vozidlo #3702 v januári 2011, pričom toto vozidlo bolo určené na zachovanie do zbierky historických vozidiel DPB.

Katalóg vozidiel

3700
3701 3702 3703 3704 3705 3706 3707 3708 3709 3710

  • Počet nevyradených vozidiel: 1 (9%)
  • Počet vyradených vozidiel: 10 (91%)

Legenda

3710vyradené vozidlo
3702historické vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.