Úvod

Trojnápravové 15-metrové autobusy MAN NL 313 na podvozku A 26 nemeckého výrobcu MAN sa vyrábali od konca 90-tych rokov 20. storočia do roku 2004, kedy bola predstavená inovovaná verzia tohto radu autobusov pod označením Lion's City. Na linky bratislavskej MHD sa tieto autobusy dostali ako ojazdené v roku 2010 v rámci prevzatia časti výkonov záložných autobusov spoločnosťou Abuss, s.r.o. Nitra (neskôr presťahovanej do Bratislavy). Autobusy pôvodne slúžili v nemeckom Berlíne.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. MAN NL 313/15M 8211 – 8215 2000 2010 2012 5
Spolu 2000   5

Technické parametre

Dĺžka 14675 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2758 mm
Výška s klimatizáciou 2985 mm
Výška podlahy 370 mm
Rázvor 6900 mm / 1700 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 40 + 1
Počet miest na státie 81
Celkový počet miest 121 + 1
Pohotovostná hmotnosť 14300 kg
Celková hmotnosť 24730 kg
Motor MAN D 2866 LUH 26, Euro 2, ležatý naftový radový 6-valec
Výkon motora 228 kW / 1900 rpm
Objem motora 11967 cm3
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Voith, automatická
Riadenie ZF Servocom 8098
Nápravy predná: MAN V9-72L, tuhá, s kotúčovými brzdami, zaťaženie 7200 kg
stredná: MAN HONP 13100, portálová, hnacia, zaťaženie 13000 kg
zadná: MAN HN9-72GL, vlečená, podmienene riadená, kotúčové brzdy, zaťaženie 7200 kg
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Konvekta

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu trojnápravového nízkopodlažného autobusu zvonka oplechovali. Okná osadili technológiou lepenia. V pravej bočnici osadili trojicu dvojkrídlových dverí firmy Kiekert, pričom predné sa otvárajú dovnútra, druhé a tretie sú predsuvné s dopytovým ovládaním a elektrickým pohonom. V interiéri osadili plastové sedadlá s textilným poťahom, v zadnej časti ich umiestnili na vyvýšený schodík. Priestor pre kočíky a invalidný vozík umiestnili oproti druhým dverám. Nakladanie a vykladanie invalidného vozíka uľahčili výklopnou plošinou pri prvých a druhých dverách. Vetranie interiéru zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou a núteným vetraním, na streche tiež osadili jeden výklopný vetrák. Tepelnú pohodu v chladnejšom období zabezpečuje nezávislé kúrenie. Výkonný naftový motor umiestnili naležato pod podlahou v zadnej časti vozidla. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich zástenou a bočnými dvierkami. Autobus vybavili dvomi natáčacími nápravami a strednou poháňanou nápravou. Vozidlá pôvodne nalakovali kombináciou žltej a sivej farby s bielou nadokennou časťou. Vozidlá vybavili optickým informačným systémom Lawo s vonkajšími LCD displejmi.

Úpravy

Vozidlá boli pred dodaním do Bratislavy prelakované do červeného náteru s bielou strechou. Pôvodný informačný systém (LCD displeje Lawo s riadiacim systémom Lawo Premium-Control) bol vymenený za staršie vonkajšie displeje BUSE a vnútorný zobrazovač času a pásma. Do vozidiel bol namontovaný tarifný systém R&G Mielec a palubný počítač BUSE.

Prevádzka

Vozidlá sa zaradili do premávky od 2. augusta 2010 ako záložné vozidlá so stanoviskami Čiližská, Hlavná stanica, Pri kríži a Nový most (2 vozidlá). Od septembra 2010 sa z dôvodu nedostatku trolejbusov s pomocným pohonom využívali pravidelne počas špičiek na linke 33 (1 - 2 vozidlá). Ako záložné autobusy jazdili do 1. júla 2011.

Následne boli ponúkané na predaj prostredníctvom autobazára a v decembri 2011 si ich DPB opäť prenajal, tentoraz bez vodičov. Do premávky sa však opäť zaradili až od 8. marca 2012, pričom kvôli technickým problémom jazdili len krátku dobu.

Katalóg vozidiel

8211 8212 8213 8214 8215

Legenda a štatistika

8211vyradené vozidlo: 5 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.