VozidláElektričky › Ganz #121 - 127Pre novú trať do továrne Dynamit-Nobel bolo okrem štyroch motorových vozňov určených aj sedem vlečných (#121 - 127). Konštrukčne rovnaké vozne ako motorové vyrobila fabrika Ganz a spol. v Budapešti v roku 1911.


Ganz #121 - 127 v pôvodnom zelenom nátere

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Ganz 121 – 127 1910 – 1911 1911 1938 – 1960* 7
Spolu: 1910 – 1911   7
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka so spriahadlami:10530 mm
Šírka:2100 mm
2340 mm (so schodíkmi)
Výška:3316 mm
3350 mm (udávaná po prestavbe na motorové)
Pracovná výška:~ 5600 mm
Výška podlahy:~ 850 mm (nástupné plošiny)
~ 1050 mm (v salóne)
Rázvor:4500 mm
Počet dverí:4 polouzavreté vstupy
Počet miest na sedenie:34
35 (po prestavbe na motorové vozne)
Počet miest na státie:22
26 + 2 (po prestavbe na motorové vozne)
Celkový počet miest:56
61 + 2 (po prestavbe na motorové vozne)
Pohotovostná hmotnosť:7600 kg
12700 kg (po prestavbe na motorové vozne)
Celková hmotnosť:11520 kg
17400 kg (po prestavbe na motorové vozne)
Elektrická výzbroj:Siemens (po prestavbe na motorové vozne)
Motor:Siemens D 612, jednosmerný motor pre napätie 550 V (po prestavbe na motorové vozne)
Siemens GBM 430 (historický vozeň #104)
Výkon motora:40 kW / 575 rpm (po prestavbe na motorové vozne)
60 kW (historický vozeň #104)
Počet motorov:2 (po prestavbe na motorové vozne)
Celkový výkon:80 kW (po prestavbe na motorové vozne)
120 kW (historický vozeň #104)
Maximálna rýchlosť:30 km/h

Opis

Na oceľovom ráme zhotovili drevenú skriňu, ktorú zvonku oplechovali a vo vnútri obložili dreveným obkladom lakovaným v prírodnej farbe. Strechu vybavili tzv. americkou nadstavbou s vetracími okienkami. Plošiny uzatvorili ochrannou presklenou stenou a vstupy na plošiny vybavili mrežovými dvierkami. Dvojicu tzv. Griffinových súkolí s priemerom 850 mm pripevnili k rámu prostredníctvom listových pier. Vozne vybavili vzduchovou brzdou a tiež ručnou brzdou ovládanou z oboch plošín. Použitím vzduchovej brzdy umožnili vytvárať vlaky pozostávajúce z motorového vozňa a viacerých vlečných vozňov. Na čelách osadili pod oknami koncové svetlá a spojovacie hadice vzduchovej brzdy.

V salóne pre cestujúcich oddelenom od plošín stenou s dverami osadili drevené lavice v priečno-pozdĺžnom usporiadaní. Vetranie interiéru zabezpečili okrem strešnej nadstavby aj spúšťacími bočnými oknami. Osvetlenie interiéru zabezpečili 8 stropnými a 2 núdzovými svietidlami. Na upozornenie vodiča motorového vozňa vybavili vlečné vozne elektrickým aj remeňovým návestným zvončekom.

Vozne boli dodané v tmavozelenom nátere.

Úpravy

Po vypracovaní projektu Ing. Engela pristúpila Bratislavská mestská elektrická železnica v roku 1926 k prestavbám vlečniakov na motorové vozy s výzbrojou Siemens a trakčnými motormi Siemens D 612. Použité boli kontroléry Siemens typu K, ktoré mali 7 jazdných a 6 brzdných stupňov a umožňovali aj jazdu s jedným motorom v prípade poruchy druhého z nich. Odstránila sa aj vzduchová brzda, čím zanikla možnosť prevádzkovania dlhých súprav. Vozne dostali nové evidenčné čísla #101 - 107.

Električky #102, 106 a 107 najskôr dostali v roku 1936 opravu a neskôr boli okolo roku 1945 vybratím elektrickej výzbroje prestavané na vlečné vozy. V priebehu 50-tych rokov už ako vlečné vozne prešli rekonštrukciou, pri ktorej boli vstupy uzavreté dvojdielnymi dverami.

Okrem výzbroje sa menili aj farby - v 20-tych rokoch po rekonštrukcii dostali zeleno-sivé vyfarbenie, v 30-tych rokoch sivé a neskôr červeno-biele.

Historický vozeň #104 vznikol v rokoch 1996 - 1998 postavením repliky vozovej skrine na pôvodnom podvozku Ganz. Električka bola zrekonštruovaná do stavu na konci 1920-tych rokov, avšak s červeno-bielym lakom. Až v roku 2015 bol vozeň prelakovaný do zeleno-sivej kombinácie.

Prevádzka

Vlečné vozne boli do premávky zaradené v priebehu apríla 1911. Vozne sa mohli spriahať výlučne s motorovými vozňami #51 - 54, pričom bolo technicky možné zapojiť za jeden motorák až tri vleky. Obsluhovali najmä linku vedúcu k Dynamitovej továrni.

Od roku 1926 už ako motorové jazdili samostatne na linkách A, C a D. Po dodávke "dvojstovákov" premávali najmä na linkách Cd a Ck.

Vozne #102, 106 a 107 po prestavbe na vlečné v roku 1945 jazdili v súprave s vozňami #201 - 206, päťokeňákmi #31 - 44 a neskôr aj s vozňami 6MT.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozne začali vyraďovať v roku 1938 v súvislosti so stavbou päťokenných vozňov vlastnej konštrukcie. Novostavby električiek boli totiž oficiálne rekonštruovanými a predĺženými vozňami Ganz a spočiatku dostávali čísla vyradených električiek. V rokoch 1938 - 1940 preto vyradili vozy #101 (ex 121), 105 (ex 125) a 103 (ex 123). V roku 1949 však na ich podvozkoch ešte postavili vlečné vozne, ktoré boli vyradené v roku 1961.

Vozne #102 (ex 122), 106 (ex 126) a 107 (ex 127) sa už po stavbe ďalších 5-okeňákov (už s dvojcifernými číslami) nevyradili a zostali naďalej v prevádzke. V roku 1945 boli po vybratí výzbroje preznačené pravdepodobne na #125 - 127 a neskôr v roku 1954 na #166 - 168. Vyradené boli v roku 1960.

Zachoval sa vozeň #104, na podvozku ktorého bol v roku 1949 postavený motorový vozeň #44. Medzi rokmi 1996 a 1998 bola na tomto podvozku postavená replika vozňa #104 v stave z konca 1920-tych rokov.

Katalóg vozidiel

101 166 103 104II 105 167 168

  • Počet nevyradených vozidiel: 1 (14%)
  • Počet vyradených vozidiel: 6 (86%)

Legenda

168vyradené vozidlo
104IIhistorické vozidlo
104IIevidenčné číslo 104 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.5.
121 101od 1926   
122 1021926 - 1943125IIod 1945?1949 - 1954166od 1954
123 103od 1926   
124 1041926 - 1940104IIod 1998  
125 105od 1926   
126 1061926 - 1943126II1945 - 1951?1951 - 1954167od 1954
127 1071926 - 1943127II1945 - 1951?1951 - 1953168od 1954

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.