VozidláAutobusy › Karosa C 734Národný podnik Karosa Vysoké mýto začal v prvej polovici 1970-tych rokov práce na vývoji nového radu autobusov Karosa 730, ktorý bol nástupcom radu Š 11. Po vyrobení a otestovaní niekoľkých funkčných vzoriek a prototypov sa sériová výroba vozidiel tohto radu začala v roku 1981 výrobou linkového autobusu Karosa C 734. V roku 1982 sa do výroby dostala mestská verzia B 731 a v roku 1983 aj diaľkové verzie LC 735 a 736.

Bratislavský dopravný podnik zakúpil prvé linkové autobusy Karosa C 734 už v závere roka 1981. V Bratislave sa tieto vozidlá využívali predovšetkým na nepravidelnú dopravu, no nasadené boli aj na linkách MHD.


Karosa C 734.00


Karosa C 734.20 #1622


Karosa C 734.20

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Karosa C 734.00 1600 – 1606, 3600 1981 1981 (?) 8
2. Karosa C 734.00 1607 – 1611, BA 69-21 1982 1982 (?) 6
3. Karosa C 734.20 1622 – 1625 1987 1987 1990. roky – 2001 4
4. Karosa C 734.20 1626 – 1629 1987 1987 1990. roky – 2001 4
5. Karosa C 734.20 1632 1988 1988 2001 1
6. Karosa C 734.40 1633 – 1634 1989 1989 od 2001 2
7. Karosa C 734.1340 8010 1990 2007 2016 1
Spolu: 1981 – 1990   26

Technické parametre

Dĺžka:11055 mm
Šírka:2500 mm
Výška:3165 mm
Výška podlahy:890 mm
Rázvor:5600 mm
Počet dverí:2
Počet miest na sedenie:45 + 1
Počet miest na státie:27
Celkový počet miest:72 + 1
Pohotovostná hmotnosť:9600 kg
Celková hmotnosť:15440 kg
Motor:LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (C 734.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (734.20, 734.40)
Výkon motora:148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
Objem motora:11940 cm3
Maximálna rýchlosť:100 km/h
Prevodovka:Praga 5P 80, mechanická synchronizovaná, 5-stupňová
Riadenie:Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy:predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 018/118.40, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (734.00)
zadná: RÁBA A 007.21, tuhá, jednostupňová, hnacia (734.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (734.40)
Pneumatiky:10,00 R 20
295/80 R 22,5

Opis

Samonosná karoséria bola postavená na oceľovom ráme a zvonka oplechovaná. Strop a bočnice interiéru boli pokryté umakartom, podlaha gumou. Sedadlá pre cestujúcich boli umiestnené v usporiadaní 2 + 2. V bočnici sa nachádzali dvoje úzke dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Vodiča od priestoru pre cestujúcich oddeľovala presklená priečka. Vykurovanie interiéru zabezpečil naftový agregát a teplovzdušné radiátory, vetranie poskytli stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.

Vyfarbenie vozidla sa líšilo podľa sérií. Prvé dve série dostali modro-biele farby, nasledovali žlto-biele farby a od vozidla #1626 opäť modro-biela kombinácia. Na bočnice bol najskôr nastriekaný nápis "Dopravný podnik hl. mesta SSR Bratislavy", neskôr "Dopravný podnik Bratislava - Autobusy".

Úpravy

Autobus #8001 prešiel generálnou opravou, pri ktorej dostal nový náter v kombinácii bielej, červenej a fialovej farby. V roku 2012 dostal pri rekonštrukcii na pracovné vozidlo traťovej údržby bielo-oranžový náter a zadná časť interiéru bola prerobená na dielňu.

Prevádzka

Prvé dva autobusy Karosa C 734 sa zaradili do premávky v novembri 1981, začiatkom decembra boli dodané zvyšné vozidlá z prvej série. Vozidlá slúžili najmä na zmluvnú dopravu, zájazdy a občas sa objavili aj v MHD, naposledy v roku 1999 na linke 58 z Hlavnej stanice na Šafranovú. Keďže následne neboli vybavené tarifným systémom BUSE, od roku 2000 už v MHD vypravované byť nemohli.

Na linky MHD sa však dve Karosy C 734 pôvodne patriace DPB (ex #1627 a 1634) vrátili na jar 2008 v podobe záložných vozidiel zabezpečovaných firmou Zájazdy Bratislava. Vozidlá boli zároveň vybavené tarifným a informačným systémom. Vozidlo BA-077HB (ex #1627) jazdilo krátko aj v lete 2007 na náhradnej linke X11, kedy však ešte nebolo vybavené tarifným systémom.

Posledný voz typu C 734 #8010 bol získaný od STaRZ-u v roku 2007 pre potreby autoškoly a na nepravidelnú dopravu.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy boli vyraďované priebežne a po roku 1989 sa obnova vozového parku Karosa C 734 zastavila. Posledné autobusy (#1627, 1632 a 1634) boli prevedené do firmy Zájazdy Bratislava na konci roku 2001. V majetku DPB zostal iba autoškolský autobus #8001 (ex 1633), ktorý bol v roku 2012 preradený medzi pracovné vozidlá. Autobus #8010 sa prestal využívať približne v roku 2013.

Katalóg vozidiel

1600 1601 1602 1603 1604 1605 1606 3600
1607 1608 1609 1610 1611 BA 69-21
1622 1623 1624 1625
1626 1627 1628 1629
1632
8001 1634
8010

  • Počet nevyradených vozidiel: 1 (4%)
  • Počet vyradených vozidiel: 25 (96%)

Legenda

8010vyradené vozidlo
8001technologické vozidlo

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
1633 8001 

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Mike3.9.2017 13:55 #4 Re:
Reakcia na #3 od Viko:
Áno.
Viko3.9.2017 12:19 #3 Re:
Reakcia na #2 od Mike:
Inak, ako bolo riešené odbavovanie v týchto sadkárskych 734 a 744? Mali tiež MOC strojčeky?
Mike2.9.2017 11:43 #2 Re:
Reakcia na #1 od jandro:
Tam boli v tých rokoch prejazdy C734 zo SADky. Či tam boli 734ky aj DPB, to neviem ...
jandro2.9.2017 1:28 #1 Re:
tieto jazdili asi aj na linke 54 (Východné/Sklabinská - Studená/VD Slovakia) v rokoch 1998 a 1999