VozidláAutobusy › Irisbus Citelis 12MNízkopodlažný autobus štandardnej dĺžky Irisbus Citelis 12M bol predstavený v roku 2005. Autobusy sa pôvodne vyrábali v závode Irisbus Iveco vo francúzskom Annonay, neskôr v talianskom meste Valle Ufita. Dokončovacie práce na vozidlách pre náš región prebiehali v podniku Karosa vo Vysokom Mýte (od roku 2007 Iveco Czech Republic). Od jesene 2010 sa Citelisy 12M vyrábali kompletne aj vo Vysokom Mýte. Išlo o nástupcu úspešného typu Karosa City bus 12M (v zahraničí známeho pod menom Renault Agora) vyrábaného od roku 1996, ktorý však v Bratislave nepremával. Posledné autobusy Irisbus Citelis zišli z výrobnej linky v roku 2014, ich nástupcom sa stal typ Iveco Urbanway.

Dopravný podnik Bratislava zakúpil v roku 2009 35 týchto autobusov, ktoré boli pôvodne určené pre iných dopravcov. Vozidlá prvej série plánoval zakúpiť Eurobus Košice (predtým pravdepodobne neodobrané iným objednávateľom), vozidlá tretej série boli podľa nepotvrdených informácií pôvodne určené pre niektorého rumunského dopravcu. V rokoch 2010 a 2011 boli na základe verejnej súťaže dodané ďalšie autobusy Citelis 12M, ktoré boli v úprave pre špeciálne školské linky s prepravou cestujúcich na invalidných vozíkoch.


Irisbus PS09D1 Citelis 12M #2331 - 2343


Irisbus PS09D1 Citelis 12M #2344 - 2346


Irisbus PS09D1 Citelis 12M TP

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Irisbus PS09D1 Citelis 12M 2331 – 2343 2008 2009 13
2. Irisbus PS09D1 Citelis 12M 2344 – 2346 2009 2009 3
3. Irisbus PS09D1 Citelis 12M 2347 – 2363 2007 2009 17
4. Irisbus PS09D1 Citelis 12M 2364 – 2365 2009 2010 2
5. Irisbus PS09D1 Citelis 12M TP 1031 – 1033 2010 2010 3
6. Irisbus PS09D1 Citelis 12M TP 1034 – 1036 2011 2011 3
Spolu: 2007 – 2011   41

Technické parametre

Dĺžka:11990 mm
Šírka:2500 mm
Výška:2980 mm
Výška podlahy:320 mm (1. dvere)
330 mm (2. - 3. dvere)
Rázvor:6120 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:26 + 1
22 + 1 (#1031 - 1036)
Počet miest na státie:80
26 (#1031 - 1036)
Celkový počet miest:106 + 1
48 + 1 (#1031 - 1036)
Pohotovostná hmotnosť:10520 kg
Motor:Iveco Cursor 8 F2BE3682C, Euro 4, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (#2331 - 2343)
Iveco Cursor 8 F2BE3682C, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (#2347 - 2365)
Iveco Cursor 8 F2BE3682D, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (#1031 - 1036)
Výkon motora:213 kW / 2050 rpm (#2331 - 2365)
180 kW / 1850 rpm (#1031 - 1036)
Objem motora:7790 cm3
Krútiaci moment motora:1100 Nm / 1080 rpm
Maximálna rýchlosť:80 km/h
Prevodovka:ZF Ecomat 5 HP 502C, automatická, 5-stupňová, s integrovaným retardérom (#2331 - 2343)
VOITH D 854.5, automatická, 4-stupňová, s integrovaným retardérom (#2344 - 2365)
ZF Ecomat 6 HP 504C, automatická, 6-stupňová, s integrovaným retardérom (#1031 - 1036)
Riadenie:ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy:predná: Irisbus RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: IVECO BRA 132, portálová s dvojstupňovou redukciou (#2331 - 2343, #2364 - 2365)
zadná: ZF AV 132, portálová s dvojstupňovou redukciou (#2344 - 2363, 1031 - 1036)
Pneumatiky:275/70 R 22,5
Klimatizácia:Eberspächer Sütrak AC 136 G3 II (#1031 - 1036)
Chladiaci výkon klimatizácie:32 kW
Vykurovací výkon klimatizácie:42 kW

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním a dopytovým otváraním. Pri prvej a tretej sérii použili dopytové otváranie len pri druhých a tretích dverách v kombinácii so zatváraním na fotobunky.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 1 + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou Gerflor. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Vozidlá v úprave pre vozičkárov vybavili v priestore medzi prvými a druhými dverami miestami pre 5 invalidných vozíkov na úkor niekoľkých sedadiel (v priestore pre vozíky by sa podľa technického preukazu nemali prepravovať stojaci cestujúci, výsledkom čoho je nižšia udávaná celková prepravná kapacita).

Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Vozidlá #2331 - 2343 a #1031 - 1036 vybavili interiérovými spätnými zrkadlami na kontrolu priestorov dverí. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien, stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Vyhrievanie interiéru vyriešili teplovzdušnými radiátormi a nezávislým vykurovaním. Jednotlivé série sa odlišovali rôznymi detailami v interiéri a na karosérii.

Vozidlá vo vozičkárskej úprave #1031 - 1036 vybavili z výroby optickým a akustickým informačným systémom BUSE s dvoma bočnými displejmi, ťažným zariadením, vonkajším osvetlením nástupného priestoru, prednými svetlami do hmly a celovozidlovou klimatizáciou. Dodali ich v oranžovom vyfabení.

Úpravy

Vozidlá z prvej a druhej série pred dodaním do Bratislavy obdržali celočervený náter vo firme Tempus Trans v Spišskej Novej Vsi. Ďaľšou zastávkou autobusov pred dodaním do Bratislavy boli Vráble, kde vozidlá obdržali klimatizáciu pre vodiča Autoclima Fresco 3000 RT (chladiaci výkon 950 W), tarifný systém a optický informačný systém z vyradených bratislavských autobusov Karosa B 732 CNG.

Tretia séria prišla do Bratislavy priamo od výrobcu v celočervenom nátere. Pred zaradením do premávky tiež obdržali klimatizáciu pre vodiča, štvorčekové nálepky a optický informačný systém z vyradených autobusov.

Štyri vozidlá obdržali začiatkom roka 2010 bezpečnostný komunikačný a kamerový systém UniMoCom. Systém sa používal len krátko a v roku 2014 bol vyradený.

Prevádzka

Vozidlá #2331 - 2346 boli zaradené do premávky dňa 30. septembra 2009 na linke 50. Autobusy #2347 - 2363 boli sprevádzkované 27. októbra 2009 na linkách 20, 22 a 50. Vozidlá štvrtej série boli sprevádzkované vo februári 2010.

Vozidlá zo série #1031 - 1033 začali jazdiť od 13. decembra 2010 na školských spojoch č. 2 a 4, od februára 2011 aj na novom školskom spoji č. 5. Vozidlá #1034 - 1036 sa po dodaní využívali ako záloha pre tieto spoje v prípade nepojazdnosti niektorého z vozidiel #1031 - 1033. Z dôvodu nedostatku 12-metrových vozidiel boli počas letných prázdnin 2011 vypravované aj na bežné linky MHD. Od polovice októbra 2011 boli vozidlá #1034 - 1036 pridelené na bežné linky, nakoľko nebolo pre ne iné využitie.

V apríli 2011 bolo 12 vozidiel preradených z Jurajovho dvora do vozovne Petržalka výmenou za Ikarusy 415, kde boli nasadené prevažne na linku 99. V septembri 2011 boli všetky zvyšené vozidlá z Jurajovho dvora presunuté do vozovne Trnávka.

V súvislosti so zaradením nových autobusov Iveco Urbanway boli od jesene 2014 do januára 2015 zvyšné Citelisy radu #23xx z Trnávky postupne preradené do vozovne Petržalka. Vypravované boli prevažne na linky 28 (od októbra 2017 prečíslovaná na 29), 80, 87, 91, 94, 99 a 191.

Katalóg vozidiel

2331 2332 2333 2334 2335 2336 2337 2338 2339 2340 2341 2342 2343
2344 2345 2346
2347 2348 2349 2350 2351 2352 2353 4001 4002 4003 4004 4005 4006 4007 4008 4009 4010
4011 4012
1031 1032 1033
1034 1035 1036

  • Počet nevyradených vozidiel: 41 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

1036nevyradené vozidlo
1035dnes v premávke
1033odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)
4011odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
2354 4001od 2011
2355 4002od 2011
2356 4003od 2011
2357 4004od 2011
2358 4005od 2011
2359 4006od 2011
1.2.
2360 4007od 2011
2361 4008od 2011
2362 4009od 2011
2363 4010od 2011
2364 4011od 2011
2365 4012od 2011

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.