VozidláAutobusy › Praga NDO

Praga NDO z prvej série #21 - 25
Praga NDO z druhej série #9 - 20
Praga NDO + Karosa D 4

Úvod

Neutešenú situáciu vo vozovom parku po 2. svetovej vojne sa podujal dopravný podnik riešiť sedemnástimi autobusmi Praga NDO vyrobenými v národnom podniku Auto-Praga (pred rokom 1948 pod názvom Letecké závody, n. p. Praha), ktoré boli dodané do Bratislavy v dvoch dodávkach. Karosériu vyrobila firma J. Sodomka (resp. Karosa, n. p.) vo Vysokom Mýte, pri oboch sériách bola špeciálne upravená pre Bratislavu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Praga NDO 21 – 25 1947 1947 (?) – 1955 5
2. Praga NDO 9 – 20 1948 1948 1956 – 1958 12
Spolu 1947 – 1948   17

Technické parametre

Dĺžka 10450 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2810 mm
Počet dverí 1 manipulačné pre vodiča + výrez pre nástup a výstup cestujúcich (#21-25)
1 (#9-20)
Celkový počet miest 70 + 1
Pohotovostná hmotnosť 8000 kg (#21-25)
8070 kg (#9-20)
Celková hmotnosť 13600 kg (#21-25)
12435 kg (#9-20)
Motor Praga NDO Diesel, naftový, vodou chladený 6-valec
Výkon motora 91,9 kW / 1800 rpm
Objem motora 8850 cm3
Maximálna rýchlosť 55 km/h
Prevodovka Praga - Wilson, poloautomatická, 5-stupňová s elektropneumatickým zaraďovaním rýchlostí
Zapaľovanie Bosch
Pneumatiky 11,00 x 20"

Fotografie

Opis

Na vzhľade autobusov sa podpísal fakt, že tento typ v povojnovej dobe už nebol moderný. Pragy NDO sa totiž vyrábali už v roku 1939. Po druhej svetovej vojne sa Pragy NDO vyrábali hlavne kvôli rýchlej obnove vojnou poznačeného autobusového parku na území Československa. Autobusy mali motor umiestnený vpredu pod kapotou mimo interiéru.

Prvá séria autobusov dodaná do Bratislavy bola odvodená od klasickej linkovej verzie Pragy NDO, ktorá sa používala u ČSD, pričom karoséria bola špeciálne upravená - približne v strede vozidla bol na pravej strane vyrezaný vstupný otvor pre cestujúcich a pridané tu boli aj nástupné schody a madlá. Táto séria mala aj predné jednokrídlové búchacie dvere ako linkové autobusy, ktoré však neslúžili pre cestujúcich. Sedadlá boli umiestnené pozdĺžne, vzadu boli dva rady priečnych sedadiel. Nad sedadlami umiestnili police na batožinu.

Druhá séria už mala na pravej strane jedny štvordielne skladacie dvere umiestnené bližšie k prednej časti. Čalúnené sedadlá boli umiestnené pozdĺžne, vodič bol od priestoru pre cestujúcich oddelený zástenou. Karoséria mala odlišný tvar, vzadu už nebola zaoblená ako pri prvej sérii.

Prevádzka

Prvých 5 autobusov Praga NDO sa do premávky zaradilo 3. decembra 1947. Autobusy z druhej dodávky začali jazdiť v roku 1948. Po ich sprevádzkovaní bolo možné v septembri 1948 zriadiť nové autobusové linky do obcí pripojených k Bratislave. Obnovená bola zároveň aj vnútromestská linka 21.

Vyraďovanie a likvidácia

Pragy NDO boli nahradené v priebehu rokov 1955 - 1958 novými autobusmi Škoda 706 RO. Jeden z vyradených autobusov slúžil závodnému klubu na výlety ešte v 60-tych rokoch.

Katalóg vozidiel

21 22 23 24 25

9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

Legenda a štatistika

21vyradené vozidlo: 17 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.