VozidláAutobusy › Praga NDONeutešenú situáciu vo vozovom parku po 2. svetovej vojne sa podujal dopravný podnik riešiť sedemnástimi autobusmi Praga NDO vyrobenými v národnom podniku Auto-Praga (pred rokom 1948 pod názvom Letecké závody, n. p. Praha), ktoré boli dodané do Bratislavy v dvoch dodávkach. Karosériu vyrobila firma J. Sodomka (resp. Karosa, n. p.) vo Vysokom Mýte, pri oboch sériách bola špeciálne upravená pre Bratislavu.


Praga NDO z prvej série #21 - 25


Praga NDO z druhej série #9 - 20


Praga NDO + Karosa D 4

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Praga NDO 21 – 25 1947 1947 1955 – 1956 5
2. Praga NDO 9 – 20 1948 1948 1956 – 1958 12
Spolu: 1947 – 1948   17

Technické parametre

Dĺžka:10450 mm
Šírka:2500 mm
Výška:2810 mm
Počet dverí:1 manipulačné pre vodiča + výrez pre nástup a výstup cestujúcich (#21-25)
1 (#9-20)
Celkový počet miest:70 + 1
Pohotovostná hmotnosť:8000 kg (#21-25)
8070 kg (#9-20)
Celková hmotnosť:13600 kg (#21-25)
12435 kg (#9-20)
Motor:Praga NDO Diesel, naftový, vodou chladený 6-valec
Výkon motora:91,9 kW / 1800 rpm
Objem motora:8850 cm3
Maximálna rýchlosť:55 km/h
Prevodovka:Praga - Wilson, poloautomatická, 5-stupňová s elektropneumatickým zaraďovaním rýchlostí
Zapaľovanie:Bosch
Pneumatiky:11,00 x 20"

Opis

Na vzhľade autobusov sa podpísal fakt, že tento typ v povojnovej dobe už nebol moderný. Pragy NDO sa totiž vyrábali už v roku 1939. Po druhej svetovej vojne sa Pragy NDO vyrábali hlavne kvôli rýchlej obnove vojnou poznačeného autobusového parku na území Československa. Autobusy mali motor umiestnený vpredu pod kapotou mimo interiéru.

Prvá séria autobusov dodaná do Bratislavy bola odvodená od klasickej linkovej verzie Pragy NDO, ktorá sa používala u ČSD, pričom karoséria bola špeciálne upravená - približne v strede vozidla bol na pravej strane vyrezaný vstupný otvor pre cestujúcich a pridané tu boli aj nástupné schody a madlá. Táto séria mala aj predné jednokrídlové búchacie dvere ako linkové autobusy, ktoré však neslúžili pre cestujúcich. Sedadlá boli umiestnené pozdĺžne, vzadu boli dva rady priečnych sedadiel. Nad sedadlami umiestnili police na batožinu.

Druhá séria už mala na pravej strane jedny štvordielne skladacie dvere umiestnené bližšie k prednej časti. Čalúnené sedadlá boli umiestnené pozdĺžne, vodič bol od priestoru pre cestujúcich oddelený zástenou. Karoséria mala odlišný tvar, vzadu už nebola zaoblená ako pri prvej sérii.

Prevádzka

Prvých 5 autobusov Praga NDO sa do premávky zaradilo 3. decembra 1947. Autobusy z druhej dodávky začali jazdiť v roku 1948. Po ich sprevádzkovaní bolo možné v septembri 1948 zriadiť nové autobusové linky do obcí pripojených k Bratislave. Obnovená bola zároveň aj vnútromestská linka 21.

Vyraďovanie a likvidácia

Pragy NDO boli nahradené v priebehu rokov 1955 - 1958 novými autobusmi Škoda 706 RO. Jeden z vyradených autobusov slúžil závodnému klubu na výlety ešte v 60-tych rokoch.

Katalóg vozidiel

21 22 23 24 25
9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 17 (100%)

Legenda

20vyradené vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.