VozidláAutobusy › MAN MPAutobusy MAN MP nemeckého výrobcu Maschinefabrik Augsburg - Nürnberg (M.A.N.) sa vyrábali od roku 1938. Karosérie na podvozkoch MP (písmeno P pochádzalo zo slova Personentransport) stavali rôzne karosárske firmy, jednou z nich bola aj česká továreň Sodomka, ktorá postavila na týchto podvozkoch autobusy pre Bratislavu. Autobusy MAN MP sa objavili v Bratislave koncom neľahkého roku 1939, kedy prišiel prvý z desiatich autobusov tohto typu. Ostatné autobusy prišli v prvých mesiacoch roku 1940. Celkové náklady na ich kúpu a sprevádzkovanie predstavovali 1,797 milióna Korún slovenských.


MAN MP


MAN MP #29 po prestavbe na pohon drevoplynom

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. MAN MP 27 – 36 1939 – 1940 1939 – 1940 1954 – 1955 10
Spolu: 1939 – 1940   10

Technické parametre

Dĺžka:10130 mm
Šírka:2500 mm
Výška:2640 mm
Rázvor:5600 mm
Počet dverí:1 + 1 manipulačné pre vodiča
Počet miest na sedenie:28 + 1
Počet miest na státie:32
Celkový počet miest:60 + 1
Pohotovostná hmotnosť:7000 kg
Celková hmotnosť:12000 kg
Motor:MAN Diesel 2040, naftový, vodou chladený 6-valec
Výkon motora:88 kW / 2000 rpm
Objem motora:9500 cm3
Maximálna rýchlosť:70 km/h
Prevodovka:ZF, manuálna
Zapaľovanie:Bosch
Pneumatiky:9,75-20

Opis

Na podvozku typu MAN MP bola postavená oceľová karoséria. Autobusy mali ako prvé už od výroby štvordielne dvere na pravej strane v strede vozidla. Čalúnené sedadlá v interiéri boli umiestnené pozdĺžne, vzadu bolo priečne osadených 5 sedadiel. Nad sedadlá umiestnil výrobca sieťky na odkladanie batožiny. Pracovisko vodiča bolo oddelené od priestoru pre cestujúcich zástenou, ktorá bola v hornej časti zasklená. Vodič mal na ľavej strane samostatné nástupné dvere. Poháňané boli 6-valcovým dieselovým motorom, ktorý bol umiestnený mimo interiéru vpredu pod kapotou. Minimálne jedno vozidlo bolo dodané aj so strešnou záhradkou na batožinu.

Úpravy

Už v roku 1940 sa zakúpili motory MAN na drevoplyn, takže počas vojny v roku 1944 boli z dôvodu nedostatku pohonných hmôt niektorým autobusom namontované drevoplynové generátory, ktoré boli zapustené do zadného čela. Prestavané bolo minimálne vozidlo #29. Po ústupe krízy po vojne boli drevoplynové generátory demontované.

Prevádzka

Ako prvý bol dodaný autobus #36 koncom roku 1939. Ďalšie autobusy prišli v prvých mesiacoch nasledujúceho roka. Časť vozidiel bola v roku 1945 ukradnutá ustupujúcim Wehrmachtom. Po vojne sa podarilo sprevádzkovať tie autobusy, ktoré sa podarilo získať späť či opraviť. Sprevádzkovanie autobusov po vojne sprevádzal akútny nedostatok pneumatík, náhradných dielov a pohonných hmôt. Ako prvý začal jazdiť autobus #35 už koncom roka 1945. K 1. augustu 1949 bolo v evidenčnom stave osem týchto autobusov (chýbali vozidlá #28 a 32), neskôr sa pravdepodobne podarilo sprevádzkovať aj zvyšné dve vozidlá.

Vyraďovanie a likvidácia

MANy MP boli vyradené v rokoch 1954 a 1955, pričom ich nahradili nové autobusy Škoda 706 RO. Po vyradení boli viaceré autobusy presunuté do menších miest. Dve vozidlá napríklad skončili v Nitre.

Katalóg vozidiel

27 28 29 30 31 32 33 34 35 36

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 10 (100%)

Legenda

36vyradené vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.