VozidláAutobusy › MAN MP

MAN MP
MAN MP #29 po prestavbe na pohon drevoplynom

Úvod

Autobusy MAN MP nemeckého výrobcu Maschinefabrik Augsburg - Nürnberg (M.A.N.) sa vyrábali od roku 1938. Karosérie na podvozkoch MP (písmeno P pochádzalo zo slova Personentransport) stavali rôzne karosárske firmy, jednou z nich bola aj česká továreň Sodomka, ktorá postavila na týchto podvozkoch autobusy pre Bratislavu. Autobusy MAN MP sa objavili v Bratislave koncom neľahkého roku 1939, kedy prišiel prvý z desiatich autobusov tohto typu. Ostatné autobusy prišli v prvých mesiacoch roku 1940. Celkové náklady na ich kúpu a sprevádzkovanie predstavovali 1,797 milióna Korún slovenských.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. MAN MP 27 – 36 1939 – 1940 1939 – 1940 1954 – 1955 10
Spolu 1939 – 1940   10

Technické parametre

Dĺžka 10130 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2640 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 1 + 1 manipulačné pre vodiča
Počet miest na sedenie 28 + 1
Počet miest na státie 32
Celkový počet miest 60 + 1
Pohotovostná hmotnosť 7000 kg
Celková hmotnosť 12000 kg
Motor MAN Diesel 2040, naftový, vodou chladený 6-valec
Výkon motora 88 kW / 2000 rpm
Objem motora 9500 cm3
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka ZF, manuálna
Zapaľovanie Bosch
Pneumatiky 9,75-20

Fotografie

Opis

Na podvozku typu MAN MP bola postavená oceľová karoséria. Autobusy mali ako prvé už od výroby štvordielne dvere na pravej strane v strede vozidla. Čalúnené sedadlá v interiéri boli umiestnené pozdĺžne, vzadu bolo priečne osadených 5 sedadiel. Nad sedadlá umiestnil výrobca sieťky na odkladanie batožiny. Pracovisko vodiča bolo oddelené od priestoru pre cestujúcich zástenou, ktorá bola v hornej časti zasklená. Vodič mal na ľavej strane samostatné nástupné dvere. Poháňané boli 6-valcovým dieselovým motorom, ktorý bol umiestnený mimo interiéru vpredu pod kapotou. Minimálne jedno vozidlo bolo dodané aj so strešnou záhradkou na batožinu.

Úpravy

Už v roku 1940 sa zakúpili motory MAN na drevoplyn, takže počas vojny v roku 1944 boli z dôvodu nedostatku pohonných hmôt niektorým autobusom namontované drevoplynové generátory, ktoré boli zapustené do zadného čela. Prestavané bolo minimálne vozidlo #29. Po ústupe krízy po vojne boli drevoplynové generátory demontované.

Prevádzka

Ako prvý bol dodaný autobus #36 koncom roku 1939. Ďalšie autobusy prišli v prvých mesiacoch nasledujúceho roka. Časť vozidiel bola v roku 1945 ukradnutá ustupujúcim Wehrmachtom. Po vojne sa podarilo sprevádzkovať tie autobusy, ktoré sa podarilo získať späť či opraviť. Sprevádzkovanie autobusov po vojne sprevádzal akútny nedostatok pneumatík, náhradných dielov a pohonných hmôt. Ako prvý začal jazdiť autobus #35 už koncom roka 1945. K 1. augustu 1949 bolo v evidenčnom stave osem týchto autobusov (chýbali vozidlá #28 a 32), neskôr sa pravdepodobne podarilo sprevádzkovať aj zvyšné dve vozidlá.

Vyraďovanie a likvidácia

MANy MP boli vyradené v rokoch 1954 a 1955, pričom ich nahradili nové autobusy Škoda 706 RO. Po vyradení boli viaceré autobusy presunuté do menších miest. Dve vozidlá napríklad skončili v Nitre.

Katalóg vozidiel

27 28 29 30 31 32 33 34 35 36

Počet nevyradených vozidiel: 0 (0 %)

Počet vyradených vozidiel: 10 (100 %)

Legenda

36vyradené vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.