VozidláAutobusy › Karosa B 961

Karosa B 961.1970 #4393
Karosa B 961E.1970 #4398 v stave pri prvom prenájme
Karosa B 961E.1970 #4399 v stave pri prvom prenájme
Karosa B 961E.1970 #4399 v stave pri druhom prenájme
Karosa B 961E #4386 v nátere SAD Zvolen

Úvod

Kĺbový autobus Karosa B 961 s normálnou výškou podlahy bol nástupcom mestského autobusu Karosa B 941E. V Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 2001 - 2006. Podstatnou zmenou oproti typu B 941E bolo použitie motora spĺňajúceho normu Euro 3 a nový výrobný postup. Zostavený skelet autobusu ošetrili kataforézou proti korózii, čo umožnilo predĺžiť životnosť autobusu na 12 rokov. Bratislavský DP získal 7 vozidiel tohto typu prenájmom od Dopravného podniku mesta Banská Bystrica v roku 2008.

Od januára 2014 do júna 2015 si DPB opäť prenajal 6 vozidiel z Banskej Bystrice, medzi ktorými boli aj dve vozidlá pôvodom od dopravcu SAD Zvolen.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 961.1970 4393 – 4395 2002 2008 2010 3
2. Karosa B 961E.1970 4396 – 4398 2003 2014 2015 3
3. Karosa B 961E.1970 4399 2004 2014 2015 1
4. Karosa B 961E.1970 4385 – 4386 2006 2014 2015 2
Spolu 2002 – 2006   9

Technické parametre

Dĺžka 17590 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm (1. - 2. dvere)
890 mm (3. - 4. dvere)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 122
Celkový počet miest 167 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13800 kg (B 961, B 961E)
Celková hmotnosť 26000 kg (B 961, B 961E)
Motor Iveco Cursor F2BE 1682C (EURO 3)
radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 210 kW / 2050 rpm (B 961)
213 kW / 2050 rpm (B 961E)
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1800 rpm
Maximálna rýchlosť 70 km/h (B 961)
80 km/h (B 961E)
Prevodovka Voith D 851.3, 3-stupňová automatická so vstavaným hydraulickým retardérom (B 961)
Voith D 854.3, 4-stupňová automatická so vstavaným hydraulickým retardérom (B 961E)
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: LIAZ, tuhá
stredná: Meritor, tuhá, vlečená
zadná: Meritor U 177E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu článkového autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Predný a zadný článok spojili kĺbom, motor umiestnili v zadnej časti vozidla. Bočné oplechovanie osadili technológiou lepenia. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoro dvojkrídlových výsuvných elektropneumaticky ovládaných dverí. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Pri druhých dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nástup do zvýšenej zadnej časti uľahčili pri tretích dverách štyrmi schodmi s menšou výškou oproti trom vyšším pri zadných dverách. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, výklopnými stropnými vetrákmi a šiestimi stropnými vetrákmi s elektrickými ventilátormi. Prvý autobus vybavili optickým informačným systémom DOT-LED technológie od firmy BUSE, ďalšie boli vybavené LED displejmi firmy EMtest, ktoré však boli pred dodaním do Bratislavy demontované.

Úpravy

Vozidlá #4394 - 4399 obdržali pred zaradením do premávky v intriéri držiaky na plastové linkové tabuľky.

Pri prenájme v roku 2014 boli všetky vozidlá vybavené optickým informačným systémom BUSE s DOT-LED displejmi.

Prevádzka

Autobusy sa zaradili do premávky 5.5.2008 na linky vypravované vozovňou Petržalka. Počas letných prázdnin 2009 boli vozidlá odstavené vo vozovni. Ich prevádzka pokračovala od septembra 2009 do konca marca 2010.

Pri druhom prenájme sa vozidlá zaradili do premávky postupne v rozmedzí od 27. januára do 6. februára 2014. Väčšina autobusov bola zaradená na linku 92. Posledným dňom ich premávky v službách DPB bol 29. jún 2015.

Vyraďovanie a likvidácia

Po skončení prvého prenájmu dňa 9. apríla 2010 všetky vozidlá odišli späť do Banskej Bystrice.

Katalóg vozidiel

4393 4394 4395

4396 4397 4398

4399

4385 4386

Počet nevyradených vozidiel: 0 (0 %)

Počet vyradených vozidiel: 9 (100 %)

Legenda

4386vyradené vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.