VozidláAutobusy › Tatra 24/58Nákupu autobusov Tatra 24/58 predchádzalo testovanie vozidla Tatra v lete roku 1932. Tento skúšobný autobus jazdil v Bratislave od 21. augusta do 10. septembra 1932 a dostal číslo 16. V nasledujúcom roku boli zakúpené 2 vozidlá Tatra 24/58 #49 a #50, ktorých výrobcom bol závod Tatra a. s., Kopřivnice. Vozidlo #50 bolo v mestskom prevedení a voz #49 bol výletný autobus (autokar). Autobus #49 vyšiel dopravný podnik na 100 000 Kč a autobus #50 bol zakúpený za 111 650 Kč.


Tatra 24/58 #49


Predpokladaný vzhľad autobusu Tatra 24/58 #50


Približný vzhľad autobusu Tatra 24/58 #50 s novou karosériou

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Tatra 24/58 50 1933 1933 1952 1
2. Tatra 24/58 49 1933 1933 1950 1
Spolu: 1933   2

Technické parametre

Dĺžka:9400 mm
Šírka:2200 mm
Výška:2800 mm
Rázvor:4340 mm a 1250 mm
Počet dverí:1 alebo 2 (#49)
2 (#50)
Celkový počet miest:65 + 1 (udávaná v roku 1933)
70 + 1 (udávaná v roku 1949)
Pohotovostná hmotnosť:7200 kg
Celková hmotnosť:12400 kg
Motor:Tatra 24/58, benzínový, vodou chladený 6-valec
Výkon motora:73,5 kW / 1200 rpm
Objem motora:11220 cm3
Maximálna rýchlosť:45 km/h
Prevodovka:manuálna, 4-stupňová
Zapaľovanie:Bosch
Pneumatiky:36 x 8"

Opis

Tatry 24/58 boli veľké a výkonné trojnápravové autobusy. Podvozok sa skladal z centrálnej nosnej rúry s výkyvnými polonápravami, pričom poháňané boli zadné polonápravy. Táto originálna tatrovácka koncepcia umožňovala vďaka výkyvným polonápravám zabezpečiť výborné jazdné vlastnosti a odpruženie aj na zlých cestách. Motor bol umiestnený vpredu pod kapotou mimo interiéru. Karosériu výrobca vyrobil z dreva a zvonka oplechoval. Strecha bola proti premokaniu chránená impregnovanou textíliou.

Autobus #50 mal pôvodne dvoje zatvárateľné dvojdielne dvere na ľavej strane. Zadné dvere sa podobne ako pri vozidlách Praga NO pravdepodobne nepoužívali. Stanovište vodiča bolo oddelené od priestoru pre cestujúcich posuvnými dverami a vodič mal k dispozícii samostatné nástupné dvere na pravej strane. Podlaha bola pri zadných dverách znížená a sedadlá v interiéri umiestnené pozdĺžne. Znamenie vodičovi sa dávalo potiahnutím špagáta, ktorý bol natiahnutý pod stropom pozdĺž vozidla a napojený na zvonček u vodiča. Karoséria niesla červené vyfarbenie so žltým podokenným pásom a bielym priestorom okolo okien.

Výletný autobus #49 mal čalúnené sedadlá usporiadané priečne, ako to bývalo bežné pri takýchto autobusoch. Na ľavej strane boli pravdepodobne len jedny jednokrídlové dvere, ktoré sa otvárali smerom von. Nie je známe, či boli rovnaké dvere aj vzadu. Náter autobusu bol podobný ako pri vozidle #50, ale nemal pod oknami žltý pás. Na streche mal "záhradku" na batožinu.

Úpravy

V roku 1939 boli oba autobusy prestavané na pravostrannú premávku (premiestnenie dverí na pravú stranu). Autobus #50 bol v roku 1944 prestavaný na pohon drevoplynom a dostal novú karosériu od firmy Sodomka. Drevoplynový generátor bol umiestnený vľavo vnútri v priestore, kde boli pôvodne predné dvere. Autobus dostal novú karosériu s oblými tvarmi, podobnú autobusom MAN MP či Praga NDO. Z pôvodného autobusu sa použil podvozok a motor, ktoré boli v dobrom stave. Rekonštruované vozidlo bolo určené pre linku F.

V období vojny sa prestaval na pohon drevoplynom aj autobus #49, karoséria zostala pôvodná.

Prevádzka

Autobusy sa dožili príchodu frontu 2. svetovej vojny v roku 1945. Oba vozy sa napriek tomu dožili premávky aj po vojne, kedy boli sprevádzkované medzi prvými autobusmi v januári 1946, avšak je pravdepodobné, že autobus #50 jazdil už aj koncom roka 1945.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy boli vyradené až po roku 1950.

Katalóg vozidiel

50
49

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 2 (100%)

Legenda

49vyradené vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.