VozidláTrolejbusy › Škoda 21 TrV roku 2002, t. j. 11 rokov po poslednej dodávke "krátkych" trolejbusov, vypísal Dopravný podnik Bratislava, a. s. verejnú súťaž na nákup krátkych nízkopodlažných trolejbusov. Súťaž vyhrala česká spoločnosť VIKO, s. r. o., ktorá následne v roku 2003 dodala nízkopodlažný trolejbus Škoda 21 Tr AC vyrobený v Škode Ostrov. Bol to prvý nízkopodlažný trolejbus nielen v Bratislave, ale aj v rámci celého Slovenska. Ďalšou novinkou (nielen) na Slovensku bola jeho asynchrónna trakčná výzbroj a vybavenie ABS. Skôr než sa trolejbus stihol zaradiť do premávky, objavili sa informácie o ukončení výroby v závode Škoda Ostrov, čo znamenalo aj koniec výroby trolejbusov Škoda 21 Tr. Trolejbus s evidenčným číslom 6401 sa tak stal prvým a zároveň aj posledným trolejbusom tohto typu v Bratislave.


Škoda 21 Tr AC

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Škoda 21 Tr AC 6401 2003 2004 1
Spolu: 2003   1

Technické parametre

Dĺžka:11760 mm
Šírka:2500 mm
Výška:3365 mm
Výška podlahy:340 mm (1. - 2. dvere)
560 mm (3. dvere)
Rázvor:5700 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:26 + 1
Počet miest na státie:60
Celkový počet miest:86 + 1
Pohotovostná hmotnosť:11430 kg
Celková hmotnosť:18000 kg
Elektrická výzbroj:Škoda / Ganz (napäťový striedač: IGBT menič s možnosťou rekuperácie NSC136 GE 01 M, vstup 600 V DC, výstup 3 x 0-150 Hz, 0-500 V AC/400 A)
Motor:MLU 3649 K/4, asynchrónny trojfázový motor, vzduchom chladený, s integrovanou prevodovkou (1:1,185)
Výkon motora:160 kW
Počet motorov:1
Celkový výkon:160 kW
Maximálna rýchlosť:65 km/h
Nápravy:predná: Škoda, nezávislé zavesenie kolies
zadná: RÁBA AU, portálová, hnacia
Pneumatiky:275/70 R 22,5

Opis

Karoséria tohto dvojnápravového nízkopodlažného trolejbusu je samonosná, okná sú lepené, čelné sklo nedelené. Trolejbus má troje dvojkrídlové dvere s elektrickým pohonom a dopytovým ovládaním. Vozidlo umožňuje naklonenie na zastávke (tzv. kneeling) za účelom zníženia podlahy pri nastupovaní. Pri stredných dverách je umiestnená výklopná plošina pre vozíčkarov, ktorá sa však v premávke s cestujúcimi nepoužíva. Vodič má k dispozícii veľkú kabínu (ako v type 14 Tr) s vlastnou klimatizáciou Thermo King SR-15, ktorá je umiestnená na streche vozidla. Polovica predných dverí slúži iba pre vodiča. Interiér je vybavený protišmykovou podlahou a plastovými sedadlami s plyšovým poťahom, pričom boky pokrýva umakart.

Časť komponentov trakčnej výzbroje je umiestnená v zadnej časti na streche vozidla, menič pomocných pohonov bol umiestnený v zadnej časti za výklopným vekom. Dodávku prúdu zabezpečujú odľahčené laminátové zberače. Vozidlo má prípravu na montáž pomocného diesel-elektrického agregátu. Trolejbus je vybavený informačným systémom BUSE, ktorého súčasťou je aj akustický hlásič zastávok. Náter sa nesie v znamení červenej, bielej a tmavosivej.

Prevádzka

Trolejbus sa zaradil do premávky s cestujúcimi 18. marca 2004. Garážovaný bol vo vozovni Trnávka, od roku 2010 vo vozovni Hroboňova. Kvôli rôznym poruchám však viac nejazdil ako jazdil a od januára 2009 bol celé desaťročie odstavený z prevádzky.

Oprava trolejbusu bola pre jej finančnú náročnosť od roku 2009 viackrát odkladaná, čo bolo spôsobené aj masívnou obnovou vozidlového parku trolejbusov v rokoch 2014 a 2015, kedy DPB zakúpil 120 nízkopodlažných trolejbusov spolufinancovaných z eurofondov.

Katalóg vozidiel

6401

  • Počet nevyradených vozidiel: 1 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Jan Vartas15.10.2018 11:04  +1#12 Re:
Chyba nahlásená v tomto príspevku bola opravená. Ďakujeme za nahlásenie.
Durkø494114.10.2018 20:12  +1#11 Re:
6401 ožila????
trolejbus620713.10.2018 19:01  +1#10 Re:
Reakcia na #9 od IBBI:
Prvá možnosť
IBBI13.10.2018 12:39  +1#9 Re:
Reakcia na #8 od trolejbus6207:
Autoskola? Vyhliadkove jazdy?
trolejbus620712.10.2018 18:51  +1#8 Re:
Reakcia na #7 od mirec240:
Odpredaj dávno padol, DPB zaň chcel strašne veľa, spojazdňuje sa za určitým špecifickým účelom, ktorý sa dúfam naplní(môj typ, o ktorom som polemizoval so Soliderom tak dva roky dozadu) ?
mirec2408.10.2018 21:28  +2#7 Re:
Reakcia na #6 od Kubex2006SK:
Otázka znie, načo by to bolo dobré? Vraziť veľa peňazí do opráv vozu, ktorý by bol aj tak veľmi poruchový a nespoľahlivý v našich podmienkach. Najrozumnejšie riešenie - odpredaj, sa (zatiaľ) nekonalo, no tak čo...
Kubex2006SK8.10.2018 21:16 #6 Re:
Vrátia ho do premávky ?
IBBI2.10.2018 18:57  +2#5 Re:
"Trolejbus sa tak stal nadbytočným a otázkou už zostáva iba to, či bude odpredaný inému dopravnému podniku alebo zošrotovaný."

Tak ako dopadol?
Jan Vartas13.7.2018 17:36  +1#4 Re:
Typové označenie vozidla by bolo dobré opraviť aj pod nákresom.
S499.102318.4.2018 0:34  +1#3 Re:
K popisu: Nejedná sa o typ 21 TrACI ale o typ 21TrAC. To písmeno I znamená Independent a odkazuje na pomocný pohon, ktorý bratislavský kus nikdy nemal, hoci naň bol pripravený.
Mike17.4.2018 22:02  +1#2 Re:
Reakcia na #1 od rosomak44:
Moc vysoká cena. DPB vyčíslil jeho zostatkovú hodnotu podľa hodnoty jednotlivých komponentov a Brňáci, ktorí s nim už počítali, to nakoniec odmietli, lebo za tú sumu dostali 3 iné 21Tr z českých miest.
rosomak4417.4.2018 21:54  +1#1 Re:
Treba ho posunúť napr. do Brna, tam na nich stojí trakcia a myslím, že si ho radi opravia a využijú.