VozidláTrolejbusy › Škoda 21 TrV roku 2002, t. j. 11 rokov po poslednej dodávke "krátkych" trolejbusov, vypísal Dopravný podnik Bratislava, a. s. verejnú súťaž na nákup krátkych nízkopodlažných trolejbusov. Súťaž vyhrala česká spoločnosť VIKO, s. r. o., ktorá následne v roku 2003 dodala nízkopodlažný trolejbus Škoda 21 Tr ACi vyrobený v Škode Ostrov. Bol to prvý nízkopodlažný trolejbus nielen v Bratislave, ale aj v rámci celého Slovenska. Ďalšou novinkou (nielen) na Slovensku bola jeho asynchrónna trakčná výzbroj a vybavenie ABS. Skôr než sa trolejbus stihol zaradiť do premávky, objavili sa informácie o ukončení výroby v závode Škoda Ostrov, čo znamenalo aj koniec výroby trolejbusov Škoda 21 Tr. Trolejbus s evidenčným číslom 6401 sa tak stal prvým a zároveň aj posledným trolejbusom tohto typu v Bratislave.


Škoda 21 Tr ACi

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Škoda 21 Tr ACi 6401 2003 2004 1
Spolu: 2003   1

Technické parametre

Dĺžka:11530 mm
Šírka:2500 mm
Výška:3364 mm
Výška podlahy:345 mm
Rázvor:5700 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:26 + 1
Počet miest na státie:60
Celkový počet miest:86 + 1
Pohotovostná hmotnosť:11430 kg
Celková hmotnosť:18000 kg
Elektrická výzbroj:Škoda / Ganz (napäťový striedač: IGBT menič s možnosťou rekuperácie NSC136 GE 01 M, vstup 600 V DC, výstup 3 x 0-150 Hz, 0-500 V AC/400 A; menič pomocných pohonov: SM 10.4, vstup 600 V DC, výstup 3 x 220/380 AC)
Motor:MLU 3649 K/4, asynchrónny trojfázový motor, vzduchom chladený, s integrovanou prevodovkou (1:1,185)
Výkon motora:165 kW
Počet motorov:1
Celkový výkon:165 kW
Maximálna rýchlosť:65 km/h
Nápravy:predná: Škoda, nezávislé zavesenie kolies
zadná: RÁBA AU, portálová, hnacia

Opis

Karoséria tohto dvojnápravového nízkopodlažného trolejbusu je samonosná s celoplošne nízkou podlahou, okná sú lepené, čelné sklo nedelené. Trolejbus má troje dvojkrídlové dvere s elektrickým pohonom a dopytovým ovládaním. Vozidlo umožňuje naklonenie na zastávke (tzv. kneeling) za účelom zníženia podlahy pri nastupovaní. Pri stredných dverách je umiestnená výklopná plošina pre vozíčkarov, ktorá sa však v premávke s cestujúcimi nepoužíva. Vodič má k dispozícii veľkú kabínu (ako v type 14 Tr) s vlastnou klimatizáciou, ktorá je umiestnená na streche vozidla. Polovica predných dverí slúži iba pre vodiča. Interiér je vybavený protišmykovou podlahou a plastovými sedadlami s plyšovým poťahom, pričom boky pokrýva umakart. Časť komponentov trakčnej výzbroje je umiestnená v zadnej časti na streche vozidla. Dodávku prúdu zabezpečujú odľahčené laminátové zberače. Vozidlo má prípravu na montáž pomocného diesel-elektrického agregátu.Trolejbus je vybavený informačným systémom BUSE, ktorého súčasťou je aj akustický hlásič zastávok. Náter sa nesie v znamení červenej, bielej a tmavosivej.

Prevádzka

Trolejbus sa zaradil do premávky s cestujúcimi 18. marca 2004. Garážovaný bol vo vozovni Trnávka, od roku 2010 vo vozovni Hroboňova. Kvôli rôznym poruchám však viac nejazdil ako jazdil a od januára 2009 sa už v premávke neobjavil.

Vyraďovanie a likvidácia

Oprava trolejbusu bola pre jej vysokú cenu od roku 2009 viackrát odkladaná a o jeho osude rozhodla masívna obnova vozidlového parku trolejbusov v rokoch 2014 a 2015, keď DPB zakúpil 120 nízkopodlažných trolejbusov spolufinancovaných z eurofondov. Trolejbus sa tak stal nadbytočným a otázkou už zostáva iba to, či bude odpredaný inému dopravnému podniku alebo zošrotovaný.

Katalóg vozidiel

6401

  • Počet nevyradených vozidiel: 1 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.