VozidláAutobusy › SOR BN 9.5Čiastočne nízkopodlažné (tzv. low-entry) midibusy SOR BN 9.5 vylepšili pôvodný typ B 9.5 znížením podlahy medzi prvými a druhými dverami, čím sa v tomto priestore stali plne nízkopodlažné. V zadnej časti ostala zvýšená podlaha. Daňou za toto riešenie bolo dovtedy nevídané neobvyklé riešenie karosérie s "hrbom". Osemnásť týchto midibusov bolo dodaných v roku 2007 ako náhrada za rýchlo dožívajúce Karosy B 732 za peniaze pôvodne určené na nákup ďalších 6 trolejbusov Škoda 25 Tr Irisbus pre dlhodielsku trolejbusovú trať. Nákup 9,5-metrových midibusov bol realizovaný najmä z dôvodu stále platnej rámcovej zmluvy na dodávku midibusov tejto dĺžky bez potreby realizovania nového výberového konania na iný typ autobusov.


SOR BN 9.5

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. SOR BN 9.5 3534 – 3551 september 2007 2007 od 2018 18
Spolu: 2007   18

Technické parametre

Dĺžka:9580 mm
Šírka:2525 mm
Výška:3000 mm
Výška podlahy:360 mm (1. a 2. dvere)
800 mm (3. dvere)
Rázvor:4450 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:26 + 1
Počet miest na státie:47
Celkový počet miest:73 + 1
Pohotovostná hmotnosť:7600 kg
Celková hmotnosť:15000 kg
Motor:Iveco F4AE 3682 F*H 100, EURO 4, kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec, s redukčným katalyzátorom DeNOx II E4 so vstrekovaním močoviny pred katalyzátor výfukových plynov
Výkon motora:185 kW / 2500 rpm
Objem motora:5880 cm3
Krútiaci moment motora:850 Nm / 1250-1950 rpm
Maximálna rýchlosť:80 km/h (s obmedzovačom)
Prevodovka:Allison T280R, automatická 6-stupňová s hydraulickým retardérom
Riadenie:RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia
Nápravy:predná: SOR, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: DANA Spicer G150, tuhá, s jednostupňovou redukciou, hnacia
Pneumatiky:285/70 R 19.5 TL 144/141M (7,5 x 19,5")

Opis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi. Pre zvýšenie antikoróznej ochrany použili pre spodnú časť skeletu nehrdzavejúcu oceľ. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu výklopných elektropneumaticky ovládaných dverí s dopytovým ovládaním. Pre uľahčenie nástupu/výstupu cestujúcich vozidlo vybavili funkciou naklonenia pravej časti vozidla k vozovke, tzv. kneelingom a výklopnou plošinou pri druhých dverách. Pre pohodlie obsluhy vozidla vybavili predné dvere diaľkovým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom s logami Bratislavy, oproti druhým dverám v priestore pre kočík a invalidný vozík osadili pozdĺžne do bočnice sklápacie sedadlá. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Pracovisko vodiča vybavili uzavretou kabínkou a klimatizáciou typu Konvekta KL 2/4/24V. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami bočných okien, stropnými výklopnými vetrákmi a stropnými ventilátormi. Vykurovanie riešili teplovodným kúrením. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE. Pre zvýšenie bezpečnosti inštalovali v motorovom priestore automatický hasiaci systém Firestop CA 4 F/L/P/TS. Autobusy dodali v celočervenom nátere.

Úpravy

Pred zaradením do premávky dostali vozidlá reklamu na Mesto Bratislava - Little Big City.

Prevádzka

Prvých 8 vozidiel (#3534, 3535, 3536, 3537, 3538, 3540, 3542 a 3543) bolo slávnostne predstavených verejnosti a odovzdaných do prevádzky 22. novembra 2007 na Námestí SNP. Všetky vozidlá boli zaradené do vozovne Krasňany, po jej zrušení boli presunuté od 1.9.2011 do vozovne Jurajov dvor.

Medzi linky, na ktoré boli midibusy SOR BN 9.5 štandardne vypravované, patrili najmä linky 30, 41, 43, 51, 52, 54, 56, 130. Istý čas premávali aj na linkách 37, 66, 80, 139, 630, kde ich následne vystriedali kapacitnejšie vozidlá. Nezriedka boli vypravované aj na ďalšie linky. Autobusy tohto typu premávali aj na rôznych náhradných linkách, kde postačovala menšia prepravná kapacita.

Vozidlo #3550 bolo od februára 2018 využívané v prípade potreby ako záloha za elektrobus SOR EBN 8 na linke 27. Po obnovení autobusovej časti vozovne Krasňany v júni 2018 pribudlo do tejto vozovne k vozidlu #3550 aj vozidlo #3547 a obe boli využívané na večerných spojoch liniek 51 a 56, na nočnej linke N56 a nočnom služobnom spoji č. 3. Podľa potreby boli nasadzované aj na denné spoje liniek 51, 52 a 56.

Po zaradení nových plne nízkopodlažných autobusov Iveco Urbanway 10,5M v marci 2018 sa vypravovanie midibusov SOR BN 9.5 znížilo a od polovice júna 2018 zostalo v premávke posledných 5 vozidiel tohto typu. Dve z nich boli vypravované z vozovne Krasňany a tri z vozovne Jurajov dvor.

Od zimy 2018/2019 bolo 9 vozidiel preradených na zimnú údržbu zastávok, kde nahradili autobusy SOR B 9.5.

Vyraďovanie a likvidácia

Nadbytočné vozidlá #3537 a 3539 boli na jar 2019 odpredané michalovskej firme DZS - M.K. TRANS.

Katalóg vozidiel

3534 3535 3536 3537 3538 3539 3540 3541 3542 3543 3544 3545 3546 3547 3548 3549 3550 3551

  • Počet nevyradených vozidiel: 14 (78%)
  • Počet vyradených vozidiel: 4 (22%)

Legenda

3549nevyradené vozidlo
3550odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)
3551vyradené vozidlo
3546technologické vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.