VozidláTrolejbusy › Škoda 8 TrTrolejbusy Škoda 8 Tr vznikli zmenou elektrickej výzbroje a interiéru typu Škoda 7 Tr, na prvý pohľad sa preto od svojho predchodcu veľmi nelíšili. Prvý trolejbus tohto typu vznikol v roku 1955 a sériová výroba prebiehala v rokoch 1956 - 1961 pôvodne v Škode Plzeň (vtedy však pod názvom Závody V. I. Lenina), pričom od konca roku 1960 bola ich výroba presunutá do nového závodu na výrobu trolejbusov v Ostrove nad Ohří. Celkovo sa vyrobilo 742 trolejbusov Škoda 8 Tr a do Bratislavy boli dodávané v rokoch 1957 až 1961.


Škoda 8 Tr 5

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Škoda 8 Tr 3 135 – 137 1957 1957 1973 3
2. Škoda 8 Tr 4 138 – 139 1957 1957 1972 – 1973 2
3. Škoda 8 Tr 5 140 – 147 1958 1958 1967 – 1976* 8
4. Škoda 8 Tr 6 148 – 149 1958 1958 1971 – 1972 2
5. Škoda 8 Tr 7 150 1958 1959 1972 1
6. Škoda 8 Tr 8 151 – 160 1959 1959 1971 – 1974 10
7. Škoda 8 Tr 9 161 – 170 1959 1960 1972 – 1976 10
8. Škoda 8 Tr 9 171 – 185 1960 1960 1971 – 1976 15
9. Škoda 8 Tr 12 186 – 191 1961 1961 1972 – 1976 6
Spolu: 1957 – 1961   57
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka:10700 mm
Šírka:2500 mm
Výška:3300 mm
Výška podlahy:750 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:19 + 2
Počet miest na státie:59
Celkový počet miest:78 + 2
Pohotovostná hmotnosť:9960 kg
Celková hmotnosť:16840 kg
Elektrická výzbroj:Škoda, stýkačová
Motor:AL 2943 rN (600 V)
Výkon motora:110 kW
Počet motorov:1
Celkový výkon:110 kW
Maximálna rýchlosť:50 km/h
Pneumatiky:12 x 20"

Opis

Trolejbusy mali samonosnú zváranú karosériu na oceľovom ráme zvonka oplechovanú s ochrannou drevenou lištou a ozdobnými podokennými lištami. Usporiadanie sedadiel v interiéri sa oproti typu 7 Tr 2 zmenilo na priečne, s výnimkou pozdĺžnych dvojsedadiel nad prednou nápravou. Troje vstupné štvordielne skladacie dvere v bočnici zabezpečovali plynulú výmenu cestujúcich. Na vetranie vozidla slúžili spúšťacie bočné okná s ochrannými strieškami, vykurovanie v zimných mesiacoch zabezpečovali odporové telesá pod sedadlami. Osvetlenie trolejbusu bolo žiarovkové. Vodič mal polouzavretú kabínku a pri tretích dverách osadili stanovište sprievodcu. Do výbavy vozidla patrila samobudiaca sedemstupňová elektrická brzda. Vyfarbenie vozidla bolo štandardné červeno-krémové.

Jednotlivé série sa od seba odlišovali len v niekoľkých detailoch. Prvé trolejbusy z roku 1957 mali ešte elektromechanické výkyvné smerovky a malé obrysové svetlá pod rohovými prednými oknami. Série 8 Tr 4 až 8 Tr 7 už mali elektrické smerovky okrúhleho tvaru na predných rohoch karosérie a zároveň sa obrysové svetlá presunuli na strechu. Ďalšie série dostali na bočnice veľké smerovky tvaru slzičky nad prednú nápravu a obrysové svetlá už taktiež v tvare slzičky sa presunuli na dvierka čelnej masky.

Po sériu 8 Tr 7 sa na bočnice montovali drevené ochranné lišty a uprostred prednej masky sa nachádzal znak Závodov V. I. Lenina, ďalšie série už dostali známy okrídlený šíp podniku Škoda. Zároveň sa mierne upravil tvar okrasných líšt na prednej maske a dvierka masky pre prístup k elektrickej výzbroji boli zväčšené.

Počas výroby trolejbusy zaznamenali aj drobné zmeny prevedenia prístrojovej dosky.

Úpravy

Pri opravách trolejbusov sa prvým sériám postupne odstraňovali bočné ochranné lišty, obrysové strešné svetlá a malé okrúhle smerovky boli vymieňané za väčšie tvaru slzičky. Postupne boli trolejbusom odstraňované aj ochranné striešky nad spúšťacími oknami.

Po zavedení samoobslužnej prevádzky bolo pri niektorých trolejbusoch stanovište sprievodcu s pokladňou nahradené sedadlom. Začiatkom 1970-tych rokov po zavedení nástupu s predplatnými lístkami aj zadnými dverami bolo trolejbusom na bočnicu k zadným dverám montované výstražné signalizačné svetlo. Posledné vozidlá, ktoré sa dožili roku 1976, dostali po zavedení nástupu všetkými dverami výstražné svetlá aj k ostatným dverám.

Trolejbus #179 bol v roku 1973 upravený na výcvikový a takto slúžil dva roky.

Prevádzka

Trolejbusy Škoda 8 Tr postupne od roku 1957 z premávky vytlačili prvé moderné bratislavské trolejbusy MAN-Sodomka-Siemens. Deponované boli vo vozovni Trnávka a do roku 1970 čiastočne aj v pôvodnej vozovni na Hroboňovej ulici. Obsluhovali prakticky všetky vtedajšie trolejbusové linky.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvé dve vozidlá vyradili po nehodách v rokoch 1967 - 1968. Ďalšie vozidlá vyraďovali postupne v rokoch 1971 - 1976 podľa opotrebenia i dodávok nových vozidiel typu 9 Tr. Voz #141 vybrali ako zástupcu radu Škoda 8 Tr do vytváranej zbierky vozidiel mestskej dopravy v Technickom múzeu v Brne, kam putoval po oprave v roku 1975.

Katalóg vozidiel

135 136 137
138 139
140 141 142 143 144 145 146 147
148 149
150
151 152 153 154 155 156 157 158 159 160
161 162 163 164 165 166 167 168 169 170
171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185
186 187 188 189 190 191

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 57 (100%)

Legenda

191vyradené vozidlo
141historické vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.