VozidláTrolejbusy › Škoda 7 TrS nástupom socialistického štátu a vlády bolo spojené aj hromadné dodávanie trolejbusov tuzemskej výroby. Medzi prvé takéto vozidlá patrili trolejbusy Škoda 7 Tr, ktoré vyrábali Škodove závody v Plzni. Nadväzovali na typ 6 Tr, ktorý však v Bratislave nejazdil. Po výrobe prototypu v roku 1950 prebiehala sériová výroba trolejbusov 7 Tr v rokoch 1951 - 1955, pričom sa vyrobilo 173 vozidiel. Do Bratislavy dodali v roku 1951 desať vozidiel druhej série 7 Tr 2 (označovaných aj ako TB 53) s elektrickou výzbrojou ČKD-Stalingrad Praha a v roku 1955 k nim pribudli ešte tri rovnaké vozidlá, ktoré predtým jazdili v Českých Budějoviciach.


Škoda 7 Tr

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Škoda 7 Tr 2 81 – 90 1951 1951 1963 – 1965 10
2. Škoda 7 Tr 2 116 – 118 1951 1955 1962 – 1964 3
Spolu: 1951   13

Technické parametre

Dĺžka:10700 mm
Šírka:2500 mm
Výška:3290 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:24 + 1
Počet miest na státie:58
Celkový počet miest:82 + 1
Pohotovostná hmotnosť:10000 kg
Elektrická výzbroj:Škoda, stýkačová
Motor:ČKD SZ 2 OCB 8-C (600 V)
Výkon motora:96 kW
Počet motorov:1
Celkový výkon:96 kW
Maximálna rýchlosť:56 km/h

Opis

Celokovová zváraná samonosná karoséria bola postavená na oceľovom ráme s drevenou ochrannou lištou uprostred bočnice, ozdobnými lištami a vypuklými blatníkmi. Cestujúci využívali troje štvordielne skladacie dvere s elektropneumatickým ovládaním a interiér s pozdĺžnym usporiadaním sedadiel. Vetranie interiéru vozidla zabezpečovali bočné spúšťacie okná a náporové vetráky na čelách s mechanickou reguláciou prístupu vzduchu do voza. Kúrenie bolo klasické s odporovými telesami. Vodiča od priestoru pre cestujucich oddeľovala polovičná stena a sprievodca sedel pri zadných dverách. Prúd do vozidla privádzali tyčové zberače prúdu. Náter vozidiel sa niesol v kombinácii červenej a krémovej a na oboch bočniciach bol nastriekaný nápis "TROLEJBUS BRATISLAVA".

Úpravy

V roku 1956 sa plánovala na jednom vozidle vzorová rekonštrukcia vzduchovo-kvapalinových bŕzd na vzduchové, avšak výrobca meškal s dodaním potrebného materiálu. Nie je známe, či neskôr k rekonštrukcii niektorých vozidiel prišlo. Pri vozidlách vyradených v roku 1963 sa okrem zlého technického stavu ako jeden z dôvodov uvádzali práve nevhodné vzduchovo-kvapalinové brzdy a nemožnosť použitia vozidiel v kopcovitom teréne.

Prevádzka

Prvé trolejbusy začínali premávku na trolejbusovej linke 12 spod Hlavnej stanice na Patrónku a nasadzované boli čiastočne aj na novovzniknutú linku 14 z Palisád k Zimnému štadiónu. Vďaka trojdverovému vyhotoveniu so stanovišťom sprievodcu pri zadných dverách mohlo byť na nich od začiatku zavedené jednosmerné nastupovanie a vystupovanie cestujúcich (nastupovanie zadnými dverami a vystupovanie prvými a druhými dverami). Táto pokusná novinka v Bratislave mala za cieľ zlepšiť kultúru cestovania mestskou dopravou. Takýto spôsob nastupovania a vystupovania potom fungoval až do zavádzania samoobslužnej prevádzky, pri ktorej bolo zavedené nastupovanie prednými dverami popri vodičovi.

Trolejbusy Škoda 7 Tr 2 v Bratislave jazdili v rokoch 1951 - 1964. Vozy z druhej dodávky (#116 - 118) premávali pred svojím dodaním v roku 1955 v Českých Budějoviciach pod číslami 14, 17 a 18. Z dôvodu nevyhovujúcich univerzálnych vzduchovo-kvapalinových brźd vozidlá boli vypravované prevažne na linky premávajúce v rovinatom teréne.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé dojazdilo vozidlo #117, ktoré vyradili po nehode v roku 1962. Ďalšie vozidlá vyraďovali v rokoch 1963 až 1965 v súvislosti s dodávkami nových trolejbusov typu Škoda 9 Tr.

Katalóg vozidiel

81 82 83 84 85 86 87 88 89 90
116 117 118

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 13 (100%)

Legenda

118vyradené vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.