VozidláAutobusy › Solaris Urbino 15 CNGNa začiatku 21. storočia sa začalo vyraďovať čoraz viac kĺbových autobusov Ikarus 280 a posledná dodávka nových kĺbových autobusov Ikarus 435 prebehla v roku 1998. Financie na nové veľkokapacitné autobusy sa v mestskom rozpočte našli až v roku 2005, v čase keď situácia s kĺbovými vozidlami už bola kritická. Dopravný podnik následne vypísal tender na dodávku nových nízkopodlažných autobusov, avšak nie potrebných kĺbových 18-metrových, ale len 15-metrových bez kĺbu. Verejnú súťaž vyhrala poľská firma Solaris Bus & Coach S. A., ktorá v máji a júli 2006 dodala 22 nízkopodlažných autobusov Solaris Urbino 15 tretej generácie s pohonom na stlačený zemný plyn.


Solaris Urbino 15 CNG

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Solaris Urbino 15/III CNG 1201 – 1222 2006 2006 od 2012 22
Spolu: 2006   22

Technické parametre

Dĺžka:14590 mm
Šírka:2550 mm
Výška:2850 mm
3350 mm (s nádržami na plyn)
Výška podlahy:320 mm (1. - 2. dvere)
340 mm (3. dvere)
Možnosť zníženia o 70 mm (ECAS II)
Rázvor:6800 mm
1690 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:40 + 1
Počet miest na státie:105
Celkový počet miest:145 + 1
Pohotovostná hmotnosť:14100 kg
Celková hmotnosť:24000 kg
Motor:Iveco Cursor 8 F2BE0642A, EEV, CNG, radový šesťvalec
Výkon motora:200 kW / 2000 rpm
Objem motora:7800 cm3
Krútiaci moment motora:1100 Nm / 1100 rpm
Maximálna rýchlosť:80 km/h (s obmedzovačom rýchlosti)
Prevodovka:ZF Ecomat 6 HP 594C, automatická, 6-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie:ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy:predná: L.A.F. (LIAZ)
stredná: ZF AV 132, portálová, hnacia
zadná: L.A.F. 606 (LIAZ), vlečená, pevná, riaditeľná
Pneumatiky:275/70 R 22,5

Opis

Koncepčne vozidlo vychádza z autobusu Neoplan N4020. Samonosnú karosériu trojnápravového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov, bočnice zvonka oplechovali oceľovým plechom. V pravej bočnici osadili troje dovnútra sa otvárajúce dvojdielne dvere. V interiéri osadili plastové sedadlá s textilným poťahom STER 6MN. Pre cestujúcich na invalidných vozíkoch umiestnili pri stredných dverách výklopnú nástupnú plošinu. Nástup do vozidla uľahčili aj naklonením vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Sklá osadili technológiou lepenia. Vodičovi umožnili lepší výhľad z vozidla znížením čelného skla v pravej časti. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými stropnými vetrákmi a výklopnými hornými časťami bočných okien. Pre pohodlie vodiča umiestnili na streche klimatizačnú jednotku firmy Carrier Sütrak K 403 E. Motor umiestnili v zadnej časti vozidla, štyri robustné nádrže na stlačený zemný plyn s celkovým objemom 1240 l osadili pod krytom na streche vozidla. Autobus vybavili dvomi natáčacími nápravami a strednou poháňanou nápravou. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE. Všetky vozidlá dodali v celobielom nátere.

Úpravy

Ešte pred zaradením do premávky dostali autobusy zeleno-žltý náter a reklamu dodávateľa zemného plynu. Pri prelakovaní však boli zničené všetky pôvodné piktogramy a nápisy na karosérii. Následne boli vozidlá vybavené novými nálepkami. Je preto nepochopiteľné, prečo neboli vozidlá nalakované v zeleno-žltej schéme už vo výrobnom závode. Pred zaradením do premávky vozidlám nalepili reklamu dodávateľa zemného plynu.

Po požiari autobusu #1216 bol do motorového priestoru vozidiel namontovaný samohasiaci systém, ktorý mal zabrániť rozsiahlejším požiarom vozidiel.

Prevádzka

Vozidlá #1201 - 1220 boli slávnostne uvedené do prevádzky 26. júna 2006 a zaradené boli do vozovne Trnávka. Autobusy #1221 a 1222 sa zaradili do premávky v auguste 2006. Po necelom roku prevádzky sa 26. mája 2007 počas jazdy vznietilo v motorovom priestore vozidlo #1216 a požiar vážne poškodil zadnú časť vozidla. Po tomto požiari boli na 3 mesiace od 30. mája do 28. augusta 2007 stiahnuté všetky autobusy tohto typu z prevádzky. Ďalším dlhšie odstaveným vozidlom sa v rokoch 2008 - 2009 stalo vozidlo #1203 poškodené pri čelnej zrážke s Ikarusom 435. V rokoch 2013 - 2015 nejazdil autobus #1210, ktorý sa po poruche dočasne stal zdrojom náhradných dielov pre ostatné vozidlá. Od 1. septembra 2011 boli všetky 15-metrové Solarisy preradené do vozovne Jurajov dvor.

15-metrové Solarisy začínali premávku v pracovných dňoch na linkách 70 (v sedle), 87, 88 a 96 (v špičke). Cez víkendy boli nasadzované na linky 63, 70, 87, 88 a od septembra 2007 krátky čas aj na linku 37. V júni 2008 sa na krátky čas nasadzovali aj na linku 32, neskôr sa na nej objavovali len na špičkových poradiach. Od júla 2008 boli na krátko nasadzované na linku 84 (Ovsište - Hroboňova) miesto liniek 70/96. Na linku 96 sa vrátili po zavedení jej celodennej premávky v decembri 2008. V roku 2011 boli Solarisy nasadzované pravidelne aj na linku 133, kde sa v menšej miere vyskytovali aj predtým.

Po dodávke nových kĺbových autobusov SOR NB 18 boli v roku 2015 Solarisy z linky 96 presunuté na linku 196. V októbri 2017 boli kĺbové autobusy nasadené aj na linku 88 a Solarisy boli od tohto obdobia v pracovných dňoch okrem linky 196 nasadzované aj na linky 32 a 74 (na nej aj cez letné prázdniny 2017) a cez víkendy už neboli vypravované. Po posilnení vlakov na železničnú stanicu Nové Mesto boli na linku 196 v polovici júna 2018 nasadené kĺbové autobusy a 15-metrové Solarisy boli potom počas školského roka vypravované už len na linky 32 a 74. Od letných prázdnin sa Solarisy vrátili aj na linku 196 a od 17. septembra 2018 boli počas sedla pracovných dní nasadzované aj na linku 192 prejazdom z linky 196.

Vyraďovanie a likvidácia

V decembri 2011 sa opäť počas jazdy zopakoval veľký požiar vozidla #1216, pri ktorom bol autobus značne poškodený a následne bol vyradený. V novembri 2016 rozsiahly požiar úplne zničil autobus #1201.

Katalóg vozidiel

1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222

  • Počet nevyradených vozidiel: 20 (91%)
  • Počet vyradených vozidiel: 2 (9%)

Legenda

1220nevyradené vozidlo
1221dnes v premávke
1222odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)
1216vyradené vozidlo

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Andy29.6.2015 0:11  +1#8 Re:
Reakcia na #7 od Error 0x007:
V roku 2006 bol všeobecne na Slovensku rozšírený názor, že klimatizácia v MHD nemôže fungovať, pretože sa dvere otvárajú príliš často na to, aby to klimatizácia stíhala... ?
Error 0x00728.6.2015 23:00 #7 Re:
Reakcia na #5 od 1adad1:
Ked sa v roku 2010 v pohode vykaslali na klimu, tipujem ze v roku 2006 ani nevedeli, ze je mozna klimatizacia vozidla MHD ?
Rubber3826.6.2015 23:18 #6 Re:
Reakcia na #5 od 1adad1:
Keď to ešte dva roky dozadu prechádzalo pri nových vozoch (aj električkách!) u DPP, tak sa to bude dať vydržať aj pri našich Zhorelisoch 😃
1adad126.6.2015 19:53 #5 Re:
Ale nemaju klimu
400415.6.2015 20:25 #4 Re:
Reakcia na #3 od Ámos:
Suhlasim. Ja osobne nemam tieto autobusy rad, ale srotovat 10 rocny autobus je najvacsia kravina.

Inac, 1210 bola uvedena ako vyradena. Rozmysleli si to? Daju ju dokopy?
Ámos15.6.2015 20:02  +2#3 Re:
Reakcia na #2 od Natino:
preco by sa mali srotovat?
Ram je robeny z nerezu, treba to len odstrojit, urobit GO a dalsich 10 rokov mozu jazdit.
Moralne zastarane tie vozy nie su, tak na co nove?
Natino11.6.2015 20:47 #2 Re:
No Solarisi sú už teraz staré šrotki asi v roku 2016 pôjdu do šrotu nič v zlom len sú už staré.?
Stapfel1.6.2015 9:18  +1#1 Re:
Tak solarisy si to u nas uzili... Dnes vyzeraju katastrofalne a udrzba sa tvari akoby to bolo v poriadku. Je mi ich trocha luto... skveke vozy?