VozidláAutobusy › Solaris Urbino 15 CNG

Solaris Urbino 15 CNG
Solaris Urbino 15 CNG v stave zo záveru prevádzky
Solaris Urbino 15 CNG po doplnení kamerového systému

Úvod

Na začiatku 21. storočia sa začalo vyraďovať čoraz viac kĺbových autobusov Ikarus 280 a posledná dodávka nových kĺbových autobusov Ikarus 435 prebehla v roku 1998. Financie na nové veľkokapacitné autobusy sa v mestskom rozpočte našli až v roku 2005, v čase keď situácia s kĺbovými vozidlami už bola kritická. Dopravný podnik následne vypísal tender na dodávku nových nízkopodlažných autobusov, avšak nie potrebných kĺbových 18-metrových, ale len 15-metrových bez kĺbu. Verejnú súťaž vyhrala poľská firma Solaris Bus & Coach S. A., ktorá v máji a júli 2006 dodala 22 nízkopodlažných autobusov Solaris Urbino 15 tretej generácie s pohonom na stlačený zemný plyn.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Urbino 15/III CNG 1201 – 1222 2006 2006 od 2012* 22
Spolu 2006   22
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 14590 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2850 mm
3350 mm (s nádržami na plyn)
Výška podlahy 320 mm (1. - 2. dvere)
340 mm (3. dvere)
Možnosť zníženia o 70 mm (ECAS II)
Rázvor 6800 mm
1690 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 40 + 1
Počet miest na státie 105
Celkový počet miest 145 + 1
Pohotovostná hmotnosť 14100 kg
Celková hmotnosť 24000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE0642A, EEV, CNG, radový šesťvalec
Výkon motora 200 kW / 2000 rpm
Objem motora 7800 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1100 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h (s obmedzovačom rýchlosti)
Prevodovka ZF Ecomat 6 HP 594C, automatická, 6-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: L.A.F. (LIAZ)
stredná: ZF AV 132, portálová, hnacia
zadná: L.A.F. 606 (LIAZ), vlečená, pevná, riaditeľná
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Koncepčne vozidlo vychádza z autobusu Neoplan N4020. Samonosnú karosériu trojnápravového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov, bočnice zvonka oplechovali oceľovým plechom. V pravej bočnici osadili troje dovnútra sa otvárajúce dvojdielne dvere. V interiéri osadili plastové sedadlá s textilným poťahom STER 6MN. Pre cestujúcich na invalidných vozíkoch umiestnili pri stredných dverách výklopnú nástupnú plošinu. Nástup do vozidla uľahčili aj naklonením vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Sklá osadili technológiou lepenia. Vodičovi umožnili lepší výhľad z vozidla znížením čelného skla v pravej časti. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými stropnými vetrákmi a výklopnými hornými časťami bočných okien. Pre pohodlie vodiča umiestnili na streche klimatizačnú jednotku firmy Carrier Sütrak K 403 E. Motor umiestnili v zadnej časti vozidla, štyri robustné nádrže na stlačený zemný plyn s celkovým objemom 1240 l osadili pod krytom na streche vozidla. Autobus vybavili dvomi natáčacími nápravami a strednou poháňanou nápravou. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE. Všetky vozidlá dodali v celobielom nátere.

Úpravy

Ešte pred zaradením do premávky dostali autobusy zeleno-žltý náter a reklamu dodávateľa zemného plynu. Pri prelakovaní však boli zničené všetky pôvodné piktogramy a nápisy na karosérii. Následne boli vozidlá vybavené novými nálepkami. Je preto nepochopiteľné, prečo neboli vozidlá nalakované v zeleno-žltej schéme už vo výrobnom závode. Pred zaradením do premávky vozidlám nalepili reklamu dodávateľa zemného plynu.

Po požiari autobusu #1216 bol do motorového priestoru vozidiel namontovaný samohasiaci systém, ktorý mal zabrániť rozsiahlejším požiarom vozidiel.

Autobusy #1206, 1209 a 1214 dostali v marci 2023 kamerové systémy, ktoré boli predtým demontované z autobusov Tedom C 12G a MAN NG 313.

Prevádzka

Vozidlá #1201 - 1220 boli slávnostne uvedené do prevádzky 26. júna 2006 a zaradené boli do vozovne Trnávka. Autobusy #1221 a 1222 sa zaradili do premávky v auguste 2006. Po necelom roku prevádzky sa 26. mája 2007 počas jazdy vznietilo v motorovom priestore vozidlo #1216 a požiar vážne poškodil zadnú časť vozidla. Po tomto požiari boli na 3 mesiace od 30. mája do 28. augusta 2007 stiahnuté všetky autobusy tohto typu z prevádzky. Ďalším dlhšie odstaveným vozidlom sa v rokoch 2008 - 2009 stalo vozidlo #1203 poškodené pri čelnej zrážke s Ikarusom 435. V rokoch 2013 - 2015 nejazdil autobus #1210, ktorý sa po poruche dočasne stal zdrojom náhradných dielov pre ostatné vozidlá. Od 1. septembra 2011 boli všetky 15-metrové Solarisy preradené do vozovne Jurajov dvor.

15-metrové Solarisy začínali premávku v pracovných dňoch na linkách 70 (v sedle), 87, 88 a 96 (v špičke). Cez víkendy boli nasadzované na linky 63, 70, 87, 88 a od septembra 2007 krátky čas aj na linku 37. V júni 2008 sa na krátky čas nasadzovali aj na linku 32, neskôr sa na nej objavovali len na špičkových poradiach. Od júla 2008 boli na krátko nasadzované na linku 84 (Ovsište - Hroboňova) miesto liniek 70/96. Na linku 96 sa vrátili po zavedení jej celodennej premávky v decembri 2008. V roku 2011 boli Solarisy nasadzované pravidelne aj na linku 133, kde sa v menšej miere vyskytovali aj predtým.

Po dodávke nových kĺbových autobusov SOR NB 18 boli v roku 2015 Solarisy z linky 96 presunuté na linku 196. V októbri 2017 boli kĺbové autobusy nasadené aj na linku 88 a Solarisy boli od tohto obdobia v pracovných dňoch okrem linky 196 nasadzované aj na linky 32 a 74 (na nej aj cez letné prázdniny 2017) a cez víkendy už neboli vypravované. Po posilnení vlakov na železničnú stanicu Nové Mesto boli na linku 196 v polovici júna 2018 nasadené kĺbové autobusy a 15-metrové Solarisy boli potom počas školského roka vypravované už len na linky 32 a 74. Od letných prázdnin sa Solarisy vrátili aj na linku 196 a od 17. septembra 2018 boli počas sedla pracovných dní nasadzované aj na linku 192 prejazdom z linky 196.

Od 4. mája 2020 boli počas modernizácie električkovej trate do Karlovej Vsi na linku 32 v pracovných dňoch nasadené 12-metrové, resp. 18-metrové autobusy a Solarisy z linky 32 boli presunuté na linku 88. Ich nasadzovanie na linky 74, 192 a 196 zostalo nezmenené. Od 22. júna do 31. augusta 2020 sa Solarisy dočasne vrátili v pracovných dňoch na linku 32 a zároveň neboli v tomto období nasadzované na linky 192 a 196.

Po dodaní nových kĺbových autobusov Otokar Kent C 18,75 na prelome rokov 2021/2022 boli od 17. januára 2022 Solarisy Urbino 15 CNG presunuté z linky 88 na linku 191 do Rusoviec, kde nahradili 12-metrové autobusy. Spolu bolo potom na linkách 74, 191 a 196 vypravovaných 14 vozidiel v špičkách pracovných dní (z toho dve vozidlá premávali aj medzi špičkami na linke 192). Po úprave prevádzky linky 192 boli od 5. septembra 2022 Solarisy nasadzované v špičkách pracovných dní len na linky 74, 191 a 196. Od začiatku októbra 2022 boli na linky 191 a 196 nasadené kĺbové autobusy a tak boli Solarisy vypravované už len v špičkách pracovných dní na linku 74 medzi Hlavnou stanicou a Vlčím hrdlom (5 vozidiel). Do premávky boli zároveň nasadzované už len niektoré vozidlá (#1206, 1207, 1209, 1214, 1218, 1219, 1221). Ich pravidelná prevádzka skončila pred Vianocami 2022, následne boli odstavené do zálohy pre prípad zvýšenej potreby autobusov do výpravy. Na linke 74 ich nahradili 12-metrové autobusy.

Od apríla 2023 boli niektoré vozidlá (#1206, 1209, 1212, 1214, 1219) príležitostne využívané na špeciálnej rizikovej doprave pre futbalových fanúšikov, kde boli pôvodne nasadzované bežné premávkové vozidlá. Z dôvodu zvýšenej potreby autobusov počas rekonštrukcie Vajnorskej radiály sa do pravidelnej premávky od 5. októbra 2023 vrátili aj niektoré plynové Solarisy, ktoré boli nasadené na linky 59 a 96 počas špičiek pracovných dní. Ich vypravovanie do premávky pokračovalo aj po skončení spomínanej výluky električiek.

Vyraďovanie a likvidácia

V decembri 2011 sa opäť počas jazdy zopakoval veľký požiar vozidla #1216, pri ktorom bol autobus značne poškodený a následne bol vyradený. V novembri 2016 rozsiahly požiar úplne zničil autobus #1201 na plničke CNG. Autobus #1205 slúžil od konca roka 2021 ako zdroj náhradných dielov pre ostatné vozidlá. V lete 2022 bol pre zlý technický stav z premávky stiahnutý aj autobus #1217 a spolu s vozidlom #1205 boli oba v septembri 2022 zošrotované. Ďalšie vozidlá boli odstavené na vyradenie v októbri 2022. Pojazdné vozidlá #1202, 1203, 1208 a 1213 boli následne v priebehu jesene 2023 odpredané zbrojárskej firme.

Katalóg vozidiel

1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222

Legenda a štatistika

1204nevyradené vozidlo: 10 (45,5 %)
1204odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 9 (40,9 %)
1209odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 4 (18,2 %)
1201vyradené vozidlo: 12 (54,5 %)
1218historické vozidlo: 1 (4,5 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 0 %, v pondelok až piatok 0 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
a vyzera to tak ze z predaja #1207 zislo?
Reakcia na: Polocan_8998 #33:
#1220 existuje, no o #1222 nemám ani potuchy
Sú vozidlá 1220 a 1222 pojazdné? Ak nie tak prečo stále existujú???
Z vyradenim SU15 sa uz prevadzka drakov v BA ukoncila? Alebo si vedenie este uvedomi ze kvalitny drak > kvalitna nafta.
Reakcia na: Klepeto #29:
my máme pojazdých busov dost ale idiotku udrzbu v tom je cely problem. Neviem o tom zatial nič ohladom odkupenia týchto vozov pre Košice ak niekto mate viac info sem s ním.
Reakcia na: Petto #26:
A riešilo sa, či tieto prípady súvisia a následne či sa v danom autobuse nenachádza konkrétny zdroj karcinogénov?
V košickej sekcii sa niečo šušká, že miestny DP nejaké kusy odkúpil z dôvodu nedostatku pojazdných autobusov. Je to pravda?
Reakcia na: Cancer #27:
to je vpoho, po beusacky je majitel ten kto ma ten voz prideleny
Reakcia na: Petto #26:
Dopravný podnik s hlavným mestom dostali rakovinu? To by vela vysvetlovalo.

A ktorý z nich zomrel – mesto či podnik?
Reakcia na: ES499.0001 #24:
Majitelia dostali rakovinu. Jeden z nich uz zomrel. 💀
tak a už sú 1206, 1209, 1212, 1214 a 1219 špeciálne, mojou otázkou je prečo aj 1212 a 1219?
Reakcia na: Petto #23:
Prečo je #1218 údajne prekliata?
Reakcia na: Andrej #22:
Posledne dni bol 1218 stale v lepsom stave jak hociktora starsia SORka. Skoda len,ze ten voz je udajne prekliaty ale nie technicky.🤐
Reakcia na: ES499.0001 #21:
Vobec si nemyslim, ze vsetko je v skutocnosti vyradene. 1206, 1209, a 1214 dostali kamerovy system v marci. Vraj maju byt futbalove vozy. A dlhsi cas sa hovori o 1218 ako historickom.
Reakcia na: SolarisSU15 #20:
Škoda. Keď za zachoval Tedom #1108 a Citelis #4005, mohol sa aj dáky SU15.
Budú sa odpredávať, alebo pôjdu do šrotu?
škoda že sa žiadny nezachoval
Reakcia na: TomJ #17:
Pozerám, že na tú 163 je už tiež pridelený naftový Urbanway.🤔
Reakcia na: TomJ #17:
Je to dostupné aj pre verejnosť podľa SPP stránok a to nonstop.
Reakcia na: juraj76 #16:
Čerpacia stanica CNG na Jurajovom dvore je aj pre verejnosť alebo tam teraz tankuje len ten jeden Tedom, čo jazdí na 163?
Reakcia na: Marcellino #15:
Tieto autobusy majú 17 rokov, čo je už dávno po životnosti. A keďže je momentálne už dosť kĺbových autobusov (alebo aj 12 metrových), ktoré sú novšie, tak už tieto nejazdia. Navyše sú ako jediné na zemný plyn, kým ostatné sú na naftu.