VozidláElektričky › Ganz #6 - 9

Ganz #6 - 9

Úvod

Vlečné vozne Ganz #6 - 9 rovnako ako ich motorové "dvojičky" 27. augusta 1895 otvárali prvú električkovú trať v Prešporku. Išlo o konštrukčne zhodné vozidlá s električkami Ganz #1 - 5, nemali však elektrickú výzbroj. Vozidlá boli vyrobené budapeštianskou fabrikou Ganz a spol.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ganz 6 – 9 1895 1895 1910. roky – 1930. roky 4
Spolu 1895   4

Technické parametre

Dĺžka ~ 6440 mm
Dĺžka so spriahadlami ~ 7140 mm
Šírka 2000 mm
Výška ~ 3205 mm
Rázvor 1800 mm
2900 mm (po rekonštrukcii)
Počet miest na sedenie 18
Počet miest na státie 14 + 2
Celkový počet miest 32 + 2
Pohotovostná hmotnosť ~ 6000 kg
Elektrická výzbroj Ganz / AEG (po prestavbe na motorové vozne)
Motor AEG (po prestavbe na motorové vozne)
Ganz T 50 (po výmene motora)
Výkon motora 18 kW / 24 HP (po prestavbe na motorové vozne)
Počet motorov 2 (po prestavbe na motorové vozne)
Celkový výkon 36 kW (po prestavbe na motorové vozne)

Fotografie

Opis

Vozidlá vyzerali rovnako ako električky #1 - 5, chýbali im len prvky elektrickej výzbroje. Na oceľovom ráme bol pripevnený drevený skelet s vonkajším oplechovaním. Plošiny boli na čelách chránené preskleným štítom v spodnej časti s výklenkom pre kľuku ručnej brzdy. Čelný reflektor bol zavesený v hornej časti čela. Vstup do vnútroného salónu z plošín bol uzavretý posuvnými dverami. Vovnútri vozidla mohli cestujúci využiť priečne usporiadané drevené sedadlá. Vetranie interiéru zabezpečovali vetracie klapky v strešnej nadstavbe a bočné spúšťacie okná. Cestujúcich pred slnkom chránili vnútorné drevené okenné žalúzie. K motorovým vozňom sa pripájali tanierovými spriahadlami.

O farebnom vyhotovení vozňov vypovedá vtedajšia dobová tlač: "Za výsostne vkusnú musíme označiť aj farbu vozidiel. Podkladová farba je krásna žltá, no po stranách sú ako šperk v zlatom rámiku tmavočervené purpurové polia, v strede ktorých je vznešený, zlatou farbou vyhotovený, erb mesta. Vpredu a vzadu na vozňoch vidno namaľované štyri písmená P.V.V.V."

Úpravy

Pretože prevádzka piatich motorových vozňov nepostačovala na spoľahlivú 10-minútovú prevádzku na Hlavnej trati, bolo po niekoľkých mesiacoch prevádzky rozhodnuté o prestavbe vlečniakov vo firme Ganz na motorové vozne. Každý vozeň dostal dva motory po 18 kW a tyčový zberač prúdu. Prvé dva motorizované vlečniaky boli v prevádzke už do februára 1896.

Pôvodný náter vozňov bol zmenený na tmavší, pravdepodobne tmavozelený. Ďalšou úpravou, realizovanou pravdepodobne v roku 1901, bola výmena pôvodných vinutých pružín za listové perá a zväčšenie rázvora na 2900 mm, čím sa dosiahli oveľa lepšie jazdné vlastnosti. Čelné reflektory boli presunuté na strechu. Pôvodné zakrytie čiel plošín preskleným kovovým štítom bolo pravdepodobne v roku 1897 odstránené a okolo roku 1906 tieto otvorené plošiny opäť uzavreli, tentoraz čelnou stenou s troma oknami v drevenom ráme chrániacou vodiča pred rozmarmi počasia. Neskôr sa vzhľad čiel ešte zjednotil s vozňami série #10 - 15. Vozňom bol tiež vymenený tyčový zberač prúdu za lýrový.

Vozeň #6 neskôr spätne prerobili na vlečný a jazdil v súprave s inými motorovými vozňami. Vozeň #8 bol po vyradení z prevádzky využívaný ako pracovný na odpratávanie snehu a solenie tratí.

Prevádzka

Vlečné vozne boli dodané do Bratislavy 6. júla 1895. Do premávky sa zaradili od 27. augusta 1895 spolu s motorovými vozňami #1 - 5. Po rekonštrukcii na motorové vozne premávali samostatne i s vlečnými vozmi Ganz #101 - 104.

Vyraďovanie a likvidácia

Električky začali odstavovať v roku 1914 aj v súvislosti s mobilizáciou a znížením objemu dopravných výkonov o tretinu v priebehu rokov 1914 - 1917. Niektoré vozne boli pravdepodobne poškodené pri požiari drevenej haly vozovne 2. mája 1915. Najdlhšie prežil pracovný vozeň #8, ktorý sa v majetku BMEŽ uvádzal ešte v roku 1933. Nie je známe, dokedy sa tento pracovný vozeň používal.

Katalóg vozidiel

6 7 8 9

Počet nevyradených vozidiel: 0 (0 %)

Počet vyradených vozidiel: 4 (100 %)

Legenda

9vyradené vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.