VozidláElektričky › Ganz #6 - 9Vlečné vozne Ganz #6 - 9 rovnako ako ich motorové "dvojičky" 27. augusta 1895 otvárali prvú električkovú trať v Prešporku. Išlo o konštrukčne zhodné vozidlá s električkami Ganz #1 - 5, nemali však elektrickú výzbroj. Vozidlá boli vyrobené budapeštianskou fabrikou Ganz a spol.


Ganz #6 - 9

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Ganz 6 – 9 1895 1895 1910. roky – 1930. roky 4
Spolu: 1895   4

Technické parametre

Dĺžka:~ 6440 mm
Dĺžka so spriahadlami:~ 7140 mm
Šírka:2000 mm
Výška:~ 3205 mm
Rázvor:1800 mm
2900 mm (po rekonštrukcii)
Počet miest na sedenie:18
Počet miest na státie:14 + 2
Celkový počet miest:32 + 2
Pohotovostná hmotnosť:~ 6000 kg
Elektrická výzbroj:Ganz / AEG (po prestavbe na motorové vozne)
Motor:AEG (po prestavbe na motorové vozne)
Ganz T 50 (po výmene motora)
Výkon motora:18 kW / 24 HP (po prestavbe na motorové vozne)
Počet motorov:2 (po prestavbe na motorové vozne)
Celkový výkon:36 kW (po prestavbe na motorové vozne)

Opis

Vozidlá vyzerali rovnako ako električky #1 - 5, chýbali im len prvky elektrickej výzbroje. Na oceľovom ráme bol pripevnený drevený skelet s vonkajším oplechovaním. Plošiny boli na čelách chránené preskleným štítom v spodnej časti s výklenkom pre kľuku ručnej brzdy. Čelný reflektor bol zavesený v hornej časti čela. Vstup do vnútroného salónu z plošín bol uzavretý posuvnými dverami. Vovnútri vozidla mohli cestujúci využiť priečne usporiadané drevené sedadlá. Vetranie interiéru zabezpečovali vetracie klapky v strešnej nadstavbe a bočné spúšťacie okná. Cestujúcich pred slnkom chránili vnútorné drevené okenné žalúzie. K motorovým vozňom sa pripájali tanierovými spriahadlami.

O farebnom vyhotovení vozňov vypovedá vtedajšia dobová tlač: "Za výsostne vkusnú musíme označiť aj farbu vozidiel. Podkladová farba je krásna žltá, no po stranách sú ako šperk v zlatom rámiku tmavočervené purpurové polia, v strede ktorých je vznešený, zlatou farbou vyhotovený, erb mesta. Vpredu a vzadu na vozňoch vidno namaľované štyri písmená P.V.V.V."

Úpravy

Pretože prevádzka piatich motorových vozňov nepostačovala na spoľahlivú 10-minútovú prevádzku na Hlavnej trati, bolo po niekoľkých mesiacoch prevádzky rozhodnuté o prestavbe vlečniakov vo firme Ganz a spol. Budapest na motorové vozy. Každý vozeň dostal dva motory po 18 kW. Prvé dva motorizované vlečniaky boli v prevádzke už do februára 1896.

Ďalšou úpravou, realizovanou pravdepodobne v roku 1901, bola výmena pôvodných vinutých pružín za listové perá a zväčšenie rázvora na 2900 mm, čím sa dosiahli oveľa lepšie jazdné vlastnosti. Čelné reflektory boli presunuté na strechu. Pôvodné zakrytie čiel plošín preskleným kovovým štítom bolo pravdepodobne v roku 1897 odstránené a okolo roku 1906 tieto otvorené plošiny opäť uzavreli, tentoraz čelnou stenou s troma oknami v drevenom ráme chrániacou vodiča pred rozmarmi počasia.

Vozeň #6 neskôr spätne prerobili na vlečný a jazdil v súprave s inými motorovými vozňami. Vozeň #8 bol po vyradení z prevádzky využívaný ako pracovný na odmetanie snehu.

Prevádzka

Vlečné vozne boli dodané do Bratislavy 6. júla 1895. Do premávky sa zaradili od 27. augusta 1895 spolu s motorovými vozňami #1 - 5. Po rekonštrukcii na motorové vozne premávali samostatne i s vlečnými vozmi Ganz #101 - 104.

Vyraďovanie a likvidácia

Električky začali odstavovať v roku 1914 aj v súvislosti s mobilizáciou a znížením objemu dopravných výkonov o tretinu v priebehu rokov 1914 - 1917. Niektoré vozne boli pravdepodobne poškodené pri požiari drevenej haly vozovne 2. mája 1915. Najdlhšie prežil pracovný vozeň #8, ktorý sa v majetku BMEŽ uvádzal ešte v roku 1933. Nie je známe, dokedy sa tento pracovný vozeň používal.

Katalóg vozidiel

6 7 8 9

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 4 (100%)

Legenda

9vyradené vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.