VozidláElektričky › Tatra Česká Lípa 6MTMotorové vozne typu 6MT vyrobili závody Tatra Česká Lípa, Bratislavské elektrotechnické závody a Škoda Plzeň (v tom čase pod menom ZVIL Plzeň). Boli pokračovateľmi električiek #51 - 65 vyrobených v rokoch 1949 - 1952, ktoré sa však ako 6MT oficiálne ešte neoznačovali. Celkovo sa v rokoch 1952 - 1953 vyrobilo 60 kusov pre Bratislavu, Jablonec nad Nisou, Liberec, Most, Teplice a Ústí nad Labem. Desať električiek zakúpil DPMB za celkovú cenu 3,381 mil. Kčs.


6MT

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. 6MT 66 – 75 1952 1953 1970. roky 10
Spolu: 1952   10

Technické parametre

Dĺžka:10000 mm
Dĺžka so spriahadlami:11452 mm
Šírka:2100 mm
Výška:3150 mm (bez zberača)
Výška podlahy:750 mm
Rázvor:3200 mm
Počet dverí:4
Počet miest na sedenie:22
Počet miest na státie:38 + 2
Celkový počet miest:60 + 2
Elektrická výzbroj:Škoda Plzeň
Motor:Siemens GBM 430 (výroba BEZ Bratislava)
Výkon motora:60 kW
Počet motorov:2
Celkový výkon:120 kW
Maximálna rýchlosť:50 km/h

Opis

Posledné obojsmerné dvojnápravové vozne československej konštrukcie mali na oceľovom ráme zvonka oplechovanú drevenú karosériu. Na oboch koncoch boli stanovištia vodiča oddelené stenou od nástupných plošín a oddielu pre cestujúcich. Vozne mali veľký oddiel pre cestujúcich s dvomi dvojdielnymi posuvnými dverami na oboch stranách. Vovnútri salónu cestujúci slúžili pozdĺžne drevené lavice, štvorica bočných okien, vykurovanie pod sedadlami a priestor určený na odkladanie batožiny nad nimi. Elektrická výzbroj z BEZ Bratislava s výkonnými trakčnými motormi a kontrolérmi Škoda (ZVIL) Plzeň dávali električkám výborné jazdné vlastnosti. Novinkou bola 24-Voltová batéria napájajúca pomocné obvody. Zvýšeniu bezpečnosti prispeli aj koľajnicové brzdy. Do trakčných obvodov vozidla privádzal prúd pantograf umiestnený na streche. Vyfarbením v kombinácii červená-krémová so sivou strechou a čiernym podvozkom zapadali do koloritu vozového parku.

Úpravy

V šesťdesiatych rokoch boli zjednosmernené, pričom im bolo demontované jedno zo stanovíšť vodiča a odstránené schodíky na ľavej strane. Predné spriahadlo Compact bolo vymenené za mechanické spriahadlo pražského typu. Po zavedení samoobslužnej prevádzky im na bočniciach pribudli signalizačné zariadenia "Nenastupovať - Nevystupovať".

Prevádzka

Takmer výlučne jazdili spriahnuté s vlekmi SGP, a to až do konca premávky dvojnápravových električiek v Bratislave 31. mája 1974.

Vyraďovanie a likvidácia

Po nehode vyradili voz #70, ktorého výzbroj použili v brúsiacom vozidle Schörling. Začiatkom roka 1974 vyradili vozne #64 a 68. Zvyšné premávali až do konca mája 1974. Po odstavení dvojnápravových električiek vozidlá 6MT zošrotovali. Pracovný voz #67 predali v roku 1978 do Liberca, kde sa už nevyužil. Vozeň #71 bol prevezený do Technického múzea v Brne, kde ho zakrátko zošrotovali. Snahou o záchranu bolo umiestnenie električky #72 s vlekom SGP #142 v areáli dopravného ihriska na Tomášikovej. Žiaľ, po čase oba zošrotovali.

Katalóg vozidiel

66 67 68 69 70 71 72 73 74 75

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 10 (100%)

Legenda

75vyradené vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.