VozidláRegionálne autobusy › Iveco Crossway LE 14.5M

Iveco Crossway LE Line 14.5M
Iveco Crossway LE Line 14.5M
Iveco Crossway LE Line 14.5M (stav r. 2025)
Iveco Crossway LE Line 14.5M (stav r. 2025)

Úvod

Trojnápravový čiastočne nízkopodlažný (low-entry) autobus Iveco Crossway LE 14.5M pochádza z produkcie spoločnosti Iveco ČR Vysoké Mýto. Predstavuje najdlhšieho zástupcu modelového radu Crossway Low Entry, ktorý bol na trhu v inovovanej verzii s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6 od konca roka 2013. Veľkokapacitná trojnápravová verzia s dĺžkou 14,5 metra bola predstavená v roku 2017. Výrobca tento autobus ponúkal v mestskej (City) aj prímestskej (Line) verzii. Autobus bol konštrukčne odvodený od dvojnápravovej 13-metrovej verzie, do ktorej bol vložený predlžujúci diel s treťou nápravou.

Spoločnosť Arriva Mobility Solutions si zaobstarala veľkokapacitné autobusy Iveco Crossway LE Line 14.5M pre vyťaženú linku 269 premávajúcu medzi Bratislavou a Rohožníkom. Nasadenie veľkokapacitných autobusov na túto linku bolo požadované objednávateľom regionálnej dopravy - Bratislavským samosprávnym krajom.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Crossway LE Line 14.5M 8801 – 8810 2022 2022 10
Spolu 2022   10

Technické parametre

Dĺžka 14495 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3120 mm
Výška s klimatizáciou 3205 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor 6945 mm a 1530 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 57 + 1
Počet miest na státie 52
Celkový počet miest 109 + 1
Motor FPT Industrial Cursor 9 F2C, Euro 6e, naftový 6-valec
Výkon motora 265 kW / 2200 rpm
Objem motora 8710 cm3
Krútiaci moment motora 1650 Nm / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h s obmedzovačom rýchlosti
Prevodovka ZF EcoShift 6S 1611BD, manuálna, 6-stupňová
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Iveco RI 75, nezávislé zavesenie kolies
zadná hnacia: Meritor MC17X, hypoidná s jednoduchou redukciou
zadná riadená: Irisbus, nezávislé zavesenie kolies, elektronicky riadená
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Thermo King Athenia MkIII S-805
Chladiaci výkon klimatizácie 35,6 kW / 24,1 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 47 kW

Fotografie

Opis

Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci jednoduchú hypoidnú druhú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici umiestnili dvojicu výklopných dverí (prvé jednokrídlové, druhé dvojkrídlové) s dopytovým otváraním. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili tónované sklá.

V interiéri osadili pre cestujúcich linkové nesklopné sedadlá Lineo s textilným čalúnením v červenej farbe, resp. v modrej farbe pri vyhradených sedadlách v usporiadaní 2 + 2. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminátovými panelmi. Na deliace priečky taktiež použili laminát. Nad sedadlami umiestnili police na odkladanie príručnej batožiny a nad priestorom pre kočík panely pre informačné materiály. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám, pri ktorých zároveň osadili manuálnu výklopnú plošinu. Pracovisko vodiča vybavili uzavretou kabínkou s nastaviteľným a pneumaticky odpruženým sedadlom Grammer a malou chladničkou vo dverách kabínky. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle, na snímanie priestoru pred vozidlom použili kameru upevnenú za čelným sklom.

Na osvetlenie interiéru použili stropné svietidlá s LED trubicami. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými výklopnými časťami bočných okien, dvojicou strešných klapiek a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie vyriešili nezávislým kúrením a vykurovacími telesami v interiéri. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili aj pomocou determálnych okien, okenných zácloniek a strešnej klimatizačnej jednotky Thermo King s možnosťou chladenia aj vykurovania.

Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy Bustec s LED transparentami s možnosťou farebného označenia linky a vnútorným LCD displejom. Autobusy vybavili palubným počítačom Transdata Vesna a pri oboch dverách osadili označovače lístkov Mikroelektronika Vega. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov v bočniciach. Vozidlá dodali v červenom laku s čiernou okennou časťou a bielym reflexným pásikom v spodnej časti bočníc. Na základe požiadavky Bratislavského samosprávneho kraja boli na zadnom čele vozidiel inštalované držiaky na cyklonosič.

Prevádzka

Prvé dodané vozidlo #8806 bolo verejnosti predstavené dňa 23. apríla 2022 a o pár dní nato sa zaradilo do premávky na linke 269 z Bratislavy do Rohožníka. Ďalšie vozidlá sa zaraďovali postupne od 9. mája do 1. júna 2022. Okrem linky 269 premávali aj na expresnej linke 209. Jedno vozidlo vykonávalo v rannej špičke jeden pár spojov aj na linke 219 (Bratislava - Stupava).

Katalóg vozidiel

8801 8802 8803 8804 8805 8806 8807 8808 8809 8810

Legenda a štatistika

8801nevyradené vozidlo: 10 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.