V roku 2007 opustilo vozový park Dopravného podniku Bratislava 23
veľkokapacitných kĺbových autobusov prevažne značky Ikarus.
Vyraďovanie vyslúžilých autobusov je bežné v každom dopravnom podniku,
avšak bratislavským špecifikom je nielen fakt, že všetky vyraďované
vozidlá sa dožili dvojnásobku výrobcom udávanej živostnosti, ale najmä
to, že za posledných 10 rokov do vozového parku nepribudol žiaden nový
veľkokapacitný kĺbový autobus. Posledné kĺbové autobusy Ikarus 435
boli zakúpené v roku 1998, čo znamená, že v tomto roku sú všetky
kĺbové autobusy DPB po plánovanej životnosti a príchod nových kĺbových
vozidiel je stále v nedohľadne. Naviac DPB doteraz nezačal s generálnymi opravami 96-kusovej flotily typu Ikarus 435, čoho následkom môže byť dožitie 41% z celkového počtu kĺbových autobusov v priebehu niekoľkých rokov.
Kritická situácia vo výprave vozidiel nastala najmä po vyradení
posledných Ikarusov 280 začiatkom tohto roka. Kĺbové autobusy sa
nahrádzajú krátkymi Karosami B 732 CNG a Ikarusmi 415 napríklad na
linkách 21 39 63 93 94 či 98, kde kapacitne vôbec nepostačujú, čo znamená, že cestovanie v nich sa skôr mení na tanec "telo na telo", keď sa mnohí cestujúci nemajú šancu ani len dostať k madlu. O pád sa však báť nemusia - nemajú totiž kam spadnúť, pretože všade naokolo sa tlačia iní cestujúci. Ako by
to nestačilo, takmer denne sú prepotrebné kĺbové autobusy namiesto
"kĺbových" liniek nasadzované aj na linky obvykle obsluhované
15-metrovými Solarismi, kde jazdia poloprázdne a miesto nich na
"kĺbových" linkách opäť jazdia krátke vozidlá. O tomto probléme sme už písali a vtedajší riaditeľ divízie Autobusy tvrdil, že nelogické vypravovanie veľkokapacitných autobusov tam, kde nie sú potrebné, a naopak malých autobusov tam, kde sa ľudia tlačia, je bežné a nutné z prevádzkových dôvodov. Aj keby však DPB prestal s nesystematickým vypravovaním vozidiel, nemal by dostatok kĺbových autobusov pre potrebné spoje. Nesystematickosťou výpravy však DPB situáciu len zhoršuje.
Ďalším nelogickým krokom je presunutie niekoľkých plynofikovaných
krátkych Karos B 732 z vozovne Trnávka do vozovne Petržalka, kde sú
nasadzované prevažne v dobe špičiek, čím odjazdia denne cca 150 km a
ďalšie desiatky kilometrov denne zbytočne odjazdia na tankovanie plynu
do vozovne Jurajov dvor. Vozovňa Petržalka totiž plniareň plynu nemá. Lepším riešením by bolo presunutie naftových
autobusov do Petržalky, ktoré by nemuseli každý deň absolvovať jalové
kilometre medzi vozovňami z dôvodu tankovania paliva. Je nutné pripomenúť, že aj jalové vozidlové kilometre dotuje Mesto Bratislava z daní daňových poplatníkov.
Vyššie uvedené skutočnosti majú za následok zvýšený počet sťažností od
nespokojných cestujúcich na nedostatočnú prepravnú kapacitu a
prichádzajú požiadavky na zlepšenie intervalu medzi spojmi pri
nasadzovaní krátkych vozidiel. Toto riešenie by však viedlo k zvýšenej
potrebe vodičov autobusov, ktorých má Dopravný podnik Bratislava taktiež
nedostatok. Nasazdovanie krátkych vozidiel namiesto kĺbových so sebou
prináša aj zhlukovanie vozidiel na trase, nakoľko výmena veľkého počtu
cestujúcich v krátkom vozidle trvá na zastávke dlhšie (cestujúci sa
snažia nastúpiť do preplneného vozidla, čím znemožňujú vodičovi
zatvoriť dvere), a tak vozidlá naberajú meškanie a sú dobiehané
kĺbovými vozidlami na tej istej linke.
Riešením akútneho nedostatku kĺbových autobusov do nákupu nových
vozidiel by mohlo byť prenajatie takýchto vozidiel od iných dopravcov,
či zmodernizovanie nepojazdných vozidiel. Voľné kĺbové autobusy v
súčasnosti vo väčšom počte vlastní napríklad Dopravný podnik mesta
Banská Bystrica. Podľa našich informácií je možné, že budú jazdiť práve v Bratislave. Istejší je však paradoxne prenájom "krátkych" 12-metrových autobusov, pretože naň už DPB vypísal tender.
Čo nahradilo staré Ikarusy?
Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v menu.
- Autor: mhd
- Publikované