Vodíkové autobusy sa už plnia vodíkom na maximálnu kapacitu

Bratislavské vodíkové Solarisy už môžu využívať plnohodnotnú plniacu stanicu.

Spoločnosť Messer Tatragas, ktorá prevádzkuje plniacu stanicu vodíka v bratislavskom Slovnafte, uviedla do prevádzky rozšírenú plničku, ktorá ponúka väčší počet plniacich miest a najmä umožňuje plniť vozidlá pod vyšším tlakom. Štyri vodíkové autobusy Dopravného podniku Bratislava Solaris Urbino 12 mohli doteraz využívať na pôvodnej plničke v Slovnafte plnenie iba pod tlakom 200 barov, čo neumožňovalo naplno využiť kapacitu ich nádrží a poskytovalo im to na jedno naplnenie dojazd len okolo 170 kilometrov. Po novom už tankujú vodík pod vyžadovaným tlakom 350 barov, čo umožňuje zvýšiť ich dojazd minimálne na výrobcom garantovaných 350 kilometrov. Kapacita nádrží vodíkového Solarisu je 35 kg vodíka.

Vodíkové autobusy využíva DPB od dodania na linke 75 medzi Krasňanmi a Dolnými honmi, kde premávajú v špičkách pracovných dní. Toto nasadenie bolo zvolené s ohľadom na ich dojazd na jedno naplnenie nádrží a blízkosť plniacej stanice od konečnej zastávky na Dolných honoch. Jeden vodíkový autobus najazdil za 1,5 roka približne 53-tisíc km. Dopravný podnik po zvýšení dojazdu vozidiel zatiaľ nepredpokladá zmenu nasadenia autobusov, aj keď testovanie vozidiel na dlhších službách nevylučuje. Aktuálnou zmenou bude, že autobusy nebudú musieť doplňať vodík každý deň. Dôvodom je najmä ekonomika prevádzky, pri ktorej hlavnú úlohu v súčasnosti zohráva vysoká cena vodíka (17,15 €/kg bez DPH). Podľa zástupcov dodávateľa vodíka bude môcť cena tejto komodity klesnúť v prípade, ak bude vodík využívať väčší počet vozidiel. Na prijateľnú cenu by sa jeho cena dostala pri flotile 40 vozidiel.

O vodíku zo Slovnaftu

Pre spoločnosť Slovnaft, najväčšieho domáceho producenta vodíka, je spolupráca s Messer Tatragas pre rozvoj slovenskej vodíkovej infraštruktúry rozhodujúca. Slovnaft poskytuje pre plniacu stanicu priestor a zároveň je dodávateľom vodíka. Ten sa v Slovnafte vyrába primárne pre vlastnú spotrebu rafinérie. Spoločný podnik Messeru a Slovnaftu – Slovnaft Messer, s.r.o zabezpečuje dodávku vodíka a jeho dočisťovanie, a zároveň operatívne riadi vodíkovú plničku vo Vlčom hrdle.

„Vysokokvalitný vodík z produkcie Slovnaftu sa osvedčil ako palivo nielen na Slovensku, ale aj v Rakúsku. V rámci mobility vidíme potenciál vodíka predovšetkým v preprave tovarov, v nákladnej alebo hromadnej doprave. Hoci aktuálne ide o vodík zo zemného plynu, už dnes rozvíjame v Slovnafte projekt na výrobu zeleného vodíka po vzore našej materskej Skupiny Mol," uvádza Tomáš Beseda, riaditeľ útvaru New and Sustainable Businesses Slovnaft, a.s. a konateľ Messer Slovnaft, s.r.o. Skupina Mol, do ktorej Slovnaft patrí, už vlani uviedla do prevádzky závod na výrobu zeleného vodíka v rafinérii Duna v Maďarsku. Zariadenie s kapacitou 10 megawattov využíva na elektrolýzu vody elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov.

Vodík vyrábaný v Slovnafte momentálne vzniká procesom parného reformingu zemného plynu, čo je dnes najefektívnejší spôsob jeho produkcie pre priemyselné a dopravné využitie. Následne Messer Slovnaft vodík upravuje na potrebnú kvalitu pre tankovanie vozidiel. Plniaca stanica, otvorená v bratislavskom Vlčom hrdle v roku 2022, je najvýkonnejším zariadením svojho druhu na Slovensku. Jej modernizácia predĺžením dojazdu znižuje potrebu častého tankovania, čo optimalizuje prevádzku a zvyšuje celkovú efektivitu vodíkových autobusov a nákladných áut.

Messer Tatragas má už dnes pripravený koncept One Stop Shop, v rámci ktorého ponúkne klientom celý reťazec – od dodávky autobusov, cez vodíkovú infraštruktúru (výroba, plnenie a záložné dodávky vodíka) až po prevádzku zariadení a servis vozidiel. Koncový užívateľ tak bude mať nulové kapitálové náklady a platiť bude len za odjazdený kilometer.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Konečne
Tieto vozy mali doteraz dojazd na úrovni starých elektrobusov
Ale otázkou je že čo na to cena
Budem velmi zvedavy,kde sa tento voz objavi. CI aj tych 350 je realnych. Taka 65/3 ma cca 16 jazd (8 kol), pricom kazda je cca 20km co je 320km ak neratam este skratene vyjazdy/dojazdy na trasu z/do vozovne.