Aj v súťaži na CNG autobusy uspel český SOR

Známy je už aj možný dodávateľ plynových kĺbových autobusov pre Bratislavu.

Bratislavský dopravný podnik vyhodnotil už aj verejnú súťaž na možného dodávateľa kĺbových autobusov s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG). Oproti súťaži na naftové autobusy bol o možnosť v budúcnosti dodávať CNG vozidlá o niečo väčší záujem výrobcov autobusov, aj keď jedna z ponúk výrazne "prestrelila" predpokladanú hodnotu zákazky (64,870 mil. €). V súťaži boli predložené tri ponuky, z ktorých ako najvýhodnejšiu dopravný podnik vybral ponuku výrobcu SOR Libchavy z Českej republiky s cenou za jeden autobus SOR NSG 18 vo výške 438 000 € bez DPH. Ten istý výrobca uspel aj v súťaži na autobusy s dieselovým motorom.

Prehľad všetkých ponúk je uvedený v tabuľke:

Kritérium / Uchádzač Solaris Bus & Coach
SOR Libchavy BMC Otomotiv
Celková cena autobusov bez DPH 77 870 000 € 56 940 000 € 59 345 000 €
Prevádzkové náklady na emisie 8 202 695,54 € 4 868 513,71 € 7 396 385,93 €
Prevádzkové náklady na spotrebu energie 97 734 714,44 € 79 345 156,32 € 84 103 293,74 €
Chladiaci výkon klimatizácie 56 kW 70 kW 64 kW
Celkový objem kompresorov klimatizácie 650 cm3 1270 cm3 976 cm3
   
Celkový bodový zisk 72,74 b. 100 b. 94,24 b.

Rámcová zmluva umožní dopravnému podniku v priebehu štyroch rokov od víťaza súťaže nakúpiť do 130 plynových autobusov. Skutočný počet bude závisieť od toho, koľko financií sa podarí na ich nákup získať. Dopravný podnik sa bude spoliehať najmä na získanie eurofondov.

Plynové kĺbové autobusy SOR NSG 18 v súčasnosti na Slovensku jazdia v počte 6 kusov v mestách Trenčín a Košice.

Prehľad doteraz dodaných autobusov SOR NSG 18 v SR a ČR:

Zákazník Počet Rok dodania Cena za 1 autobus bez DPH
ČSAD Havířov 1 (prototyp) 2022 327 689 €
TD Transport Nitra (Trenčín) 5 2022 378 800 €
DP Košice 1 2023 409 500 €
DP Liberec 8 2024 370 375 €

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: csepka_3 #79:
Nepisal som, ze dunenie sposobuje ventilator. Iba ze je vrtula je proste hlucna ci je to plynak, ci naftak.
Reakcia na: tbus #78:
Dunenie nie je spôsobené ventilátormi, ale tým, že CNG motor je stavbou inak riešený ako naftový, ale čo je kľúčové pre zdroj dunenia je mierne upravený systém výfukového potrubia a zvodov, keďže plynový motor pracuje s inými tlakmi a teplotami horenia, čomu je prispôsobené aj to potrubie a CNG motor vyžaduje aj iné riešenie tlmičov vo výfukovom potrubí, čo spôsobuje práve to dunenie. Rovnako dunia aj NS12 Diesel, kde je tiež veľa tlmičov a samozrejme ešte prídavné Euro 6 prvky, ako filtre, katalyzátor a podobne. Duneniu pri CNG sa dá ťažko zabrániť, obzvlášť pri prísnych emisných normách, kde sa tlačí na znižovanie teploty vo výfukovom potrubí. Pri Tedome to dunilo tiež dosť, hlavne tie EEV, tie mali tiež hutnejší tlmič výfuku.
Reakcia na: vlado54 #76:
NSG oproti NS viac dunia, je to skutocne poznat uz spoza rohu (spravny sotous to pocuje). A velky hluk robi skor ventilator chladenia, len pri plynovom motore ma viac prace ako pri naftaku.
Reakcia na: vlado54 #76:
To bude potom parada.
Reakcia na: Petto #73:
Tu nejde ani o to či je slabši motor v NSG 12 alebo silnejší motor v NSG 18 tie motory čo tam dali sú pri rozbehu dosť hlučné. To je názor asi väčsiny obyvateľov Trenčín. Mesto muselo vymýšlat odpovede na sťažnosti, že je to orientáciou stojatého motora. Ak to zoberieme v porovnaní z dieselovými autobusmi čo v TN boli Iveco Crosway, Irisbus Citelis, Karosa 952 a 961 je v hľučnosti veľký rozdiel. Subjektívne dieselové autobusy DPB Sor NB18, Otokar podľa mňa taký hluk pri rozjazde nevydávajú. Môj názor je to v motoroch a hádam to majú v Sor zmerané normou a už aj vyriešené 🙂
Reakcia na: Dadino #71:
No napríklad taká 2522 má stálu 94/4. Niekedy s ňou idem do školy no vždy som vymasírovaný z tých vybrácii motora.
No ale náhodou je to dosť príjemné, 😀 a ešte na tom sedadle čo sú vzadu tri pri sebe to najbižšie k veži. To zo záhadného dôvodu aj trochu hreje 🙃
Každopádne pre všetkých dislikerov je to myslené zo srandy.
Áno, ja viem že sa cítite pohoršene keď poviem čo i len zo srandy niečo dobre o sorke, dáte dislike.
Ak tam zajtra nájdem nejaký ten palček dole tak toho dislikera osobne odhodím do Dunaja 😏
Reakcia na: Petto #73:
Je to dunivý zvuk, nie nepodobný hluku plynového Citelisu. Subjektívne NB18 Euro 5 aj 6 je tichší.
Reakcia na: Drew5 #72:
Tak ma to silnejsi motor jak NS12 takže je to mozne.
Reakcia na: Petto #70:
Sú dosť hlučné. Zvonku, aj v interiéri.
Reakcia na: Petto #70:
Ale má to výhodu. Počuješ až za rohom, že už ti ide bus. 😅 Ja som zvedavý jaké budú keď budú mať 5 a viac rokov keď po tak krátkej dobe tie vozidlá hučia jak fras. O vibráciach celého autobusu od motora až po čelné sklo ani nehovorím. To je asi prídavný masážny komfort od výrobcu SOR. 🫢
Reakcia na: henko151 #69:
Zeby boli nejako extra tiche NS12 nase mi tiez nepride. 😕 Uvidime co NS18 resp NSG18.
Reakcia na: Petto #62:
Išiel si BMCčkom niekedy v Prahe? AboutMe ich má v 10,5m verzii a za mňa to žiaden extra bus. V interiéri to vedelo byť hlučné, čiže oproti NSG žiadna výhra.

Pracovisko vodiča otrasné, na palubák sa ani nedá dočiahnúť bez načiahnutia: https://seznam-autobusu.cz/vuz/102901.

Subjektívne, Solaris by bol lepší, ale určite radšej SORku ako BMC.
Reakcia na: slovak2018 #67:
400 tisíc eur za kĺbový autobus nie je astronomická cena, dnes sa takto približne pohybujú ceny autobusov od tých lacnejších výrobcov. A navyše nie je prekvapujúca ani nízka účasť v tendri, ktorá tak nespôsobila tlak na znižovanie cien.
I keď nepatrím k fanúšikom tejto značky, tak s vyjadreniami, že SOR krachuje, by som bol opatrný. Do vnútra spoločnosti nikto nevidíme. Vyššia strata nemusí znamenať nič. Tie čísla sú bez znalosti vnútorných záležitostí firmy nevypovedajúce. Môže byť spôsobená mnohými faktormi. Napríklad za tým môžu byť zvýšené investície do výroby, ktoré SOR učinil v priebehu minulých rokov. Tržby firmy stúpajú a úspešnosť presadenia na trhu majú pomerne vysokú aj v priamych nákupoch. V záväzkovej doprave sa jedná o populárne vozidlá. Dokážu totiž odjazdiť veľkú porciu kilometrov aj s minimálnou údržbou. Príkladom sú aj 15-20 ročné vozidlá rady C, ktoré jazdia bez nejakého vyššieho stupňa opravy. To, že niektoré tendre môžu pôsobiť ako ušité na nich je už vec druhá, no nijak výnimočná. Deje sa to všade vo svete. Je pre vás omnoho výhodnejšie nakúpiť vozidlá výrobcu, ktoré už prevádzkujete a máte s nimi dobré skúsenosti. Mňa osobne skôr zaskočili astronomické ceny za jedno vozidlo, ďaleko cez 400 tisíc eur a to bez DPH.
Reakcia na: Dadino #63:
Súhlasím. S funkčnosťou je to katastrofa ale samotný problém neni že sú na dverách ale že tam natečie. Neviem ako je to na NS ale na NB €6 je tam taká guma resp. tesnenie ktoré nevydrží nejak dlho a potom tam samozrejme natečie voda a zoxiduje to. Na €5 tento problém neni lebo to tlačítko majú inač vyrobené, kvalitnejšie. Na €5 som sa stretol skôr s tým že nefunguje tlačidlo vnútri. Na NS predpokladám tým že je to fyzické tlačidlo ktoré sa hýbe a tiež neni nejak super vyrobené tam natečie skôr. Menej Častá príčina nefunkčnosti tých tlačidiel je zlomený kábel ale ten sa dá za 5 min opraviť.
Ďalej už neviem kto to písal že Otokar ma širší kĺb a lepšie sa tam dá hýbať tak to je pravda. Pre cestujúcich je Otokar určite lepší (ten širší kĺb, usporiadanie sedadiel, odhlučnenie motora...) ale potom je tu ten podľa mňa dvoležitejší pohľad a to z pohľadu vodiča lebo cestujúci v tom autobuse strávia väčšinou takých 30 minút ale vodič kľudne aj 10 hodín
Reakcia na: Viko #59:
Určite nie. Tie tlačidla na dverách naopak to urýchľujú. Ako áno keby sme neboli zvyknutý na to tak asi je to jedno. Každopádne je to praktické hlavne z vnútra keď je natrepany autobus a si pritlačený niekde pri dverách tak je to lepšie mať na dverách ako na tyči.
Reakcia na: Viko #59:
Tlačidlo na dverách je úžasná vec. Samozrejme by nemal byť problém mať tlačidlá tam aj tam.
Reakcia na: Viko #59:
A hlavne od Sorky. V naších NSkách je to nonstom prelepované nálepkami, že to nefunguje. A ako som písal v komentároch pod diesel výsledkami, nie raz som bol svedkom a aj účastníkom ako sa stlačil dopyt a kým došiel voz k zastávke tak sa vynuloval a vodič na zastávke nezastavil. Takže ak takto budú pozapájané aj pri kĺboch tak to ámen tma.

Najviac sa mi páči, že keď sa prvýkrát robilo obstarávanie, kde bola podmienka manuálnych tlačidiel a nie dotykových, tak sor poslal počas súťaže otázku, že aký je problém v dotykových tlačidlách veď oni dodali u obstarávateľa kvantum vozidiel takých. Všetci si však pamätáme ako fungovali dopyt tlačidlá na dverách od soru. Myslel som si, že manuálne tlačidlá budú konečne fajn a je to rovnako zlé u sorky ako tie dotykové pred tým. Ja byť obstarávateľom, tak si po týchto skúsenostiach jasne definujem, že dopyt bude na bočných stranách dverí.
Reakcia na: Viko #60:
Tak to porovnávame nejake zastarané BMC z r.v. 2011-2. Modely Procity už vyzerajú o dosť lepšie a nie jak nejaky zlepenec.
Reakcia na: Viko #59:
Problém nie sú tlačítka, ale ľudia, ktorý nevedia, ako nastupovať/vystupovať, tak isto, ako sa správať v autobuse. Stáva sa pomerne často, že pri dverách je to ako v konzerve od sardinky a pol metra za dverami už sú prázdne sedadlá.