Dopravný podnik začal obstarávať ďalšie nové električky

Vozidlový park nízkopodlažných električiek by sa v budúcnosti mohol rozmnožiť o ďalších 40 vozidiel.

Dopravný podnik Bratislava začína v týchto dňoch s obstarávaním dodávateľov pre ďalších 40 nízkopodlažných električiek. Do budúcnosti uvažuje s nákupom ďalších 20 jednosmerných a 20 obojsmerných električiek s dĺžkou do 32,5 metra, teda takých, aké v súčasnosti v hlavnom meste premávajú (50 jednosmerných, 40 obojsmerných). Nové električky by mali byť v podobnej výbave akú poznáme z najnovších električiek.

Doplnené informácie k súťaži:

Lehota na predkladanie ponúk je do 30. júla 2024. Ponuky uchádzačov sa budú vyhodnocovať podľa ceny na jedno miesto vo vozidle pri 5 os./m2 (70 %) a technicko-kvalitatívnych kritérií (30 %), medzi ktorými sú podiel otočných podvozkov, výška obruče kolesa určená na opotrebenie, neodpružená hmotnosť na dvojkolesie a počet dverí s dvoma nástupnými prúdmi pre každý smer jazdy.

Požadovaná je nízkopodlažnosť v rozsahu aspoň 85 % podlahovej plochy pre stojacich cestujúcich. Špecifikácia už obsahuje aj vnútorné LED osvetlenie a koženkové (príp. kožené alebo nepremokavé látkové) sedadlá. Nabíjacie zásuvky pre cestujúcich budú s konektormi USB-A aj USB-C. Električky musia umožňovať núdzovú jazdu na batériu s obsadeným vozidlom po rovnej trati aspoň 100 m pri rýchlosti 4 km/h.

Kompletné technické požiadavky je možné nájsť na profile VO - jednosmerné, obojsmerné.


S obstarávaním nových vozidiel prichádza dopravca krátko po zaradení 30 nových električiek a objednávke ďalších 10 jednosmerných električiek z predchádzajúcej verejnej súťaže. Oproti naposledy obstaraným vozidlám dopravný podnik predpokladá o niečo vyššiu cenu, čo je spôsobené zdražovaním v posledných rokoch. Pri jednosmerných električkách je predpokladaná hodnota zákazky 71,4 mil. € bez DPH (3,57 mil. €/vozidlo) a obojsmerné električky predpokladá nakúpiť za 78,7 mil. € (3,935 mil. €/vozidlo). Financovanie nákupu zatiaľ nie je zabezpečené, dopravný podnik sa bude snažiť uchádzať o finančné prostriedky z fondov Európskej únie. Počet skutočne nakúpených električiek bude preto závisieť od získaných finančných prostriedkov (uzavreté budú iba rámcové zmluvy na obdobie 48 mesiacov - do roku 2028).

Obojsmerné električky v súčasnosti DPB využíva na linke 3, no už v budúcom roku, po predĺžení trate do Janíkovho dvora so slučkovým obratiskom, budú môcť na tejto linke premávať aj klasické jednosmerné električky. Potom budú obojsmerné vozne využiteľné hlavne počas výluk, pri ktorých budú zriaďované úvraťové obratiská pre zachovanie premávky električiek aspoň v nejakom rozsahu.

Dopravný podnik v súčasnosti rieši aj potrebu navýšenia finančných prostriedkov na nákup posledných 10 električiek z predchádzajúcej súťaže, na ktoré v marci tohto roka získal príspevok z Plánu obnovy a odolnosti SR vo výške 23,9 mil. €, ale výrobca Škoda Transportation za ne požaduje vyššiu cenu, než aká bola vysúťažená. DPB preto uzavrel s výrobcom dohodu o spoločnom postupe, podľa ktorej sa bude DPB snažiť získať od Ministerstva dopravy SR dodatočné finančné prostriedky na pokrytie zvýšených výrobných nákladov.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: si #140:
Kapacita nosného systému by sa mala zvyšovať, nie znižovať. Sú rôzne metódy ako to dosiahnuť a električky ako nosný systém majú rezervy. Nie sme stále na nejakom "systémovom maxime", ktorý dokážu podnúknuť. Len sa zatiaľ nerobí všetko pre to, aby svoj potenciál naplno využili. Nechcem tvrdiť, že sa nerobí nič, lebo niečo sa urobilo a možno aj v pozadí stále robí, len mi vadí, že sa ide znižovať kapacia miesto jej zvyšovania. Chápem, že než sa vyriešia všetky detaily, tak zvýšiť kapacitu nepôjde. Ale sakra, prečo ju znižovať?! S tým kategoricky nesúhlasím. Dnes je z Rače interval 2 minúty v časoch 6:48 až 8:10 (odchody z Komisárok). Počas 82 minút jazdia 2xT alebo škodovky. Škrtnúť 8 odchodov v tomto časovom okne bude znamenať jedno - že to, čo Valec opisuje ako nárazové davy počas 15 minút už nebude nárazové, ale bude to počas celých 82 minút. Vyháňanie ľudí z MHD do áut.
Reakcia na: Valec #139:
Výmenu platňových T6A5 za skladacie medzi BA a KE som navrhoval dávno a nič z toho nebude (v KE zjavne dvere problém nie sú, lebo aj nové Vario LF2 plus majú výklopné, takže T6A5 s výklopnými by im problém nerobili - lenže oni už T6A5 už nepotrebujú). Neskôr boli teoreticky aj vozy z Ostravy, podobné našej II. sérii. Bolo by to veľa práce a DPB chce mať do roku 2030 všetko nízkopodlažné (čo je fajn, ak sa to podarí). V KE čerpajú eurofondy na modernizácie KT8D5. T6A5 do výpravy nepotrebujú. V roku 2019 sme vymenili pár mailov o tejto téme. Navrhoval som vymeniť platňové T6A5 za skladacie, tie zároveň modernizovať (aj s klímou do salónu) a zároveň navýšiť stav aby sme mohli mať potenciálne trojičky. Metrové podvozky sa vtedy dali zohnať z KT4 z ex. NDR (napr. Gotha), dokonca aj v Maďarsku (kde kúpili ojeté "metrové" vozy do Szegedu a postavili ich na povozky 1435 mm bohvie odkiaľ). V Nemecku dokázali postaviť T6A2 na metrové podvozky z KT4, keď to potrebovali, takže fakt nevidím problém v postavení T6A5 na metrové podvozky z KT4. Myslím, že s k tomu vraciať už nemusíme, môj názor na budúcnosť T6A5 sa za posledných 6 rokov nejako dramaticky nezmenil a vidím potenciál v ich modernizácii s doplnením klímy a prevádzkovaním v trojvozových vlakoch. Jediné, čo bude chýbať, bude nízka podlaha. Na špičkové poradia to ale nevnímam ako zásadný problém a tie vozy by po modernizácii kľudne mohli jazdiť do roku 2045. Samozrejme sa môžu aj vyradiť. Ale čo ich nahradí a kto to zaplatí?

Mmáme vysúťažené rámcové zmlvuy spolu na 100 nových električiek (40 ks 32,5 m, 60 ks 49 m). Lenže čo sa reálne nakúpi? Na čo sa reálne nájdu peniaze? A hlavne, stihne sa to vyrobiť a dodať, keď sa na to "uvoľnia" peniaze?

Vezmi si, ako sa DPB rýchlo zbavoval 30 ročných T3SUCS. Obrovské množstvo vozov v dobrom stave skončilo na Ukrajine a jazdia dodnes (okrem tých, ktoré ruZZkí teroristi zbombardovali a rozstrielali). Možno chcú rovnako rýchlo vyradiť aj T6A5. Nie som proti novým električkám. Ale budú? Koľko? Kedy? Koľko z nich bude dlhých 49 metrov? A čo dovtedy? Znížime kapacitu, lebo nie sú vozy? To je dosť blbé uvažovanie.

Kapacitu hádam navrhujem na maximálny "extrém", ktorý v špičke mám, či nie? Ak mám pár spojov, kde ktoré sú kritické, tak snáď nebudem vedome počítať s tým, že časť ľudí ostane na ostrovčeku a budú skúšať šťastie v ďalšom spoji o 2,5 minúty (do ktorého s možno tiež nedostanú a odvezú sa až o 7,5 minúty neskôr tretím spojom). Samozrejme je niečo iné, ak je zmeškaný spoj (lebo napr. manipulácia s plošinou - nástup vozíčkara, nestihnutie svetiel a "prišiel vlak"), kedy strpec ľudí na ostrovčeku vidí prichádzať za zmeškaným aj spoj nasledujúci. V tom prípade akceptujem, že časť ľudí sa dobrovoľne nebude tlačiť ale počká si na ďalšiu električku za minútu. Nakoniec to občas vidím aj v metre vo Viedni - U2 zastávka Messe - Prater v rannej špičke, keď ide zmeškaný spoj. Ale na displeji vidno, že za minútu ide ďalšia súprava, tak sa pár ľudí dobrovoľne netlačí a počká si. Lenže keď vidia, že ďalšia súprava ide až za 8 minút (občas má aj metro problémy), tak sú ľudia ochotní rvať sa (a meškanie len narastá).

Navyše ak chceme ľudí dostať do MHD, tak im musíme vytvoriť miesto a patrične to propagovať. Nie uspokojiť sa s tým, že cestujúci sa "nejako rozložia" do nasledujúcich spojov.

A teraz to hlavné: Píšeš "nakoľko aj súpravy na L7 boli plné len nárazovo, cca 15 minút keď šli davy študentov z Gardy na STUčku (na 7:00 či 7:30)". Takže z tejto "nárazovej" záležitosti chceme natiahnutím intervalu na 2,5 minúty sprviť záležitosť na celú špičkovú hodinu? Že budú ostávať ľudia na zastávakch, lebo "nárazovo" cestujú všetci počas špičkovej hodiny? Prepáč, to je choré uvažovanie. Ja tiež cestujem vtedy, kedy potrebuje, nie vtedy, keď sú prázdne spoje alebo cesty. Neviem, kto toto navrhuje, či obnednávateľ (mesto) alebo DPB (niekto z DPB mestu tvrdí, že to bude stačiť). Ale ináč ako vyháňanie ľudí z MHD do áut to nazvať nemôžem.

Zvládla by križovatka Šafárikovo nám. dvojminútový interval medzi Starým mostom a Štúrovou, vrátane staničenia 49 metrových súprav? Aký dlhý je dnes cyklus? Preferenciu vypli, lebo kolabovali autá kvôli cyklodiaľnici. Zmenilo sa niečo, alebo to pretrváva?
Reakcia na: Valec #139:
moja sporadicka skusenost mi ale napoveda opak, nijak ma netesi ak toto nepohodlie vyzenie dalsich ludi do aut, pretoze aj tie cesty nie su zrovna prazdne a hlavne ma to nijak nemotivuje k tomu aby som to tou elektrickou miesto auta absolvoval castejsie....
Reakcia na: upravovač fotiek #135:
Neviem ako budú vysoké zastávky, ty si svojho času navrhoval výmenu platňových T6 s Košicami za "skladacie", kvôli (budúcej?) výške nástupíšť.

Kapacitu možno zvyšovať ak máš čím (a aj podľa tvojich výpočtov vychádza že ani nie) a za čo (otázka na mesto). Nateraz nie je asi ani jedno.
Kapacita na Račianskej sa síce zníži, ale skúsenosť mi napovedá, že až na menované extrémy je dnes dostatočná (v určitých časoch až nadbytočná). L59 do toho ťahať netreba, jej obsadenosť je slabá a navyše jazdí len v časoch, kedy je v elektrickách miesta dosť. Jedine jej expresnosť bude chýbať.
Reakcia na: whedro #137:
Tipujem, že na tú červenú išli aj preto, že info o zmene organizácie dopravy tam nebolo žiadne. Áno, máš sledovať značky a semafory, ale ak sa niekoľko mesiacov robí na stavbe, vieš že je to stavba a nič nenasvedčuje tomu, že by to stavba už nebola, tak si ľahko nevšimneš, že sa spustili semafóry (aj keď len dočasne).
Podla toho, ako jazdia vodici aut cez nove priecestia s elektrickou v Petrzalke (odhliadnuc od toho, ze ked boli vodici pozriet novu trat a fungovali semafory, vodici isli aj na cervenu), by to chcelo mat este dalsich 10 suprav v rezerve … bo predpokladam viac kolizii po spusteni 😢
Reakcia na: Ma178rek #131:
Tak minimálne preto, lebo v Bratislave jazdia súpravy prakticky od dodania až po vyradenie s tými istými vozmi. Tak nech idú na údržbu vždy spolu a majú rovnaké jazdné vlastnosti. Priemer kola má istý vplyv.
Reakcia na: Valec #130:
Zrejme máš lepšie informácie, takže keď píšeš 41 poradí pri intervale 2,5 minúty, tak to akceptujem. 30T má vďaka interiéru krajných článkov značný "dobytčársky" potenciál (miesto na státie cez celú šírku voza od dverí k dverám). Ja som si naivne myslel, že chceme kapacitu MHD, obzvlášť nostného systému, zvyšovať. Nie znižovať o 20%. Najmä ak ideme rušiť linku 59.

Zastávky v Petržalke budú vyššie ako napr. v Dúbravke?
Reakcia na: Ma178rek #131:
A ako to riešia v Prahe, kde sa súpravy spájajú a rozpájajú každú chvíľu?
Reakcia na: Valec #130:
Pokiaľ viem, tento problém mali len krabice s dverami BODE, čo je čisto šalingradské špecifikum.
Reakcia na: upravovač fotiek #129:
Ale tam nejde o to, že by som maril energiu v skrutkovke a v nárazníkoch ale o niečo, čomu sa hovorí "pomerný ťah".
Reakcia na: upravovač fotiek #127:
Prečo sú dôležité rovnaké priemery kolies ???
Reakcia na: upravovač fotiek #125:
Uzavriem vám túto debatu (alebo naštartujem novú).
Linka 3 bude mať pri 2,5 min. intervale 40 alebo 41 poradí, 25 celodenných s 30T, špičkové s dvojvozňovými súpravami T6A5. Na Račianskej by to stačiť malo, nakoľko aj súpravy na L7 boli plné len nárazovo, cca 15 minút keď šli davy študentov z Gardy na STUčku (na 7:00 či 7:30), a keď sa náhodou naraz vyrojili ľudia z dvoch vlakov (to boli inak situácie, kedy sa ľudia fakt že tlačili v K2Skách, inak tie jazdili plné primerane špičkám - teda plno, ale nie tlačenica). Samozrejme situácia sa môže časom vyvinúť inak, ale vychádzam z poznatkov posledných 2 rokov. Ja sa skôr bojím Petržalky, ale aj tam ten nábeh môže byť pozvoľný, nie že hneď 1.9. budú zostávať ľudia na zastávkach.

Si si istý, že platňové T6 budú môcť do Petržalky kvôli výške nástupíšť?
Reakcia na: S499.1023 #128:
V prípade veľkej železnice a hnacích vozidiel konštruovaných nielen na znášanie, ale priam vyvíjanie značných ťažných a brzdných síl ma to neprekvapuje.
Reakcia na: upravovač fotiek #127:
Keď dávame dva Traxxy alebo dva Vetrone do dvojčlenu, vôbec nepozeráme na priemery kolies.
Reakcia na: Adam3 #126:
Súhlasím. Ale trojčiky T6A5 nebudú. DPB by musel vyskladať vozy s rovnakými priemermi kolies + upraviť ich + možno doplniť ďalšie kamery a senzory na dvere (senzory sa vraj dopĺňať budú). To sa určite nestihne. Aj keby niekto rozhodol, že ideme do toho, tak viac ako 4 súpravy mesačne DPB nestihne vo vlastnej réžii "vyrobiť". Aj tie 4 mesačne sú dosť optimistické. Dielne nemajú na to ľudí.

Ináč podľa mňa sa jazdná doba predĺži viac ako o 6/7 minút. Odhadujem 10/11 minút.
Reakcia na: upravovač fotiek #125:
34 mi zas príde málo, ako som písal tak ak sa súčastná JD predĺži z 33min na 39/40min (+6 zastávok) tak kolo by bolo 78/80min čistej jazdy => 32 poradí naraz jazdí. Reálne teda medzi 36-40 potrebuješ. Berme teda že 36 (kolo aj s prestávkou = 90min) a teda 18x Škodovka + 18x súprava.
Ale teda ak hovoríš, že vieme urobiť 18 súprav 3xT6 tak určite lepšie ako nič a som za. Aj keby sa denne podarilo vypraviť len 15. Ideálne ale potom tie 3, ktoré by neboli trojička načasovať tak aby neschytali ten najväčší nápor. Teda ak najväčšia špička špičky je napríklad z Rače do mesta medzi 6:45-7:45 tak tie 3 náhrady za trojičku dať na poradia s odchodmi tesne pred a tesne po tomto čase. Napríklad na odchod 6:30 a následne 8:00 z Rače.
Reakcia na: Adam3 #123:
Pardón, pomýlil som sa. 30 poradí má dnes linka 4. Takže pre linku 3 v 2,5 minútovom intervale to vidím na 34 poradí. Možno bude stačiť aj 32 - ale v súčasnej trase. Predĺženie nejaké vozy zožere.

Nezabúdajme, že linka 3 v 2,5 minútovom intrervale predstavuje zníženie kapacity o 20% v čase špičky, ak nebudú kapacitejšie súpravy. Čo určite nie je správna cesta. Takže ak chcú 2,5 minúty na trojku, tak jedine ak bude polovica súprav 3xT6A5 (druhá polovica súčasné škodovky). Keby sme aj spjili vozne III. a IV. série, to by sme mali 18 súprav 3xT6A5. Z toho by si vedel mať povedzme 15 vo výprave (83% denná výprava). Čo je málo pre každý 2. spoj predĺženej linky č. 3 pri 2,5 minútovom intrervale. Keby sa niekde dokúpili dva vozne T6A5 aby si doplnil stav na 60 kusov T6A5 (aby si vedel spraviť 20 trojičiek), tak by si dokázal mať dennú výpravu 17 veľkokapacitných súprav (85% denná výprava) a na linke 3 by muselo stačiť 34 poradí v rannej špičke. Nákup T6A5 je ťažké sci-fi (navyše podvozky odkiaľ?).

Interval 2,5 minúty na linke 3 nebude na Račianskej radiále stačiť. Lebo trojičky nebudú.
Reakcia na: si #100:
Neviem uplne aka je kapacita obratisk (v Raci sa uz moze pouzivat vnutorna kolaj? Tusim tam bol zakaz), ale aj ked rozdelis tych 6 vozov na 2 kolaje tak ich budes musiet pocas prestavky posuvat lebo ti v priebehu prestavky pribudne dalsich 6 vozov ktore nemas kam odstavit. Ako vodic by som preferoval radsej menej dlhsich nerusenych prestavok ako taketo 15minutove pauzy pocas ktorych aj tak budem musiet posuvat vozidlo.
Navyse ak tie 2.5 minuty tam budu iba v spicke, tak vtedy sa daju skratit pauzy a prestavky riesit po spicke. 30 minut pauza musi byt 1x za 4:30 hodiny, nie kazde kolo...
Reakcia na: upravovač fotiek #98:
Dnes mas cez pracovny den podla vypravy 21 poradi a nie 30. Realne to vidim tak na max 40 poradi: 32 bude na vzdy v jeden okamzik na trati a 8 v obratisku.