Nové akustické oznamovanie zastávok je už v ostrej prevádzke

Po niekoľkomesačnom testovaní sa nové vyhlasovanie zastávok rozširuje do všetkých vozidiel bratislavskej MHD.

Bratislavský dopravný podnik (DPB) v uplynulých mesiacoch vo viacerých vozidlách MHD testoval nové akustické vyhlasovanie zastávok generované tzv. umelou inteligenciou. Po úspešných testoch a dolaďovaní je toto nové akustické oznamovanie nasledujúcich zastávok od 27. mája 2024 nasadené už vo väčšine novších vozidiel bratislavskej MHD. Softvérovo generované hlásenia umožnia dopravnému podniku rýchlejšiu implementáciu nových zastávok, ako aj rôznych doplnkových informácií pre cestujúcich. Dopravný podnik by v budúcnosti chcel akustické hlásenia zjednodušiť, napr. odstránením doplnkovej informácie o zastávke na znamenie, či oznamovaním nasledujúcej zastávky iba zvučkou, namiesto slovného spojenia nasleduje zastávka.

„Kvalitné a zrozumiteľné hlásenia sú pre nás veľmi dôležité. Na jednej strane je to jeden z prvých kontaktov so slovenčinou pre turistov, často ich však opakujú aj deti a mimoriadne nápomocné sú pre nevidiacich. Moderné technológie, ktoré sme sa rozhodli využívať, podčiarkujú svetové trendy, ktoré v dopravnom podniku sledujeme. Už teraz sme lídrom v informovaní cestujúcich na Slovensku a tieto nové hlásenia nás posunú ešte na ďalšiu úroveň. Verím, že nové hlásenia si naši cestujúci obľúbia a že spríjemnia prácu aj našim kolegom – vodičom,“ povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava.

Po 23 rokoch tak z bratislavskej MHD odchádza hlas pani Ľubice Tvarožkovej. Meno pre nový umelý hlas by chcel dopravný podnik vybrať aj s pomocou cestujúcej verejnosti. „Na sociálnych sieťach Dopravného podniku Bratislava môže ktokoľvek navrhnúť nové meno a následne zistíme víťaza prostredníctvom hlasovania z užšieho výberu," uviedol hovorca DPB Jozef Vozár.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: kolenic.martin #44:
Skôr 4Z a 4N, to by bolo intuitívnejšie.
Reakcia na: Andrej #119:
Zmena zastavok je len cast celku, verim, ze do buducna sa budu coraz flexibilnejsie pouzivat aj ad-hoc hlasenia.
Reakcia na: Andrej #119:
Už mi je všetko jasné.

Hlas z New York metra prechádza tranzíciou. Možno sa báli, že aj p. Tvarožková zmení pohlavie a už nebude možné generovať hlásenia, resp. by dohrávala už s mužským hlasom 😂

https://www.youtube.com/watch?v=INjEC8xkR3c
Reakcia na: Andrej #119:
Podľa mňa by každé nové vedie DPB malo premenovať aspoň polovicu zastávok. Nútilo by to cestujúcich, aby boli neustále v strehu. 😂 😂 😂
#7919 + #7920 hlásia ešte po starom.
Reakcia na: peepay #118:
To vôbec nie je odlišná otázka, je to druhá časť tej istej otázky. Ak sa tu bavíme o "potrebe" flexibility, treba uznať že za dôvod pre tú potrebu si môžeme sami, a keby sme sa chovali ako normálne mesto tak by to vôbec nebolo potrebné. V New Yorku, ktoré je tisíckrát väčšie mesto ako my, nemajú počítačové hlásenia. Aspoň nie na metre, neviem ako na autobusoch. A hlavne, netreba sa tohto nezmyslu zastávať. Ak tento nový hlas zaviedli aby sa ľahšie premenovali zastávky, treba povedať že premenovanie zastávok je debilina, a tento krok vôbec nebol potrebný.
Reakcia na: Andrej #117:
Nuz to je separatna otazka, nevyjadroval som sa k tomu, ci to je dobre alebo zle, len som skontatoval, ze ano, menia sa celkom casto, kedze taka bola otazka.
Reakcia na: peepay #116:
A v normálnom meste sa ako často mení názov zastávky? To je Bratislavská choroba. Asi je tu príliš dobre, keď kindermanažment DPB má čas takéto nezmysly robiť.
Reakcia na: Trolley #115:
Relativne casto. Navyse uz by to bolo nekonzistentne a kazdou dalsou zmenou by pribudalo tych, co by boli inym hlasom. Ja som jednoznacne za, aby bolo vsetko jednotne.
Reakcia na: Viko #111:
A tie hlásenia musia odísť s ňou? Veď ako často sa menia názvy zastávok? Každý deň?
Čaute, ja len rýchle info, ak by si niekto chcel vypočuť alebo nahrať staré hlásenia tak v T3 na linke 7 je ešte všetko po starom:)

Btw škoda že ten AI hlas má aj v angličtine slovenský prízvuk, resp človek to predtým načítal autentickejsie pre cudzinca v angličtine než teraz.
Reakcia na: Trolley #109:
Nikde som netvrdil, ze bol "problem". Toto je skratka len jednoduchsie a aj viac skalovatelne do buducna.
Reakcia na: Ike #108:
Súhlasím, ja som si to predstavoval takto nejak:

https://www.youtube.com/watch?v=1zg0_bRoj1U

Nájsť nejakú novú osobu (mne sa až tak nepáči p. Tvarožková, ale to je subjektívny názor), nechať ju prečítať nahlas niekoľko strán knihy a potom už len generovať s jej hlasom hlásenia.
Reakcia na: Trolley #109:
A ona snáď nemá nárok odísť na dôchodok?
Počul som aj menej roboticky znejúce hlasy ako tento nový. Pôsobí to strašne lacno keď mesto kde sa dennodenne prepravia s MHD tisícky cestujúcich, používa text to speech hlásenie stiahnuté z internetu. Jediné iné mesto kde som toto počul bol 50 tisícový Martin a aj vtedy som si hovoril, že zaplatiť niekomu, aby nadaboval zastávky nemôže byť až taký problém.. Rýchle nahratie doplnkových informácií s text to speech hlásením je podľa mňa super, ale to nie je dôvod prečo by trebalo meniť aj pôvodné hlásenie zastávok.
Reakcia na: peepay #107:
Doteraz s pani Tvarožkovou nebol nikdy problém....
Reakcia na: peepay #107:
Ešte raz. Ja si pod AI predstavujem že bude vedieť napodobniť Tvarozkovej hlas tak vierohodne, že si všetci budú myslieť, že je to ona.

Intergalactic, intergalactic, intergalactic, intergalactic nepovažujem za AI, nýbrž technológiu z minulého storočia.
Reakcia na: Andrej #104:
Preco? Aby v tom bola jednota, aby neboli dva rozne hlasy pre rozne typy oznameni v tom istom jazyku.

A aj novu zastavku nahrat je jednoduchsie takto, netreba to nikomu posielat, s nikym sa synchronizovat, na nikoho cakat, ci prave nie je na dovolenke, alebo ma bolest hrdla a nemoze dobre hovorit, atd...
Dnes v L7 stará T3 ešte vyhlasovala p. Tvarožková..
Reakcia na: Andrej #104:
Plne súhlasím. Bežné hlásenia mal robiť človek, teda pani Tvarožková a mimoriadnosti mal robiť počítač.