DPB zmení číslovanie trolejbusových liniek (od 1.11.2021)

Od 1. novembra budú trolejbusové linky označované dvojcifernými číslami.

Z dôvodu potreby uvoľnenia číselného radu 201 - 212 pre označovanie nových regionálnych autobusových liniek IDS BK pristupuje Dopravný podnik Bratislava od 1. novembra 2021 k zmene označovania trolejbusových liniek, ktoré majú v súčasnosti trojciferné čísla. Po novom budú čísla všetkých trolejbusových liniek dvojciferné, pričom bude dodržané tzv. oblastné číslovanie liniek (zavedené postupne od roku 1997 pre autobusové linky), pri ktorom prvá číslica udáva lokalitu, ktorú daná linka prevažne obsluhuje. Pri väčšine trolejbusových liniek bude zároveň zachovaná posledná číslica z pôvodného čísla. Nové čísla liniek budú tiež v súlade s už dávnejšie zavedenými označovaniami nočných trolejbusových liniek, či náhradnou dopravou za trolejbusy (N44, N47, N72, X72). Dvojciferné čísla by mali byť lepšie rozlíšiteľné aj na displejoch vozidiel a na zastávkových označníkoch.

Zmenené čísla trolejbusových liniek platné od 1.11.2021:

Pôvodné číslo Nové číslo Vysvetlenie nového čísla
201 71 7 - oblasť Dolné hony, zachovaná posledná číslica
202 72 7 - oblasť Dolné hony, zachovaná posledná číslica, číslo podľa nočnej linky N72
203 44 4 - oblasť Koliba, číslo podľa nočnej linky N44
204 64 6 - oblasť Trnávka, zachovaná posledná číslica
205 60 6 - oblasť Trnávka, číslo podľa princípu „na Autobusovú  stanicu premávajú linky 40 50 60 70
207 47 4 - oblasť Patrónka, číslo podľa nočnej linky N47
209 49 4 - oblasť Kramáre, zachovaná posledná číslica
210 40 číslo podľa princípu „na Autobusovú  stanicu premávajú linky 40 50 60 70
211 45 4 - oblasť Kramáre, Patrónka
212 42 4 - oblasť Kramáre, Patrónka, zachovaná posledná čísluica

Trolejbusovým linkám 33 N44 N47 a N72 ich doterajšie označenie zostane nezmenené.

Aby mali cestujúci dostatok času na oboznámenie sa s novými číslami, DPB už od začiatku októbra označil zastávkové cestovné poriadky nielen pôvodným, ale aj novým číslom, ktoré bude platné od 1. novembra. „DPB stanovil polročné prechodné obdobie, v rámci ktorého budú trolejbusové linky označené v cestovných poriadkoch a za predným sklom vozidiel duálne, čiže s použitím starého a nového čísla linky. O zmenách bude podnik informovať aj prostredníctvom informátorov priamo na vyťažených zastávkach a tiež online kampaňou na sociálnych sieťach," priblížil hovorca DPB Martin Chlebovec.

Zjednotenie číselného označovania trolejbusových a autobusových liniek nastáva tiež z dôvodu postupného zavádzania hybridných trolejbusov, ktoré v budúcnosti nahradia niektoré súčasné autobusové linky. „Trolejbusová doprava je ekologický variant MHD, ktorý v Bratislave premáva už vyše 110 rokov. Okrem rekonštrukcie a budovania nových tratí máme rozbehnuté aj nákupy viacerých typov vozidiel, ktorými spravíme cestovanie po hlavnom meste ešte príjemnejšie a ekologickejšie. Nové prehľadné číslovanie liniek prispeje k rozvoju trolejbusovej dopravy, keď čoskoro vymeníme autobusy za trolejbusy, ale čísla liniek už meniť nebudeme,“ uviedol Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.

 

Duálne označenie čísla linky počas prechodného obdobia

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: si #334:
K tomuto dodám len dva postrehy. Včera som sa bavil s otcom o výluke v Slovnafte a o tom, ako sa tam teraz točí 74. On na to: "Aha, to je bývalá 22, že?" Dnes sme išli autom cez Lamač a obiehali bus linky 30. Mama na to: "Tu jazdí 30ka? Nejazdila kedysi do Biskupíc?"
Tým chcem povedať, že ľudia si dlho pamätajú čísla liniek, ktoré poznali a používali a keď už MHD cestujú len zriedka, začnú byť zmätení. To isté môže nastať teraz pri t-busoch, hlavne pri číslach, ktoré v danej lokalite už kedysi boli použité. Čiže môžeme čakať, že ľudia na Šancovej budú nastupovať na 64 v domnienke, že ich odvedzie k Horskému parku alebo pri NOÚ na 49, keď budú chcieť ísť na Patrónku. A kto nevenuje pozornosť tomu, či prichádza autobus alebo trolejbus, možno nastúpi na 71 cestou do Slovnaftu.
Ste normálni? To prečíslovanie spojov skvalitní dopravuv hl.meste?
Mám taký dojem, že tu ide len o klientelizmus z Vašej strany a status dezinformácií pre obyvateľov... Je to kreténizmus a je to teda choré!!!
Reakcia na: Melange #332:
ja mam dojem ze skor stale ides svoje ako pokazena platna ty....
sucasnym obyvatelom mesta je jedno ze sa niekomu ten system lepsie uci ked to ma v nejakej tabulke, ale je im znacne na hovno ked musia ten doteraz nauceny linkovy system zabudnut a ucit sa ho nanovo.... urcite radsej privitaju ak mozu pouzivat uz to co poznaju a nemusia sa ucit nic nove (ktore im v reali nic pozitivne navyse neprinesie)....
Reakcia na: Melange #329:
Prejavuješ ohromnú mieru empatie.

Stačí slabá krátkozrakosť, prípadne vada nedoostrovania, a buď musíš čakať kým autobus príde bližšie, alebo zostaneš odkázaný na rozoznávanie liniek podľa smeru príchodu (napr. Zochova zc či Romanova dc), typu/farby vozidla (68/96), dĺžky riadkov textu (83/93) a podobných absurdných barličiek. Takže nie, podobné čísla v jednej štvrti naozaj nie sú nápomocné.
Reakcia na: Minko #330:
Ty si stále ideš svoje ako pokazená platňa a nečítaš, čo píšem. A taktiež tvojich ~8 kolegov tu na fóre. V zásade platí to, čo napísal birch v #331. Nejde o to, že by cestujúci vedome požadovali taký alebo onaký systém v číslovaní, ale o to, že systém sa lepšie učí a zapamätáva ako nesystém. Jednoduchý, prostý fakt.
Ohľadom číslovania sa tu v diskusii v drvivej väčšine prípadov spomína, že je jedno, aké je číslo linky, každý sa to svoje naučí.
Už sa ale nespomína, ako mozog funguje a zapamätáva si údaje. Techniky učenia často hovoria o tom, že je vhodné si vytvárať rôzne priradenia. V rámci tohoto robí DPB správne: farebne linky oddeľuje a pokúša sa v nich vytvoriť logiku.

Ak by teda otázka znela, či linky číslovať ľubovoľne alebo podľa nejakej logiky, tak logika je určite lepšia - nikomu neublíži a niekomu pomôže.

Ak by otázka znela, či sa oplatí meniť zavedené iba kvôli systému, tak odpoveď bude nie. DPB však nemení tie čísla len tak, ale mení ich, aby uvoľnil číselný rad, čo je pre prehľadnosť IDS viac ako žiadúce. Malo sa to stať v minulosti, nestalo sa, raz by to prišlo tak či tak.
Reakcia na: Melange #318:
po nenápadnom miniprieskume medzi asi 10 ľuďmi, ktorí používajú aspoň príležitostne MHD (rozumej pár krát do týždňa) a navzájom sa nepoznajú, ich jedinou spojkou je že ich poznám ja, ti môžem povedať, že štandardná cestujúca verejnosť má systém číslovania absolútne na háku. Každý sa zhodol na tom, že sa proste naučil svoje spoje, ak niekam potrebuje ísť kde predtým nebol, tak si nájde spoje cez vyhľadávač alebo využíva svoju miestnu znalosť BA (t.j. pozná zastávku Zochova a vie kde to je, pozná nahrubo pár spojov čo idú odtiaľ a vie sa zariadiť- za zastávku si dosať akúkoľvek inú významnejšiu). Čiže nie, ľudia systematiku v rámci MHD čo sa týka nejakých oblastí mesta fakt nepotrebujú.
Reakcia na: Melange #327:
povedzme si to tak... na dialku lahsie rozlisis ze cislo je 2 alebo trojmiestne (a potom z miestnej znalosti vies ze ako trojmiestne mas cakat 201 alebo 202 a z tych 2miestnych podla zastavky - priklad ruzinovsky cintorin - 65 a 75 rozdelis z dialky podla prvej cislice lahko z dialky a rovnako tak 201 a 202 podla poslednej (a trolejbusy od autobusov podla dlzky cisla aj ak miesto trolejbusu pojde autobus), v tej chvili ako budes mat miesto toho 65, 71, 72 a 75, tak 2 a 5 sa z dialky budu rozlisovat "luxusne" a 7 na mieste desiatok je v oboch rovnaka...
Reakcia na: si #321:
To je riadne haluzný argument, že 71 a 72 je ťažké odlíšiť. 201 a 202, čo je napísané menšími číslicami a viac na husto, aby sa zmestili na displej, je akože rozlíšiť ľahšie?
Reakcia na: 810zssk #320:
Lebo si povedal?
Reakcia na: 810zssk #324:
V skutočnosti nestúpa ale zlepšila sa diagnostika.
Reakcia na: si #321:
Ja by som ešte dodal že výskyt očných chorôb / vád v populácii posledné roky stúpa.
Reakcia na: Ike #322:
Ani pred rokom 1997 nebola rozmanitosť čísel liniek zaistená. Linky dostávali čísla v numerickom poradí tak ako boli zriaďované, čiže sa bežne stávalo, že linky zriaďované pre potreby vznikajúcej novej lokality mali podobné čísla.
Aj pri starom systéme ľudí s horším zrakom a pamäťou mohlo mýliť, že:
* z Dúbravky do Devínskej Novej Vsi ide L61, 63, 64
* expresy na Dolné Hony sú 107, 108, 109
* do Vajnor jazdí L32, 35, 36
* po Petržalke jazdia L50, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58
Ja to trochu odľahčím na svojom príklade. Práve včera som si uvedomil, že mne by asi viac vyhovoval neoblastný systém. Mám totiž mizernú pamäť 😁 Boli sme u lekárky s dcérou, ktorú vážili a mal som si zapamätať váhu v gramoch. Bolo to 5 830g. Samozrejme mi to vyfučalo a zapamätal som si len, že to bolo cez 5 kg 😂 Doma bol fukot. Je to asi informácia na úrovni, že bývam niekde pri 17° poludníku.

Viem si predstaviť seba, ako neznalca MHD ako idem v roku 1998 v Devínskej Novej Vsi cestovať do Dúbravky. Ak mi niekto povie, že mám ísť na 61 ku a prídem na zastávku, uvidím linky 61 a 121, nemám šancu sa pomýliť. Ale ak by som išiel v roku 2002, s mojou mizernou pamäťou, do ktorej sa uložila informácia, že mám nastúpiť na linku dvadsaťniečo, tak pri linkách 20, 21 a 22 by som mohol mať problém 😂 samozrejme, mám oči a na zastávke je CP.
Reakcia na: Melange #318:
problem je ze ten "system" je beznym ludom k nicomu a ak by sme sli do hlbky, tak okrem toho ze vdaka tomu mame system zbytocne dost nestabilny co sa znacenia tyka, tak ten zavadzany moze mat napriklad aj negativa pre cestujuceho v rozpoznavani toho co sa na zastavku blizi - z dialky urcite lahsie odlisis linky ktore maju od seba odlisne oznacenie ako linky kde mas cislicu na mieste desiatok rovnaku a musis sa snazit len prelustit tu na mieste jednotiek
(a opat, nikomu sa asi vekom zrak nezlepsuje a mnoho ludi sa s roznymi zrakovymi vadami uz rodi, ale ved hlavne ze mne zodpovednemu tie cisla krasne zapadaju do tabulky....)
Reakcia na: lupask #316:
Nový systém je rovnako "nafigu" ako ten súčasný. Žiaden benefit neprináša.
Reakcia na: samkoh #307:
Dobre vysvetlené. Kto ani po tomto nepochopí ten zmysel a prínos, s tým je ďalšia debata zbytočná.
Reakcia na: Minko #309:
Prečítaj si, na čo reaguješ. Ja som nevravel, že ľudia hľadajú systém. No nesúhlasím s tým, že ho nepotrebujú alebo že ich nezaujíma. Ty zjavne ľudí vnímaš ako nesvojprávny planktón, čo ma až tak neprekvapuje, keďže na tomto fóre je štandard o ľuďoch hovoriť ako o vlčiakoch či o substráte.

Skrátka, keď je v niečom systém, lepšie sa to učí a pamätá. Že systém nie je dokonalý? V poriadku, ale to neznamená, že tento krok nie je krok k zlepšeniu.
Reakcia na: david1 #311:
Úlohou cieľa je akurát ukázať smer, ktorým dané vozidlo na danej linke ide. A rozvetvovanie liniek by už bolo dobré upratať a prideliť vetvám samostatné čísla (pod jedným číslom by ostali akurát variantné linky, pri ktorých je konečná kratšej trasy súčasne priebežnou zastávkou dlhšej).