Ako funguje zakúpenie lístka platobnou kartou vo vozidlách MHD? (od 1.7.2021)

Prehľad fungovania novej možnosti kúpy lístka v bratislavskej MHD.

Vedenie bratislavského dopravného podniku na nedávnej verejnej prezentácii informovalo, že od 1. júla 2021 bude zavedená možnosť zakúpenia cestovných lístkov vo vozidlách MHD aj bežnou bezkontaktnou platobnou kartou štandardu EMV. Bližšie detaily fungovania tejto služby je možné nájsť v aktualizovanej tarife IDS BK. Na nasledujúcich riadkoch prinášame základné zhrnutie novej služby. Upozorňujeme, že takto zakúpený lístok bude platiť iba vo vozidlách bratislavskej MHD (nebude s ním možné prestúpiť na regionálny autobus či vlak).

Ako bude možné zakúpiť si eCL platobnou kartou?

V každom vozidle MHD bude minimálne jeden označovač cestovných lístkov označený symbolom bezkontaktnej platby (ako na obrázku vyššie), prostredníctvom ktorého bude možné zakúpiť si lístok platobnou kartou. V starších vozidlách sú uvedené označovače umiestnené pri dverách určených na nástup s detským kočíkom (v električkových súpravách navyše aj pri predných dverách druhého vozňa), pri najnovších vozidlách sú už tieto označovače pri každých dverách. O možnosti zakúpenia lístka prostredníctvom platobnej karty bude pred nástupom informovať aj nálepka pri dverách.

Zakúpenie lístka na takomto označovači sa bude realizovať jednoduchým priložením platobnej karty k čítačke kariet na spodnej časti označovača (bez potreby stláčania voľby na displeji označovača). Zakúpenie lístka bude potvrdené informáciou na displeji označovača.

(C) DPB, a. s.

Zakúpenie eCL platobnou kartou a jeho používanie bude v rámci IDS BK dostupné len vo vozidlách Dopravného podniku Bratislava na linkách bratislavskej MHD v zónach 100 a 101. Takto zakúpený lístok nebude platiť v regionálnych autobusoch ani vlakoch v rámci IDS BK.

Použiť bude možné ľubovoľnú bezkontaktnú platobnú kartu štandardu EMV (VISA, Maestro, Mastercard) vo fyzickej aj elektronickej podobe. Platobnú kartu nie je potrebné vopred nikde registrovať. Označenie nástupných dverí, pri ktorých je možné zakúpiť si lístok aj platobnou kartou:

DPB, a.s.

Aké typy lístkov bude možné platobnou kartou zakúpiť?

V rámci služby Kartuj bude k dispozícii len jeden typ cestovného lístka na jednu cestu bratislavskou MHD s jednotnou cenou. Cestujúci si teda nebude môcť vybrať z ponuky ostatných lístkov, ako je to možné pri kúpe lístka elektronickou peňaženkou. Podobne ako pri SMS lístkoch, ani v tomto prípade nebude v ponuke zľavnený lístok.

Cena eCL zakúpeného platobnou kartou 1 € a platiť bude na jednu cestu vozidlami bratislavskej MHD s jedným bezplatným prestupom do 45 minút, t.j. maximálna dĺžka platnosti cestovného lístka bude 45 minút + doba cestovania v druhom vozidle.

Príklad: Cestujúci nastúpi do spoja linky 70 na zastávke Stn. P. Biskupice o 10:00, zakúpi si eCL a cestuje 30 minút na konečnú Most SNP. Tu prestúpi na spoj linky 37 s odchodom o 10:40 (prestup je v limite do 45 minút od zakúpenia lístka), priloží kartu k označovaču a môže cestovať bezplatne až na konečnú Záhorská Bystrica, čo je v tomto prípade 27 minút. Celkové trvanie cesty by teda bolo 67 minút za cenu 1 €.

Ak cestujúci prestúpi do druhého vozidla neskôr ako 45 minút od zakúpenia eCL, opäť sa mu po priložení karty k označovaču zaúčtuje suma 1 €. V prípade, ak v daný deň dosiahne suma zakúpených eCL výšku 4 € (čo zodpovedá cene bežného 24-hodinového lístka), prípadné ďalšie zakúpené lístky sa už v ten deň cestujúcemu účtovať nebudú.

Pri každom nastúpení do vozidla bude nutné priložiť platobnú kartu k označovaču so symbolom bezkontaktnej platby (t.j. aj pri bezplatnom prestupe). Ak pri prestupe cestujúci nepriloží kartu k označovaču, bude považovaný za cestujúceho bez platného cestovného lístka.

Môžem zakúpiť jednou platobnou kartou eCL aj pre spolucestujúcich/batožinu?

eCL zakúpený na platobnú kartu bude platný iba pre majiteľa karty. Zakúpenie eCL pre ďalších spolucestujúcich či pre batožinu teda nebude možné.

Kedy sa zakúpené lístky strhnú z účtu?

Pri prvom priložení platobnej karty k označovaču v daný deň sa vykoná autorizácia karty, pri ktorej sa overí dostatok prostriedkov na karte. Zároveň sa na karte vykoná rezervácia sumy určenej na úhradu cestovného. Rezervovaná suma bude závisieť od kartovej asociácie, ktorá danú kartu vydala a môže byť až do výšky maximálneho denného cestovného, t.j. 4 €.

Jednotlivé nákupy eCL budú evidované v zúčtovacom centre služby Kartuj počas zúčtovacieho obdobia, ktoré je stanovené od 0:00 do 23:59 príslušného kalendárneho dňa. Na konci dňa potom príde k strhnutiu celej precestovanej sumy z platobnej karty a rezervácia prostriedkov bude zrušená.

Ak má cestujúci platobnú kartu vo fyzickej podobe a aj v podobe smart zariadenia, pre každú z nich sa bude denný limit cestovného (4 €) počítať samostatne, keďže budú mať osobitné identifikátory.

Všetky vykonané transakcie si cestujúci bude môcť skontrolovať v eShope služby Kartuj, prostredníctvom ktorého bude možné získať aj daňový doklad.

Ako bude prebiehať kontrola lístkov a čo ak označovač nebude fungovať?

Ak cestujúci po nástupe do vozidla zistí, že označovač označený symbolom bezkontaktnej platby nefunguje, bez meškania vyhľadá iný takýto označovač vo vozidle a zakúpi si lístok v ňom. V prípade, že vo vozidle nie je žiadny funkčný označovač umožňujúci použitie platobnej karty, cestujúci o tejto skutočnosti informuje vodiča na najbližšej zastávke a v prípade začatia kontroly cestovných lístkov bezodkladne o tom informuje aj revízora.

Pri kontrole cestovných lístkov bude cestujúci povinný predložiť revízorovi na kontrolu platobnú kartu za účelom overenia platnosti eCL a zároveň poskytnúť maximálnu súčinnosť pri tomto overovaní.

Porovnanie s inými typmi lístkov

Porovnanie eCL zakúpeného platobnou kartou s inými typmi nezľavnených lístkov s podobnou platnosťou, ktoré budú v ponuke od 1. júla 2021:

Typ lístka Prestupy Cena
Kartuj eCL 1 prestup do 45 minút (iba v rámci MHD Bratislava) 1,00 €
30-min eCL neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) 0,81 €
30-min papierový neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) 0,90 €
60-min eCL neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) 1,18 €
60-min papierový neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) 1,30 €
40-min SMS neobmedzené počas platnosti lístka (iba v rámci MHD Bratislava) 1,00 € (zahŕňa aj dovozné za batožinu)
70-min SMS neobmedzené počas platnosti lístka (iba v rámci MHD Bratislava) 1,40 € (zahŕňa aj dovozné za batožinu)

 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Johnyy #98:
Sledoval som tento jav hlavne u 30TrDG.
Reakcia na: JaroK #96:
cením si, že idete s kožou na trh a že ste si skúsili vyskúšaťť svoj produkt v reálnej prevádzke. To sa dosť často v SR nerobí. 👍
Reakcia na: Trammat #97:
tie nové označovače sú háklivejšie na napájacie napätie a keď ide trolejbus cez miesto bez napájania, klesne napätie na meniči 600/24 a zároveň to baterky nepodržia. Ale že by na tom bola 24V sústava až tak zle?
Teraz mi tak napadá, nastáva stále u nových trolejbusov ten problém, že keď spadnú palice, respektíve ide voz pridlho cez trolejové kríženie, tak to úplne zhodí tento najnovší typ označovačov a trvá pár minút, kým znovu nabehne?
Dobry den. Posielam slubeny vysledok testu.
Nastupil som do 204 pri Zimnom stadione. Bolo to dlhsie vozidlo a pouzil som 2. oznacovac pri zadnych dverach. Oznacil som si TB kreditku cez Gpay, TB debet a Revolut s obmedzenou transakciou na 0,90EUR. Vsetky prebehli uspesne. Nasledne som sa presunul k prvemu oznacovacu ktory mi potvrdil zakupenie 2 listkov a nasledne sa zasekol. Vystupil som na druhej zastavke pri Kauflande. Cestou spat som nastupil na 205 a tam jediny oznacovac vobec karty nenacital aj ked som sa ho snazil prepnut do vychodzej obrazovky.
Revolut mi oznamil neuspesnu transakciu hned po polnoci takze by som mal mat kartu zablokovanu. Zatial sa tak nestalo a dokonca podla DPB portalu obrazovka 1 bola transakcia uspesna. Ostatne TB transakcie su uz zuctovane a za to Tatrabanke gratulujem - obrazovky z DPB portalu 2 a 3. Zaujimave bude ako rychlo zuctuju ostatne banky.
Test vsak ukazal ze system bol vcera na 204 zaseknuty nasledne nefunkcny a na 205 uplne nefukcny. Sluzba s takouto spolahlivostou nemze byt v komercnej prevadzke. A to som uz do testovania vlozil nemale prostriedky zo svojich sukromych uctov a zda sa ze zbytocne. Reporty a vysledky si nikto asi ani neprecital.
Reakcia na: 810zssk #93:
Vidim ze sa vcelku vyznate a mate aj nejake informacie z pozadia. A dakujem za Vase nazory a aj diskutujucich nizsie. Celkom ma rozosmiali a neberte to nikto v zlom, len mi pripomenuli tie mesiace na BID a magistrate kde sa bojovalo za to aby sa system mohol dostat aspon do pilotu co bolo v rozpore s integrovanou dopravou a teda podpora bola minimalna aj ked naklady na zriadenie boli sponzorovane MasterCard a ciastocne aj Visa co nikto zatial vobec nespomenul. Preslo to niekolkymi vedeniami v DPB a nejakym zazrakom sa to proti voli viacerych podarilo dostat aj ked s oneskorenim do prevadzky za co sucasnemu vedeniu gratulujem. A aby neboli pochybnosti bol som veducim tarifneho oddelenia zodpovednym aj za dalsie projekty, ale ten UX je celkom vystizny. V kazdom pripade je to na Vas, ktori mate zaujem nieco zmenit - argumentujte a zdovodnujte na zaklade ziskanych podkladov. Kazdy mame svoje priority a mna osobne trapi najviac slaby pristup marketingu pri vzdelavani cestujucich aby pochopili vyhody. Ti co maju elektricenku alebo idsbk appku maju v tom celkom jasno a karty by mali byt prave pre tych ostatnych. Dakujem a pekny den prajem.
Reakcia na: 810zssk #93:
"...lebo primárne to budú ľudia využívať len v tom minime prípadov keď je to výhodnejšie..."
Alebo keď o tom inom riešení nebudú ani vedieť, čím som myslel tých blazeovaných turistov.
Reakcia na: S499.1023 #91:
Nemyslím si že je odtrhnutý od reality, jednoducho je z iného odboru. Ak robíš UX developera (napríklad, neviem aký presne je jeho job) tak máš sklon robiť to tak aby to bolo čo najprehľadnejšie. Je potom na klientovi aby jednak pripravil zmysluplné zadanie a prípadne korigoval pekné, ale nefunkčné návrhy.

Inak s tebou súhlasím, to riešenie ktoré implementovali je pre menšinu cestujúcich - nebude z toho primárna forma predaja CL1C, ale príplatková doplnková možnosť. Čo je veľmi zvláštne. Navyše je zvolené riešenie absolútne nekompatibilné s IDS a keď/ak sa to raz bude integrovať tak sa to aj tak bude musieť meniť a namiesto jednoduchosti bude chaos (opäť, nie je to niečo čo nedopravný človek má vedieť, od toho sú tarifáci na DPB ktorí mali povedať že potrebujeme systém ktorý zohľadňuje trasu). Na základe niektorých postov iných ľudí pod inými článkami mám tiež obavu že tu má veľkú časť viny aj magistrát, ktorý tlačil na IT-čkárske, nie dopravné, riešenie.

Myslím že sa tu zrazili dve požiadavky, ktoré sami o sebe nie sú problematické, ale dokopy sú katastrofa: Chceme to mať jednoduché, ale zároveň nechceme aby nám klesli tržby. Teda zrušíme diferenciáciu rôznych ciest (ako je to pri CL1C) ale ani nepôjdeme na tú nižšiu cenu = všetky cesty budú skôr v úrovni tej vyššej a teda je produkt nevýhodný. Samozrejme reálne to k výpadku tržieb aj tak povedie lebo primárne to budú ľudia využívať len v tom minime prípadov keď je to výhodnejšie.
Reakcia na: S499.1023 #91:
"Síce uznávam JaroviK zásluhu, že "išiel s kožou na trh" sem s nami diskutovať" za toto som chcel dať 👍 aj ja

Hneď po tom, ako si známa všimla logá platobných kariet na označovači, prišla otázka "takže sa už u nás dá cestovať len s kartou ako v Brne?", na čo som musel odvetiť že "nie celkom" a nasledovalo vysvetľovanie doprevádzané neveriackym krútením hlavy druhej strany...
Reakcia na: 810zssk #89:
Síce uznávam JaroviK zásluhu, že "išiel s kožou na trh" sem s nami diskutovať ale inak mám pocit, že ide o človeka odtrhnutého od reality a ešte aj napĺňajúceho nesprávne zadanie. Ešte nikdy som sa nestretol s úspešným riešením, ktoré by oproti už existujúcim ponúkalo len nevýhody. Osobne každého aj náhodného návštevníka Bratislavy smerujem k inštalácii aplikácie IDS BK s tým, že potomu ju môže odinštalovať. A ešte aj moja extrémne anti-IT manželka uznala, že je to jednoduché, prehľadné a užitočné. Systém platby kartou v BA mi príde ako riešenie "len aby sme to mali". Zatiaľ čo v Ostrave alebo v Brne som sa stretol s odmietavými reakciami "nemám platobnú kartu" alebo "nemám kartu odblokovanú pre platby na internete" len od extrémne paranoických pošukov, v Bratislave nevidím žiadnu pridanú hodnotu zvoleného riešenia s výnimkou blazeovaných turistov, ktorí nakoniec aj tak pôjdu nejakou formou taxislužby a MHD využijú raz ako atrakciu.
Reakcia na: ceres #88:
Lístky z appky sa POPkou načítavali od začiatku 🙂
Reakcia na: ceres #85:
Presne tak, nerozumiem ako je "jeden prestup do 45 minút zadarmo" zrozumiteľnejší ako "prestupy do 45 minút zadarmo".

Pochybujem že cieľom je niekoho demotivovať, najmä preto že žiadne vyššie náklady pri tejto forme predaja neexistujú, naopak, mala by to byť najlacnejšia forma predaja CL pre DPB. Preto by som čakal že to bude nejak prenesené aj na cestujúcich a nie nadizajnované tak že pri 80+% ciest je to najdrahšia možnosť.
Reakcia na: 810zssk #69:
Pripojím čerstvú skúsenosť z víkendu: netuším, či platnosť eCL vyhodnocovala POPka alebo vlakvedúca, ale nebol s tým vôbec žiaden problém. Dokonca aj lístok z apky IDS BK sa kontroloval oskenovaním a pípnutím (aj keď opäť neviem, či platnosť následne vyhodnocovala POPka alebo vlakvedúca), predtým sa to tuším verifikovalo len okometricky...
Reakcia na: JaroK #82:
1. Všetky ostatné lístky v Bratislave sú prestupné, nerozumiem prečo by to zrazu práve pri tomto type lístka hrozilo že nezaplatí prevádzku ak bude prestupný.
2. Nerozumiem ako (ne)prestupnosť lístka súvisí so zúčtovaním na konci dňa. Zúčtovanie na konci dňa majú aj v Brne, Ostrave, či Londýne, pričom vo všetkých týchto mestách sú lístky z platobnej karty plne prestupné (v prípade Londýna na autobusoch a električkách - hopper fare).
3. Ako presne neprestupný lístok podporuje "efektivnu prevadzku tak aby sa cestujuci co najrychlejsie a najkomfortnejsie prepravili na pozadovane miesto"? Odhliadnuc od toho že spoje odvšadial-všade nie sú efektívnou prevádzkou a sú v priamom rozpore s konceptom linkovania ktorý v Bratislave máme, tak nerozumiem ako neprestupné lístky tento "problém" riešia. Akože cestujúci sa kvôli tomuto lístku prispôsobia a zmenia napr. miesto zamestnania aby sa mohli "efektivne" dopravovat na najviac jeden prestup?

Neprestupnosť lístka z karty (resp. obmedzenie na jeden prestup) nedáva žiaden zmysel z tarifného, dopravného ani technického hladiska. Je to najzásadnejšia chyba tohto systému.

Aby bolo jasné, neviním z toho vás, chápem že ste tam asi boli cez techniku, prípadne UX. Chyba je na strane klienta ktorý si mal lepšie definovať aký produkt chce, lebo niekto v DPB by mal tušiť akú majú tarifu a linkovanie. Len mi to trochu pripomína jedného UX dizajnéra ktorý sa chcel zviditeľniť návrhom redizajnu menu KOCL a vyhodil odtiaľ dve tretiny lístkov lebo nerozumel na čo sú, vyzeralo to krajšie a bolo to "prehľadné" 😃
Reakcia na: JaroK #82:
Čiže čakanie na priamy spoj hodinu je prínos pre cestujúceho. Čím viac liniek, tým efektívnejšia prevádzka - prínos pre DPB. Vy by ste mali ísť poradiť aj do Viedne, Londýna atď ako sa to má robiť.
"Moznost viacerych prestupov v cene prvej cesty moze byt po ziskani spatnej vazby a dat z prevadzky opat na stole aj ked osobne prinos nevidim ako vyznamny."
Ja by som ho videl ako významný práve v tom, že by ľuďom nebolo treba vysvetľovať, že ide o nejaký zvláštny produkt. Proste by to bol prestupný lístok platný 45 minút. Tiež mi nie je jasné, v čom spočíva tá domnelá technická komplikácia počas zúčtovania: ak sa odohral "tap" neskôr ako 45 minút po predošlom, je to "hradený tap" za euro. Ak sa odohral do 45 minút po nejakom "hradenom tape", je to "nehradený" tap a je zadarmo. A ak sa aj odohral do 45 minút po niekoľkých tapoch, ale ani jeden z nich nebol hradený, tak tento bude opäť "hradený"... Čo je na tom technicky alebo zúčtovaco zložité? Minimálne pri dennom zúčtovaní nemôže byť žiaden problém toto vyriešiť.

Jediný argument, kedy by som to chápal, hoc nie nutne s tým súhlasil, je ten, že pre vyššie náklady pre dopravcu od použitia chceme pravidelných/domácich cestujúcich demotivovať a snahou je ich odlišnosťou systému demotivovať, nech si teda naďalej používajú EP/apku/PCL... Napríklad návšteve, ktorá v Bratislave strávila už nejaký ten piatok, v tarife je zorientovaná a používa pravidelne apku, sa mi osobitosti a spôsob použitia kúpy lístka na platobnú kartu nepodarilo úspešne vysvetliť ani na druhý pokus...
Reakcia na: 810zssk #81:
No a kedy sa už konečne obnoví tá L5, keďže trestáme ľudí, ktorí musia prestupovať? 😂 😂
Reakcia na: JaroK #82:
"Caste prestupy nie su pre plynulost prepravy prinosom a ja osobne by som ich systemom nepodporoval ak chcem prevadzkovat dopravu efektivne"
Toto tvrdenie je v rozpore so základnou logikou organizácie dopravy DPB a IDS BK, ktorú presadzujú. Stavajú totiž na tom, že liniek je úmyselne menší počet, jazdia tým pádom častejšie a prestup medzi nimi má byť čo najpohodlnejší. Počíta sa teda s tým, že ľudia budú veľa prestupovať a penalizácia za prestupy by logicky nemala existovať.