Čo znamenajú písmenové označenia na nových označníkoch zastávok?

Presnejšia identifikácia jednotlivých nástupíšť pomôže cestujúcim uľahčiť orientáciu.

V týchto dňoch sa na zastávkach bratislavskej mestskej hromadnej dopravy vo väčšom množstve objavujú nové označníky zastávok, ktoré sú inštalované v rámci prvej etapy modernizácie označníkov. Nové označníky so sebou priniesli aj novinku - identifikáciu nástupíšť pomocou písmenových označení. Ide o malý biely štvorec s písmenom vo vnútri pod názvom zastávky, prípadne tam, kde je to vhodné (napr. prestupné uzly, kde cestujúci uvidí označenie nástupišťa aj z väčšej vzdialenosti), je označenie zvýraznené aj doplnkovým kruhom s daným písmenom na vrchu označníka. Mnohí sa pýtajú, čo tieto písmená znamenajú, preto sa v tomto článku pokúsime ozrejmiť ich význam.

Zastávka MHD je identifikovaná svojim názvom (napr. Švantnerova) a každá zastávka má jedno, dve alebo aj viac nástupíšť, ktoré sú obsluhované jednotlivými linkami. Spravidla (nie však vždy) je pre každý smer jazdy samostatné nástupište. Až na ojedinelé výnimky (napr. Hlavná stanica, Most SNP) neboli doteraz jednotlivé nástupištia rozlíšené a ak chcel neznalý cestujúci zistiť, z ktorého nástupišťa danej zastávky pôjde jeho spoj, mohol sa orientovať len podľa cestovných poriadkov na nástupišti (ak ešte nebolo vybavené elektronickou informačnou tabuľou), aby zistil, ktorým smerom odtiaľ linky pokračujú. Napríklad v prípade zastávky Račianske mýto, ktoré má 6 autobusových nástupíšť na štyroch uliciach to mohlo znamenať celkom dlhú prechádzku.

Priradenie písmenových označení jednotlivým nástupištiam preto umožňuje jednoznačnú identifikáciu nástupíšť. Podobné označenia nástupíšť sa používajú aj v zahraničí, napríklad v Londýne, Oxforde alebo Luzerne. Písmenové označenie bolo zvolené z dôvodu, aby nedochádzalo k zámene s číselným označením liniek, ktoré obsluhujú dané nástupište.

Písmenová identifikácia nástupišťa v Londýne

Pri prideľovaní písmen nástupištiam bratislavských zastávok sa prihliadalo na ich orientáciu - spravidla smerom do centra, alebo smerom z centra. Pri dvojici nástupíšť je nástupište smerom do centra označené písmenom A, v smere z centra písmenom B. Ak má zastávka viac ako dve nástupištia, pokračuje sa rovnakým systémom ďalšími písmenami abecedy (C - do centra, D - z centra, E - do centra, F - z centra, atď.). V prípadoch, kedy je v jednom smere viac nástupíšť ako v druhom, na danej zastávke nemusia byť použité písmená za sebou (napr. zastávka Havlíčkova má jedno nástupište smer centrum, dve smerom z centra, takže sa použili písmená A, B, D).

Cestujúci si môže konkrétne označenie nástupišťa zistiť v cestovných poriadkoch na našich stránkach, vo vyhľadávači spojení, na virtuálnej zastávkovej tabuli na svojom smartfóne a čoskoro si bude môcť zistiť polohu konkrétneho nástupišťa aj na mape. Príklady sú uvedené na obrázkoch nižšie.

Vyznačenie identifikácie nástupíšť (označníkov) v cestovnom poriadku

V súčasnosti sú v cestovných poriadkoch uvedené označenia nástupíšť len pri tých zastávkach, ktoré už sú vybavené novými označníkmi, alebo nimi budú v najbližšom čase vybavené.

Informácia o nástupišti, z ktorého daný spoj odchádza, na virtuálnej zastávkovej tabuli

Postup na zobrazenie zastávkovej tabule v smartfóne, alebo v počítači nájdete tu.

Využitie označení nástupíšť pri vyhľadávaní spojení v Plánovači cesty

Označenia nástupíšť sa pri vyhľadávaní spojení zobrazujú len v prípadoch, ak sú dané nástupištia už vybavené novými označníkmi, alebo nimi budú vybavené v najbližšom čase.

Nové označenia liniek náhradnej dopravy

Ďalšou zmenou, ktorú nové označníky prinášajú, je nové označenie liniek náhradnej dopravy. Linky náhradnej dopravy za električky boli doteraz na starých označníkoch zastávok označované terčíkmi s označením danej náhradnej linky (napr. X3, X4). Po novom sú zastávky, na ktorých zastavujú autobusy náhradnej dopravy, označené tabuľkou s dvojjazyčným označením náhradnej dopravy doplneným piktogramom prečiarknutej električky (trolejbusu, alebo vlaku - podľa nahrádzaného dopravného prostriedku) a oranžovým piktogramom autobusu. Jednotlivé linky náhradnej dopravy budú naďalej na vozidlách označené písmenom X a číslom linky, ktorú nahrádzajú. Aj pri tomto novom označovaní zastávok náhradnej dopravy sa dopravný podnik inšpiroval v zahraničí, konkrétne v austrálskej Canberre.

Detail označenia zastávky náhradnej dopravy za električky

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: TeBeCe #17:
Crescu to trvalo 8 rokov, kym sa na 50 % zastavok (teda jednej) objavil pristresok, takze este je dost casu. 😃
Reakcia na: Valec #16:
Pre zaciatok by stacilo vyklopit dekel, aby bola aspon strecha 😁
Reakcia na: TeBeCe #15:
Časom možno okolo dorastie aj prístrešok. 😁
Dáko to označenie nefunguje pri zastávke Pod násypom (pri bývalej zastávke Hodonínska písmeno nepíše (je to smer centrum), pri bývalej Lediny zobrazuje B a pri bývalej Pod násypom A /to aj smer do mesta aj z mesta totožné/. Celé spojenie tejto zastávky je mätúce a vidno, že ani pri tomto označovaní sa to nezmenilo 🙂. Hádam opravia.
Reakcia na: hroch #10:
Po novom je korporátnou farbou v tomto meste antracitová 😉
Reakcia na: hroch #9:
Tak oni londynska schema a brnenska sleduju ine ciele. Londynska je v esencii mapou uzla + schemou liniek ktore z neho jazdia. Brnenska je cisto o orientacii v ramci uzla.
Reakcia na: hroch #10:
"Kladiem si otazku, ako zmenu vnimaju ludia s poruchami zraku."
Zatiaľ si ju nevšimli... 🙃
Vsimol som si ale jednu vec s tymi novymi oznacnikmi: oni su sice super pekne a dizajnove a naozaj sa mi pacia, ALE nie su dobre viditelne. Ten blby cerveny ram, ktory drzi tie stare, sa zda byt vizualne jasnejsi ako ten decentny novy styl a aj cisla liniek su v starej verzii vacsie. Kladiem si otazku, ako zmenu vnimaju ludia s poruchami zraku.
Reakcia na: 810zssk #7:
Ten brniansky jasnejsie ukazuje okolie, ale mne osobne pride neprehladnejsi. Ale pointa v konecnom dosledku je, ze sa to da aj lepsie ako to mame aktualne v Bratislave, vsetko ostatne je vecou vkusu a inspiracie.
Reakcia na: 810zssk #7:
Tie schémy DPMB sú podľa mňa prehľadnejšie, ako tie londýnske, pretože je v nich zobrazené najmä bezprostredné okolie zastávky. Na tých londýnskych schémach sú podľa mňa trochu mäťúce tie jednotlivé trasy liniek, ktoré tvoria v podstate väčšinu mapy, zatiaľ čo okolie zastávky je celkom malé a to, kde ktorá linka zastavuje musí človek hľadať v legende na boku.
Reakcia na: hroch #5:
V Londýne je tiež super že sa písmena nástupíšť rozlišujú aj medzi rôznymi zastávkami v okolí, t.j. to isté písmeno sa nikdy nevyskytne viac krát vo veľmi tesnej blízkosti (napr. v BA by si nemohol mať nástupište A na Kapucínskej aj Zochovej). Vďaka tomu z mapy ešte ľahšie zistíš ktoré nástupište je to správne.

Čo sa schém týka, mne sa veľmi páčia tie od DPMB: https://www.dpmb.cz/cs/schemata-dopravnich-uzlu
Cize namiesto x1 bude len oznacenie “nahradna doprava” a teda uvidi sa, co pojde? 🙂

“Napríklad v prípade zastávky Račianske mýto, ktoré má 6 autobusových nástupíšť na štyroch uliciach to mohlo znamenať celkom dlhú prechádzku.”
Preto sa z Mickiewiczovej/Odborarskeho nam. stalo Americke namestie, aby clovek hladal oznacnik abcde namiesto normalne pomenovanej zastavky. 🙂
Reakcia na: andrewsh #2:
Londyn je v tomto naozaj dobrym prikladom pre best practice, podla mna. Tu ukazka: https://s3.studylib.net/store/data/008658114_1-2d336159845194708a4a9d6d7a372c9a.png
Reakcia na: andrewsh #2:
napr. cca. pred rokom na ani jednej z 3 zastávok v okolí Tesca Blagoevova(Bosákova, Ekonomická Univerzita, Bulíkova) nebolo Tesco na mape označené ani popisom... pritom mapy boli na všetkých troch zastávkach. Netvrdím, že musia byť označené všetky minipotraviny typu "Na chvíličku u Jožka Mrkvičku" 🙂 , ale aspoň samostatne stojace reťazcové potraviny by označené byť mali.
Reakcia na: andrewsh #2:
Že sa z nich reálne nič nedozvieš. Vo svete sa používajú mapy, kde je vyznačený kruh/kruhy pešej dostupnosti (5 minút, 10 minút), kde sú zvýrazené významné ciele v okolí, takže nemusíš ministerstvo či sídlo DPB od obyčajnej bytovky rozlišovať iba podľa drobných písmen. Osobne by som uvítal po okrajoch mapy info o základných smeroch mimo výrez, nech mapa dostane nejakú väzbu na okolie ako každá normálna mapa a nie je to len orezaný printscreen bez hlbšej informačnej hodnoty.
Reakcia na: lolo #1:
A čo je na nich nepodarené?
Teraz ešte začať na zastávky umiestňovať normálne mapky okolia s vyznačením všetkých nástupišť, namiesto tých nepodarených výrezov z OpenStreetMap: https://imhd.sk/ba/media/gn/00202655/Nov%C3%BD-vzh%C4%BEad-inform%C3%A1ci%C3%AD-pre-cestuj%C3%BAcich-na-zast%C3%A1vke-Nov%C3%A9-SND.jpg?2102614511