Pražský DP odkúpil bývalú výcvikovú električku K2 #8133

Kĺbová električka K2 z roku 1977 bude voziť bežných cestujúcich až vo svojom novom pôsobisku v Prahe.

Pražský dopravný podnik informoval, že na začiatku júna odkúpil od bratislavského dopravného podniku kĺbovú električku ČKD Tatra K2 #8133. Nový vlastník električky plánuje jej renováciu a následne by mala byť nasadená na električkovú retrolinku v rámci pražskej MHD. Aby mohla byť prevádzkovaná na pražských koľajniciach, dostane podvozky s rozchodom kolies 1435 mm (v Bratislave bola prevádzkovaná na metrovom rozchode). Kto vykoná renováciu vozidla nie je zatiaľ známe, DPP ešte len pripravuje jeho výber. Zaujímavosťou je, že v Prahe nikdy električky typu K2 nepremávali v bežnej premávke s cestujúcimi, iba v rámci skúšobných jázd, keďže výrobný podnik ČKD Tatra sídlil v hlavnom meste bývalého Československa. Naopak, bratislavský dopravný podnik prevádzkoval spolu 89 pôvodných električiek ČKD Tatra K2.

Električka #8133 (pôvodne #394) bola vyrobená v roku 1977 a počas svojho života v Bratislave slúžila výlučne ako výcvikové vozidlo pre výcvik nových vodičov. Charakteristická bola svojim inverzným náterom, ktorý niesla od roku 1983. Vozeň bol postupne drobnými úpravami prispôsobovaný bežným prevádzkovým električkám (napr. prvky na riadiacom paneli, sedadlo vodiča, zvnútra nastaviteľné rameno pravého zrkadla, zberač prúdu, regulačná elektronika bŕzd a podobne). Poslední vodiči na nej absolvovali výcvik v roku 2009. Od svojho vyradenia z prevádzky čakala nevyužitá na ďalší osud v depe dopravného podniku.

Bratislavský dopravný podnik má vo svojej zbierke historických vozidiel od roku 1994 električku K2 #317 z roku 1971, ktorou sa cestujúci môžu odviezť pri rôznych príležitostiach. V roku 2009 bola po vyradení spolu s #8133 zachovaná aj električka K2YU #7086 z roku 1983, ktorá tiež čaká na svoj ďalší osud. Posledné nezmodernizované električky K2 v Bratislave dojazdili začiatkom roku 2010, v súčasnosti sú prevádzkované už len ich zmodernizované verzie K2S a K2G. V minulosti (v roku 1996) sa dve električky K2 pôvodom z Bratislavy dostali aj do Sarajeva, kde následne slúžili ešte dlhé roky.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #19:
Aj pre mňa bola najkrajšia T2.
Predali ju za rovných 1000 eur, investícia do opravy bude ale cca 9 mil. Kč
Reakcia na: volod #22:
A načo by nám boli tri kačice? Stačí sa pozrieť, v akých úbohých podmienkach sú skladované existujúce historické vozidlá.
Cez tých 10 rokov čo je odstavená v oblúku v vozovni v Krasňanoch DP Ba nenašiel peniaze na opravu ........keby sa dala dokopy krátko po odstavení určite by to nebolo tak finančne náročné ako teraz, žeby sme to využili my tu doma a urobili z toho letnú turistickú atrakciu povedzme od júna do polky septembra každý víkend retro linku my to radšej predáme......no za súčasného stavu už je predaj asi jediné riešenie..... bohužiaľ
Reakcia na: Mhr1 #13:
Tá podľa mňa tiež poputuje neviem kam.
Reakcia na: Viko #16:
Asi preto, lebo ju Praha na rozdiel od ostatných užívateľov tak dlhodobo aktívne prezentuje.
Reakcia na: Mhr1 #14:
Ja by som npríklad nesúhlasil. Vkus je individuálny a pre mňa sú najkrajšie vozy ČKD tie dva najodlišnejšie od seba - T2 ako najbližšia pôvodným PCC a KT4 ako kvintesencia hranatosti. Čím neupieram T3 najvyššiu mieru nadčasovosti.
Reakcia na: S499.1023 #3:
V článku sa píše len o retrolinke, z toho vôbec nie je zrejmé, prečo potrebujú na retrolinku zrovna električku K2, keď taká v Prahe nikdy nejazdila, ale Erasmus to už vysvetlil. Predpokladám, že by si vedel napísať to isté čo on, len sa ti nechcelo. 😋
Reakcia na: Viko #16:
No, lebo sa tam vyrábali. Jednoduché ako facka! Jedine žeby nie... 🙂
Reakcia na: Mhr1 #14:
Ach... Prosím o čítanie s porozumením.
Ja nemám vôbec nič proti dizajnu, len nerozumiem ako môže byť pri vtedajšom objeme výroby vzhľadovo rovnakých vozov nejakým unikátnym symbolom Prahy.
Reakcia na: johnnyjanko #1:
Už som to písal inde a naznačil to aj laminátka. V Prahe chcú mať kompletnú zbierku električiek ČKD Tatra.
Reakcia na: Viko #12:
Toto vy mladší zjavne nikdy nepochopíte. Z pomedzi PCC vozov je Kardausova T3 jednoznačne najkrajší dizajn.
Reakcia na: HORVI #6:
Ak by DPB chcel, tak má predsa ešte 7086!
Reakcia na: Erasmus #11:
Isto je to o jednom človeku? Bizarné prezentovanie Kardausovho dizajnu ako akejsi esencie pražskosti vnímam v českom prostredí už dlhšiu dobu...
Reakcia na: Martin Fundárek #8:
Hovorí sa, že DP Prahy kúpil K2, lebo jeho technický riaditeľ pre povrchovú dopravu je fanúšikom električiek s dizajnom od Františka Kardausa. Múzeum MHD patriace pod DPP je najmä múzeom električiek, DP Praha si neponechal napr. žiadnu Karosu B 741 (niekoľko zachovaných ex DPP B 741 majú súkromní zberatelia)
Reakcia na: TomJ #7:
Po dlhšom uvažovaní nad tvojim príspevkom som si uvedomil, že máš pravdu. 🙂
Reakcia na: TomJ #7:
A zároveň toto historické vozidlo stále čaká na opravu, akú dostala nedávno taká 275.
Reakcia na: S499.1023 #3:
Veď práve. Má slúžiť na "historickej" linke v meste, kde takéto vozidlá nikdy v histórii nepremávali. Chápem takéto postupy v prípade, že sa pôvodné vozidlá nezachovali (napr. zubačka v Tisovci), alebo nezachovala sa trať (x vozidiel ČHŽ z iných lesných železníc). Ale toto nechápem.
Reakcia na: HORVI #6:
Myslím si, že pri súčasnej finančnej situácii DPB bolo vhodnejšie tú električku predať, ako čakať na to, či ju niekedy zrekonštruujeme do historickej podoby, hlavne keď jedno historické vozidlo tohto typu už máme.
To DPB nevedel tú električku zrekonštruovať a nasadiť ju na príležitostné linky?