V pondelok ráno budú vodiči bratislavskej MHD štrajkovať (12.4.2021 08:00 – 09:00)

Medzi 8. a 9. hodinou ráno by mala byť premávka MHD výrazne obmedzená, liniek 9 3298 k nemocniciam sa ale štrajk nedotkne.

Na pondelok 12. apríla 2021 vyhlásili zástupcovia odborov dopravných podnikov v Bratislave a Košiciach výstražný štrajk v čase medzi 8. a 9. hodinou ráno. Štrajkom chcú odbory upozorniť na potrebu finančnej pomoci štátu mestským dopravným podnikom, ktoré zaznamenali z dôvodu pandémie Covid-19 veľké úbytky tržieb a bez poskytnutia pomoci hrozí ďalšie obmedzovanie premávky MHD a prepúšťanie zamestnancov.

Hovorkyňa DPB Ľubica Melcerová informovala, že v čase medzi 8:00 a 9:00 bude premávka MHD v Bratislave zastavená s tým, že premávať budú iba vozidlá, ktorých vodiči sa do štrajku nezapoja, keďže účasť na štrajku je dobrovoľná. V uvedenom čase nebudú spoje MHD odchádzať zo svojich konečných zastávok. Vozidlá, ktoré vyjdú na svoje trasy pred 8:00 však prídu do cieľových zastávok aj po 8:00, t. j. nevysadia cestujúcich uprostred trasy.

Po 9:00 bude premávka postupne obnovená z jednotlivých konečných zastávok. Dopravný podnik odporúča, aby si cestujúci v pondelok neplánovali cestovanie MHD v uvedenom čase. Pri cestovaní po meste odporúčame tam, kde je to možné, použiť aj regionálne autobusové a vlakové linky zaradené do IDS BK a ktorých sa štrajk týkať nebude.

Pre zachovanie obslužnosti nemocníc sa štrajk nebude týkať liniek 9 32 a 98, ktoré budú premávať bez obmedzenia. Linka 9 zabezpečuje spojenie k nemocnici Ružinov, linka 32 k nemocniciam na Kramároch a linka 98 k nemocnici na Antolskej v Petržalke.

Do pondelka však ešte môže prísť k zmene priebehu štrajku. "Naďalej prebiehajú rokovania s Vládou SR a predstavitelia podniku ešte budú počas víkendu rokovať so zástupcami zamestnancov o zjemnení podoby výstražného štrajku. O prípadných zmenách budeme informovať," informovala hovorkyňa DPB.

Výpadok tržieb Dopravného podniku Bratislava sa od marca 2020 už kvôli pandémii vyšplhal na 25 miliónov €. "Racionalizačné a úsporné opatrenia, ktoré v DPB prebehli, nestačia na vykrytie výpadku tržiebaj napriek tomu, že sa v DPB v roku 2020 znížili náklady o 9 miliónov eur. Odborové organizácie sa snažia chrániť pracovné miesta, pretože bez pomoci od štátu je pravdepodobné zhoršovanie kvality MHD a tým aj redukovanie pracovných miest vodičov i obslužného personálu. DPB je 29. najväčší zamestnávateľ na Slovensku, pracuje v ňom viac ako 2800 ľudí v nepretržitej prevádzke. Vypravuje 100 pravidelných denných či nočných liniek, stará sa o 900 dopravných prostriedkov a denne prepraví 300 000 obyvateľov a návštevníkov Bratislavy," priblížila Ľubica Melcerová.

Doplnené stanovisko primátora hlavného mesta Matúša Valla k ohlásenému štrajku:

"Odborové organizácie Dopravného podniku Bratislava (DPB) dnes ohlásili štrajk na pondelok 12.4., ktorý na hodinu medzi 8 a 9 hodinou ráno môže de facto vypnúť MHD pre tisíce obyvateľov hlavného mesta. Dôvodom štrajku je, že Vláda SR aj naďalej odmieta poskytnúť bratislavskému DPB finančnú kompenzáciu za výpadky kvôli korone a zamestnanci DPB sa obávajú hromadného prepúšťania. Deje sa tak napriek tomu, že aj podľa schémy schválenej Európskou komisiou by DPB mohol túto pomoc čerpať rovnako, ako ju dnes môžu čerpať súkromní poskytovatelia verejnej dopravy.
 
Od apríla 2020, kedy sa schválila prvá schéma štátnej pomoci, rokujeme s vládou, aby táto finančná pomoc bola dostupná aj pre bratislavský DPB, ktorý za normálnych okolností denne prepraví 300 tisíc obyvateľov a návštevníkov mesta. Výpadky tržieb v dôsledku krízy sú už pre DPB aj pre mesto Bratislava neúnosné, keďže od marca 2020 dodnes dosahujú sumu 25 miliónov eur. Je mi veľmi ľúto, že napriek doterajšej veľmi korektnej komunikácii s premiérom a bývalým ministrom financií Eduardom Hegerom, ani po dnešných rokovaniach vláda nezmenila postoj. Nemôžem prijať argumentáciu ministerstva financií, že Bratislava je bohaté mesto a tento výpadok zvládne sanovať z vlastného rozpočtu. Mohlo by sa to diať len na úkor iných funkcií a služieb mesta, ktoré poskytuje svojim obyvateľom. Považujeme za nespravodlivé a diskriminačné, že súkromné dopravné firmy v 54 mestách po celom Slovensku túto kompenzáciu čerpať môžu a 4 samosprávne dopravné podniky (v Bratislave, Košiciach, Prešove a Žiline) ju čerpať nemôžu. V tejto situácii považujem obavy zamestnancov DPB z hromadného prepúšťania za oprávnené, i keď sme ich opakovane uistili, že hromadné prepúšťanie nateraz nepripravujeme a stratu ešte stále sanujeme z vlastného rozpočtu mesta.
 
DPB aj mesto Bratislava sa snažili výpadky kvôli protiepidemiologickým opatreniam a znižovaniu mobility sanovať vo vlastnej réžii. Racionalizačnými opatreniami, vrátane zníženiu počtu administratívnych pracovníkov o 20 %, redukciou prevádzkového režimu a úsporami cez verejné obstarávanie znížil DPB svoje náklady o 11 miliónov eur od začiatku pandémie. To na pokrytie výpadkov ale nestačí. Rozumiem, že pracovníci združení v odboroch sa boja o svoje pracovné miesta, a preto po skoro roku rokovaní s vládou teraz pristúpili k štrajku, aby vyvinuli na vládu tlak. V konečnom dôsledku však dopady štrajku najviac pocítia tisíce obyvateľov, pre ktorých počas jednej hodiny v rannej špičke nebude dostupná MHD a to ma veľmi mrzí.
 
Urobíme všetko preto, aby dôsledky nekonania vlády obyvatelia nášho mesta pocítili čo najmenej. Odborárov som opakovane informoval, že mesto bude aj naďalej sanovať výpadky príjmov v takej miere, aby sa predišlo hromadnému prepúšťaniu. V konečnom dôsledku to síce bude znamenať upustenie od niektorých iných projektov v meste, ale kvalitná a spoľahlivá verejná doprava je pre nás absolútnou prioritou. S odbormi rokujeme a dúfam, že uistenie, ktoré som im aj dnes dal presvedčí vodičov MHD, aby svojim, i keď oprávneným postojom, nespôsobili komplikácie pre tisícky cestujúcich v pondelok ráno.
 
Zároveň sa v krátkom čase obrátime na Európsku komisiu aby potvrdila, že postup vlády, kedy diskriminuje dopravný podnik mesta oproti iným dopravcom, je v rozpore so schválenými schémami pomoci. Verím, že nakoniec sa dopracujeme k spravodlivému prístupu vlády k hlavnému mestu našej krajiny."