Návrhy: Dopravná štúdia Námestia SNP a Kamenného námestia

Návrh najvhodnejšieho dopravného riešenia námestí v centre mesta vychádzajúci z prezentovaných súťažných návrhov na ich revitalizáciu.

Úvod

Táto dopravná štúdia je reakciou na návrhy revitalizácie Námestia SNP a Kamenného námestia, prezentované Metropolitným inštitútom Bratislavy. Dopravná štúdia čerpá prevažne z návrhu tímu SADAR+VUGA, ktorý počíta so zrušením cestnej dopravy medzi Štúrovou a Špitálskou cez priestor Námestia SNP, resp. Kamenného námestia, prestavbou tratí a zastávok električiek, a vybudovaním nového trolejbusového obratiska okolo napojenia navrhovaných podzemných garáží. Prezentácie skupiny Rehwaldt Landscape Architects a víťazný návrh z dielne Atelier Loidl Landschaftsarchitekten Berlin GmbH sú z dopravného hľadiska menej inovatívne, líšia sa iba v detailoch ako napr. odlišnej polohe vedenia trolejbusu cez Kamenné námestie. Naznačujú novú blokovú trolejbusovú slučku z Dunajskej na Špitálsku a ďalej cez Rajskú späť na Dunajskú, ktorá má nahradiť súčasnú blokovú slučku cez ulice 29. augusta, Cintorínska, Rajská a Dunajská. Prezentácia autorov Rusina Frei, s.r.o. OMGEVING cvba MINT sa po dopravnej stránke najviac približuje súčasnému stavu, ponecháva jazdné pruhy medzi Špitálskou a Štúrovou v súčasnom trasovaní, navrhuje električkové zastávky viedenského typu. Z dopravného hľadiska ide o konzervatívny prístup bez zásadnejších zmien.

Opis návrhu

Štúdia sa zaoberá výlučne dopravnou stránkou a nehodnotí architektonické návrhy jednotlivých prezentácií. Nevyjadruje sa k navrhovaným tvarovým riešeniam, neporovnáva vzhľad, množstvo ani umiestnenie prvkov mestského mobiliáru. Tvar, materiál alebo farba dlažby pešej zóny, množstvo zelene, zachytávanie dažďovej vody a ďalšie návrhy v dotknutom území nie sú hodnotené ani komentované. Taktiež sa hlbšie nezaoberá presnou kapacitou podzemnej garáže, ktorá by mala nahradiť zrušené parkovacie miesta na povrchu. Grafická časť dopravnej štúdie vo formáte PDF obsahuje viaceré vrstvy, ktoré je pre zlepšenie prehľadnosti možné vypnúť. Vrstva s názvom „zapustené obrubníky“ označuje kamenné obrubníky vsadené do povrchu bez výškových rozdielov, ktoré majú iba vizuálne oddeliť priestor s využitím kontrastného odtieňa, prípadne odlišným rozmerom oproti dlažbe okolo nich. Zapustený obrubník umiestnený kolmo cez cestu znamená zmenu povrchu medzi asfaltom a dlažbou, čím určuje aj hranice pešej zóny. Vrstva „šikmé obrubníky“ zobrazuje úseky, kde sa výškovo oddelená fyzická bariéra na jednom konci (hrana obrubníka) mení na vizuálne oddelenie priestoru bez výškového rozdielu, zmenou nivelity chodníka a/alebo cesty. Vrstva „informácie“ obsahuje doplnkové informácie, rozmerové údaje vybraných prvkov a pár ďalších kót. Znázorňuje ako bude možné zväčšiť Námestie Nežnej revolúcie pred Starou tržnicou.

Návrh dopravného riešenia Nám. SNP vo formáte PDF (Erik Žiak)

Električky

Trate sú navrhnuté v súlade s prejazdovým profilom bratislavských električiek, minimálny polomer oblúkov je 25 metrov. V zastávkach je osová vzdialenosť tratí 4 metre, vďaka čomu medzi míňajúcimi sa električkami ostane široká medzera. Tým sa zníži riziko náhleho brzdenia alebo nehody pri vybehnutí chodca spoza súpravy v opačnom smere. Zastávky električiek sú umiestnené v priamej koľaji vždy za križovatkou. Nástupné hrany sú vo výške 25 cm nad temenom koľajnice, napojené štvormetrovými rampami na začiatku a konci zastávky. Rampy majú na meter dĺžky prevýšenie iba 6,25 cm, sú plynulé a pohodlné. Nástupištia majú byť pre peších prístupné po ich celej dĺžke bez pevne definovanej hrany lomu nivelity, čím bezbariérovo splynú s priestorom pre chodcov. Dĺžka zastávok na Špitálskej a Námestí SNP je 65 metrov, aby sa do zastávky zmestili dve 32,5 metrové súpravy.

Medzi Manderlákom a vyústením Laurinskej ulice sa navrhuje kratšia zastávka s dĺžkou nástupnej hrany 52 metrov. Hoci by mohlo byť žiaduce, aby sa do zastávky zmestili naraz dve súpravy dlhé 32,5 metra, priestorové možnosti územia sú obmedzené. Úprava zastávky umožňujúca súčasné staničenie dvoch súprav by sa dala dosiahnuť iba za cenu nežiaducich zásahov pred zastávkou a za ňou, a zmenou polohy koľají.

Vo frekventovanom dopravnom uzle sa dá očakávať, že za stojacu súpravu v zastávke medzi Manderlákom a vyústením Laurinskej bude vchádzať ďalšia súprava od Špitálskej. Mohlo by sa stať, že prvá súprava pre nečakaný problém (nevoľnosť cestujúceho, porucha dverí a pod.) nebude môcť zastávku opustiť v krátkom čase, čo spôsobí, že druhá súprava zastaví za ňou. Napriek tomu, že zastávka nemá dostatočnú dĺžku pre súčasné odbavenie dvoch súprav, vďaka tvaru križovatky a navrhovaným polohám koľají nedôjde k zablokovaniu koľaje ľavej odbočky v smere zo Štúrovej na Nám. SNP. Medzi koncom druhej súpravy stojacej čiastočne v zastávke a koľajou ľavej odbočky ostane dostatočne veľký voľný priestor.

Vo víťaznej prezentácii je navrhnuté odlišné umiestnenie zastávok električiek. Miesto zastávky v polohe opísanej vyššie sú navrhnuté dve zastávky umiestnené pred križovatku. Toto riešenie je z viacerých dôvodov nevhodné. Na prvý pohľad by pri jednolinkovom variante z každej zastávky pred križovatkou odchádzala linka do odlišného smeru a cestujúci by neboli pri čakaní motivovaní prebiehať medzi zastávkami podľa toho, z ktorej pôjde električka na ich smer skôr. Ale v prípade prestupu medzi linkami, ktoré nebudú mať žiadnu inú spoločnú zastávku, by boli cestujúci nútení vykonávať peší presun cez križovatku. Navyše pri odklonoch a výlukách je možné, že by električky jazdili aj medzi Špitálskou a Nám. SNP. V oboch smeroch by potom mali dve zastávky, jednu pred a druhú za odbočením. Pre cestujúcich aj vodičov nemusí byť v prípade mimoriadnej udalosti jednoznačné, na ktorej zastávke má električka zastaviť, čo môže spôsobovať chaos. Zastavenie električiek na oboch zastávkach ich zbytočne spomalí a predĺži jazdnú dobu. Zároveň to spomalí rozptyl električkových kolón, ktoré môžu z prevádzkových dôvodov vzniknúť, napr. po odstránení prekážky na trati. Okrem toho dve zastávky pred križovatkou zaberajú viac priestoru než jedna zastávka za križovatkou.

Návrh skupiny Rusina Frei, s.r.o. OMGEVING cvba MINT počíta so zastávkami viedenského typu v jazdnom pruhu za križovatkou. Zastávka v smere na Štúrovu/Jesenského je umiestnená až po vyústenie Gorkého ulice, priamo cez silne frekventovaný peší ťah od Laurinskej ulice na Kamenné nám./Dunajskú. Električka stojaca v zastávke tento peší ťah zablokuje, po jej odchode ostane nástupná hrana nežiaducou fyzickou bariérou v priestore. Zastávka viedenského typu, tak ako je navrhnutá, nepredstavuje vhodné riešenie.

Tento materiál navrhuje v mieste medzi Manderlákom a vyústením Laurinskej zastávku dlhú 52 metrov, opísanú vyššie. Jej umiestnenie vrátane usporiadania ostatných koľají je kompromisom technických, prevádzkových, urbanistických a bezpečnostných požiadaviek. Zabezpečí pohodlný, bezpečný a plynulý pohyb električiek, cyklistov, cestujúcich a chodcov pohybujúcich sa po prirodzených peších ťahoch v danom území.

Trolejbusy

Dopravná štúdia vychádza z prezentácie tímu SADAR+VUGA, ktorá navrhuje umiestniť trolejbusové obratisko do prieluky medzi domami na Dunajskej č. 1 a Dunajskej č. 3 a 3b. Táto medzera vznikla asanovaním pôvodnej zástavby a návrh autorov SADAR+VUGA v nej navrhuje aj napojenie podzemných garáží, ktoré možno označiť za najlepšie zo všetkých návrhov. V minulosti sa tu nachádzala konečná expresnej autobusovej linky 104 jazdiacej medzi Dúbravkou a centrom mesta, kde mala blokovú slučku v trase Špitálska – Rajská – Dunajská. Obratisko nahradí súčasnú blokovú slučku cez ulice 29. augusta, Cintorínska, Rajská a Dunajská. Nové zastávky pri obratisku na Dunajskej, po ktorej pôjdu trolejbusy obojsmerne, zlepšia dopravnú obslužnosť centra mesta. Pešia vzdialenosť od vyústenia Laurinskej ulice k súčasnej konečnej na Rajskej je približne 400 metrov. Po nové obratisko to bude približne 140 metrov, čo predstavuje výrazné skrátenie, navyše pre dopravný podnik nebude nutné navýšenie výkonov, práve naopak, ušetrí. Obojsmerné vedenie trolejbusov od Mlynských nív po Dunajskej ich trasu narovná a skráti asi o 70 metrov. Zaniknú tri ostré ľavé odbočenia (29. augusta – Cintorínska, Cintorínska – Rajská a Rajská – Dunajská), ktoré spomaľujú dopravu. Umiestnenie obratiska okolo napojenia podzemnej garáže predstavuje efektívne využite priestoru, ktorý je v súčasnosti prázdnou asfaltovou plochou, slúžiacou výlučne na peší tranzit.

Okrem zlepšenia dopravnej obslužnosti centra mesta trolejbusmi sa efektívne zamaskujú rampy podzemných garáží, ktoré vo svojej podstate budú vždy tvoriť fyzickú bariéru v priestore. Cestujúci, ktorí budú na Dunajskej čakať na trolejbus, budú mať priamo pred sebou veľké hodiny umeleckého diela zvonkohry na fasáde OD Prior, čo je praktické a symbolické, keď už trávia čas čakaním na svoj spoj. Môžu si ho krátiť sledovaním pohybu ručičiek umeleckého diela. Dĺžka navrhnutých zastávok je 24 metrov. Alternatívne riešenie v podobe blokovej slučky v trase Dunajská – Špitálska – Rajská je navrhnuté vo zvyšných prezentáciách, vrátane víťaznej. Hoci sa líšia v detailoch vedenia slučky, je takéto riešenie nevhodné. Oproti obratisku bude trasa dlhšia o 540 metrov, resp. 1,5 minúty jazdnej doby, budú na nej ostré ľavé aj pravé zákruty a množstvo priechodov pre peších, ktoré dopravu spomaľujú. V súčasnosti prejde konečnou Rajská asi 200 spojov denne. Nová bloková slučka by znamenala navýšenie ročných výkonov o približne 40 tisíc vozokilometrov a predĺžene jazdnej doby pre cestujúcich. Tieto nevýhody pritom neprinesú žiadne zlepšenie dopravnej obslužnosti územia. Bariéra v podobe napojenia podzemných garáží ostane, navyše sa nezbavíme nutnosti mať na Špitálskej jazdný pruh aj v smere k Rajskej, na úkor pešej zóny.

Pre zachovanie dopravnej obslužnosti aj v širšom území, bez ohľadu na to, či bude na Dunajskej nové obratisko alebo bloková slučka cez Špitálsku a Rajskú, je navrhnutá nová obojstranná zastávka trolejbusu umiestnená buď medzi križovatkami Dunajskej ulice s Rajskou a Klemensovou ulicou, alebo pred domom na Dunajskej č. 40. K zastávke musí byť priamy prístup aj z Cintorínskej a Cukrovej ulice, čo sa dosiahne spriechodnením Satinského ulice pre peších. Nová zastávka by mala byť vybudovaná bez možnosti obiehania stojaceho trolejbusu, čím bude pôsobiť ako dopravu upokojujúci prvok. Ďalej sa na Dunajskej ulici navrhuje jednosmerná zastávka Ulica 29. augusta v smere do centra mesta, umiestnená pred domom na Dunajskej 33, ktorá bude párovou zastávkou k súčasnej zastávke v opačnom smere, nachádzajúcej sa na ulici Mlynské nivy, za križovatkou ulíc Dunajská a 29. augusta.

Pešia doprava

Zrušia sa zaniknuté a dlhodobo nevyužívané jazdné pruhy a zvyšné vyšrafované asfaltové plochy. Ďalej sa odstránia zbytočné trojkoľajné úseky pred križovatkou, ktoré sú pamiatkou na časy, kedy bola križovatka svetelne riadená. Spomenuté opatrenia umožnia presunúť električkovú trať na námestí SNP bližšie k Družstevným domom architekta Emila Belluša, vybudovaným v 30. rokoch 20. storočia, čím sa výrazne zväčší priestor Námestia Nežnej revolúcie pred Starou tržnicou. Súčasný frekventovaný priechod pre chodcov medzi Laurinskou a Dunajskou bude súčasťou rozšírenej pešej zóny.

V električkovej križovatke medzi Nám. SNP a Kamenným nám. sú navrhnuté štyri odlišnou dlažbou vyznačené „ostrovčeky“, na ktorých môžu chodci zastaviť bez obáv, že ich ohrozí električka idúca poza ich chrbát, kým oni budú púšťať električku, ktorú budú priamo vidieť. Aj pre vodičov električiek to bude prínosné, bez nutnosti čokoľvek odhadovať jasne uvidia, či ľudia, ktorí zastavia v križovatke, budú potenciálne ohrození ich alebo inou električkou. Plocha „ostrovčekov“ je vymedzená na základe najväčšieho vnútorného aj vonkajšieho vybočenia bratislavských električkových vozňov. Hrana ostrovčekov je nakreslená tak, aby medzi ostrovčekom a električkou ostalo vždy minimálne pol metra voľného priestoru.

Cyklistická doprava

Cyklotrasy sú navrhnuté so šírkou jazdného pruhu 1,5 metra jednosmerne. Uprostred križovatky, v „triangli“, sú v dopravnej štúdii navrhnuté vyššie spomenuté „ostrovčeky“, pričom cez jeden z nich vedie cyklotrasa. Minimálna dĺžka cyklotrasy na „ostrovčeku“ je 1,8 metra. Cyklistická doprava je na Nám. SNP vedená na južnej strane obojsmerne až po vyústenie Uršulínskej ulice, čo je z hľadiska pešej dopravy výhodnejšie.

Cestná doprava a širšie územie

Súčasné cestné spojenie medzi Špitálskou a Štúrovou je odklonené do trasy Špitálska – Rajská – Dunajská – Štúrova, ktorá je čiastočne súčasťou pešej zóny. Dunajská ulica je v celej dĺžke obojsmerná, s napojením na navrhované podzemné garáže pod Kamenným námestím. Špitálska ulica ostáva od Rajskej, resp. Hollého jednosmerná v smere do centra. Končí pravou odbočkou do Kolárskej ulice.

Záver

Cieľom tejto štúdie bolo preskúmať rôzne dopravné návrhy s vyššou mierou detailov, než akú ponúkajú prezentácie architektonickej súťaže, zverejnené Metropolitným inštitútom Bratislava. Po preverení viacerých možností štúdia navrhuje konkrétne vedenie električkových tratí, umiestnenie zastávok a nového trolejbusového obratiska. Zároveň uvádza ich základné stavebné parametre a vysvetľuje dôvody, prečo boli vyhodnotené ako najvhodnejšie.

Táto dopravná štúdia je súkromnou iniciatívou autora, ktorý týmto vyjadruje poďakovanie kolektívu odborníkov, ktorí poskytli cenné pripomienky, zapracované v štúdii.

Vypracoval: Erik Žiak

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: upravovač fotiek #84:
Aby mali kde sedieť kamoši cez deň, aby na nich nepršalo.
Reakcia na: upravovač fotiek #82:
A myslíš, že im to prekáža? Ľudia ich aj tak zvolia na ďalšie štyri roky. Na instagram dajú pekné fotky predláždeného námestia s vyvýšenými kvetinovými záhonmi a ľudia si budú hovoriť, koľko sa toho v meste robí 🙃
Reakcia na: Viko #83:
Potom sa pýtam, načo máme nejaký MIB, ktorý urobí architektonickú súťaž, vyberie víťazný návrh a následne sa realizuje nejaký dočasný paškvil. Presne preto Bratislava vyzerá ako vyzerá. Dočasné riešenia. Ukážkový príklad malomeštiactva. Bratislava nie je Praha. Nie je Viedeň. Nie je Budapešť. Ani nikdy nebude, lebo sa tu robia kompromisy a dočasné riešenia.
Reakcia na: upravovač fotiek #82:
Žiadna novinka, viď víťazný projekt vs. realita na Komenského námestí...
Reakcia na: Solider #81:
V tom prípade ide proti tomu, čo cez MIB bolo verejne prezentované ako víťazný návrh. Sprosto povedané mesto si sere do huby.
Reakcia na: upravovač fotiek #80:
Zatiaľ to nevyzerá na to, že by magistrát chcel postaviť novú spoločnú zastávku pre linky 1, 3 a 4.
https://spravy.pravda.sk/regiony/clanok/771123-bratislava-po-rokoch-rozbieha-velku-rekonstrukciu-trojice-namesti/

"Posledná fáza sa má týkať Námestia Nežnej revolúcie a úseku Námestia SNP od Treskoňovej po Špitálsku ulicu vrátane zastávok električky. Náklady by mali dosiahnuť viac ako šesť miliónov eur, z toho 75 percent je z eurofondov."

Takže z eurofondov vybudujú novú zastávku aj pre linku 1 v smere z Obchodnej v súčasnej polohe? Aká je udržateľnosť fondov? Koľko rokov? Minimálne toľko, koľko tam ostane nevhodné dopravné riešenie zastávok.
Reakcia na: Viko #78:
Stále je to len článok. Je to to isté, ako keď si upravovač nakreslil 2 koľaje medzi Nám. Ľ. Štúra a Šafkom a bral to za hotové, koľaje sa zmestia. Len už sa mu tam nezmestila buď cesty, alebo cyklotrasy a začal vymýšľat rôzne šialenosti atď.
Reakcia na: bobitwo #77:
Článok, pod ktorým diskutuješ, sa ti nezdá ako dostatočný argument?
Reakcia na: upravovač fotiek #76:
Prepáč, ale ak sa ti niečo nepáči a chceš argumentovať, že to má byť inak, musíš mať podklad, že to inak sa dá spraviť. Teda potrebuješ tam zakrestliť a osadiť správne električkovú trať, zastávky, kade pôjdu cyklotrasy, chodníky, či cesty. Musia tam byť správne rozmery. Že je vôbec možné to tak realizovať. Bez toho je to výkrik, ja to chcem inak, lebo hento sa mi nepáči.
Reakcia na: andy27 #75:
Chcel si niečo úderné, krátke, zrozumiteľné. Tam určite nemusíš písať o polomeroch.
Reakcia na: upravovač fotiek #74:
Nie som odborník na dopravné riešenia. Ale z toho, čo tu čítam, tak ich tu zopár je. Odbornú časť by mal skoncipovať niekto, kto rozumie električkovej doprave, minimálne by mu mali byť jasné polomery otáčania, dĺžky nástupišť a samozrejme prevádzkové predpisy. Ak má byť na Kamennom námestí centrálny prestupný bod nosného dopravného systému, tak by sa organizácia a riešenie celého námestia mala podriadiť jednoduchosti prestupovania v takej miere, ako je to fyzikálne/priestorovo možné kvôli existujúcej zástavbe a iným dopravným potrebám - chodci, cyklisti, IAD. Estetické hľadisko je síce dôležité, ale na prvom mieste musí byť funkčnosť.
Reakcia na: andy27 #73:
Prosím, môžeš napísať a použiť materiály z tohto článku alebo diskusného príspevku #51. Je to všetko zverejnené.
Reakcia na: upravovač fotiek #72:
Tak sa snáď niekto nájde, dôležité je, aby to bolo odborné, zrozumiteľné aj pre verejnosť, úderné a krátke, lebo dlhé texty nikto nebude čítať.
Reakcia na: andy27 #71:
Ja jednoduchými slovami písať neviem. Neviem ani zložitými.
Reakcia na: upravovač fotiek #67:
Spíšte petíciu. Dajte si záležať, aby tam bolo jednoduchými slovami vysvetlené, v čom je problém hentoho paškvilu, čo navrhujú tak, aby to pochopilo aj malé decko. Až to budete mať, tak to zverejnite na peticie.com a dajte sem linku. Určite sa nazbiera dosť podpisov, aby sa tým PR oddelenie Magistrátu muselo zaoberať a aby to Magistrát musel dať prerobiť.
Reakcia na: gejza #69:
Neviem či to vymýšľa on, alebo jeho instragramoví, fasbukoví a tiktokoví poradcovia, ktorými sa obklopil. A je to aj tak jedno. Ľudia mu to vo voľbách hodia nie preto, že by boli spokojní s jeho prácou, ale preto, lebo nebude koho iného voliť.
Reakcia na: upravovač fotiek #67:
blížia sa komunálne voľby, tak PRimátor namiesto riešenia reálnych problémov vymýšľa hlúposti, s ktorými sa môže prezentovať počas kampane
Reakcia na: upravovač fotiek #67:
To je ten problém malomeštianstva na celom Slovensku. Bratislava je jediné mesto čo ako tak spĺňa parameter mesta v Európskom merítku. Slovensko ešte pred 50 rokmi boli prakticky len dedinky. Tu to je veľmi pekne vysvetlené https://youtu.be/OfqPcLmhFCM?si=6wmNMax9s5-1KVUT
https://www.yimba.sk/rekonstrukcia-namestia-snp/vlajkovy-projekt-konecne-prichadza-po-desatroci-priprav-a-uvah-sa-zacne-rekonstrukcia-namestia-snp

z článku vyberám:

„Nateraz sa zachováva električková trať v pôvodnej trase, čo v 1. etape znamená zmenu oproti pôvodnému návrhu v konfigurácii zastávok električky.“

V konečnom dôsledku ale má celé námestie vyzerať tak ako v pôvodnom projekte. „Etapizácia bola koncipovaná tak, aby v budúcnosti umožnila plynulé dokončenie projektu v súlade s pôvodnou architektonickou víziou ateliéru LOIDL, bez potreby rozsiahlych alebo nevratných zásahov do už realizovaných častí verejného priestoru,“ uzatvára Peter Bubla. Či to znamená aj realizáciu veľkej prestupnej zastávky električiek pod domom Manderla v zmysle originálnej vízie, ale neprezradil. Práve táto mala byť totiž obeťou racionalizácie.

----

Nebude žiadna prestupná zastávka pod Manderlákom. Mám pocit, že všetci považujú za hlavné vzhľad, nie funkčnosť. S tým, že architektonická stránka je dôležitá, sú hlasím. Určite je kvalita použitých materiálov a vizuálna jednotnosť celého priestoru dôležitým prvkom hodnotného mestského prostredia. Na rozdiel od súčasného mixu asfaltu a rôznych typov a dlažieb, od betónových kociek na Nám. nežnej revolúcie, cez betónové tvárnice vzor "kosť" v koľajisku, kamennú dlažbu pri vyústení Laurinskej ulice až po dlažobné kocky z prírodného kameňa pri vyústení Dunajskej ulice.

Za rovnako dôležité považujem aj funkčnú stránku z dopravného hľadiska. Aby boli zastávky umiestnené logicky a okrem dopavnej oblsužnosti územia zabezpečili aj prestupy. Aby boli vždy oba konce zastávok prístupné a ľudia neboli motivovaní prechádzať cez koľajnice mimo priechodov, resp. mimo miest na prechádzanie. Obávam sa však, že niektoré osoby na meste nepovažujú funkčnú stránku uzlu Centrum za rovnako dôležitú, ako stránku vzhľadovú. Obávam sa, že sa tam vybuduje nejaké dočasné, kompromisné riešenie, ktoré tam ďalšie desaťročia ostane. Bratislava tak premárni šancu mať niečo naozaj kvalitné a pekné. Budeme mať niečo pekné, ale dovolím si na tomto mieste vysloviť pochybnosti o kvalite kompromisného návrhu po stránke dopravnej.

Takto si kaziť náladu na večer. Normálne na mňa dolieha úzkosť. Všetko je márne. Bratislava ostane Bratislavou. Malým provinčným mestom s malomestkým uvažovaním. Stačí, že to bude pekné na oko. Funkčnosť a praktickosť obetujeme.