Jarné zmeny v MHD (od 27.3.2021)

Linku 44 medzi Kramármi a Kolibou nahradí nová linka 145 a zmeny nastanú aj na ďalších autobusových linkách.

Od 27. marca 2021 príde k viacerým zmenám v sieti bratislavskej MHD. Zavedená bude nová linka 145, upravená bude trasa linky 51 a na viacerých linkách príde k zmenám v zastávkach, prípadne k úprave času prevádzky.

  • Minibusovú linku 44 spájajúcu Kramáre a Kolibu nahradí nová linka 145.
  • Linka 145 bude premávať po trase Koliba - Na Revíne - Bárdošova - Stromová - Jaskový rad.
    • Oproti linke 44 nebude obsluhovať ulice Ladislava Dérera a Guothova z dôvodu ich zlej prejazdnosti a častého zablokovania. Cestovanie medzi Kolibou a Kramármi tak bude rýchlejšie a pravidelnejšie. Oproti súčasnosti bude linka premávať na Jaskový rad v pravidelnom 30-minútovom intervale takmer po celý deň.
    • Doterajšie zastávky Višňová, L. Dérera a Guothova nahradí nová zastávka Guothova situovaná priamo na Bárdošovej ulici pri vyústení Guothovej ulice.
    • Doterajšie zachádzky linky 44 cez ulicu Klenová k Národnému onkologickému ústavu budú zrušené, zachované však zostanú ranné a poobedné školské spoje premávajúce z Koliby k Národnému onkologickému ústavu v upravenej trase cez Stromovú a Vlársku ulicu. Zastávky Rozvodná a Klenová na Klenovej ulici nebudú obsluhované.
    • Na linku 145 budú nasadené väčšie a modernejšie midibusy Rošero First FCLEI, ktoré sú vybavené aj moderným informačným systémom zobrazujúcim možné prestupy na ďalšie linky v reálnom čase. Cestujúci tak budú mať vo vozidle informáciu, či stihnú prestup na zastávkach Bárdošova, prípadne Koliba.
    • Cestovný poriadok linky 145 bude prispôsobený tak, aby bolo možné prestupovať na Kolibe na linky 144 a 203, a aby viac zodpovedal potrebám rodičov a detí pri ceste do škôl a škôlok.
  • Linka 29 nebude zastavovať na doterajšej zastávke Malá scéna na Dostojevského rade, ale zastaví až na doterajšom výstupišti na Krupkovej ulici, ktoré je vzdialené len pár metrov od zastávky Malá scéna.
    • Zároveň príde k premenovaniu konečnej zastávky linky 29 z doterajšieho názvu Nové SND na Malá scéna (výstupište na Krupkovej, nástupište na Pribinovej smerom k Šafárikovmu námestiu).
  • Linka 51 bude na základe požiadavky MČ Nové Mesto premávať v sedle pracovných dní po predĺženej trase cez Riazanskú, Kukučínovu a Tehelnú na Trnavské mýto.
    • Súčasne bude v tomto čase interval na linke predĺžený z 15 na 30 minút.
    • Cestujúcich upozorňujeme, že tieto predĺžené spoje budú pri jazde z Trnavského mýta smerom k Nobelovej ulici obsluhovať zastávku MiÚ Nové Mesto na Riazanskej ulici (ako linka 50) a nie pred nákupným centrom ako ostané spoje tejto linky.
  • Linka 151 bude na základe požiadavky obyvateľov bývajúcich pri konečnej Lopenícka premávať v skrátenom čase denne len medzi 6. a 20. hodinou.
  • Na linkách 36 37 a N37 bude zriadená nová zastávka Kulháň, ktorá sa bude nachádzať medzi zastávkami Podkerepušky a Dievčí hrádok. Zastávka bude slúžiť pre obsluhu rozvíjajúcej sa lokality.
  • Na linkách 91 a N91 bude zriadená nová zastávka Konopiská pred vjazdom do Čunova medzi doterajšími zastávkami Čunovské jazerá a MiÚ Čunovo. Zastávka bude slúžiť pre obsluhu rozvíjajúcej sa lokality.
    • Na linke N91 bude zároveň zavedený nový ranný spoj z Čunova na Jasovskú s odchodom o 4:22, ktorý nahradí doterajší ranný spoj linky 91 o 4:30. Na zastávke Jasovská bude možné prestúpiť z linky N91 na spoj linky 91 pod Most SNP a spoj linky 98 na Kukučínovu.
    • Prvý ranný spoj linky 91 z Čunova pôjde o 4:45.
    • Dojazdové a výjazdové spoje liniek 91 a 191 budú po novom cestujúcich prepravovať aj medzi zastávkami Jasovská a Depo Petržalka (doteraz končili/začínali premávku na zastávke Jasovská).
  • Drobné úpravy v cestovných poriadkoch nastanú aj pri linkách 20 65 83 a 87.
    • Na linku 20 bude nasadený kapacitnejší autobus na najvyťaženejšie spoje počas striedania pracovných zmien v automobilke.
    • Na linke 65 sa zlepšuje ranný interval z Čiližskej do Rače z 30 na 15 minút.
    • Na linke 83 sa ruší prvý ranný spoj z Petržalky do Dúbravky pre jeho nevyužívanosť.

Pripravované zavedenie novej linky 154 z Peknej cesty k Horárni Krasňany a predĺženie linky 66 do oblasti Grófskej nivy sa pre zlú finančnú situáciu DPB nateraz realizovať nebude.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: TomJ #169:
Ani L7 nie je prelepena..
94 detto
Reakcia na: TomJ #169:
Zdá sa mi, že na zastávkach s vitrínou bol CP 191 otočený naopak, aby ho nebolo vidieť, takisto tam bol (neviem, či ho teraz nevystriedal oznam o výluke v Jarovciach) aj oznam.
Reakcia na: Urbanway 2423 #167:
Je aspoň v CP linky 191 na zastávkach info, že nepremáva? Lebo terčíky na označníkoch prelepené nie sú.
Reakcia na: Urbanway 2423 #167:
Nie je na skodu, len to moze trochu miast. 🙂
Reakcia na: kecho #166:
Je, ale to že sa tu informácia o dojazdoch na 191 objavila, nie je podľa mňa na škodu. 🙂
Nie je 191 stale zrusena?

"Dojazdové a výjazdové spoje liniek 91 a 191 budú po novom cestujúcich prepravovať aj medzi zastávkami Jasovská a Depo Petržalka (doteraz končili/začínali premávku na zastávke Jasovská)."
Reakcia na: Viko #134:
Pokiaľ ide o úbytok cestujúcich, nemyslím si, že sa týka iba špičiek. Tí, ktorí z MHD zdrhli kvôli obavám o zdravie, budú cestovať autami aj v rámci mimopracovných aktivít. A u tých, ktorí prišli o prácu, je pravdepodobné, že zredukujú voľnočasové aktivity, lebo na ne nebudú mať peniaze, čiže aj u tejto skupiny sa dá očakávať istý úbytok aj mimo špičky.

Pokiaľ ide o parkovaciu politiku, som za súčasné spustenie PP a zlepšenie ponuky MHD - s tým, že ponuka zlepšenia bude oznámená dostatočne dlho vopred, aby si ľudia mohli rozmyslieť, ako budú cestovať. Alebo zlepšiť MHD cca mesiac vopred, aby si to mohli v praxi odskúšať.
Som za "vozenie vzduchu" v záujme presviedčania cestujúcich, aby prešli do VHD, ale vtedy, keď sú na to peniaze. V čase, keď peniaze zúfalo chýbajú, som za defenzívnu stratégiu, t.j. sústrediť sa na to, aby sme nevyhnali z VHD tých, ktorí v nej ešte zostali.
Reakcia na: Urbanway 2423 #163:
Fajn, môžeme sa na to pozerať aj takto. Lenže potom sa celá tá debata, ktoré štvrte uprednostniť v poskytovaní základných služieb, stáva smiešna.

Čo príde ďalšie? Na Popolnej zlikvidujeme verejné osvetlenie, lebo obyvatelia si predsa môžu kúpiť drahé autá s výkonnými svetlometmi a za tie prachy sa dajú vymeniť hnilé stĺpy v Petržalke? Na Segnáre vôbec nebude chodiť mestská polícia, lebo pri Pentagone sa dejú výraznejšie porušenia? Zo Starej Klenovej nebudeme odvážať smeti, lebo na Obchodnej by sa smetiarske auto zaplnilo viac?

Ak mesto nemá na to, aby poskytovalo základné služby, nie je jeho úlohou ticho skloniť hlavou a snažiť sa to "nejako vyskladať", taký prístup je iba odďaľovaním a nabaľovaním problému. Totiž, žiadne bonusové príjmy mu z neba nespadnú. Buď si ich musí zarobiť, alebo nájsť vo vnútorných rezervách, alebo mu zostáva veľa, hlučne a vytrvalo naliehať na vládu, že samospráva nedokáže plniť svoje kompetencie a potrebuje iné prerozdelenie.
Reakcia na: 810zssk #161:
Áno, neznamená, ale v takom prípade by som uprednostnil štvrte (minimálne teraz, keď nie sú peniaze), kde by bol dopyt po MHD vyšší.
Reakcia na: 810zssk #161:
ja byvam v takej podobnej doline, u nas je akurat vyhoda ze je kde (zatial) parkovat pri elektrickovej trati, takze viacero obyvatelov to tak (aspon pocas nenahubkovych casov) robilo, ze sa zviezli k nkd a tam prestupili na elektricku
a ako priklad mozem uviest suseda, ktory ma doma 3 pubertiakov ktori este nemaju ale 18 ( a teda nemaju papiere na auto) a ze ich musi casto vselikam vozit (kedze na akukolvek zastavku MHD je daleko), a ten napriklad rozmysla ze aj ked nemaju este papiere, ze minimalne na to aby sa odviezli dole k zastavke im nejake auto zozenie (pokial nespravia nejaku blbost, tak pravdepodobnost ze ich len tak stretnu policajti a budu kontrolovat je takmer nulova)... no a ked aj takychto hned ucis ze treba ist autom, tak ich uz tazko neskor z toho auta vytiahnes.....
Reakcia na: Urbanway 2423 #157:
Aj keby prevyšovala tá prvá skupina, to neznamená že máme ignorovať tú druhú.

Apropo, keď sa ohánate tým že tam bývajú bohatí ľudia, tak pripomínam že tí aj platia podstatne viac na daniach, takže rozhodne to nie je skupina ktorá by si zaslúžila menej kvalitné služby.
Reakcia na: 810zssk #155:
Ja napríklad v práci benefit parkovania po celom meste mám a využívam ho v obmedzenej miere len preto, že som šotouš. Ale netvrdím, že je to reprezentatívne.
Reakcia na: Vladimír #141:
Celkový problém tejto diskusie je, že Zlošukove návrhy sú úplne správne (nakoniec, presne takto vyzeral pred nejakými 20 rokmi, keď som ešte uvažoval, že sa budem venovať osobnej doprave a sledoval som to, belgický zákon o verejnej doprave) v teoretickej rovine - otázka je len, kde na to vziať. Najmä v súčasnosti a v ťažkých časoch, ktoré nastanú po korone.
Ku Tvojej poslednej vete - parkovacia politika rozhodne má potenciál ovplyvňovať správanie obyvateľstva vo vzťahu k MHD. Konkrétne v Prahe s rozširovaním modrých a zmiešaných zón, (ktoré ja podporujem ale všeobecne sú nenávidené, pričom v diskusiách sa ukazuje, že všetci neustále vozia so sebou obrovské a neskladné náradie a pohybujú sa výhradne v tangenciálnych reláciách periféria - periféria) som sa začal ja pohybovať autom viac (pretože bez problémov zaparkujem, hoci si za to musím zaplatiť), zatiaľ čo hromada mne známych užívateľov vozidiel Range Rover, BMW X6, Audi Q7 a podobných sa začala objavovať v MHD "nebudem platiť za prirodzené ľudské právo parkovať kdekoľvek z princípu".
Reakcia na: Dispecer #156:
O tom zde už dobré čtyři dni hovoříme, Mlho!
Reakcia na: Dispecer #156:
Veď to je v podstate AST len bez CP a s vymedzenou zbernou oblasťou (niečo podobné mali donedávna aj vo Viedni).

#155
Je aj nie, niekto nepresadne do MHD, ani keby bola akokoľvek dobrá, iný áno, ak sa mu to viac oplatí, otázkou je len to, ktorá skupina na Ahoji prevyšuje...
Chalani, prečo sa viažete iba na (v MHD) konvenčné druhy dopravy?

Keď už tu Vlado spomenul to Švajčiarsko a spomínate ten horný Ahoj, spomenul som si na túto fotku:
https://imhd.sk/transport/galeria-media/1821/Lausanne/117447/S%C3%BAprava-trolejbusu-NAW-Lauber-BBC-S%C3%A9cheron-s-vle%C4%8Dn%C3%BDm-vozidlom-Hess-Lanz-Marti-na-kone%C4%8Dnej-linky-7-odkia%C4%BE-je-mo%C5%BEn%C3%A9-sa-%C4%8Falej-prepravi%C5%A5-tax%C3%ADkom-vpravo-jazdiacim-v-r%C3%A1mci-MHD

Stačí jeden taxikár a jeden telefón a máte spojnicu medzi zdrojom/cieľom cesty v kdekoľvek v lokalite a najbližším prestupným uzlom a nemusíte riešiť žiaden CP a teda ani intervaly.
Reakcia na: Urbanway 2423 #154:
V práci majú benefit parkovania po celom meste?

Základom na to aby niekto prestúpil do MHD je že tá MHD existuje. Naozaj to nie je statusová záležitosť, možno by si sa divil kto všetko jazdí MHDčkou.
Reakcia na: 810zssk #153:
Ike má podľa mňa pravdu, že obyvateľov Ahoja by nejaký minibus v 15/30-minútovom intervale veľmi neohúril a parkovacia politika na tom podľa mňa tiež veľa nezmení, pretože si myslím, že obyvatelia Ahoja si za parkovanie kľudne aj zaplatia, resp. ho majú ako benefit v práci.
Reakcia na: Ike #152:
Opakovane píšeš o dopyte ale štandard obsluhy nesúvisí s dopytom. Štandard je to čo jazdí bez ohľadu na dopyt, jednak ako verejná služba a jednak ako ponuka ktorá má ten dopyt generovať. Preto mi zo štandardu nikdy nevýjde 12 metrový autobus, lebo štandard nestanovuje kapacitu ale kvalitatívne parametre služby ako je napr. najvyšší prístupný interval.

Ako hovorím, rešpektujem ak na to nemáme peniaze ale potom rešpektujme že ľudia musia jazdiť autami. Stále mi nebolo vysvetlené ako by sa mal obyvateľ Ahoja správať po zavedení parkovacej politiky keď pre neho žiadna normálna MHD neexistuje.
Reakcia na: 810zssk #149:
V princípe sa zhodneme na všetkých bodoch, len doplním, že ani na jeden bod neexistuje "správna odpoveď". Vždy je to kombinácia objektívnych a subjektívnych okolností, ktoré sa navyše menia v čase (v dnešnom viac, ako inokedy).

Buffer okolo budov je riešenie, ale stále sa len približuješ k ideálu. Mám dosť skúseností s kartografickým softvérom a podobnými analýzami a vedel by som Ti vytvoriť analýzu, podľa ktorej by si potreboval na Ahoji 12 m autobus a rovnako analýzu, podľa ktorej je na Ahoji zanedbateľný dopyt. Jediné riešenie je nastaviť celomestsky najväčší prípustný interval, nasadiť ho a potom iteráciami a hodnotením obsadnosti vozidiel nastaviť interval tak, aby boli splnené štandardy obsadenosti (t.j. napr. neprekročiť kapacitu vozidla pri hustote obsadenosti 2,5 osoby/štvorec). Tie sú v tomto imho presnejšie ako štandard obsluhy.

Ak niekde linku technicky nie je možné viesť, ale dopyt existuje, potom by logicky štandard obsluhy podľa hustoty zaľudnenia musel byť prísnejší, pretože by si musel nasadiť menšie a obratnejšie vozidlá (teda museli by chodiť častejšie, aby sa dopyt rozložil tak, aby nebol prekročený štandard obsadnosti). Ale tu je otázne, či by Ti tento štandard adekvátne reagoval na nárazový dopyt napr. v čase začiatku vyučovania.

Brať do úvahy listy je lepšie zo zlých riešení. Ale občas, najmä ak technicky nie je možné spoľahlivo overiť dopyt a ak tento dopyt je naozaj tak minimálny, že doteraz neexistovala požiadavka zo strany obyvateľov, je to dobré vodítko. Ako spomínal Vladimír, neexistuje len mesto s vynikajúcou MHD a jej podporou a výlučne automobilové mesto a niekedy je potrebné hľadať sa medzi.

Zoberme si príklad ten horný Ahoj. Čo o ňom vieme? Je to oblasť, kde sú novostavby, je to oblasť, kde je nadpriemerná cena za meter štvorcový stavebného pozemku, je to oblasť, kam sa sťahujú najsolventnejší obyvatelia, v ktorých rozpočte osobný automobil nepredstavuje žiadnu relevantnú položku. Je to zároveň oblasť, kde MHD nikdy nejazdila. Toto všetko vytvára vysoký predpoklad, že v tejto oblasti žije minimum ľudí, ktorí by boli odkázaní na MHD. Ak však ani obyvatelia a ani mestská časť nepotvrdzuje dopyt po MHD, tak potom to len potvrdzuje, že žiadny dopyt tu nie je.

V ideálnom svete by sa tam ale patrilo poslať MHD, pretože dnešné mesto je rozumné len vtedy, ak podporuje udržateľnú dopravu. A patrilo by sa tam poslať MHD v rozumnom intervale. Pretože ak má niekto životný štýl taký, že každý dospelý člen domácnosti má vlastný automobil a ide bývať do lokality, kde nie sú peši dostupné ani len základné prvky vybavenosti (potraviny), tak má tento životný štýl hlboko zakorenený a 30 minútový interval pre minibus ho teda veľmi neohúri. Ale ohúri ho 15 minút? Ja sa stavím, že nie. 15 minútový interval, to už nie je navyše nafta alebo vozidlo, to je navyše vodič, eventuálne dvaja. Ale ok, ak máme bezodný rozpočet, tak poďme na to.

Otázne je, ako sa k tomu postaviť, keď ten rozpočet bezodný nie je. Vtedy je potrebné robiť kompromisy. Kompromisom (ignorujúc skladbu vozidlového parku) je otázka, či uprednostniť kvantitu pred kvalitou. Chceme aby bola MHD plošne čo najdostupnejšia, alebo chceme, aby bola čo najkvalitnejšia (z hľadiska intervalu a komfortu obsadenosti vozidiel)?

A možno otázka na Teba, mal by si z MHD v Bratislave lepší pocit, keby obsluha Tvojej lokality bola horšia v prospech oblasti, ktorej obyvatelia vyslovene nestoja o MHD a v 15 minútovom intervale by tam vozidlá vozili vzduch?

Ja pevne verím, že táto koronová doba, ktorej bude a už aj nadchádza hospodárska kríza, skončí, a bude priestor na plošné rozširovanie obsluhy MHD a verím, že príde čas aj na horný Ahoj. Zatiaľ to ale, vzhľadom na výpadok tržieb, nevyzerá ružovo a vynakladá sa veľké úsilie na to, aby sa úsporné opatrenia nedotkli vážnejších relácií.