DPB chce nakúpiť spolu 90 nových trolejbusov a električiek

Nákup nových vozidiel bude závisieť od získania finančných prostriedkov z eurofondov.

Dopravný podnik Bratislava plánuje v najbližších rokoch ďalšie veľké rozšírenie vozidlového parku elektrickej trakcie prostredníctvom eurofondov. Spolu by chcel nakúpiť 40 nových električiek a 50 nových trolejbusov. DPB pripravil štyri zámery národných projektov, prostredníctvom ktorých sa bude uchádzať o nenávratný finančný príspevok z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Nové električky

Nákup nových električiek plánuje DPB realizovať prostredníctvom troch projektov, z ktorých zámery dvoch už boli schválené. V prvom projekte má ísť o nákup 10 jednosmerných veľkokapacitných električiek primárne pre Karlovesko-dúbravskú radiálu. Električky by mali mať dĺžku do 32,5 metra. Projekt má nadväzovať na dokončenie modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály. Odhadované náklady na nákup 10 električiek sú vo výške 24,5 mil. €, očakávané dodanie električiek má byť do 22 mesiacov od objednania.

V ďalšej etape DPB plánuje nakúpiť 20 jednosmerných veľkokapacitných električiek, taktiež s dĺžkou do 32,5 m. Aj tieto vozidlá majú byť určené primárne pre zmodernizované trate. Odhadované náklady na nákup 20 električiek sú vo výške 49 mil. €, očakávané dodanie električiek má byť do 27 mesiacov od objednania.

Tretím projektom, ktorého zámer bol predložený na rokovanie, ale zatiaľ ešte nebol schválený (aktualizácia: ku dňu 31.7.2020 bol zámer schválený), je nákup 10 obojsmerných nízkopodlažných veľkokapacitných električiek. DPB uvádza medzi dôvodmi na nákup obojsmerných električiek ich využitie pri výlukách počas modernizácii tratí, ale taktiež v bežnej premávke, kde ako príklad uvádza posilové spoje na Karloveskej radiále po zastávku Riviéra, alebo spoje do Petržalky po Jungmannovu.

Súčasný počet 30 obojsmerných električiek sa podľa DPB javí ako nedostatočný, pretože z dlhodobých skúseností sa ukázalo, že v prevádzke sa dá pre vysoký počet nehôd udržiavať súčasne najviac 24 vozidiel, čo umožňuje ich prevádzkovanie najviac na dvoch linkách pri jednolinkovom variante, resp. na troch linkách pri dvojlinkovom variante.

Predpokladané náklady na nákup 10 obojsmerných električiek sú vo výške 26,2 mil. €, očakávané dodanie električiek má byť do 24 mesiacov od objednania.

Nové trolejbusy

Ďalším zámerom národného projektu, ktorý zatiaľ ešte nebol schválený (aktualizácia: ku dňu 31.7.2020 bol zámer schválený), je nákup 50 nových trolejbusov na rozšírenie vozidlového parku DPB. V tomto projekte sa DPB uchádza o príspevok na nákup 16 veľkokapacitných 24-metrových trolejbusov s prídavným batériovým pohonom pre krátkodobú jazdu mimo napájania z trolejového vedenia, 11 hybridných sólo trolejbusov s prídavným batériovým pohonom s dojadzom aspoň 6 km mimo trolejového vedenia a 23 kĺbových (18-metrových) hybridných batériových trolejbusov s dojadzom minimálne 7,6 km mimo trolejového vedenia.

Veľkokapacitné dvojkĺbové trolejbusy plánuje DPB nasadiť na najvyťaženejšiu trolejbusovú linku 201 z Hlavnej stanice na Dolné hony. Hybridnými trolejbusmi by chcel DPB nahradiť viaceré autobusové linky, ktorých trasa z veľkej časti vedie pod trolejovým vedením. V zámere sa spomína napríklad linka 61 premávajúca medzi Hlavnou stanicou a Letiskom a zlúčenie linky 41 s trolejbusovou linkou 203.

Hybridné trolejbusy majú byť využívané aj na linke 210, kde sa predpokladá zatrolejovanie úseku Autobusová stanica - Nové SND, pričom by ďalej mohli trolejbusy mimo trolejového vedenia premávať až do terminálu pod Mostom SNP. V pláne je aj predĺženie trolejbusovej linky 209 z Trenčianskej ulice k novej panelákovej výstavbe na Hraničnej a Mlynských nivách.

Odhahované náklady na nákup 50 nových trolejbusov sú vo výške 41 mil. €.

Navrhované nasadenie dvojkĺbových a hybridných trolejbusov. Zdroj: Zámer projektu Trolejbusy pre Bratislavu

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: MatejBA #85:
O vhodnosti budovania koľajových spojok som na tomto fóre už niekoľkokrát písal. Aj tie ale majú na riešenie prípadov MU len minimálny (skôr žiadny) vplyv.
Reakcia na: Valec #84:
Tak ak pre nic ine, tak aspon pre MU aby neostala odstavena cela trat od centra po Janikov dvor.

To sa potom rovnako mozes pytat, naco stavaju odstavnu kolaj pri Molecovej, ked o 2km dalej mas obratisko 🙂
Reakcia na: Viko #77:
Tak napr. severná časť Dvorov IV to bude mať stále lepšie z Bosákovej. Rovnako tak Dvory I a III (časť z okolia Daňového úradu) a všetky oblasti po trase linky 99 medzi Kopčanmi a Ovsišťom bude najvýhodnejšie zvážať na prestupnú zastávku Bosákova.

Áno, mať možnosť obratu cca v strede radiály má význam, ale otázne je, či taký, aby tie ušetrené 2 km v jednom smere pri niekoľkých špičkových spojoch priniesli zmysluplnú úsporu.

Petržalka bude potrebovať minimálne taký interval, aký je na Račianskej po Vinohrady. Pri takom sa obraty ani robiť veľmi nebudú dať a ak by, tak možno s nejakou doplnkovou linkou typu posilová L6.
Reakcia na: ramzi #56:
Myslel som si, len ked pri tlacovych spravach magoriatu v poslednych rokoch clovek raz nevie...
Reakcia na: ramzi #76:
Či budú stíhať neviem, snáď to niekto posúdil keď s takým riešením uvažuje.
Ak by to bolo na mne, tak by som navrhol jedno nástupište obojstranné a na jeho "odvrátenej strane" odstavnú koľaj. Takže počas celého obratu by mohli ľudia vy/nastupovať.
EIDT: A nebolo by treba ani súčasné výhybky meniť (ak by teda jednu spojku nechceli odtiaľ vyhodiť), len by jednu ďalšiu doplnili.
Reakcia na: GHZ6621 #73:
hej už som si pozrel staré linkové vedenie 🙂 ale tak to kľudne môže ísť na 212 v trase terajšej a 208 spodkom, ale neviem aký veľký dopyt to generuje
Reakcia na: ramzi #64:
Da sa niekde pozriet aj presna planovana trasa?
Reakcia na: Kotlár #78:
Hoci uz bol pripraveny a vyvalcovany teren pod obratiskove kolajnice (ved uz od 2020 predsa jazdime do Janikovho dvora), ale klukaty chodnik okolo obratiska nechali - holt, take typicke komplexne riesenie...
Ale aspon pri dodatocnom dorabani obratiska uz nemusia presuvat chodnik. 🙂
Hlavne že na základe pocitov zrušili obratisko Jungmannova 🙄, osobne by som navrhol prvý rok, rok aj pol neriešiť skrátené spoje ale cez APC vyhodnotiť dopyt a na základe toho naprojektovať úvrať - ale správne poznamenané pre interval ako tretiu koľaj ale myslím si že skôr v mieste zástavky Chorvátske rameno, resp. Gessayova.
Reakcia na: Valec #75:
Lenže časť Hájov a Dvorov bude v dotyku s elinou už v novej polohe Jungmannovej pri ramene, nebude sa navážať k existujúcim koľajovým spojkám. Neviem si predstaviť, ako nasmerovať ľudí prestupovať do skrátených spojov pri TPD.
Reakcia na: Valec #75:
A budú sa stíhať obraty? Ak na trati ostane jediná koľajová spojka nejakých 50 metrov pred zast. Chorvátske rameno, tak vzhľadom na predpokladaný interval na radiále sa kľudne môže opakovať situácia z Mosta SNP z leta 2016, kedy L1 a L4 museli bežne čakať kým sa L6 manipulačne presunie na druhú koľaj.
Reakcia na: Viko #74:
Technopol od Janíkovho dvora zas nie je až tak ďaleko, aby to malo nejakú zmysluplnú úsporu.
Ak sa na Jungmannovu bude navážať celé Ovsište, časť Hájov a Dvorov, tak tam môže byť celkom zásadný zlom v dopyte.
Reakcia na: Urbanway 2423 #71:
Rozumnejšie by bolo obracať ich až pri Technopole, ale keďže sa úpravy projektu radšej zamerali na vyhadzovanie mimoúrovňových riešení, tak nezostáva než pracovať s tým, čo máme.
Reakcia na: Ma178rek #72:
Cez 29.8. bude vedená 212 po skončení výluk. Tá 208 teraz nepremáva do Ružovej doliny preto, lebo z 90% kopíruje 202/212. Skôr by bol lepší návrat do pôvodnej trasy Šulekova - Hodžovo - Americké - Svätoplukova - Prievozská - Ružová dolina - pokračovanie k NUPPU.
Reakcia na: Urbanway 2423 #67:
Asi v trase Šulekovazm-Hodžko-Kollárko-29.8.-ASMN-Košická-Miletičova-Ružova dolina a ďalej ako 209
Reakcia na: ceres #70:
Bude ale po Jungmannovu taký veľký dopyt, aby tam chodili vložené spoje?
Reakcia na: jozin #69:
Na Jugmannovej ale nebude predsa plnohodnotné obratisko, takže pokiaľ tam budú chcieť viesť vložené/posilové skrátené spoje, bude treba obojsmerné vozy....
... Tretím projektom ... je nákup 10 obojsmerných nízkopodlažných veľkokapacitných električiek. DPB uvádza medzi dôvodmi ... alebo spoje do Petržalky po Jungmannovu.


Ta Petrzalka je trochu krivy argument. V case dodania elektriciek by uz totiz mala byt dobudovana komplet petrzalska elekricka. Alebo zeby uz mal niekto ine informacie ? 🤔
Preco zase take kratke eleltricky?
Reakcia na: Solider #63:
Kadiaľ sa plánuje vedenie linky 208 po skončení všetkých možných výluk a dostavaní úseku k NUPPU?