Preventívne opatrenia v MHD sa ukázali ako účinné

Bratislavský dopravca neeviduje žiadne nakazenie chorobou Covid-19 v mestskej hromadnej doprave.

Dopravný podnik Bratislava (DPB), rovnako ako iní dopravcovia, prijal hygienické opatrenia, ktoré mali zabrániť šíreniu nového koronavírusu a tak ochrániť cestujúcich ako i svojich zamestnancov. Situácia so šírením choroby Covid-19 sa pomaly začína stabilizovať, preto sme sa zaujímali, či zavedené preventívne opatrenia splnili svoj cieľ.

Kontrola cestovných lístkov predstavuje blízky kontakt medzi revízorom a cestujúcim, a tak sme sa spýtali, ako túto situáciu dopravný podnik riešil, aby neboli cestujúci či revízori vystavení riziku. „Revízori obdržali hygienické sady vrátane dezinfekcie a rukavíc a boli inštruovaní, aby ich pri kontrole používali a minimalizovali dotyk s kartami cestujúcich,“ uviedol pre imhd.sk Matej Michlík z odboru komunikácie a marketingu DPB. Počas hlavného obdobia pandémie bolo vo vozidlách MHD menej cestujúcich, a preto sa viacerým naskytla otázka, či vôbec kontroly cestovných lístkov prebiehali. DPB podľa Michlíka výkon prepravnej kontroly počas pandémie neprerušil a revízori štandardne pokutovali cestujúcich bez platného cestovného lístka.

Azda najdôležitejšou súčasťou prevádzky MHD sú vodiči, preto dopravný podnik vejune nemalú pozornosť aj ich ochrane. „Vodiči DPB obdržali od zamestnávateľa hygienické sady (rúška, dezinfekcia, rukavice, dezinfekčné vreckovky), zároveň bol znemožnený nástup prednými dverami autobusov a trolejbusov a taktiež vyhradená predná časť vozidiel, v ktorej sa cestujúci nemôžu zdržiavať. Zároveň je posilnená dezinfekcia vozidiel vrátane dezinfekcie v premávke a zvýšená hygiena bola zabezpečená aj vetraním vozidiel počas prestávok. Dezinfekčné prostriedky sú zároveň dostupné aj v priestoroch pre vodičov,“ odpovedal Michlík.

Dopravný podnik myslel aj na ochranu vodičov, ktorí zabezpečujú vystriedanie iných vodičov počas zákonných prestávok, tzv. striedačov. Aby počas svojej služby nemuseli títo vodiči vystriedať viacero rôznych vozidiel, svoju službu v uplynulých týždňoch vykonávali so samostatným vozidlom (električkou, trolejbusom či autobusom).

V rámci ochrany cestujúcich dopravca okrem dezinfikovania interiérov vozidiel znížil nutnosť dotýkania sa tlačidiel na otváranie dverí vo vozidlách tým, že zaviedol centrálne otváranie dverí vodičmi. Taktiež sa vo vozidlách nepoužívajú klimatizačné zariadenia s výnimkou tých vozidiel, ktoré prostredníctvom klimatizácie umožňujú nasávanie vonkajšieho vzduchu. Tieto boli podľa DPB nastavené tak, aby bolo vetranie zabezpečené čerstvým vonkajším vzduchom.

Uvedené preventívne opatrenia sa ukázali ako účinné, keďže ako uviedol Matej Michlík, bratislavský dopravný podnik doteraz neeviduje žiadne nakazenie svojich zamestnancov počas výkonu povolania. Rovnako nemá vedomosť o možnom nakazení cestujúceho vo vozidle MHD.

Viacerí cestujúci sa na sociálnych sieťach vyjadrili, že ostatní cestujúci vo vozidle nedodržiavali hygienické pravidlá, a preto sme sa s touto skúsenosťou obrátili na samotného dopravcu. Pre imhd.sk Michlík uviedol, že „výnimočne prichádzalo k porušovaniu nariadení cestujúcimi. Vodiči postupovali v zmysle Prepravného poriadku, čiže v prípadoch, kedy cestujúci odmietli si nasadiť ochranu dýchacích ciest alebo vystúpiť, privolali na miesto hliadku dopravného dispečingu.“

Na záver sme sa spýtali, či plánuje Dopravný podnik Bratislava v najbližšej dobe v súvislosti s uvoľňovaním opatrení, povoliť napríklad nástup prvými dverami. „V tejto chvíli nad uvoľnením opatrení neuvažujeme, samozrejme to nie je v budúcnosti vylúčené,“ uzavrel Michlík. K možnému používaniu klimatizácií s príchodom letných dní sa DPB nevyjadril. Pripomíname, že v súvislosti s uvoľňovaním opatrení a zvýšením mobility obyvateľstva sa od 18. a 20. mája opäť posilňujú vybrané linky MHD.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Pajo #32:
A ani nemôže, kvôli zákonu o ochrane osobných údajov.
Vo vybraných spojoch napríklad N56 uvedené opatrenia neplatia. Veselo sa sedí hneď na prvých sedadlách a vedie sa družná debata. Nebolo to ani raz, ani dva.. ešte že máme tie kamerové systémy, ktoré nikto nikdy nesleduje.
Reakcia na: Sor23 #30:
Nebolo by najlepsie opatrenie vydat uplny zakaz vstupu cestujucim do busu? Potom by soferov nerusilo vobec nic. 🙂
Ale snad nejakych kamaratov na kecanie stojacim v prvych dverach by im povolili (a k tomu pri druznej debate za jazdy nabratie 3-4 min meskania na prazdnej ceste, kedze aj take sa stava...).
Reakcia na: Solider #29:
Opodstatnenie spočíva už len v tom, že vodič nebol konfrontovaný emocionálne nestabilnými cestujúcimi, nebol tak rušený cestujúcimi, ktorí mu dýchajú na chrbát, mal nerušený výhľad do spätného zrkadla a hlavne bol chránený pred útokom cestujúcich, spomeň si na šialenca s nožíkom v ruke spred pár rokov, kedy vodič sa nemohol ani brániť, lebo mal zavolať radšej dispečing. V tej malej kabínke v Ivecu, kde sa nakloní cez prepážku, je vodičovi prepážka na dve veci.
Reakcia na: Sor23 #27:
A v čom spočíva to opodstatnenie?
len v autobusoch typu "MERCEDES" nie je prísun čerstvého vzduchu takmer žiadny, vodiči by mali otvoriť všetky okná, ktoré sú uzamknuté, a teda cestujúci si ich sám otvoriť nemôže
Reakcia na: tbus #26:
Súhlasím, samostatne oddelená kabína od salónu cestujúcich mala svoje opodstatnenie. Áno, aj teraz majú vodiči svoju kabínu, ale je ešte relatívne stále otvorená. Keď si porovnáme kabínu s Ikarusmi, či TAMbusmi, tak dnes vodič prišiel o "súkromie." Podľa môjho názoru by sme mohli mať oddelené kabíny tak, ako majú v Poľsku aj v nízkopodlažných autobusoch, napr. Solarisy. Problémom je, že v prípade našej majoritnej skupiny autobusov SOR NB 12/18 by to nebolo možné z dôvodu uzučkých predných dverí, kde nie je možný nástup jedným krídlom dverí.
Nepouzivanie prednych dveri a vyhradeny priestor priniesli mnozstvo pozitivnych externalit:
Uplne vymizli konflikty seniorov o predne sedadlo a ustavne pravo jeho prednostneho obsadzovania.
Nie je potrebne upozornovat cestujucich stojacich tak, ze znemoznuju vyhlad z kabiny na pravu stranu.
Ziadne pridavne radio pre vodica - telefonisti na prednom sedadle su bud dalej, alebo otoceni chrbtom.
Minimum staznosti cestujucich, ktori si potrebuju vybit zlost na vodicovi.
Pokojnejsi vodici, ktori nie su vyznavaci blizkeho kontaktu s ludmi a neustaleho dohladu.

Nosenie rusok okrem toho pomaha udrziavat cerstvy vzduch vo vozidle, ked nastupuje fajciar, ktory posledny dotah z cigarety nevyfukne do vozidla, ale do svojho ruska a zasmradi primarne seba a nie cele vozidlo na dobu dalsich 5 minut.
Reakcia na: Ike #18:
Hlavne si myslím, že Vallo a Matovič sú dosť antagonistické osoby ale trumpetoid musí hejtnúť obe naraz.
Reakcia na: slavius #8:
Kecho sa dlhodobo prejavuje ako trumpetoid.
Reakcia na: Ike #19:
A zabudol som ešte doplniť, že je v poriadku, že určité opatrenia boli zavedené, ale tie treba operatívne vyhodnocovať a upravovať ich podľa aktuálnej situácie a aktuálnych poznatkov, nie rigidne trvať na ich dodržiavaní, aj keď už je miera rizika takmer nulová.
Reakcia na: Ike #19:
Je dosť obtiažne dnes vyhodnotiť vplyv opatrení v porovnaní s inou prevádzkou, kde neuzavreli predné dvere a priestor okolo kabíny vodiča, pretože tak urobili všetci dopravcovia v okolitom regióne. To, že sa vírus šíri pri dlhodobom a priamom vystavení nakazenou osobou je známe už pekne dlho a na základe týchto poznatkov z Južnej Kórey, Singapuru alebo Číny, kde mali potvrdené prípady už v januári, vydal ešte koncom februára ÚVZ opatrenie, v ktorom definoval, kto je suspektná osoba, kto je osoba v blízkom kontakte a podobne, na základe čoho sa potom vykonávalo odoberanie vzoriek, prípadne sa nariaďovala 14-dňová karanténa.

Samozrejme, že rozsah poznatkov bol v marci podstatne menší, ale nie je pravda, že sme nemali žiadne poznatky, pretože rôzne case study, akurát v anglickom jazyku, už boli k dispozícii z vyššie uvedených krajín.

Nielen vodiči MHD, ale rovnako i cestujúci, predavači a predavačky, či dokladači v obchodoch, poštári, strážnici, a iné osoby vystavené pôsobeniu nákazy od cudzích osôb, v skutočnosti neboli vystavení dlhodobo a priamo, a to napriek absencii ochranných pomôcok v úvode epidémie, a preto nedošlo k evidovanému prenosu nákazy medzi uvedenými osobami a profesiami. Za tým osobne nevidím žiadnu alchýmiu a považujem to za fakt.

Čo sa týka sťažností, tak to hádam nejdeme považovať za objektívne kritérium, keďže z tohto sa nedá vyhodnotiť efektívnosť opatrení.
Reakcia na: kecho #17:
PR článok by to bol, keby si to DP na imhd objednal a zaplatil. Toto je podľa všetkého normálny redakčný článok, kde hovorca zodpovedal redaktorovi otázky. Môže sa vyjadriť autor - Sor23...
Reakcia na: kecho #14:
a ani to mackanie obcas nepomoze a musi clovek pisat staznost, ze aj ked stlacil na znamenie, aj ked stlacil dopyt otvorenia dveri, aj ked bus zastavil, aj ked otvoril zadne dvere, nastupujucemu, tak ostatne dvere nie a nie otvorit 😃
a samozrejme na potvoru nefungovali data a nemali to ako overit
Reakcia na: Solider #15:
Pozri sa, je 19.5. a ty píšeš, že je dosť obtiažne vyhodnotiť vplyv opatrení. Ďalej píšeš najnovšie poznatky a prikláňaš sa k názoru, že boli zbytočné.

Ok. Ale uvedom si, aká bola úroveň poznania 13.3., keď sa opatrenia zaviedli. Navyše aj dnes celý svet úplne nechápe ako sa ten vírus správa, keďže deti obchádza a ľudia s rovnakou úrovňou životosprávy a zdravotného stavu sú jeden chorý týždeň a druhý dva mesiace.

V kontexte uvedeného mi príde logické zaviesť prísnejšie opatrenia. A súhlasím, že objektívne sa tieto opatrenia nedajú vyhodnotiť. No indikácia, že na nich bolo NULA sťažností (s výnimkou tohto fóra) a zároveň sme mali NULA (v MHD) nakazených vodičov, tak asi zlé neboli.
Reakcia na: kecho #12:
Tak nejak som úplne nepochopil, čo s tým majú títo dvaja menovaní páni, keďže išlo o úplne normálnu ľudskú iniciatívu DP zameranú na podporu vodičom, ktorí v začiatkoch pandémie mali oprávnené obavy o svoj život. Najmä ak zohľadníme ich vekové zloženie.
Reakcia na: Solider #15:
Ale z takeho logickeho vykladu nespravis PR clanok. 🙂
Neexistuju porovnatelne data, ale ludia predsa potrebuju pocut, ako to vsetko pomohlo znicit tu hnusobu, aby dobre bolo... Co tam po nejakom archivnom prachu - na ten si uz cestujuci predsa davno zvykli.
Reakcia na: shaggy #11:
Podľa mňa je dosť obtiažne vyhodnotiť, aký vplyv malo zatvorenie predných dverí vrátane opáskovania vyhradeného priestoru, pretože to urobili prakticky všetci dopravcovia, takže sa v podstate nemáme s kým porovnávať. Z dostupných zdrojov je však zrejmé, že nákaza sa šírila predovšetkým pri dlhodobej priamej expozícii s nakazenou osobou, čo vo vzťahu vodič - cestujúci nenastáva. Z tohto pohľadu uvedené opatrenie nič zásadne nerieši. Navyše takmer všetky vozidlá majú kabínu so sklenenou zástenou a otváracie okno, takže tá pravdepodobnosť nákazy od cestujúceho, zvlášť pri cestujúcich s nasadeným rúškom, je takmer nulová.
Reakcia na: Solider #13:
Ale aj tak je top, ze zrusili dopyt na dvere, ale zastavky na znamenie bolo potrebne mackat. 🙂