Ako sa má zlepšiť MHD a regionálna doprava do zavedenia novej parkovacej politiky?
  • Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v ľavom menu.

Expresné autobusy, nové BUS-pruhy a preferencia vozidiel MHD na križovatkách.

Do roku 2021, kedy mesto Bratislava plánuje zaviesť nové pravidlá pre parkovanie, sľubuje primátor hlavného mesta zabezpečiť výrazné zlepšenie mestskej hromadnej dopravy, ktorá má tvoriť spoľahlivú, rýchlu a lacnú alternatívu k individuálnej automobilovej doprave.

Navrhované riešenie by mali zabezpečiť rýchlejšie cestovanie z okrajových častí do centra mesta, eliminovať uviaznutie vozidiel verejnej dopravy v dopravných zápchach, ale aj zlepšiť vozidlový park a infraštruktúru MHD.

Expresné autobusy

Jedným z prezentovaných riešení na zrýchlenie MHD a regionálnej dopravy je zavedenie expresných liniek z okrajových častí mesta. Nemá však ísť o úplne nové linky. "Expresné linky MHD budú z väčšej časti nahrádzať niektoré súčasné linky, len budú zrýchlené menším počtom zastávok a ďalšími opatreniami preferujúcimi MHD (bus pruhy, prednosť na križovatkách a pod.)," informoval nás hovorca hlavného mesta Peter Bubla. Zrýchlené linky sú plánované v nasledujúcich reláciách:

  • z Devínskej Novej Vsi na Mlynské nivy,
  • zo Záhorskej Bystrice do Starého Mesta,
  • z Lamača do Trnávky,
  • z Rače do Podunajských Biskupíc,
  • z Čunova, Rusoviec a Jaroviec do Starého Mesta.

Dá sa teda predpokladať, že expresnejší charakter by mali mať súčasné linky 21 37 63 75 91 191.

Pri plánovaných regionálnych expresoch má ísť o zrýchlenie prímestských autobusových spojov na území Bratislavy. "Regionálne expresné linky pôjdu zo Záhorskej Bystrice, Rače, Zlatých pieskov a Podunajských Biskupíc na autobusovú stanicu, pričom na území mesta budú jazdiť ako expresné," spresnil Peter Bubla.

Na to, aby expresné autobusy plnili svoju funkciu a boli výhodnejšou alternatívou k automobilovej doprave, bude potrebné rovnako zabezpečiť, aby nestáli v zápchach spoločne s autami. Mesto sľubuje zriadiť nové vyhradené pruhy pre hromadnú dopravu a zabezpečiť preferenciu vozidiel MHD na križovatkách.

V spolupráci s Bratislavským samosprávnym krajom chce hlavné mesto realizovať aj opatrenia, ktoré by zabezpečili preferenciu regionálnych autobusov aj na príjazdových cestách do Bratislavy. V Bratislavskom kraji má byť zriadených minimálne 12 nových záchytných parkovísk, kde budú môcť cestujúci z regiónu odstaviť svoje auto a prestúpiť na autobus alebo vlak do Bratislavy.

Nové BUS-pruhy

Jedným z opatrení na zabezpečenie plynulej premávky vozidiel verejnej dopravy sú tzv. BUS-pruhy. Primátor mesta sľubuje zriadiť 22 kilometrov nových vyhradených BUS-pruhov. Hovorca mesta nám poskytol zoznam ulíc, na ktorých by mesto chcelo zriadiť BUS-pruhy:

  • Štefánikova, Gagarinova (úsek od zastávky Cintorín Vrakuňa po zastávku Pažítková), Popradská, Karadžičova, Legionárska, Lamačská cesta, Hodonínska, Pražská, Harmincova, Radlinského, Vazovova, Šancová, Trnavská cesta, Prístavný most, Dolnozemská cesta, Vajnorská, Molecova, Staromestská, Košická, Most Apollo a Limbová.

Keďže sú medzi nimi aj ulice, na ktorých sa už BUS-pruhy nachádzajú, predpokladáme, že pôjde o ďalšie úseky na týchto uliciach, resp. úpravu existujúcich (Gagarinova, Popradská).

Preferencia MHD na križovatkách

Do spustenia novej parkovacej politiky by mesto chcelo zabezpečiť preferenciu vozidiel MHD na 39 svetelne riadených križovatkách. Ide najmä o križovatky na hlavných mestských ťahoch a v Petržalke. V roku 2021 by mala byť zabezpečená prednosť MHD na väčšine z týchto križovatiek:

  • Panónska cesta - Carrefour 
  • Panónska cesta - Bratská 
  • Romanova - Kutlíkova 
  • Romanova - Kutlíkova, otočka MHD 
  • Osuského - Starohájska 
  • Osuského - Hrobákova 
  • Bosákova - Šustekova 
  • Furdekova - Šustekova 
  • Rusovská cesta - Hálova 
  • Bratská - Jiráskova - Pajštúnska  
  • Bratská - OC TERNO 
  • Budatínska - hypermarket Tesco 
  • Furdekova - Lachova 
  • Furdekova - potraviny Samoška 
  • Panónska cesta - Ševčenkova 
  • Panónska cesta - ŽST Petržalka
  • Mierová - Kaštieľska
  • Gagarinova - Tomášikova 
  • Gagarinova - Hraničná 
  • Gagarinova - Brodná 
  • Gagarinova -  predajňa LIDL 
  • Gagarinova - Ondrejovova 
  • Gagarinova - diaľnica D1 
  • Vrakunská - Hradská 
  • Kazanská - Uzbecká 
  • Košická - Miletičova 
  • Trenčianska - Miletičova 
  • Tomášikova - Seberíniho 
  • Tomášikova - Nevädzova 
  • Rožňavská - Slovinská 
  • Rožňavská - Rádiová 
  • Púchovská - Pri vinohradoch 
  • Stromová - Bárdošova 
  • Mlynská dolina - Staré grunty - Slávičie údolie 
  • Lamačská cesta - Mlynská dolina 
  • Brnianska - Dubová 
  • Harmincova - Polianky - Húščavova 
  • Mlynská dolina - Valašská 
  • Palisády - Kozia

Ďalšie opatrenia

Vozidlový park MHD má byť podľa slov primátora do spustenia novej parkovacej politiky doplnený, resp. obnovený o 80 nových kĺbových autobusov, ktoré by mali zabezpečiť zodpovedajúci komfort pre cestujúcich.

V roku 2021 pri spustení prvých parkovacích zón by už mala byť v prevádzke zmodernizovaná Karlovesko-dúbravská radiála, ktorá výrazne zlepší komfort cestovania električkami z Karlovej Vsi a Dúbravky. Rovnako by už cestujúci mali využívať aj novú modernú autobusovú stanicu na Mlynských nivách. Do konca roka 2023 má byť predĺžená električková trať v Petržalke do Janíkovho dvora a zmodernizovaná aj Vajnorská a Ružinovská električková radiála.

Či príde aj k úprave cestovného v MHD, napr. v podobe výhodnejších cien predplatných lístkov, zatiaľ nie je známe. Podľa hovorcu mesta sa o tom ešte vedú diskusie.


20.5.2019
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

S499.102318.6.2019 19:16 #87 Re:
Reakcia na #85 od dns.mk:
Dunčík, netvár sa márne ako Nedunčík, počínajúc zvoleným nickom si jasne identifikovateľný. Ale ak chceš ďalší ban, stačí povedať.
810zssk18.6.2019 18:58 #86 Re:
Reakcia na #83 od dns.mk:
Na smer Heršpice električka premáva, akurát je momentálne dlhodobá výluka (ide o trať po Komárov). Šlapanice nie sú v Brne. A keď mi prezradíš aka električka premáva napr. na smer Kohoutovice tak to pre mňa bude tiež zaujímava informácia.
dns.mk18.6.2019 15:37 -1#85 Re:
Reakcia na #84 od S499.1023:
A načo mne rozprávate o dunčovi? 😃 Vy musíte byť veľmi veselá kopa pre svoje okolie, keď píšete o psovi bez práce. 😃 Jediné psy v službe sú policajné, vojenské a záchranárske psy, ale aj tie, ktoré sa takto "neživia" sú skvelí spoločníci. Ja mám rád salašnícke plemená, jazvečíkov a labradora, ktorý sa skvele hodí k deťom a tiež je používaný najčastejšie ako slepecký pes. Pre pohodu je neraz pes najlepší spoločník 😉
S499.102316.6.2019 18:16 #84 Re:
Reakcia na #83 od dns.mk:
Ach, Dunčo je zasa nezamestnaný, tak sa bol pozrieť v Brne...
dns.mk16.6.2019 8:56 -1#83 Re:
Keď na 37ke vynechajú niektoré zastávly, tak som zvedavý, že ako dodržia pri odlišnej chronometráži oproti linke 30 prrklad s touto linkou. 63ku a 75ku tam neviem prečo dali. 75ka dnes jazdí na niektorých spojoch tak vyťažená, že bohate by stačil aj 12m autobus. Ponuka spojov na tejto linke sa už niekoľko krát zúžila. 21ku neviem ako ešte viac ide zrýchliť, no vynechať Račianske mýto, Predstaničné nám. alebo Patrónku by bol zlý krok. Takiež neviem, že kde chcú ešte ubrať na linkách 91 a 191, keď v Petržalke obsluhujú prestupné body ako Jasovská, ŽST Petržalka a tiež potrebné Dvory (keby tu nezastavili, tak ľudia sa nemajú ako ptiamo dostať pod Most SNP). Skôr mi to evokuje akúsi nostalgiu za pôvodnými expresnými linkami 100-123, tak snáď nepríde návrh na obnovenie bývalej 114ky z Východného na Trnavské mýto alebo 115ku zo ŽST P.Biskupice pod Most SNP. Ako koncepčné riešenie vidím skôr prípravu projektov na električkové trate:
A) SAV - Patrónka - Dúbravka + Štefánikova - Suché mýto
😎 SAV - Šancová - Trnavská - Rožňavská - Zlaté Piesky (nahradila by trolejbusy)
C) odbočka od 😎 na Ružinov po trase 39ky + predĺženie na letisko
D) Kamenné nám. - Dunajská - AS - Prievozská - Gagarinova - Vrakuňa / P.Biskupice
E) preložka trate z Radlinského a Obchodnej na Mýtnu a Nám.1.mája (vzdialenosť od trate na Obchodnej trati po Mariánskej je iba 5min pešo a pri Vazovovej a Blumentáli ani toľko)
F) Račianske mýto - Karadžičova

Návrhy A, B a D kopírujú trasy kde je najsilnejší prúd IAD, kde je treba ponúknuť rýchly a kapacitný systém koľajovej dopravy voči IAD, ktorý bude mať automaticky vlastný pruh mimo IAD. To znamená, že nebude potrebné sa ani v budúcnosti obávať, že ten BUS pruh po zmene vedenia mesta padne a veci sa vrátia do starých koľají, ale MHD bude mať trvale vlastné koľaje 🙂 Obslúžené električkou, tak budú všetky radiály a to:
- Patrónka s pokračovaním na Dúbravku (náhrada za 83+84)
- Prievozsko-Vrakunsko-P.Biskupická (náhrada za 201, 202 + doplnenie kapacity v prípade ukončenia časti prímestských liniek v P.Biskupiciach/Vrakuni
- Trnavsko-Rožňavská (náhrada za 39, 53, 61, 63, 204, 205) + odbočka na Ružinov s predĺžením na letisko (náhrada za 39 a 61)
- trať po Karadžičovej by v spojení s traťami A a B umožnila nahradiť linku 21 električkou v úseku Patrónka-AS a mohla by byť odklonená napr. cez Mlynskú dolinu pod Most SNP

Takto by sa električková sieť priblížila rozsahom a pokrytím sieti v Brne, kde električka premáva na každý radiálny smer, okrem Heršpic a Šlapanic.
S499.102328.5.2019 13:26  +2#82 Re:
Reakcia na #78 od 3pa3ck3:
Navrhuješ teda aj prednosť chodcov na železničných priecestiach?
Chápeš už absurditu svojej požiadavky?
ivanbuto28.5.2019 12:29  +2#81 Re:
Reakcia na #80 od Ike:
Je to preto, lebo pokiaľ je fáza priameho smeru Mýtna zaradená znovu s tým, že ešte bol dopyt na dlhšie trvanie fázy, ale prerušila ju napr. električka, chodec už potom nedostáva zároveň s priamym smerom zelenú, je to preto, že priechod je dlhý, a teda znamenalo by to dlhé medzičasy pri prechode do ďalších fáz. Chodec tu má zelenú len na začiatku cyklu, v hlavnej fáze.
Ale v súčasnosti sa pracuje na úprave riadenia, takže malo by sa to ešte tento rok zlepšiť.
Ike28.5.2019 11:47  +3#80 Re:
Reakcia na #78 od 3pa3ck3:
V ideálnom svete nežijeme. Takže ľudia sa premiestňujú a musíme s tým žiť. Preto je predstava hierarchie
1. chodec
2. cyklista
3. VOD
4. IAD
utopistická.

Ak už máme karty rozdané tak ako máme, potom je logická hierarchia nasledujúca:
1. VOD
2. chodec
3. cyklista
4. IAD.

Problém tých križovatiek, ktore spomínam, tkvie v tom, že fáza pre chodcov je niekedy extrémne krátka a niekedy sa úplne vynechá (občas to napr. kvôli dočasne väčšej frekvencii električiek zmysel má, občas majú chodci červenú aj keď to zmysel nedáva).

perets28.5.2019 11:36  +3#79 Re:
Reakcia na #78 od 3pa3ck3:
Presne tak zastaviť nekoľko tonový kolos, vezúci desiatky ludí, kvôli tomu aby mal chodec preferenciu ? Určite dobre vieš že najväčšia spotreba eneregie je pri rozbiehaní. Električka cca 30 000 kg a 40 km/h vs. chodec 100 kg a 5km/h. Časová strata električka min. 20s * xxx ludí, chodec max 20 s * počet čakajúcich.
3pa3ck328.5.2019 11:07 -2#78 Re:
Reakcia na #77 od S499.1023:
Chodci predstavujú stále menšiu záťaž pre životné prostredie ako MHD (v podstate emisie od chodca sú iba splodiny metabolizmu (čo samo o sebe nie je nežiadúce - pozitívny efekt na zdravie jednotlivcov) a nejaké častice odlúpnuté z topánok). Tiež nie je nutné voziť s ľudmi zbytočne aj pár ton železa. Ďalej do svojho cieľa cesty sa človek dostane vždy len pešo (minimálne z poslednej zastávky). A v neposlednom rade je stále chodec zraniteľnejší v premávke ako cestujúci MHD.

Chápem, že nie každý môže ísť pešo alebo na bicykli a musi využívať MHD, ale toto nie je argument, keďže existujú ľudia, ktorí sú napr. zo zdravotných dôvodov odkázaní na individuálnu dopravu. Preto si myslím, že mesto by malo zabezpečiť v prvom rade preferenciu pešej dopravy, potom nemotorovej (bicykle, kolobežky) a MHD až následne. Potom by možno bolo možné zredukovať výkony MHD a mesto by čosi ušetrilo.

P. S.: Aby bolo jasné, nechodím všade pešo, využívam aj MHD (mám kúpenú električenku). Ale pokiaľ sa viem niekam dostať v rozumnom čase, tak pôjdem radšej pešo.
S499.102328.5.2019 10:50  +1#77 Re:
Reakcia na #75 od 3pa3ck3:
Nevidím v Tebou narhovanom poradí preferencie logiku (viď odpoveď Maťka1, s ktorou sa úplne stotožňujem).
Matko128.5.2019 10:14  +4#76 Re:
Reakcia na #75 od 3pa3ck3:
Priority v BA sú myslím dané - preferencia električiek, ostatná MHD, chodci/cyklisti, IAD. Je trošku blbosť aby jeden chodec zastavil niekoľko tonový rozbehnutý kolos s množstvom pasažierov. Taktiež je ale dôležité brať do úvahy miesto, kde sa križovatka nachádza - centrum, výpadovka...
3pa3ck328.5.2019 9:58 -1#75 Re:
Reakcia na #74 od Matko1:
Nemala by mať z pohľadu všeobecnej preferencie dopravy preferencia chodcov prednosť pred preferenciou električiek? Teda ak stlačí tlačidlo chodec, ktorý chce križovať električkovú trať, tak električky zastavia.
Matko128.5.2019 9:41 #74 Re:
Reakcia na #73 od Ike:
Placebo 😉
Na oboch križovatkách (Mýtna, Žilinská) muselo byť riadenie spravené tak, aby bola v každom cykle zaraďovaná hlavná fáza a aj fáza s električkami (tie sú vedené vo vedľajšom smere). Z toho dôvodu neboli do logiky zaradené výzvy chodcov. Tí sa zaraďujú automaticky - čiže v každom cykle bez ohľadu na výzvu. Myslím že už boli pridané niektoré nové prvky do oboch križovatiek a tak sa už električky nemusia v každom cykle automaticky zaradiť. Priechody cez hlavnú komunikáciu tak budú zaraďované na výzvu.
Ináč v prílohe je zle označené tlačidlo na výzvu. Je tam stlač ale pritom je tento priechod automaticky zaraďovaný s hlavnou fázou. Asi iniciatívny pracovník nalepil tam kde nemal.

Ike28.5.2019 9:23 #73 Re:
Reakcia na #66 od Sor23:
Možno je to placebo, ale ak je ovládač vybavený dvoma tlačitdlami, pričom jedno sa nachádza zospodu určené pre vozíčkarov a ja stlačím práve to, mám pocit, že fáza pre chodcov sa zaradí skôr.

Inak na Námestí slobody a na Mýtnej to funguje vyslovene zle. Často fázu pre chodcov ani nezaradí, hoci je stlačený dopyt. Neviem, iba sa zamýšľam, či to nie je v rozpore s viedenským dohovorom, pretože sú tam plné signály pre vozidlá. A pri plnom signále pri odbočovaní je vodič povinný dať chodcom prednosť. Tí však majú červenú.
Sor2328.5.2019 4:00 #72 Re:
Reakcia na #68 od Viko:
Nie, nie je to ziadne potvrdenie. So stlacenim aj bez cakam rovnako dlho. Napr. v Stokholme, Kodani ked som stlacil tlacidlo, hned vsade skakala cervena pre auta a chodci sa mohli rozbehnut.
Andy27.5.2019 19:38 #71 Re:
Reakcia na #61 od 3pa3ck3:
Pokiaľ sa dobre pamätám, tak v Kodani majú pre cyklistov nastavené semafory zelenú vlnu na 16 km/h.
bobitwo27.5.2019 19:13 #70 Re:
Reakcia na #61 od 3pa3ck3:
Ak si odmyslíme pravidelných športovcov na bikoch, tak väčšina bežných ľudí jazdí rýchlosťou tak 15-20km/h. Neviem odkiaľ ste, ale ak z BA, tak sa skúste previezť rýchlosťou 20km/h po bratislavskej hrádzi, zistíte, že idete rýchlejšie ako väčšina ľudí.
3pa3ck327.5.2019 13:41  +1#69 Re:
Ja stláčam tlačidlá už automaticky, jednak kvôli aktivácii zvukovej signalizácie (môžem sa obzerať po okolí, kým čakám na zelenú) a zároveň kvôli "placebo efektu", že si myslím, že som urobil všetko preto, aby zelená naskočila skôr.
Viko27.5.2019 12:25 #68 Re:
Reakcia na #67 od Matko1:
Jednu dobu sa na dané priechody lepili nálepky "tlačidlo pre nevidiacich", ale málokde to vydržalo dodnes.

k #66 na tému atrapa, nebude skôr problém v tom, že stlačenie tlačidla nie je čarovný prútik na zelenú okamžite, ale len potvrdenie, že v najbližšom cykle sa má prečo ocitnúť fáza pre chodcov?