Dopravný podnik pripravuje električenky pre platobné karty MasterCard a Visa

Nová služba by mala byť k dispozícii o 9 mesiacov.

Dopravný podnik Bratislava pripravuje možnosť zakúpenia si predplatných cestovných lístkov na bezkontaktné platobné karty MasterCard a Visa. Vyplýva to zo zmluvy medzi dopravným podnikom a českou spoločnosťou Telmax, ktorá bola uzatvorená na konci predchádzajúceho roka.

V súčasnosti sa cestovné lístky dajú zakúpiť na bezkontaktné čipové karty dopravcov IDS BK a vybraných škôl a na platobné karty Maestro, ktoré sú vydané ako Bratislavská mestská karta (BMK). Pri BMK zároveň cestujúci dostáva zľavu 10 % na predplatný cestovný lístok.

Pred použitím platobných kariet MasterCard a Visa na účely električenky bude nutná registrácia a uloženie fotografie cestujúceho. Predplatný cestovný lístok sa následne bude dať zakúpiť buď cez internet alebo na predajných miestach DPB, prípadne ďalších partnerov. Platba bude možná platobnou kartou alebo bankovým prevodom (týka sa len zakúpenia si cez internet). Pri expirácii platobnej karty bude možné prevedenie predplatného cestovného lístka na inú platobnú kartu. Vo funkcionalite naopak chýba možnosť automatickej obnovy električenky. Nová možnosť využitia platobných kariet MasterCard a Visa by pre cestujúcich mala byť k dispozícii o približne 9 mesiacov.

Firma Telmax v minulosti pre dopravný podnik dodala označovače cestovných lístkov, ktoré sú vybavené čítačkami bezkontaktných kariet. Čítačky akceptujú elektronické peňaženky s nahratým kreditom na bezkontaktných čipových kartách a je možné prostredníctvom nich zakúpenie jednorazových cestovných lístkov. Aj keď zmluva medzi DPB a Telmaxom hovorí o záujme „budúceho rozšírenia systému o možnosť platby v dopravných prostriedkoch bankomatovou kartou“, zatiaľ bude nová služba fungovať len pre tých, ktorí majú záujem o predplatné cestovné lístky. V zmluve nie je uvedené, ako bude systém spolupracovať v rámci IDS BK, a teda či bude možné bankomatové karty využívať aj v integrovanej doprave.

V slovenskom prostredí bude možnosť širšieho využitia platobných kariet v doprave novinkou. V zahraničí sa čoraz častejšie objavujú možnosti platieb za cestovné lístky aj priamo platobnými kartami. Podobný systém ako sa chystá zaviesť DPB napríklad od začiatku tohto roka funguje v Brne.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #33:
EmTest sa nehlásil v 4. kole ani do súťaže, kde to podmienkou ešte nebolo. Akurát, že kvôli čítačke SMS sa nemohol prihlásiť ani nik iný - napr. Mikroelektronika alebo R&G.
Reakcia na: Valec #32:
No dakujem pekne ? Ale zas vdaka aspon za to, inak by sme asi trpeli EmTresty aj v MHD..
Reakcia na: 810zssk #31:
Veď sa aj aktualizovalo, o čítačku SMS lístkov. ? ?
Reakcia na: Valec #29:
"Mali" je klucove slovo 🙂 V roku 2010 sa nic nekupilo. Problem spociva prave v tom, ze ked sa obstaravanie opakovane nedarilo realizovat, tak pri dalsich pokusoch sa zadanie neaktualizovalo na aktualny stav technologii, ale len kopirovali povodne riesenia.
Reakcia na: Ámos #27:
Check-in/check-out systém je jednoduchý - viď Ostrava.
Reakcia na: 810zssk #28:
No počkať. "Zaostalé" EP sa tu mali začať používať v roku 2010. Kto z vás vtedy mal už bezkontaktnú EMV kartu? Dôvod, prečo sa to naťahovalo 5 rokov nie je až tak neznámy.

Inak, aj tie EP mali podľa jedného z návrhov fungovať na systéme check in/out s denným limitom. Aspoň by sa to overilo v praxi.
Reakcia na: Ámos #27:
Podla mna ked uz sa investuje, tak do poriadneho riesenia. System ze najprv to vybudujeme nejak provizorne a potom snad niekto bude mat volu (a dalsie peniaze) to spravit poriadne sme videl na BIDke a myslim ze ako odstrasujuci priklad to stacilo. Ono prave tento pristup napokon ciastocne moze za to, ze tu ten system platby MC/Visou este nemame, ale pouzivame zaostale EP.
Reakcia na: 810zssk #26:
Cize pre zlozitost systemu to nebude ani o 5 rokov.
Radsej by sa mali orientovat na jednoduchy predaj JCL z oznacovaca a ked im to bude fungovat. Tak zacat budovat nejaky check in/out system.
Reakcia na: Ámos #25:
Pocul som rozne veci na temu tych OCL. Kazdopadne ak ma existovat check-in / check-out system (t.j. inteligentny system s automatickym vypoctom cestovneho), tak je viac nez vhodny validator pri kazdych dverach.

V Brne to maju mat riesene tak, ze pri kazdych dverach bude umiestneny validator (ktory sluzi len na jednoduchy check-in/check-out) a okrem toho bude vo vozidle minimalne jeden oznacovac s dotykovym displejom na zlozitejsie poziadavky (spolucestujuci, konkretny typ CL, atd.).
Reakcia na: 810zssk #22:
V akom zmysle HW vybavenie? Mal som pocit, ze oznacovace su pripravene. Co je viac treba?
Reakcia na: ancifeik #20:
No v prípade dohody najskôr v II. polovici budúceho roka.
Reakcia na: ancifeik #20:
System by technicky pripraveny mal byt. Otazne je teda len kedy bude dohoda a ked bude, tak v zavislosti od riesenia sa to moze bud spustit prakticky okamzite, alebo sa bude cakat na naplnenie ostatnych casti tej dohody.
Reakcia na: Ámos #21:
Tu viac nez o baksis ide pravdepodobne o HW vybavenie a zlozitost nasadenia toho systemu. Najma ak ma byt spraveny poriadne.

Keby slo o baksis, tak sa DPB platobnymi kartami pre JCL vobec nezaobera.
"Aj keď zmluva medzi DPB a Telmaxom hovorí o záujme „budúceho rozšírenia systému o možnosť platby v dopravných prostriedkoch bankomatovou kartou“, zatiaľ bude nová služba fungovať len pre tých, ktorí majú záujem o predplatné cestovné lístky."

Kto ma z SMS listkov baksis? Vieme to meno?
Hm, cize aky odhad v pripade dohody by bol najskorsi termin spustenia?
Reakcia na: ancifeik #18:
Ešte to nie je uzavreté. A ak niekto zo zúčastnených strán nepôjde proti múru, tak to tak skoro ani nebude.
Dobry den, neviete v akom stave je elektricenka na platobnu kartu? V 09/2017 mi konci 5 rocna cipova karta, ci vyckat, alebo nie.
Reakcia na: veronice #11:
Nepisete pravdu. Predplatena BMK v Unicredite stoji rocne 3€, cize 9€ za tri roky a nie 2,5€.
Reakcia na: kecho #15:
Vidím, je jasné, že podmienky financovania DPB a vývojárov imhd sú diametrálne odlišné, lenže tu išlo o niečo iné. Ty predpokladáš, že systém DPB bude user unfriendly a nepriamo okrádajúci užívateľov a ja dodávam, že rovnako na hanbu je služba verejnosti zo strany imhd, ktorá je user unfriendly a nepriamo okrádajúca užívateľov už dnes. A podľa mňa nič na tom nemení, či je služba výsledkom dobrej vôle alebo verejného obstarávania.
Reakcia na: Viko #14:
Predpokladám, že vidíš "jemný" rozdiel vo financovaní medzi DPB (t.j. moloch napojený na rozpočet mesta, t. j. financovaný aj tebou aj mnou) a súkromným ihmd ?