Čo prinesú zmeny v trolejbusovej doprave?

Kratšie intervaly medzi spojmi a viac miesta pre cestujúcich sú hlavnými motívmi úprav v trolejbusových linkách.

Dopravný podnik od 4. júla 2016 mení trolejbusovú dopravu. Tri linky budú jazdiť s novými trasami, dve sa zlúčia do jednej a všetkým linkám sa zmenia cestovné poriadky. Prázdninové a víkendové verzie sú známe už teraz, na cestovné poriadky platné pre školský rok si ešte budeme musieť počkať.

Zmena organizácie trolejbusovej dopravy sa týka len časti trolejbusových liniek – konkrétne liniek 206 207 208 a 212. Zároveň sa však upravujú intervaly aj u iných liniek, pričom u najvyťaženejších liniek sa skracujú (zlepšujú) intervaly medzi spojmi. Nasadenie kĺbových (kapacitnejších) vozidiel bude vo väčšej miere zohľadňovať dopyt cestujúcich.

Základným prínosom zmeny je spojenie dvoch významne zaťažených trolejbusových tepien (Kramáre a Prievoz) jednou priamou linkou s kĺbovými vozidlami a atraktívnym intervalom v trase Cintorín Vrakuňa – Prievoz – Autobusová stanica – Ul. 29.augusta – Hodžovo nám. – Kramáre – Patrónka – ŽST Železná studienka (Vojenská nemocnica) pod číslom 212. Došlo tak k spojeniu najvyťaženejších úsekov pôvodných liniek 208 a 212 do jednej linky 212, ktorá zabezpečí priame spojenie Autobusovej stanicou s Nemocnicou Kramáre, ktoré doteraz neexistovalo.

S touto linkou bude na Kramároch koordinovaná posilnená linka 209 v trase z Mliekarenskej cez Trnavské mýto a Šancovú k NOÚ a NÚSCH, kde nahradí linku 206. Jej vetvenie na konci trasy na Kramároch zabezpečí rovnomernú obsluhu oboch zdravotníckych zariadení a zároveň poskytne atraktívny interval pre obyvateľov v okolí Vlárskej ulice, aj keď len počas dňa. Linky 209212 bude na Kramároch dopĺňať aj linka 204 v pôvodnej trase. Zlepšená trolejbusová doprava na Kramároch by mohla byť alternatívou pre tých cestujúcich, ktorí každodenne riešia problémy s obmedzenými možnosťami parkovania v blízkosti zdravotníckych zariadení.   

Upravený interval a časy odchodov linky 204 sú predpokladom na jej pripravované predĺženie na Dlhé diely, hneď po dobudovaní trolejbusovej trate v Mlynskej doline. Práve výstavba trolejbusovej trate v Mlynskej doline je prioritou a podľa informácií z DPB by mala byť najbližším europrojektom v oblasti rozširovania tratí ekologickej trakcie v Bratislave.

Skvalitnenie trolejbusovej dopravy si určite všimnú aj obyvatelia Dolných honov, kde budú linky 201202 premávať v zlepšených intervaloch. Tieto linky boli nadmerne vyťažené aj z dôvodu narastajúcich pracovných príležitostí v business-centrách na Prievozskej ulici. Zlepšenie intervalu v špičke pracovných dní najmä čase príchodu zamestnancov business centier by malo zlepšiť kultúru cestovania v najvyťaženejšej trolejbusovej linke 201. Upravený večerný interval by mal skvalitniť dopravu z Hlavnej stanice aj po príchode večerných rýchlikov a rovnako aj cez víkend, keď boli trolejbusy v niektorých časoch preplnené. Počas piatkových a sobotných nocí doposiaľ často chýbala kapacita aj v nočnej doprave v smere na Dolné hony. Tento problém by mal byť vyriešený nasadzovaním kĺbových vozidiel na linke N72 v kritických časoch.

Zlepší sa aj vzájomné prepojenie hlavnej železničnej a autobusovej stanice, vrátane obsluhy nákupného centra Eurovea vďaka kratšiemu intervalu linky 210.

Rovnaké, resp. násobné intervaly trolejbusových liniek vytvorili nevyhnutný predpoklad pre koordinácie súbežných liniek v oblasti Nív – na Záhradníckej (linky č. 205+207, resp. 207+208) a Miletičovej (linky č. 201+209). Linky tak budú premávať pravidelnejšie než doposiaľ.

Trolejbusové linky 203207, ktoré spoločne obsluhujú hradný vrch, budú v rannej špičke školského roku premávať v zlepšenom intervale. V ostatnom období pracovných dní sa zvýši kapacita v tejto lokalite vďaka nasadeniu kĺbových vozidiel na linku 207. Časové polohy trolejbusových liniek 64203 sú koordinované s odchodmi lokálnej autobusovej linky 41, ktorá obsluhuje Drotársku ulicu. Interval linky 208, ktorá bude po novom premávať zo Šulekovej na Mliekárenskú bude prispôsobený reálnemu dopytu v tejto relácii.

Na väčšine trolejbusových liniek bude garantované nasadzovanie iba nízkopodlažných vozidiel, čo je určite prínosom nielen pre ťažšie mobilných cestujúcich, ale napríklad aj matky s deťmi. Toto opatrenie prichádza oneskorene, keďže dopravný podnik už od minulého roka vlastní 126 nízkopodlažných trolejbusov a denne vypravuje menej ako 100 vozidiel.

Trolejbusy najvyťaženejších liniek 201 202 209212 budú premávať cez školský rok v atraktívnych intervaloch 6 minút v špičke ráno, 7 - 8 minút počas zvyšku pracovného dňa, 10 minút cez víkend a 15 minút večer. V súčasných podmienkach Bratislavy (chýbajúca preferencia MHD), kde vznikajú výrazné a nepravidelné zdržania trolejbusov, prijateľnú pravidelnosť MHD dokážu zabezpečiť iba linky s atraktívnymi intervalmi. Pri linkách s hustými intervalmi cestujúci nemusí sledovať cestovný poriadok, pretože aj napriek zápcham je predpoklad, že trolejbus čoskoro príde.

Na ďalšie zlepšenie trolejbusovej dopravy však budú potrebné aj ďalšie opatrenia – vyznačenie vyhradených jazdných pruhov pre MHD, úpravy signalizácie na križovatkách a zabezpečenie dostatočného počtu vodičov.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Pe67 #27:
Mam opacnu skusenost, ja som bol az prekvapeny ako v pohode to vlci brali.
Reakcia na: Pe67 #27:
Treba poďakovať primášovi s jeho vedúcim oddelenia verejnej dopravy, že si presadili ponechanie starých čísel liniek.
Reakcia na: beusacik #25:
Žiaľ, prvé dva dni ukázali že je to presne ako píšeš.
Reakcia na: Petto #22:
Neviem o tom, ze by sa uz rozhodlo. DD sa hodne vyvijaju, pre interval je dolezite i demograficke zlozenie obyvatelstva. Taktiez, ci uz bude pouzitelny a bezpecny prestupny uzol na Molecke.
Čo prinesie reorganizácia?????? No v prvom rade nadávky vodičom od cestujúcich 🙂
Reakcia na: Author #20:
To, že v regióne nepoznajú slovo interval nie je dôvodom na to, aby aj v BA musel byť bordel. Na druhej strane, kým si CP tvoria sami dopravcovia (a rôzne poslanecké komisie) sa s tvojim prianím nemôže nijako pohnúť.
Reakcia na: Mike #2:
Z centra mesta to isto pomôže ?
Reakcia na: Author #17:
A v dohladnej dobe (2 roky) ked bude 204 predlzena az na DD a CP zostane 10/15/15//15 aky je predpoklad pre L33 ? 4-6/15/5-10//15
Reakcia na: Mike #18:
V rámci zvažovania variantov existoval aj variant s intervalmi 12/15/15 cez leto a 12/12/12 cez šk. rok na spomínaných linkách 203,204,205,207,208. Ale vzhľadom na ďalšie faktory (okrem tých, ktoré spomína Author, aj potreba vo väčšej miere nasadiť kĺbové vozidlá a taktiež nedostatok vodičov) bol uprednostnený aktuálny variant so zhoršením sedlového/poobedného intervalu na Trnávke a poobedného intervalu na Mudroňovej, zato však s kompenzáciou nasadenia kapacitnejších vozidiel. A je tam aj faktor 204 na Kramároch, ktorý spomínaš. Uvidíme, ako sa tento nový režim zabehá. ?
Reakcia na: Mike #18:
>Mike:

Tak skusme pocitat este raz.

Podla max kapacit 31/30Tr = 156/94 = 1,66
Podla uvazovanych kapacit (cca max 5os/m2) vo vypocte 31/30Tr = 110/70 = 1,57

Potom novy stav/situacia pred dodanim (4*70+4*110)/(5*70+5*70) = 720/700 = 1,03, teda aj v sedle narast o 3% na Trnavke.

A samozrejme, ze DG by som najradsej videl cez prac.dni iba na 210, 64 a 208.

>Valec: jasne, ze idealny stav by bol, keby existovali iba cisla 60, 30, 15, 10, 7/8 a mensie.. ale mozno by som si najprv prial, keby slovko "interval" poznali aj obyvatelia obci za hranicami Bratislavy, v ramci BSK.
Reakcia na: Author #17:
Tak 20 obľubuje asi iný autor. ? Určite je to lepšie, ale ak existuje stále 12 aj 15 aj 20... tak k zhlukovaniu tak či tak dochádza, viď #18.
Reakcia na: Author #13:
Ak má kĺbak 1,5 násobnú kapacitu oproti sólu (čo papierovo a podľa mňa aj reálne je to o ničo menej ako 1,5 násobok), tak ak namiesto dvoch liniek sólo s 12min intervalom (teda 10 spojov/hod sólo), pôjdu teraz 4spoje/hod kĺb a 4spoje/hod sólo tak to je hodinová kapacita rovnaká.

Teda toto platí na Trnávke ak porovnávame so stavom keď boli na 204 ešte sóla (vyše roka dozadu? - lepšie by bolo porovnávať podľa mňa so stavom, ktorý platil doteraz za posledný rok a nie že kapacita ostáva rovnaká ako bola pred vyše rokom..), ale rovnaký výpočet platí pre Hrad - popoludňajšiu špičku.

Iná vec čo sa týka 204, v popoludňajšej špičke bude mať rovnaký interval ako 61 a 63, s ktorými má rovnakú trasu od Nám. F. Liszta po Trnavskú. Keď pozerám časovú polohu odchodov, ak pôjde presne aspoň odbremení 61tku. Lebo je fakt, že dnes bola tá situácia dosť nešťastná (204 - interval 12min, 61/63 - int. 15 min., od Račka 39 interval 20 min.. a ktorý spoj z týchto prišiel po dlhšom čase (stačí 6-7 min.) ako prvý, tak schytal riadny balík..)

No a na 205 by bolo vhodné, keby sa tam nedávali tie duohnoje, aj tých cca 6-7 miest naviac môže pomôcť. Uvidíme čo prinesú prázdniny, kedy bol doteraz na 205 ráno interval 10 min., teraz bude 15...

Ja Trnávku beriem tak, že keď sa niekde chcelo pridať, tak inde sa muselo ubrať. A uvedomujem si aj to, že 204 mala ako 64 podľa prapôvodného návrhu ísť cez Hroboňku na Lovinského, takže ak mala ostať na Kramáre a okrem toho ešte ostáva "eurofondová" 64, tak to sa tiež musí niekde odzrkadliť.. A záver je iba taký, že mesto / primát(or) musí naliať viac peňazí do DPB, aby mohli dvihnúť platy vodičom -> aby ich bol dostatok a okrem toho objednať si viac vozokm. Lebo vozov relatívne dosť je.
Reakcia na: Valec #14:
Skoro, ale je to cislo 10?
Hadam lepsie, nez cervene zhlukovanie bez existenie konkretneho cisla..
Reakcia na: Petto #12:
Áno, cez pracovné dni.
Reakcia na: Author #13:
Este zakopat ten bordel 39tku ktora nepasuje kvazi nikam a k nicomu v spicke - jedine tak k 31tke.

S tou sa nevie prejst poobedna spicka na 15min ? a nasledne by sa dala detto L31 na 15min, resp 5/10 v najkritickejsom case podla univerzit
Reakcia na: Author #13:
"nez moje oblubene cislo 12"
A tipujem že tvoje druhé obľúbené číslo je 20.
>Petto ano, mala by vyjst klabata 207 cez pracovne dni

>Stapfel: 204+205 budu mat cez sk. rok v rannej spicke 10 min interval. Spravne doplnil Petto, dakujem ? , ze sa zladovali intervaly do rovnakych, resp. nasobnych celkov - najma 7/8, 10, 15, 30 kvoli koordinaciam a prestupom. Maju viac spolocnych nasobkov, nez moje oblubene cislo 12.
Navyse zohladnoval sa aj dopyt, pricom vdaka klbakom na 204 uz aj pri 15min intervale bude mat Trnavka vyssiu kapacitu, nez pred ich zaradenim.
a ta L207 bude naozaj klbak ?
Reakcia na: Stapfel #3:
Bude to ai tym ze mame nosne linky s 7-8 intervalom a doplnkove s 15min , povodna 204 s 12min by nepasovala do systemu ,detto 205

A čo bude jazdiť na Strojnícku?