Do Bratislavy sa na chvíľu vrátila električka s rozchodom kolies 1435 mm
  • Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v ľavom menu.

Električky s normálnym rozchodom naposledy jazdili medzi Bratislavou a Petržalkou v roku 1935.


Foto © osa


V noci zo 17. na 18. februára 2016 bola na novovybudovanú električkovú trať zo Štúrovej ul. do Petržalky s duálnym rozchodom za účelom testovania privezená špeciálne upravená bratislavská električka T3 SUCS #7819, ktorá dostala podvozky z košickej električky rovnakého typu č. 364. Električka bola z vozovne Jurajov dvor privezená na poľskom návese, ktorý do Bratislavy doviezol z Plzne ďalšiu nízkopodlažnú električku Škoda 29T.

Prvá časť električkovej trate do Petržalky bola vybudovaná s duálnym (1000 a 1435-mm) rozchodom, pretože v čase jej projektovania sa uvažovalo s možným napojením na železnicu a prevádzkovaním tzv. tram-train vozidiel v rámci integrovaného dopravného systému. Už počas výstavby trate sa však od tejto myšlienky upustilo vzhľadom na to, že mesto Bratislava Európskej komisii nepreukázalo ekonomickú efektívnosť či už prevádzky vozidiel tram-train alebo zmeny rozchodu bratislavských električiek. Druhá časť petržalskej električky po Janíkov dvor je už projektovaná len s rozchodom 1000 mm. Rovnako ani pripravované modernizácie električkových radiál v meste nepočítajú s výstavbou duálnych tratí. Je preto veľmi pravdepodobné, že po koľajniciach s rozchodom 1435 mm v úseku Štúrova - Jungmannova prejde 18. februára električka prvý a poslednýkrát.

Pred vyskúšaním 1435-mm rozchodu bolo nutné upraviť výhybky na Šafárikovom námestí tak, aby skúšobná električka vôbec mohla zo Štúrovej ul. prejsť smerom k Starému mostu. Pri budovaní trate sa totiž nepočítalo s potrebou testovania 1435-mm rozchodu a preto boli žliabky tohto rozchodu v križovaniach s 1000-mm rozchodom zavarené vloženými klinmi pre lepší a menej hlučný prejazd električiek. Úprava výhybiek spočíva v preklenutí zavarených žliabkov prostredníctvom koľajníc zo stavebných výhybiek. Technicko-bezpečnostnej skúške trate bude musieť predchádzať aj technicko-bezpečnostná skúška samotného vozidla, pretože na rozchode 1435 mm v Bratislave nikdy nejazdilo.

Z histórie normálneho rozchodu v Bratislave

Električková doprava v Bratislave je od svojho vzniku v roku 1895 prevádzkovaná na úzkom 1000-mm rozchode. Predstavitelia vtedajšieho Prešporku dali záujemcom o výstavbu mestskej železnice voľnú roku pri výbere jej rozchodu. Úzky rozchod si zakladatelia bratislavskej mestskej električky zvolili najmä preto, že sa lepšie hodil do úzkych prešporských ulíc a jeho výstavba bola lacnejšia, keďže sa spotrebovalo menej dlažobných kociek pri budovaní krytu tratí oproti normálnorozchodným tratiam. Podľa dobových kritikov úzkeho rozchodu bol úzky rozchod bratislavskej električky zavedený aj vďaka podpore budapeštianskeho ministerstva pre železnice, kde ho presadzoval jeho vrchný inšpektor Garibaldi Pulsky, neskorší riaditeľ košicko-bohumínskej železnice.

V roku 1914 sa ale električky s normálnym rozchodom 1435 mm v Bratislave predsa len objavili. Išlo o lokálnu elektrickú železnicu z dnešného Nám. Ľ. Štúra cez Mostovú, Jesenského, Štúrovu, Starý most a Viedenskú cestu do Kopčian, ktorá bola prevádzkovaná na slovenskom (do r. 1918 uhorskom) úseku elektrickej železnice Viedeň - Bratislava. Pôvodne mala byť na petržalský breh Dunaja predĺžená sieť úzkorozchodných mestských električiek, no z viacerých dôvodov nakoniec dopravu v tejto relácii zabezpečila lokálna železnica. V Starom Meste v úseku spoločnom s mestskými električkami bola vložená tretia koľajnica pre rozchod 1435 mm. Použitý bol trojkoľajnicový systém, na rozdiel od dnes vybudovaného 4-koľajnicového na trati do Petržalky. Lokálnu dopravu medzi Kopčanmi a Bratislavou zabezpečovali 4 motorové a 3 prívesné vozne, ktoré vyrobila firma Ganz Budapešť. Tieto električky s rozchodom 1435 mm premávali až do júla 1935, kedy začala prestavba uvedenej lokálnej železnice na úzky 1000-mm rozchod za účelom zjednotenia prevádzky s mestskými električkami.

Počas existencie električkovej dopravy v Bratislave boli viaceré snahy o zmenu rozchodu z 1000 mm na 1435 mm, ale nikdy neboli úspešné. Začiatkom 1990-tych rokov sa pri rekonštrukciách električkových tratí zaviedla príprava na prípadnú zmenu rozchodu (napr. betónové podvaly umožňujúce zmenu rozchodu, tretí koľajový žľab v paneloch na ružinovskej radiále, či pridanie tretej koľajnice v niektorých obratiskách električiek). Vzhľadom na ohromné finančné náklady spojené so zmenou rozchodu (vozidlá, trate, vozovne) sa nakoniec táto myšlienka nerealizovala. V uplynulom roku oslávili bratislavské električky 120. výročie svojej existencie spolu s novými modernými nízkopodlažnými električkami, čím len potvrdili, že aj na úzkom rozchode sa električky dajú plnohodnotne prevádzkovať - podobne ako je to bežné napríklad vo Švajčiarsku či Nemecku.


18.2.2016
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Ámos23.2.2016 20:33  +2#20 Re:
Reakcia na #17 od BigMac:
sotomaniak je jedna vec
zda sa ze idiot na ministerstve zase druha vec

No zelat niekomu smrt, len preto ze s nim nesuhlasim. Tak to je take stalinisticke...
S499.102319.2.2016 0:25 -2 +3#19 Re:
Reakcia na #17 od BigMac:
Myslíš taký čierny Mercedes vo zvýšenej kombi verzii N1 s nepriehľadnými oknami s vypieskovanými kresťanskými náboženskými symbolmi, ktoré dali názov aj jednej zastávke v Bratislave či jednému motorestu na D1? A Š1203 by nestačila? Podstatné by bolo, aby mala rozchod kolies 1435 mm a odklon kolies 1:40...
S499.102319.2.2016 0:20 -6 +3#18 Re:
Reakcia na #7 od CraneMan:
A prečo si nenastúpil? Tipujem psychtesty nedopadli? A prečo si myslíš, že by každý bývalý záujemca o prácu vodiča mal mať nárok na kompletnú sadu informácií na tanieriku s belasým pásikom?
BigMac19.2.2016 0:20 -5 +1#17 Re:
A terazky by mohol ešte prísť čierny mercedes a odviezť istého pána z istého ministerstva do histórie.
A keď na to príde, aj po ležiačky, nohami vpred, konečne bude pokoj!
Ike18.2.2016 21:54 -1 +2#16 Re:
Reakcia na #13 od gejza:
To je celých 16,6666 % periodicky...
piggee18.2.2016 21:03 -1 +2#15 Re:
Reakcia na #14 od Error 0x007:
Podla mna to nevie ani on sam..
Error 0x00718.2.2016 20:51 -1 +1#14 Re:
Reakcia na #4 od jozefzba:
Čo chcel básnik povedať?
gejza18.2.2016 19:11  +5#13 Re:
Reakcia na #12 od 280.08-500:
šanca, že rozprávky nie je koniec je 1/6 .......
280.08-50018.2.2016 17:53  +5#12 Re:
Zazvonil zvonec a rozprávky o Trati s 1435-mm rozchodom je koniec.
CraneMan18.2.2016 17:18 #11 Re:
Reakcia na #10 od admin:
V poriadku a ďakujem.
admin18.2.2016 15:12  +3#10 Re:
Reakcia na #7 od CraneMan:
Akcie sa dajú oznámiť vtedy, ak je zaručené, že sa budú konať. Akonáhle sa objavil náves s T3 na Štúrovej, informovali sme o tom prostredníctvom facebooku. Bola tam tiež informácia, že testy prebehnú ráno. Následne vyšiel aj článok na webe. Bohužiaľ to bolo až v noci, takže je pochopiteľné, že to mnohí nezaregistrovali. Skôr však nebolo nič isté.
pharel18.2.2016 14:20  +2#9 Re:
Reakcia na #7 od CraneMan:
No napriklad toto skusanie normalneho rozchodu si mohol vycitat z komentov alebo z fotiek. Ked vcera cez den pridali fotky o kolajovom bypasse ako to nazyvaju, tak si mohol tusit ze v ten den, noc najblizsi den sa to bude testovat Ale ok, niekedy ani tito chlapci nevedia o vsetkom.
Jojan18.2.2016 12:49 #8 Re:
Nevie niekto, či je aj nejaký rozdiel v profile kolies pre BA a KE?
CraneMan18.2.2016 12:39 -1 +2#7 Re:
Ja by som uvítal, keby ste do budúcna pri podobných akciách, ako bolo testovanie trate do Petržalky, či teraz testovanie trate širokého rozchodu o tom na tejto stránke aspoň vopred informovali záujemcov o dopravu. Myslím, že nikomu nemôže nič prekážať na tom, keby obďaleč stáli ľudia s foťákom a si nafotili pre dopravného nadšenca niečo tak zaujímavé, ako T6 na petržalskej strane, či bratislavskú T3 na širokom rozchode. Možno vy sa tu medzi sebou poznáte a si hneď cez telefón či email vymeníte info, čo kde, kedy, ako... Ale ja, čo nikoho z tejto oblasti nepoznám, by som naozaj uvítal, keby som sa o podobných akciách dozvedel v predstihu, a nie až keď sa to udialo. Mal som totiž nastúpiť v minulosti rovnako na pozíciu vodiča v DPB a nie preto, že by som bol zúfalý, ale preto, že som túto prácu robiť chcel, aj za ten nie celkom bohvieaký plat. Takže si myslím, že by to bolo fér, keby som sa o takýchto akciách dozvedel vopred a mal na nich účasť aj ja, čo sa o dopravu zaujímam od roku 1990.
frostbite18.2.2016 11:56  +2#6 Re:
neviem kto to fotil, ale musim pochvalit. fakt kvalitne foto
Ibiza18.2.2016 10:44  +3#5 Re:
Reakcia na #4 od jozefzba:
A čo zistíme? Prezraď.
jozefzba18.2.2016 10:40 -4#4 Re:
Pekny den.
To nebol asi normalny clovek, ktory podpisal stavbu zeleznicneho rozchodu. To, co som pisal davnejsie o priprave trati na 1435 mm rozchod ruzinovskej a obratisko Vinohrady, porvrdil tento clanok. Nech zije 1 meter. Staci ist do Brna a tam sa povozit elinou na akoze zeleznici. Jozef
Miro18.2.2016 8:39 #3 Re:
Reakcia na #1 od kecho:
To vyzerá, ako keby tú električku doviezli z Plzne
Miro18.2.2016 8:39 #2 Re:
Ja som len rád, že Garibaldi Pulsky nepresadil 1000 mm rozchod aj pre KBŽ
kecho18.2.2016 6:38  +7#1 Re:
Šalina na teestovanie - košický podvozok, poľský náves z českej Plzne Z HUN nie je nič? Aby sme mali kompltnú V4